ارتباط مستقیم با 30562 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس اخبار اخبار علوم پزشکی نامه دانشجویان علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی به وزیر برای رفع تعلیق 3 ساله یک آیین نامه

نامه دانشجویان علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی به وزیر برای رفع تعلیق 3 ساله یک آیین نامه

جمعی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی سراسر کشور در نامه‌ به وزیر بهداشت، خواستار رفع تعلیق آئین‌نامه‌ای شدند که طبق آن دانش آموختگان رشته‌های علوم پایه پزشکی مرتبط با آزمایشگاه قادر بودند با گذراندن دوره‌های تئوری و عملی تکمیلی، به عنوان متخصص علوم آزمایشگاهی بالینی مجوز فعالیت به عنوان مسئول فنی آزمایشگاه را داشته باشند.


به گزارش خبرنگار "دانشگاهی" ایسنا، بر اساس آئین‌نامه‌ " کلاس‌ها و کارآموزی دوره تکمیلی علوم آزمایشگاهی " که در سال 1389 در شورای عالی برنامه‌ریزی گروه پزشکی به تصویب رسید، دانش آموختگان رشته‌های علوم پایه پزشکی مرتبط با آزمایشگاه (طبق قانون) قادر بودند با گذراندن دوره‌های تئوری و عملی تکمیلی، به عنوان متخصص علوم آزمایشگاهی بالینی مجوز فعالیت به عنوان مسئول فنی آزمایشگاه را داشته باشند. بعد از گذشت چند ماه و در پی درخواست‌های پاتولوژیست‌ها، در 25 خرداد ماه سال 90 همان معاونت، مجددا اجرای آن به حالت تعلیق درآمد.

در نامه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی سراسر کشور به وزیر بهداشت آمده است:‌

"

استاد گرانقدر جناب آقای دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

با اهداء سلام و آروزی توفیقات روزافزون

ضمن سپاس فراوان از نگاه علمی و دیدگاه‌های مثبت و بسیار ارزنده حضرتعالی در سیر تحولی آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در بیمارستان‌های آموزشی – درمانی و لزوم استفاده از متخصصین مختلف رشته‌های علوم آزمایشگاهی در بخش‌های تخصصی این مراکز، در مورد مسئولیت فنی و مدیریت آزمایشگاه‌های فنی و خصوصی نیز متاسفانه مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که ما را بر آن داشته تا از عزم و توانمندی حضرتعالی در جهت قانونمداری و پایان دادن به برخوردهای غیرعلمی و سلیقه‌ای در این خصوص، دادخواهی نماییم.

همانطور که مستحضرید طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص لایحه «اصلاح بعضی از مواد مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و خوراکی و آشامیدنی» مصوب 1334 که در تاریخ 1366.2.15 به تصویب مجلس محترم شورای اسلامی رسید. متعاقبا آیین نامه اجرایی دوره تکمیلی نیز به تصویب شورای محترم آموزش پزشکی و تخصصی رسیده و به شماره 2584 / پ مورخه 1367.6.21 با امضا وزیر محترم وقت جناب آقای دکتر مرندی ابلاغ و برای چندین دوره پیاپی به مرحله اجرا در می‌آید، ولی متاسفانه بدنبال فشار گروهی که منافع خود را در خطر می‌دیدند از اجرای آن جلوگیری بعمل می‌آید. این چالش تا سال 1389 که آیین نامه جدید «کلاس‌ها و کارآموزی دوره تکمیلی علوم آزمایشگاهی» در شورایعالی برنامه ریزی گروه پزشکی به تصویب رسیده و با شماره 500.703 مورخه 1389.11.23 توسط معاونت محترم وقت ابلاغ گردید ادامه داشت. بر اساس این آیین نامه دانش آموختگان دکترای تخصصی رشته‌های علوم پایه پزشکی مرتبط با آزمایشگاه (طبق قانون) می‌توانند با گذراندن دوره‌های تئوری و عملی تکمیلی، به عنوان متخصص علوم آزمایشگاهی بالینی مجوز فعالیت به عنوان مسئول فنی آزمایشگاه را داشته باشند. اما باز هم متاسفانه بعد از گذشت چند ماه و بدنبال فشار همکاران پاتولوژیست و روندی کاملا غیر علمی، غیر استاندارد و خارج از عرف قانونی و اجتماعی، طی نامه شماره 500.5424.م مورخه 1390.3.25 همان معاونت، مجددا اجرای آن به حالت تعلیق درآمد، در این نامه تصریح شده بود که برای اجرای آن باید از مجلس محترم شورای اسلامی استفسار شود.

در ادامه هرچند جوابیه صریح جناب آقای دکتر حسینعلی شهریاری رییس محترم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به شماره 60.28197.د مورخه 1390.8.30 بر لزوم اجرای آیین نامه تاکید داشت ولی باز هم با کمال تاسف و بنا بر همان دلایل غیر منطقی و فشارهای غوغاسالارانه، آیین نامه اجرایی نشد.

لازم به یادآوری است که بر طبق مطالعات صورت گرفته و استانداردهای جهانی «سیستم مدیریت کیفیت در آزمایشگاه‌های بالینی (ISO 15189) و همچنین «آئین نامه اصلاحات و بهبود آزمایشگاه‌های بالینی در ایالات متحده (CLIA)» و همچنین «شورای سیاستگذاری آزمایشگاه‌های دولتی استرالیا (NPACC)» و کلیه استانداردهای بین المللی در کشورهای توسعه یافته دنیا از قبیل CAP، اعطای مجوز مسئولیت فنی آزمایشگاه‌های تشخیص طبی منحصر به رشته خاصی نمی‌باشد، بلکه کلیه دانش آموختگان رشته‌های مختلف آزمایشگاهی، اعم از پاتولوژیست‌های آناتومیکال و کلینیکال و همچنین دکترای تخصصی (PhD) رشته‌های علوم پایه پزشکی و مرتبط با آزمایشگاه و حتی کارشناسان ارشد مربوط می‌توانند با گذراندن دوره‌های لازم برای احراز مسئولیت فنی آزمایشگاه‌های تشخیص طبی تربیت شده و از این حق استفاده نمایند.

از این رو کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های علوم پایه پزشکی و آزمایشگاهی سراسر کشور، خواستار رفع تعلیق از آیین نامه و اجرایی شدن آن با هرگونه راه کار مناسب قانونی، مستند و علمی می‌باشند."

آمار بازدید: 337 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image