ارتباط مستقیم با 30562 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار سایر اخبار مشکلات حاصل از نشستن بر روی نیمکت‌های غیراستاندارد مدارس

مشکلات حاصل از نشستن بر روی نیمکت‌های غیراستاندارد مدارس

12 سال نشستن روی نیمکت‌ مدارس، سبب اختلالات اسکلتی می‌شود


‌یک متخصص طب فیزیکی گفت: نیمکت و صندلی مدارس استانداردهای لازم را ندارند و در طولانی مدت می توانند آسیب رسان باشند.

دکتر کامبیز خاموشیان در گفت‌وگو با خبرنگار«سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه صندلی و نیمکت‌های مدارس استانداردهای لازم را ندارند، افزود: متاسفانه صندلی‌ها با قد دانش آموزان مطابقتی نداشته و پشتی آنها نیز قوس کمر را پر نمی‌کند.

وی صندلی‌های تک نفره را بهتر از نیمکت دانست و اظهارکرد: این صندلی‌ها باید متناسب با قد دانش آموزان در ارتفاع‌های مناسب ساخته شده و یا قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد.

خاموشیان خاطرنشان کرد: بیشتر دانش آموزان ابتدایی از آنجا که صندلی و نیمکت ارتفاع بیشتری از قد آنها دارد، لبه صندلی می نشینند و نمی توانند به راحتی به پشتی صندلی تکیه دهند.

وی اظهار کرد: این امر در زمان طولانی موجب آسیب به ساختمان اسکلتی آنها خواهد شد.

این متخصص طب فیزیکی همچنین یادآور شد: صندلی و نیمکت دانش آموزان باید زیر پایی داشته باشد تا دانش آموزان در مواقعی که احساس خستگی کردند پایشان را روی آن بگذارند.

به گفته خاموشیان مناسب نبودن پشتی‌های صندلی و نیمکت مدارس در طول دوازده سال تحصیل موجب می شود تا کودکان سالم دچار مشکلاتی در قوس کمر شده و درد و خستگی مزمن در آنها ایجاد شود.

وی افزود: همچنین این امر در دانش آموزانی که دارای اختلالات اسکلتی هستند موجب تشدید درد و اختلالات آنها خواهد شد.

خاموشیان یکی از عوامل بی قراری و ناآرامی و خستگی دانش آموزان در کلاس‌های درس را نامناسب بودن صندلی و نیمکت آنها عنوان کرد.

وی افزود: نامناسب بودن صندلی و نیمکت مدارس همچنین می تواند با خسته کردن دانش آموز از گوش دادن به درس، موجب افت تحصیلی او شود.







نیمکت‌های غیراستاندارد مدارس موجب قوزپشتی می‌شود

یک فیزیوتراپ با غیر استاندارد دانستن نیمکت مدارس گفت: نشستن های طولانی مدت بر روی این نیمکت ها در دراز مدت موجب قوز پشتی، قوس کمر و دردهای گردنی می‌شود.

دکتر محمدباقر صداقت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به متفاوت بودن قد دانش آموزان عنوان کرد: این تفاوت قد قطعا برای استفاده از صندلی، ارتفاع های متفاوتی را می‌طلبد و این در حالیست که در بیشتر مدارس از نیمکت استفاده شده که ارتفاع آن برای سه دانش آموز با قدهای متفاوت یکسان است.

وی اظهار کرد: این امر موجب می شود تا دانش‌آموزان نتوانند به راحتی بر روی نیمکت نشسته و با قرار گرفتن بر لبه نیمکت فشار بسیاری به ستون فقرات آنها وارد می شود.

این فیزیوتراپ به فاصله نامناسب میان نیمکت و میز اشاره و تصریح کرد: این فاصله در بیشتر موارد موجب می‌شود تا دانش آموزان ابتدایی برای قرار دادن دست خود بر روی میز رو به جلو خم شده که این امر در طولانی مدت زمینه ساز ایجاد قوز پشتی و یا قوس کمر در آنها می شود.

وی یکی دیگر از معضلات و مشکلات استفاده از نیمکت را ساخته شدن آن از چوب دانست و اظهار کرد: چوب متخلخل است و به راحتی آلودگی و میکروب در آن تجمع می کند و با دستمال کشیدن و شستشو نیز میکروب‌های آن خارج نمی شود و این مسئله می‌تواند سلامت دانش آموزان را تهدید کند.

صداقت به سفت و سخت بودن نیمکت ها نیز اشاره کرد و افزود: این سفتی موجب می‌شود تا با نشستن طولانی مدت دانش آموز بر روی نیمکت به استخوان لگن فشار آمده و موجب آسیب ساختمان اسکلتی او شود.

وی صاف نشستن در حالتی که شانه ها روبه عقب است و فرد به پشتی تکیه داده و عضلات باسن و شکم او منقبض است را بهترین حالت نشستن عنوان کرد و افزود: برای این نوع نشستن وجود دسته ای که فرد دست های خود را بر روی آن بگذارد نیاز است که متاسفانه نیمکت دسته هم ندارد.

این فیزیوتراپ استفاده از صندلی را در مدارس توصیه و اظهار کرد: در جهت توجه به وضع سلامت دانش آوزان بهتر است هر چه سریعتر صندلی های مناسب جایگزین نیمکت ها شوند.

صداقت در خصوص ویژگی های صندلی مناسب نیز بیان کرد: این صندلی ها باید به گونه ای باشد که ارتفاع آنها قابل تنظیم بوده و از موادی غیر از چوب ساخته شده باشند.

این فیزیوتراپ یادآور شد: همچنین صندلی باید زیرپایی داشته باشد تا دانش آموز در مواقع خستگی پاهای خود را روی آن قرار دهد.

وی تصریح کرد: کف صندلی نیز باید نرم بوده و طراحی آن به گونه ای باشد که بتواند قوس کمر دانش آموزان را پر کند.

به گفته صداقت در صورت عدم توجه به وضعیت نیمکت و صندلی مدارس و عدم استانداردسازی آنها، پس از دوازده سال تحصیل بسیاری دانش آموزان دچار دردهای گردنی، قوس کمر و قوزپشتی می شوند.

آمار بازدید: 689 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image