ارتباط مستقیم با 30453 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس خصوصی ایران مدرس
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه پیام نجفی به مناسبت آغاز سال تحصیلی

پیام نجفی به مناسبت آغاز سال تحصیلی

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید پیام تبریکی خطاب به دانشجویان و جامعه دانشگاهی کشور صادر کرد.


به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، متن کامل این پیام بدین شرح است :

" به نام خداوند جان و خرد

کزین برتر اندیشه بر نگذرد

آغاز ماه مهر و سال تحصیلی جدید را به همه استادان، پژوهشگران، فناوران، دانشجویان و کارکنان عزیز و ارجمند دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری کشور صمیمانه تبریک می‌گویم و تقارن شروع فصل جدید فعالیت دانشگاه‌ها با ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری توسط مقام معظم رهبری را به فال نیک می‌گیرم و از محضر ایشان بابت تعیین سیاست‌هایی که مسلماً منشا تحولات و تغییرات اساسی در نظام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری کشور عزیزمان خواهد بود، صمیمانه تشکر می‌کنم.

فرصت را مغتنم می‌شمارم و از خانواده بزرگ دانشگاهی ایران می‌خواهم که با بازاندیشی در نقش، توان و مسئولیت خویش در سال پیش‌رو، افق‌های نوینی را به روی توسعه و پیشرفت کشور بگشایند و با تعاطی افکار و تشریک مساعی در تنظیم نقشه راه و تعیین برنامه‌های عملیاتی برای تحقق سیاست‌های ابلاغی تلاش کنند.

بی شک، «توسعه علمی» کلید توسعه همه جانبه و پایدار است. اگر علم توسعه یابد، فرهنگ، سیاست، اقتصاد و جامعه نیز در مسیر و سمت توسعه و پیشرفت قرار می‌گیرد و حرکت کشور به سوی اهداف متعالی شتاب می‌یابد. سخن رهبر معظم انقلاب در این باب گویاست که «اقتدار حقیقی یک ملت در گرو علم است، علم است که بقیه منابع و مایه‌های اقتدار را به کشور ارزانی می‌دارد».

امروز استمرار سنت علم‌اندوزی که با ظهور پیامبر رحمت و معرفت، حضرت ختمی مرتبت(ص) و سریان و جریان زلال وحی در رگ‌های پیکره سرزمین‌های اسلامی، جان گرفت، جز با مجاهدت خالصانه در راه گسترش مرزهای دانش امکانپذیر نیست و استادان و پژوهشگران و فناوران و جوانان دانشجوی ایرانی نباید افتخار پیشتازی در این عرصه را به دیگران واگذار کنند.

علم در زمین زنده می‌روید و درخت دانش در هوای پاک بار می‌گیرد. دانشگاه که نهادی زنده و پویا و هم‌پیوند با پیرامون خویش است، متناسب با محیط و فضایی که در آن می‌زید جان می‌گیرد و یا کم رمق می‌شود. دانشگاه فعال، نقاد و سرزنده نشانه حیات و سلامت و دانشگاه منفعل، بی تفاوت و دلمرده علامت رکود و بیماری جامعه است. از دانشگاهی که دارای انضباط، اعتبار و اقتدار علمی است، نظام و جامعه بیشترین سود را می‌برند و از دانشگاهی که دچار بی‌قانونی، فساد و بی‌رونقی علمی شود بیشترین زیان حاصل می‌شود.

من از همه دانشگاهیان و دانشجویان عزیز می‌خواهم که با اندیشه و عزمی نو سال جدید تحصیلی را به سال فعالیت و مشارکت در پیشبرد توسعه علمی و کمک به دولت در برآوردن خواسته‌ها و مطالبات مردم تبدیل کنند. جامعه دانشگاهی نمی‌تواند و نباید در برابر نیازهای جامعه و مسائل کشور بی‌تفاوت و نظاره‌گر باشد، دانشگاه علاوه بر داشتن نقش اساسی در تولید دانش، آموزش، پژوهش و فناوری مسئولیت دارد که به عنوان «کانون تفکر» و «عقل نقاد» جامعه نقش آفرینی کند. لازمه ایفای این نقش به رسمیت شناختن جایگاه واقعی دانشگاه و توجه به حقوق وحرمت دانشگاهیان از سوی نهادهای رسمی کشور است.

دولت تدبیر و امید که برآمده از خواست و رأی اکثریت مردم است، از آغاز تاکنون در پی آن بوده است که فرصت‌های شکوفایی و توسعه علم را در دانشگاه فراهم سازد و از تنگناهای بیرونی و درونی که جایگاه علم را در دانشگاه و نقش دانشگاه را در جامعه تنزل می‌دهند، بکاهد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تداوم همین سیاست، خود را از این پس نیز موظف به پیشبرد روند فزاینده تولید علم دردانشگاه»، «بازگرداندن کیفیت علمی به دانشگاه» و ارتقای نقش دانشگاه در حل مشکلات و معضلات اجتماعی و اقتصادی کشور» می‌داند.

نکته مهم دیگر اینکه امروز جامعه ما بیش از هر دوره‌ای به تحکیم بنیان‌های اخلاقی و ترمیم بافت‌های آن نیازمند است و ازآنجاکه دانشگاه علاوه بر اینکه بنیادی علمی است، دارای کارکرد فرهنگی نیز هست، به استادان و دانشجویان ارجمند یادآوری می‌کنم که بر اساس آموزه‌های مکتبی و تعالیم رهبران و بزرگان دینی، علم و تعلیم و تعلم باید همواره با تهذیب و اخلاق قرین و هم‌نشین باشد. اینجانب به‌عنوان یک دانشگاهی از عموم مجاهدان راه دانایی و فناوری و پژوهش خواستارم که با جدیت تمام از سرمایه عمر و توشه جوانی و سرزندگی خود برای همگانی ساختن فضایل اخلاقی در کنار توسعه علم بهره گیرند و پرواز تعالی بخش جامعه در آسمان دنیای جدید را میسر سازند.

امید است همه استادان، محققان، دانشجویان و کارمندان گرانقدر در فضایی آکنده از امید و اعتماد و عقلانیت دست به دست هم دهند و با همدلی و همکاری هرچه بیشتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در عمل به وظایف قانونی، تحقق برنامه‌ها و فراهم آوردن لوازم و قواعد توسعه علمی کشور یاری کنند. وظیفه، برنامه و قاعده‌ای که فصل مشترک همه آنها، تلاش برای ایجاد و تثبیت فضایی امن، آرام و عقلانی در دانشگاه و تعهد به آزادی تحقیق، تعلیم، نقد و گفت‌وگو و اقدام در چارچوب خرد و منطق است.

از مدیران دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشگاه‌ها و مراکز علم و فناوری درخواست دارم که سازوکاری را اتخاذ کنند که هیچ حرکت سرنوشت‌ساز و سیاستگذاری کلانی در سطح دانشگاه و جامعه، بدون اتکا به منبع دانش و پژوهش صورت نپذیرد و از هیچ کوششی در راستای شتاب بخشیدن به توسعه علمی و تحقق سند چشم‌انداز علمی کشور دریغ ننمایند.

بار دیگر آغاز فعالیت مراکز آموزش عالی را در سال تحصیلی 94-93 تبریک گفته و دوره‌ای پربرکت را در ظلّ عنایات الهی و توجهات حضرت ولی امر (عج) برای دانشگاهیان عزیز و عموم فرهنگیان و فرهیختگان آرزو می‌کنم."

آمار بازدید: 192 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image