ارتباط مستقیم با 30457 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی ایران مدرس
beikmohammadlou
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس اخبار اخبار علوم پزشکی افزایش سقف وام‌های دانشجویی/ معافیت دانشجویان جدید پردیس‌ها از هزینه تغذیه و ایاب و ذهاب

افزایش سقف وام‌های دانشجویی/ معافیت دانشجویان جدید پردیس‌ها از هزینه تغذیه و ایاب و ذهاب

معاون دانشجویی وزارت بهداشت از تصویب آیین‌نامه‌ای برای عدم دریافت هزینه ایاب و ذهاب وتغذیه ازدانشجویان جدیدالورود پردیس‌های خودگردان خبرداد وگفت: درحال تصویب آیین‌نامه‌ای هستیم که طی آن هزینه ایاب و ذهاب از دانشجویانی که امسال در پردیس‌های خودگردان پذیرفته شده‌اند، دریافت نشود.


دکتر محمدرضا داوودآبادی فراهانی درگفت‌وگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد علت تصویب این آیین‌نامه توضیح داد: ازآنجایی که این دانشجویان با پرداخت مبالغی دانشجوی دانشگاه‌های دولتی می‌شدند، پول غذا وایاب وذهاب ازآنها مطالبه می‌شد. در بخشنامه‌ای که درحال تصویب است، ذکر شده‌است این که دانشجویان درابتدای ثبت‌نام یک رقم کلی را پرداخت می‌کنند، دیگرمجبوربه پرداخت هزینه ایاب و ذهاب و تغذیه نشوند.

وی در مورد تسهیلات دیگر وزارت بهداشت برای دانشجویان درحال تحصیل دردانشگاه‌های علوم پزشکی کشوراظهارکرد: فعالیت‌های زیربنائی در حوزه رفاه دانشجویی شروع شده است. این فعالیت‌ها طرح کاملی درمورد معیشت دانشجویی و وام تحصیلی دانشجویان است. اگر این طرح تصویب شود، طبق آن دانشگاه به دانشجویان جدیدالورودی که قادر به پرداخت هزینه تحصیل خود نیستند، کمک خواهد کرد. این طرح در حال تهیه است اما زمان اجرای آن مشخص نیست.

افزایش سقف وام‌های دانشجویان علوم پزشکی
معاون دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه از افزایش 30 درصدی وام دانشجویان در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: میزان وام در سال تحصیلی جدید 30 درصد افزایش داشته است. درگذشته به هردانشجوی مجردی که مشمول وام دانشجویی می‌شد، مبلغ 500 هزار تومان و به دانشجوی متاهل مبلغ 650 هزار تومان وام ارائه می‌شد اما این میزان امسال برای دانشجویان مجرد 650 هزار تومان و برای دانشجویان متاهل به 880 هزار تومان افزایش یافته است.

فراهانی در مورد انواع وام‌هایی که به دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه می‌شود، توضیح داد: وام‌های متعددی به دانشجویان ارائه می‌شود که مهم‌ترین آنها وام تحصیلی و وام مسکن است که مبلغ آن برای مجردین ومتاهلین متفاوت است.همچنین به دانشجویان متاهلی که در مقاطع کاردانی، کارشناسی و دکتری تحصیل می‌کنند ودیعه مسکن داده می‌شود.

وی ادامه داد: وام‌ها و ودیعه‌ها در طول 10 ماه درسال به دانشجویان ارائه می‌شود ودانشجویان موظف هستند مبلغ وام را بعد ازاتمام تحصیل خود بازگردانند.

معاون دانشجویی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مبلغ ودیعه مسکن درتهران، شش کلانشهروسایر شهرها متفاوت است، اظهارکرد: مبلغ ودیعه مسکن بین 2 میلیون و 500 تا 7 میلیون و 500 متغیر است. هرچند که مبلغ آن ناچیز است اما کمک متخصری به دانشجویان متاهل می‌کند.

سرانه فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی از دانشجویان وزارت علوم کمتر است
فراهانی در ادامه به بحث سرانه فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد وگفت: درابتدای سال یک سهمیه کلی برای سرانه فرهنگی دانشجویی به دانشگاه‌ها داده می‌شود، اما گفته نشده چه بخشی از آن به بخش فرهنگ و چه بخشی از آن مربوط به معیشت دانشجویان است. این مبلغ در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است اما میانگین آن برای هرنفر یک میلیون تومان است که این رقم برای دانشجویان وزارت علوم بیشتر است.

وی به این سوال که چرا مبلغ اختصاص داده شده در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است، پاسخ داد: زیرا گاهی ممکن است تعداد دانشجویان در زمانی که سرانه بودجه اختصاص داده می‌شود، در سال تحصیلی جدید افزایش یا کاهش پیدا کند.

آیین‌نامه تشکیل شورای صنفی در دست تدوین است
معاون دانشجویی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود از تدوین آیین‌نامه برای تشکیل شورای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت: این آیین‌نامه در حال تدوین است و سعی می‌کنیم در آینده‌ای نزدیک ابلاغ شود که دانشجویان در اداره مسائلی که به خودشان مربوط است مشارکت بیشتر داشته باشند. این آیین‌نامه تا دو الی سه ماه آینده ابلاغ خواهد شد و تشکیل شوراها براساس آن شکل می‌گیرد.

فراهانی در ادامه با تاکید بر اینکه همه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی تحت پوشش بیمه حوادث قرار دارند، گفت: همه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در همه مقاطع از اول مهر به صورت رایگان تحت پوشش بیمه حوادث قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه همه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی از ابتدا تحت پوشش بیمه درمانی قرار داشتند، افزود: براساس طرح تحول نظام سلامت هم‌اکنون همه مردم ایران تحت پوشش بیمه‌های خدمات درمانی قراردارند. هرچند که دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی قبل از طرح تحول نظام سلامت هم تحت پوشش بیمه‌های درمانی قرار داشتند و از این نظر برای این دانشجویان مشکلی وجود ندارد. امیدواریم این طرح در سال‌های آینده با عنایت مسئولان ذیربط ادامه پیدا کند.

طرح آیین‌نامه پوشش حرفه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی
معاون دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه با تاکید بر اینکه آیین‌نامه پوشش حرفه‌ای نسبت به گذشته تغییری نداشته است، گفت: این آیین‌نامه قبل از اینکه من این منصب را به عهده بگیرم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده بود و حدود یک سال و نیم است که تغییری در آن صورت نگرفته است و فعلا بازنگری آن در دستور کار نیست.

فراهانی افزود: یک قانون مصوب مجلس به نام قانون انطباق ارائه خدمات بهداشت درمانی با موازین شرعی وجود داشت که به نوعی هم پوشش حرفه‌ای مربوط است هم به نوع مسائل حجاب و عفاف و هم به رعایت حقوق شهروندی در زمان مراجعه به مراکز درمانی. این قانون در دهه هفتاد تصویب شده و به قانون تبدیل شده است. ما در حال حاضر به دنبال بررسی نقاط قوت و نقاوت ضعف آن هستیم و ممکن است در این حوزه بازنگری صورت بگیرد.

وی در مورد زمان اجرای این آیین‌نامه گفت: اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی دو الی سه هفته آینده تشکیل می‌شود و موضوعات این آیین‌نامه در این جلسه مطرح شده و تصمیمات هم براساس مصوبات این جلسه خواهد بود.

ظرفیت خوابگاه‌ها متناسب با نیاز دانشجویان نیست
معاون دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه به مشکلات موجود در دانشگاه علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: کیفیت اسکان و تغذیه در مجموع مطلوب نیست. هدف ما این است که حوزه اسکان را بهبود ببخشیم و این امر نیازمند این است که سخت‌افزار نظام سلامت در حوزه رفاه دانشجویی مورد بازسازی قرار بگیرد. این یک فرایند طولانی مدت است که به تازگی آغاز شده است.

فراهانی با بیان اینکه در حوزه خوابگاه‌ها چند مشکل عمده وجود دارد، اظهار کرد: مشکل اول این است که تعداد خوابگاه‌ها، پاسخگوی تقاضای دانشجویان برای خوابگاه نیست. دوم اینکه با توجه به اینکه هر خوابگاه دارای یک ظرفیت استاندارد است اما تعداد دانشجویان ساکن در اکثر خوابگاه‌ها بیشتر از ظرفیت آن است و مشکل آخر این است که خوابگاه‌ها از نظر طراحی و مساحت، امکانات و تجهیزات در شأن دانشجویان نیستند و اگر بخواهیم خوابگاه‌های مطلوب و استاندارد داشته باشیم باید آنها را بازسازی و بهسازی کنیم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر تعداد زیادی خوابگاه نیمه تمام وجود دارد و مشکلی که برای اتمام این خوابگاه‌ها وجود دارد این است که منابع دولتی محدودیت دارد و تکمیل این خوابگاه‌ها از طریق منابع دولتی امکان‌پذیر نیست. بنابراین باید به فکر روش‌های دیگری برای تکمیل این خوابگاه‌ها باشیم و یکی از برنامه‌های مهم من در دوره سه ساله که صاحب این مسوولیت هستم، ساماندهی این حوزه است.

معاون دانشجویی وزارت بهداشت در پایان به کمبود اعتبارات در حوزه عمرانی اشاره کرد و گفت: نه تنها وزارت بهداشت در بخش عمرانی دچار کمبود بودجه است بلکه همه وزارتخانه‌ها این مشکل را دارند و درخواست اعتبار برای حوزه عمرانی در تمام وزارتخانه‌ها چندین برابر مقداری است که به این حوزه اختصاص داده شده است.

آمار بازدید: 430 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image