ارتباط مستقیم با 30559 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
ایران مدرس اخبار سایر اخبار تازه ترین اخبار سال تحصیلی جدید

تازه ترین اخبار سال تحصیلی جدید

مانور آموزش و پرورش بر خواسته‌های مهر ماهی روحانی


سال گذشته دکتر حسن روحانی که ماه‌های ابتدایی حضورش بر مسند ریاست جمهوری را می‌گذراند با حضور در دبیرستان دخترانه‌ای در شهر تهران پس از نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی و طرح پرسش مهر، دو درخواست مهم از آموزش و پرورش مبنی بر آموزش حقوق شهروندی به دانش‌آموزان و ایجاد زنگ انشا، گفت‌وگو و کتابخوانی داشت.

همزمان با آغاز سال تحصیلی 93-94 و بازگشایی مدارس مروری بر درخواست‌های رئیس جمهور و اقدامات آموزش و پرورش در راستای تحقق آنها خواهیم داشت.

حقوق شهروندی، خواسته اول رئیس جمهور

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهرماه سال گذشته رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آشنایی با قانون و قانون‌مداری باید از مدرسه آغاز شود و دانش‌آموز در مدرسه است که به حقوق و تکالیف خود پی می‌برد گفت: دانش‌آموزان باید بدانند که از حق آموختن، احترام و کرامت در مدرسه به طور مساوی برخوردارند. همچنین هیچ تفاوتی به نام نژاد، چهره، تعلق به گروه سیاسی خاص در محیط آموزش و پرورش نباید وجود داشته باشد.

وی به تکالیف و حقوق دانش‌آموزان اشاره و اظهار کرد: دانش‌آموزان در مدرسه نیز تکالیفی دارند که باید نظم کلاس را رعایت کنند، به معلم خود احترام بگذارند. احترام به همکلاسی و درس خواندن از دیگر تکالیف دانش‌آموز است. دانش‌آموزان بدانند اگر از مسیر اعتدال، اخلاق و قانون فاصله گرفتند باید آثار و تبعات آن را نیز بپذیرند. اعتراض حق دانش‌آموز است. دانش‌آموزان بدانند اگر حقشان تضییع شود، حق دارند به معلم خود اعتراض کنند، اگر جواب نگرفتند می‌توانند ابتدا به مدیر و سپس به مسئولان منطقه اعتراض کنند چرا که معتقدم حق اعتراض آغاز شکوفایی کرامت یک انسان است که باید از مدرسه آغاز شود و این می‌تواند جامعه را به سمت قانونمداری سوق دهد.

وی با بیان اینکه سعادت و پیروزی یک ملت قانونمداری است و استبداد و ظلم زمانی در کشور حاکم می‌شود که ملت قانون گریز شود، از فرهنگیان درخواست کرد در محیط مدرسه به دانش‌آموزان کمک کنند تا بهتر و راحت‌تر با زندگی اجتماعی، قانون و حق و حقوق خود آشنا شوند.

اقدامات آموزش و پرورش برای آموزش حقوق شهروندی

دکتر حمیدرضا کفاش در گفت‌وگویی که در تیرماه با ایسنا داشت، با اشاره به اینکه چندی پیش منشور حقوق شهروندی از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری تدوین و ابلاغ شد گفت: پس از آن منشور حقوق دانش آموزی در شورای عالی آموزش و پرورش مورد بحث قرار گرفت. این متن تدوین شده و مراحل تصویبش را می‌گذراند؛ البته در منشور حقوق شهروندی، ‌حقوق دانش‌آموزی پیش‌بینی شده و در همین راستا موافقت‌نامه‌ای میان وزیر آموزش و پرورش و معاون حقوقی رئیس جمهور برای آموزش این حقوق به امضا رسیده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بر اساس این تفاهم‌نامه موظف هستیم مفاهیم و مبانی حقوقی را به دانش‌آموزان در قالب منابع درسی رسمی و فوق‌برنامه‌ها آموزش دهیم تا آنها با حقوق و تکالیف خودشان آشنا شوند افزود: در همین راستا سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی موظف شده است تا این مبانی را وارد کتب درسی کند. در حوزه پرورشی نیز، موظف شدیم در جشنواره‌ها، اردوها، فوق‌برنامه‌ها و کانون‌های فرهنگی آموزش حقوق دانش‌آموزان را به عنوان یک اصل پیاده کنیم.

وی ضمن ابراز امیدواری از فعال شدن این برنامه‌ها با حضور دانش‌آموزان از مهرماه سال جاری اظهار کرد: حقوق جمهوری اسلامی منبعث از احکام و مسائل دینی ماست و تفاوت‌هایی با حقوقی که در غرب مطرح می‌شود دارد و مبنای آن ارزشی و اسلامی است. با منشور حقوقی شهروندی که از سوی رئیس جمهوری اعلام شده هماهنگ هستیم و تکالیف ما مشخص است. موظف شدیم در سایت‌ها،‌ مجلات، نشریات، فوق برنامه‌ها، بروشورهای ویژه و کتاب‌ها به این موضوع توجه کرده و بر اساس یک برنامه مباحث مربوط به حقوق شهروندی و حقوق دانش‌آموزی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم.

مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه حقوق شهروندی پس از طرح از سوی رئیس جمهور در دستور کار قرار گرفت و معاونت حقوقی رئیس جمهور مسئول پیگیری آموزش حقوق شهروندی شد اظهار کرد: در این راستا جلسات مختلی برگزار و منتج به تفاهم‌نامه‌ای میان آموزش وپرورش و معاونت حقوقی ریاست جمهوری شد. تکالیفی هم بر دوش وزارت آموزش و پرروش گذاشته شد که زمانبر است. به عنوان مثال حقوق شهروندی باید در کتاب‌های درسی و آموزش ضمن خدمت معلمان لحاظ شود که اکنون در دست پیگیری است.

ایجاد زنگ کتاب، انشا و گفت‌وگو، خواسته دوم رئیس جمهور

به گزارش ایسنا، مهرماه سال گذشته رئیس جمهور خواهان ایجاد زنگ کتاب، گفت‌وگو و انشا در مدارس کشور شد و از آموزش و پرورش و فرهنگیان درخواست کرد که زنگ کتاب را ایجاد کنند و ساعتی را در طول هفته و یا ماه به کتابخوانی دانش‌آموزان و توضیح خلاصه آنچه که دانش‌آموز خوانده، اختصاص دهند. وی علت این تاکید را فاصله گرفتن جامعه از کتاب و کتابخوانی دانسته و تاکید دارد که خواندن کتاب باید از کلاس اول شروع شود.

درخواست دیگر روحانی از فرهنگیان تبدیل شدن فرهنگ شفاهی به فرهنگ کتبی بود. او در این خصوص گفته بود: در این مدت مشاهده کردم که مردم بارها حرف‌های خود را به صورت شفاهی می‌زنند اما نمی‌توانند حق و حقوق خودشان را به صورت کتبی بیان کنند. بنابراین درخواست من از فرهنگیان و آموزش و پرورش آن است که زنگ انشا را البته نه به معنای سنتی‌اش احیا کنند و به دانش‌آموز اجازه دهند در انشای خود از رئیس جمهور انتقاد کند و به او پیشنهاد دهد. نواقص و کاستی‌های رئیس جمهور را در کار اداره کشور بنویسند و آموزش و پرورش انشاها را برای ریاست جمهوری ارسال کند تا پیوند رئیس جمهور با دانش‌آموز بیشتر و بیشتر شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید زنگ گفت‌وگو بویژه در مقطع متوسطه ایجاد شود چرا که دانش‌آموزان باید از مدرسه گفت‌وگو کردن با یکدیگر، نقد مودبانه و انتقاد از یکدیگر را یاد بگیرند گفت:‌ درخواست من آن است که با ایجاد زنگ گفت‌وگو، کرسی‌های آزاداندیشی که مورد توجه مقام معظم رهبری است نیز محقق شود، بنابراین به وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد پیشنهاد دارم که این زنگ را در ساعتی از هفته یا ماه در مدارس بگنجانند و سپس این زنگ به عنوان ماده درسی که دانش‌آموز به ازایش نمره می‌گیرد، تبدیل شود. قطعا با این اقدام دانش آموزان با بحث و مباحثه و تضارب آرا آشنا و آشناتر می‌شوند.

آموزش و پرورش موتور زنگ کتابخوانی، انشا و گفت‌وگو را روشن می‌کند؟

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش در تلاش است تا ماده واحده‌ای تصویب کند که کتابخوانی جزو برنامه درسی قرار بگیرد، از اختصاص سه میلیارد تومان برای تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مقطع ابتدایی سراسر کشور خبر داد.

وی با بیان اینکه طرح مشترکی با وزارت ارشاد برای تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مدارس ابتدایی در دست داریم اظهار کرد: قصد داریم امسال یک گام جهادی در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی برداریم. توافقنامه مربوط آماده، اعتبارات لازم دیده شده و وزارت ارشاد آماده همکاری است تا در کلاس‌های درسی مقطع ابتدایی کتابخانه‌هایی دایر کنیم که کتاب‌های مفید مربوط به هر پایه در آنها قرار بگیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه قرار است دانش‌آموزان این کتاب‌ها را بخوانند و سرکلاس درس تشریح کنند، گفت: این کتاب‌ها باید مصرف شوند و وسایل لوکس دکوری نیستند.

دکتر مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز درباره آخرین روند پیگیری مصوبات مربوط به تحقق درخواست‌های رئیس جمهور به ایسنا، گفت: پس از بیان دیدگاه‌های رئیس جمهور در مهرماه سال گذشته سه موضوعی که مطرح شد در دستور کار وزارتخانه قرار گرفت. در این راستا کمیته‌هایی شکل گرفت و موضوع از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفته و متناسب با هر یک تصمیماتی اتخاذ شد، به عنوان مثال برای زنگ انشا، امسال کتابی را برای پایه چهارم تدوین کردیم.

وی افزود: البته در درس زبان و ادبیات فارسی که در برنامه درسی اول دبستان تا سال آخر دبیرستان وجود دارد، سه فعالیت قرائت، نگارش و قواعد املا و انشا دنبال می‌شود. انشا از دیرباز مورد توجه بوده است اما تاکید دکتر روحانی سبب شد یک بازنگری در فرآیند کار صورت پذیرد و دستورالعمل‌هایی صادر و آموزش‌هایی تدارک شود که کتاب جدیدالتالیف پایه چهارم در همین زمینه تهیه شد.

نوید ادهم با بیان اینکه در زمینه مطالعه و کتابخوانی نیز متنی در کمیسیون‌های شورای عالی آموزش و پرورش تنظیم و مورد بررسی قرار گرفت که بعد از تصویب ابلاغ خواهد شد، درباره ایجاد زنگ کتابخوانی گفت: همکاران بر روی ایجاد درس کتابخوانی به صورت یک زنگ مستقل کار می‌کنند که نیازمند تغییر جدول برنامه درسی است که یا باید یک ساعت به میزان حضور دانش آموزان افزوده شود و یا درسی حذف و کتابخوانی جایگزین آن شود. این امر اکنون در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دنبال می‌شود.

به گزارش ایسنا، هرچند هنوز همه خواسته‌های رئیس جمهور از آموزش و پرورش به طور کامل محقق نشده و اجرای برخی از آنها زمانبر خواهد بود، باید منتظر ماند و دید که امسال رئیس جمهور بر تحقق کدام موضوع مغفول مانده در وزارت آموزش و پرورش تاکید می‌کند.

گزارش از فاطمه اسماعیلی
















نواختن زنگ جشن شکوفه‌ها توسط یک کلاس اولی

مراسم جشن شکوفه‌ها صبح امروز به صورت نمادین با حضور وزیر آموزش و پرورش و افتتاح مدرسه شهدای معلم واقع در شهرستان قدس برگزار شد و طی آن زنگ شکوفه‌ها توسط یک دانش آموز به صدا درآمد.

همزمان با این مراسم که با حضور استاندار تهران، مدیرعامل بنیاد مدارس برکت و رئیس ستاد اجرایی فرمان امام برگزار شد، 40 مدرسه اهدایی مقام معظم رهبری دراستان‌های چهارمحال وبختیاری،خراسان جنوبی،سیستان وبلوچستان،گیلان،خراسان شمالی وآذربایجانشرقی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار "آموزش و پرورش" ایسنا، جشن شکوفه‌ها امسال با حضور یک میلیون و 300 هزار نوآموز در مدارس سراسر کشور برگزار شد.

مراسم جشن شکوفه‌ها امسال در 60 هزار دبستان در کشور برگزار می‌شود و طی آن کلاس اولی‌ها به همراه والدین خود به مدرسه می‌روند و از نزدیک با محیط علم و دانش آشنا می‌شوند.

بنا بر اعلام وزیر آموزش و پرورش کتب درسی خود را در جشن شکوفه‌ها تحویل می‌گیرند.

همچنین مراسم آغاز سال تحصیلی فردا با حضور 12.5 میلیون دانش آموز در سراسر کشور برگزار می‌شود.















توصیه فانی به اولیای دانش‌آموزان/ اهدای 40 مدرسه از سوی رهبری
وزیر آموزش و پرورش در جشن شکوفه‌ها خطاب به نوآموزان کلاس اولی گفت:‌ احترام به پدر و مادر، بزرگترها و معلم‌، علم آموزی و رعایت اخلاق کاری است که در آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار«آموزش و پرورش» ایسنا، دکتر علی اصغر فانی خطاب به اولیا و مربیان افزود: از والدین می‌خواهم در سال تحصیلی جدید ارتباط خود را با مدرسه و معلمان بیشتر کنند.

وی با اشاره به یک میلیون همکار فرهنگی در سراسر کشور اظهار کرد: دانش آموزان سرمایه اصلی کشور هستند و ما در تربیت، رشد و شکوفایی استعداد آنها باید کمال سعی و کوشش را مبذول کنیم.

فانی تاکید کرد: دانش‌آموزانی که امروز پشت نیمکت نشسته‌اند آینده کشور را تامین می‌کنند و نقش آموزش و پرورش در تامین آینده کشور بی نظیر است. از همکاران می‌خواهم قدر این نعمت را بدانند.

هفت مدرسه شهرستان قدس بیش از 25 سال قدمت دارند

نورمحمد فردی، فرماندار شهرستان قدس نیز در این مراسم، گفت: شهرستان شهرقدس با 140 کیلومتر مربع دارای 400 هزار نفر جمعیت است و تنها شهرستانی است که چهار روستا دارد.

وی افزود: این شهرستان 400 شهید دارد که 27 نفر آنها شهید دانش آموز و فرهنگی است.

به گفته وی، شهر قدس دارای 55 هزار دانش‌آموز است. 3000 فرد فرهنگی در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: هفت مدرسه در این شهرستان وجود دارد که بیش از 25 سال قدمت دارند و در نامه‌ای که توسط امام جمعه و نماینده این شهر گرفته شده است و مشکلات این مدارس بیان شده است. ما از مسئولین آموزش و پرورش می‌خواهیم با توجه به کمبود امکانات اموزشی دستور احداث دو واحد آموزشی را صادر کنند زیرا تراکم جمعیت در این شهرستان بیشتر از نرم است.

فرماندار شهرستان قدس گفت: سال تحصیلی جدید در این شهرستان با 2000 کلاس اولی آغاز خواهد شد.

به گزارش ایسنا، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) نیز در مراسم جشن شکوفه‌ها گفت: 40 مدرسه و 154 کلاس درس توسط بنیاد برکت با دستور مقام معظم رهبری ساخته شده است. این 40 مدرسه هدیه‌ای است که به ملت ایران تقدیم شده است.

مخبر افزود: این مدارس در 16 استان کشور ساخته شده که شامل استان‌های (البرز، آذربایجان شرقی، بوشهر، تهران، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، سمنان، کردستان، کرمان، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، گیلان و هرمزگان) می‌شود، ضمن آنکه تعداد آنها تا پایان سال به 500 مدرسه خواهد رسید.












رییس‌جمهور: آینده کشور در آموزش و پرورش ساخته می‌شود

رییس‌جمهوری روز یک‌شنبه در نشست هیات وزیران بر اهتمام آموزش و پرورش بر تزکیه، رشد اخلاقی و افزایش معنویت در دانش‌آموزان در کنار مقوله مهم آموزش تأکید کرد و گفت: آینده کشور در آموزش و پرورش ساخته می‌شود و برای نیل به آینده‌ای بهتر باید آموزش و پرورش کیفی‌تر داشته باشیم.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی با تشکر از وزیر، مدیران، معلمان و کارکنان آموزش و پرورش، مأموریت آن را از حیث فراوانی و پراکندگی دانش‌آموزان و کیفیت‌های مورد انتظار سنگین و خطیر دانست.

وی افزود: رویکرد دولت در آموزش و پرورش، افزایش مشارکت مردم، شهرداری‌ها و بخش خصوصی و توسعه مدارس غیردولتی است.

در ابتدای جلسه هیات وزیران، پس از بحث و بررسی پیرامون مهم‌ترین مسایل روز، گزارش وزارت آموزش و پرورش از ساماندهی مدارس در آستانه سال تحصیلی جدید و برنامه‌های در دست اجرا برای ارتقای کیفیت آموزش مدارس و بهینه‌سازی نیروی انسانی ارائه شد.

در پایان این نشست نیز تعدادی از پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی پس از بحث و بررسی از تصویب دولت گذشت.















بسته تشویقی آموزش و پرورش برای تحصیل کودکان/ ادامه تحصیل تا پایه نهم اجباری می‌شود

وزیر آموزش و پرورش از توزیع کتب درسی کلاس‌ اولی‌ها در جشن شکوفه‌ها خبر داد و گفت: سال تحصیلی جدید برای سایر مقاطع نیز از اول مهرماه آغاز خواهد شد و رئیس جمهور به علت سفر نیویورک خود در مراسم آغاز سال تحصیلی حضور نخواهد یافت.

دکتر علی اصغر فانی در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ضمن اعلام این خبر که جشن شکوفه‌ها فردا به صورت همزمان در تمام مدارس ابتدایی کشور برگزار می‌شود، گفت: جشن شکوفه‌ها برگزار می‌شود تا نوآموزان به تدریج نسبت به محیط مدرسه آشنا شده و اجتماعی‌تر شوند.

وی افزود: شاهد هستیم برخی از کلاس اولی‌ها وقتی در روز اول مدرسه از مادرشان جدا می‌شوند بی‌قراری می‌کنند به همین دلیل جشن آغاز سال تحصیلی کلاس اولی‌ها جدا از سایر مقاطع برگزار می‌شود و حتی مادرها می‌توانند در صورت تمایل با فرزندانشان در کلاس درس حضور یابند.

رشد آمار ثبت‌نام در مدارس نسبت به سال گذشته

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آماده سازی کلاس‌های درس و مقدمات آغاز سال تحصیلی از حدود هشت ماه پیش کلید خورده است اظهار کرد: ستاد مرکزی و همچنین استانها و بخشهای مختلف مقدمات بازگشایی مدارس را فراهم کرده‌اند و می‌توان گفت آمار ثبت نام‌ها در مقایسه با سال گذشته رشد یافته است.

وزیر آموزش و پرورش

وضعیت مطلوب آماده سازی کتب درسی

فانی افزود: کتابهای درسی ما همگی آماده هستند و در بهترین وضعیت آماده سازی کتب درسی در 20 سال اخیر قرار داریم به طوریکه 125 میلیون جلد کتاب درسی آماده و توزیع شده است.

مشکلی در خصوص مدیریت منابع انسانی نداریم

وی با اشاره به ساماندهی نیروی انسانی در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: سال تحصیلی جدید را در حالی آغاز می‌کنیم که حدود 25 هزار نفر از همکاران فرهنگی ما بازنشسته می‌شوند اما با مدیریت منابع انسانی که انجام شد با مشکل جدی در این خصوص مواجه نیستیم؛ همچنین برای فضاهای آموزشی نیز مشکلی نداریم حتی در منطقه زلزله زده ایلام نیز مدارس آماده پذیرایی از دانش آموزان هستند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سال تحصیلی 93-94 از فردا برای کلاس اولی‌ها و از پس فردا برای کلیه دانش آموزان با قوت آغاز می‌شود اظهار کرد: امسال مدارس استیجاری نیز ساماندهی شدند و با برخی مالکین مدارس که حکم قلع و قمع داشتند تفاهم کردیم تا مدرسه را برای یک سال دیگر در اختیار ما قرار دهند. برخی مدارس نیز تخلیه شدند و دانش آموزان آن مدارس را در مدارس اطراف ساماندهی کردیم.

میزان مراجعه مردم برای ثبت نام در مدارس بیشتر شده است

وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره بازماندگان از تحصیل در مهرماه جاری ضمن با انتقاد از اخبار برخی روزنامه‌ها در این خصوص اظهار کرد: هنوز برخی اولیا برای ثبت نام فرزندانشان اقدام نکرده‌اند. برخی روز اول مهر و برخی دیرتر برای ثبت نام می‌آیند، به عنوان مثال ممکن است برخی مناطق چون ارومیه که برداشت محصول سیب دارند، دیرتر در مدارس ثبت نام می‌کنند.

فانی در ادامه با بیان اینکه تعداد ثبت نام‌هایی که تا 30 شهریور ماه امسال انجام شده نسبت به تاریخ مشابه سال گذشته یک میلیون بیشتر است، گفت: در مجموع میزان مراجعه مردم برای ثبت نام در مدارس بهتر شده است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه از توزیع کتب درسی کلاس‌ اولی‌ها در جشن شکوفه‌ها خبر داد و گفت: سال تحصیلی جدید برای سایر مقاطع نیز از اول مهرماه آغاز خواهد شد و رئیس جمهور به علت سفر نیویورک خود در مراسم آغاز سال تحصیلی حضور نخواهد یافت و معاون اول وی با حضور در یک مدرسه دخترانه در تهران، زنگ آغاز سال تحصیلی را خواهد نواخت.

آغاز سال تحصیلی با 401 پژوهش سرا

فانی در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا،‌ با بیان اینکه امسال وارد اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شده‌ایم گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یک سند مهم بالادستی مطرح است و بزرگان کشور نسبت به اجرای آن تاکید دارند.

وی افزود: امسال 250 میلیارد تومان برای کیفیت بخشی آموزش و اجرای سند تحول بنیادین در بودجه آموزش و پرورش پیش بینی شده است و با کمک همین اعتبار از 131 راهکار سند تحول بنیادین، امسال 40 راهکار در قالب 99 برنامه به اجرا درخواهد آمد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همگی این برنامه‌ها حلقه‌ای از کیفیت بخشی و حائز اهمیت هستند، به چند برنامه طراحی شده در قالب 40 راهکار سند تحول بنیادین اشاره و اظهار کرد: به عنوان مثال توسعه پژوهش‌سراهای دانش آموزی مدنظر قرار گرفته است و قرار است در هر منطقه آموزشی یک پژوهش سرا ایجاد شود.

فانی ادامه داد: امکانات خوبی برای دروس پایه چون فیزیک، زیست شناسی، شیمی و غیره پیش بینی کرده‌ایم و حتی نانوفناوری را نیز وارد پژوهش سراها کردیم.

وی با بیان اینکه دانش آموزان با حضور در پژوهش‌سراها به پژوهش و تحقیق می‌پردازند گفت: امسال در بخش دانش آموزی جشنواره جوان خوارزمی بیش از 20 هزار اختراع، اکتشاف و پژوهش دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر آموزش و پرورش ضمن اعلام این خبر که امسال 101 پژوهش سرای جدید به مجموعه 300 پژوهش سرای قبلی اضافه خواهد شد گفت: در واقع امسال با 401 پژوهش سرا سال تحصیلی را آغاز می‌کنیم و امیدواریم نتیجه فعالیت این پژوهش سراها تربیت دانشمندان آینده ایران اسلامی باشد.

وزیر آموزش و پرورش

وجود 5000 مدرسه دارای یک تا پنج دانش‌آموز

فانی در ادامه انسداد مبادی بیسوادی را نیز یکی دیگر از برنامه‌های آموزش و پرورش در راستای اجرای سند تحول بنیادین دانست و گفت: تعدادی از دانش آموزان شش تا 11 ساله را داریم که علیرغم وجود مدارس در مناطق مختلف کشور، درس نخوانده‌اند. تلاش می‌کنیم با جستجوی خانه به خانه، همه این دانش آموزان وارد مدارس شوند تا مبادی بیسوادی را مسدود کنیم.

وی افزود: سالی که گذشت بیش از 110 مدرسه تک دانش آموزی و قریب به 5000 مدرسه با یک تا پنج دانش آموزی فعال بودند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اداره مدارس تک دانش آموزی برای آموزش و پرورش هزینه بر است گفت: با این وجود ترجیح دادیم امسال این مدارس را پابرجا داشته باشیم.

تخصیص اعتبار برای کیفیت بخشی و توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

فانی با اشاره به اینکه فعالیت‌های فوق برنامه، پرورشی، قرآنی و تربیتی در قالب اردوها و فعالیت‌های دسته جمعی از جمله دیگر برنامه‌های طراحی شده در راستای تحقق سند تحول بنیادین هستند، گفت: در تابستان امسال برای مربیان برگزار کننده اردوها دوره‌هایی ترتیب دادیم تا بتوانیم اردوها را به سبک استاندارد برگزار کنیم.

وی افزود: علاوه بر این دانش آموز در اردو کار جمعی،‌ تحمل نظرات مختلف و مشارکت جویی را تمرین می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش توسعه آموزش‌های فنی حرفه‌ای را نیز بخش دیگر اجرای سند تحول خواند اظهار کرد: بخش عمده‌ای از هنرستان‌های کشور تجهیز شده‌اند و سیاست برون سپاری و خرید آموزش از سایر بخشها را تقویت کرده‌ایم؛ همچنین بخشی از اعتبار کیفیت بخشی به امر توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اختصاص یافته است.

بسته تشویقی آموزش و پرورش برای ادامه تحصیل کودکان ایرانی

ادامه تحصیل تا پایان دوره اول متوسطه (کلاس نهم) اجباری می‌شود

فانی با بیان اینکه در قانون برنامه چهارم توسعه آموزش و پرورش تا پایان دوره راهنمایی اجباری دیده شده بود گفت: متاسفانه این برنامه خوب اجرا نشد. نیت ما این است که امسال چون محمل قانونی نداریم از طریق تشویق خانواده‌ها این کار را انجام دهیم و به ویژه این برنامه را در مناطق روستایی و بویژه دانش آموزان دختر به طور ویژه‌تر پیگیری کنیم.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه که به تدریج پیش نویس آن در حال آماده سازی است، حتما تحصیلات را تا پایان دوره اول متوسطه (کلاس نهم) اجباری خواهیم کرد. یقین داریم زمینه‌های لازم برای این موضوع در دولت و مجلس فراهم است و تصویب خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مشوق‌ها برای خانواده‌ها معنوی هستند گفت: تصور می‌کنم این اقدام شروع خوبی برای انسداد مبادی بی سوادی باشد.

وزیر آموزش و پرورش

اعلام آمادگی آموزش و پرورش برای تحصیل کودکان کار

فانی درباره تحصیل کودکان کار و خیابان نیز گفت: ادامه تحصیل کودکان کار تنها در دست آموزش و پرورش نیست.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه‌های ذیربط نیز باید به کمک ما بیایند. باید بسترسازی کنیم البته مشکلی برای هماهنگی با سایر نهادها نداریم.

افزایش سالانه 2.5 تا 3 درصد به جمعیت دانش‌آموزی شهرستانهای تهران

وی درباره علت کاهش شمار دانش آموزان در برخی استانهای کشور گفت: علت کاهش آمار دانش آموزان در برخی استانها ترک تحصیل نیست، بلکه جابجایی و مهاجرت جمعیت است؛ به عنوان مثال سالانه میانگین 2.5 تا سه درصد بر رشد جمعیت دانش آموزی شهرستانهای اطراف تهران اضافه می‌شود. در واقع بخشی از دانش‌آموزانی که در شهرستانهای تهران و حاشیه شهرهای بزرگ درس می‌خوانند،‌ دانش‌آموزانی هستند که از شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند.

فانی در پاسخ به این پرسش که آیا وقتی آمار دانش آموزان در منطقه‌ای کاهش یابد، این مدارس تعطیل خواهند شد؟ گفت: این موضوع در مورد دوره ابتدایی صدق نمی‌کند اما در مورد مدارس راهنمایی و دبیرستان اگر تعداد دانش آموز آن منطقه کم هم باشد دانش آموزان را از طریق مدارس روستا مرکزی و شبانه روزی‌ها پوشش می‌دهیم که این امر در مورد برخی مناطق سردسیر و صعب العبور نیز صدق می‌کند.

آغاز سال تحصیلی همزمان با بازنشستگی 25 هزار فرهنگی

به گزارش ایسنا، وی درباره ساماندهی نیروی انسانی و سیاست این وزارتخانه مبنی بر کاهش تراکم نیروها اظهار کرد: در برخی مناطق با تراکم نیروی انسانی و در برخی دیگر با کمبود مواجه هستیم؛ البته در مجموع کمبود نداریم ولی این مسئله مشکل ما را حل نمی‌کند بلکه توزیع و تسهیم این نیروها مشکل ایجاد کرده است. سال تحصیلی 93-94 را در حالی آغاز می‌کنیم که حدود 25 هزار فرهنگی ما بازنشسته می‌شوند و با مدیریت بر منابع انسانی توانستیم مدارس را سامان دهیم.

آمار بازدید: 391 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image