ارتباط مستقیم با 30559 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه خانه به دوشی تنها دانشگاه شهر اقبالیه در آستانه سال تحصیلی جدید/ بلاتکلیفی 1200 دانشجو

خانه به دوشی تنها دانشگاه شهر اقبالیه در آستانه سال تحصیلی جدید/ بلاتکلیفی 1200 دانشجو

قزوین- خبرگزاری مهر: اتفاقات و ناهماهنگی هایی که طی چند ماه اخیر بین مسئولان در خصوص دانشگاه علامه مجلسی روی داده است موجب شده مسئولان آموزش و پرورش در آستانه بازگشایی سال تحصیلی جدید، حکم تخلیه این دانشگاه را صادر کنند، اقدامی که علاوه بر سردرگمی دانشجویان این دانشگاه می تواند آثار نامطلوبی در آینده معیشتی و اجتماعی این شهر پرجمعیت اما محروم برجای گذارد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهر اقبالیه با جمعیتی بیش از 75 هزار نفر؛ سومین شهر بزرگ و مهاجرپذیرترین شهر استان قزوین محسوب می شود اما متاسفانه این شهر علی رغم سهم بالایی که در زمینه درآمدزایی و جمعیت استان دارد جزو شهرهای محروم قزوین قرار دارد.



موضوع تاسف باری که بیش از همه مردم اقبالیه از آن در رنج هستند و چند سالی است که در هر موعد انتخابات به ویژه انتخابات شورای شهر، شهروندان رأی خود را غالباً به افرادی اختصاص می دهند که در راستای محرومیت زدایی این شهر پرجمعیت برنامه هایی را مطرح می کنند.

در این بین گرچه تلاش های شبانه روزی امام جمعه و تنی چند از مسئولان دلسوز و معتمدین اقبالیه در راستای محرومیت زدایی از شهر بسیار ملموس و عینی بوده است؛ با این حال شهروندان اقبالیه کماکان در قیاس با شهرهایی که حتی نیمی از جمعیت و موقعیت این شهر را ندارند به معنای واقعی کلمه محروم محسوب می شوند.

ماجرای محرومیت های مردم اقبالیه تمامی ندارد اما در این بین یکی از این موارد دانشگاهی بود که سال گذشته در این شهر تاسیس شد، مرکز آموزش عالی علامه مجلسی که با هماهنگی کم سابقه مسئولان شهر، استان و حتی مسئولان ملی در سطح وزیر علوم وقت و معاونین وی به این شهر انتقال یافت و توانست در مدت بسیار کوتاهی زمینه اشتغال مستقیم بیش از 80 نفر از نخبگان دانشگاهی را در شهر اقبالیه فراهم کند.

همچنین دانشگاه توانست بیش از 30 نفر نیروی انسانی را در واحدهای مختلف سلف سرویس و بوفه دانشگاه به طور مستقیم به کار گیرد، از آن گذشته آژانس های متعدد، واحدهای خدمات کامپیوتری، غذاخوری و واحدهای تجاری و خدماتی بسیاری برای اولین بار در این شهر تاسیس و اشتغال خوبی ایجاد شد.



ضمن آنکه سیستم تاکسیرانی، حمل و نقل و خرید و فروش ملک نیز در این شهر رونق بیشتری گرفت، بدین ترتیب همه چیز مهیا بود تا شهر اقبالیه با مردمانی فرهنگی چهره شهر فرهنگی را نیز به خود گیرد تا معدود خلافکاران غیربومی این ناحیه، فضا را بیش از پیش برای بزه کاری های خود نا امن ببینند.

اما در کمال ناباوری از مسئولان آموزش و پرورش خبر رسیده است که در آستانه بازگشایی سال تحصیلی جدید، این دانشگاه باید با به پایان رسیدن موعد اجاره یکساله! تخلیه شود در حالی که به زودی بیش از 1200 دانشجوی جدیدالورود از خود اقبالیه و اقصی نقاط ایران و دانشجویان در حین تحصیل، برای آغاز و ادامه سال تحصیلی جدید، وارد اقبالیه خواهند شد و در اقدامی عجیب شاهد خواهند بود که ساختمان دانشگاه تبدیل به ساختمان هنرستانی متعلق به آموزش و پرورش شده است.

فراز و فرودهای متعدد برای دانشگاه

به گفته مسئولان و بنیانگذاران این دانشگاه، سال گذشته با اصرار و اجماع مقامات و نیز با توجه به محرومیت مردم منطقه و نقشی که یک موسسه آموزش عالی می توانست در کاهش این امر ایفا کند تصمیم به انتقال موسسه آموزش عالی علامه مجلسی از تاکستان به قزوین گرفته شده است.

در این انتقال بانی دانشگاه دکتر مظفری به عنوان خیّر، مدرسه نیمه کاره ای را به طور کامل به انضمام امکانات جانبی آن نظیر مسجد، محوطه، حصارکشی تجهیز کرد تا دانشگاه تا زمان احداث ساختمان اصلی در زمینی که مخصوص این امر از شورای شهر به دانشگاه اختصاص داده شده بود در این ساختمان فعال باشد تا با تکمیل شدن ساختمان اصلی ضمن انتقال به ساختمان جدید، ساختمان قدیم یا همان مدرسه نیمه کاره نیز به صورت تکمیل شده و کاملاً مجهز در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

چنانکه از گفته مسئولان دانشگاه و سایر مسئولان شهر اقبالیه برمی آید از آنجا که طبق قانون نمی توان اموال دولتی را بیش از یکسال اجاره داد قراردادی بین آموزش و پرورش و موسسه آموزش عالی وابسته به وزارت علوم مبنی بر اجاره یک ساله منعقد می شود اما از آنجا که توقع مردم شهر و مسئولان امر، باقی ماندن دانشگاه در شهر بود و همچنین در شهر اقبالیه هیچ ساختمان دیگری که برای استقرار یک یا دو ساله موسسه آموزش عالی علامه مجلسی مناسب باشد نبود توافق می شود که این قرارداد تا زمان تکمیل ساختمان جدید کماکان با حمایت مسئولان تمدید شود.



اما با تغییر دولت این روند نیز تغییر می کند چنانکه طی روزهای گذشته درست در روزهای پایانی تعطیلات دانشگاه ها گروهی از آموزش و پرورش با حضور در مکان دانشگاه، خواهان تخلیه هرچه سریعتر این محیط علمی با استناد به پایان موعد اجاره می شوند، خواسته ای که با تعجب مسئولان دانشگاه و شهر در عدم هماهنگی میان متصدیان امر و مسئولان آموزش و پرورش همراه می شود.

دلایل و نظرات آموزش و پرورش

در این بین آموزش و پرورش ناحیه یک قزوین نیز به عنوان مدعی ساختمان برای انتقال هنرستان به ساختمان فعلی موسسه آموزش عالی علامه مجلسی دلایلی دارد.

غلامی مدیر آموزش پرورش ناحیه یک در همین رابطه به خبرنگار مهر می گوید: با پایان موعد اجاره یک ساله، ساختمان متعلق به هنرستان است و باید هر چه سریع تر مدرسه در این مکان مستقر شود.

وی ادامه می دهد: در همین راستا تاکنون 200 دانش آموز را برای این هنرستان [دانشگاه علامه مجلسی] ثبت نام شده که در فرصت کم فعلی باید فضای هنرستان برای تحصیل این دانش آموزان فراهم شود.

این مسئول تصریح کرد: اکثر این 200 دانش آموز از اقشار محروم جامعه هستند که هزینه رفت و آمد هر روزه به قزوین برای والدین آنها بسیار سنگین است از طرفی هنرستان تلاش نیز اشباع شده لذا تعهد داریم حامی این قشر محروم باشیم.

نماینده ولی فقیه در اقبالیه: محبت باید دو طرفه باشد

حجت الاسلام فاطمیان در گفتگو با خبرنگار مهر با تأکید براینکه باید در این ماجرا مصلحت شهر و استان را در نظر گرفت، ادامه می دهد: دوستان بنیان گذار این دانشگاه با در اختیار گرفتن استیجاری ساختمان مدرسه ای که حتی کمتر از حد نیمه کاره بود، توانستند به خوبی این مدرسه را در قالب یک دانشگاه برای شهر تجهیز کنند و حتی قرار بر این شد که پس از اتمام ساخت ساختمان اصلی دانشگاه در زمینی که شورای شهر در اختیار دانشگاه علامه مجلسی می گذارد ساختمان فعلی این موسسه، در قالب مدرسه ای که توسط فعالیت های خیرانه دکتر مظفری تکمیل و تجهیز شده است در اختیار آموزش و پرورش ناحیه یک قرار گیرد.



وی ادامه می دهد: اگر به بهانه اسکان دانشگاه این ساختمان تجهیز نمی شد شاید این بنا تاکنون هم تکمیل نشده بود و به جای آنکه سودی برای مردم حاصل کند، به ضرر آنها تمام می شد.

امام جمعه اقبالیه می افزاید: دلیل و مدارک آموزش و پرورش کاملاً قانونی و شرعی است؛ اما بالاخره محبت باید دوطرفه باشد و آموزش پرورش با کمک فرمانداری مکانی را برای تحصیل این دانش آموزان در طول سال تحصیلی جدید مهیا کند تا پس از گذشت مدت مورد نیاز، دانشگاه بتواند به محل اصلی خود در نقطه دیگری از شهر اقبالیه جابجا شود.

از طرفی نیز مسئولان دانشگاه اعلام کرده اند حاضرند در یافتن مکانی برای استقرار دانش آموزان در مدت مشخصی به آموزش و پرورش یاری برسانند تا ضمن کاهش هزینه های دانش آموزان اقبالیه ای، رونقی که این شهر در حال حاضر با تاسیس این دانشگاه از آن منتفع است با مانع مواجه نشود.

مسئولان به فکر آینده اقبالیه و اعتبار استان باشند

در حالی که انتقال موسسه آموزش عالی علامه مجلسی برای بنیانگذاران آن و وزارت علوم با توجه به مرکز استان، دانشگاهی، پرجمعیت و با امکانات تر بودن قزوین بسیار به صرفه تر است؛ مسئولان شهر به ویژه اعضای شورای شهر اقبالیه بهتر است در این مهم بیشتر حامی منافع مردم اقبالیه باشند.

از آن گذشته تمام دانش آموزان شهر فراتر از هنرستان کار و دانش، نیاز به دانشگاهی بومی دارند تا شرایط تحصیل و اشتغال آنها فراهم شود، همچنین در آینده ای نزدیک با تربیت مهندسینی متعهد و متخصص در دانشگاهی بومی، مسئولانی دلسوز برای شهر ظهور خواهند کرد که مسلماً در رفع محرومیت اقبالیه بیشتر از سایرین خواهند کوشید.



ضمن اینکه دانشگاهی که با نظارت و مجوز وزارت علوم در استان فعال است آبرو و اعتبار قزوین است ولی با جابجایی دانشگاه در اول مهر چه کسی پاسخ گوی بیش از 1200 دانشجو است و چه کسی اعتبار خدشه دار شده استان را در نگاه اساتید و دانشجویان غیربومی ترمیم خواهد کرد؟

امیدواریم در روزهای آینده، رسانه های استان به جای عمق یافتن مشکلات دانشگاه با یاری و همکاری بیشتر آموزش و پرورش و یافتن محلی برای این نهاد به منظور تحقق برنامه های مورد نظر، خبرهای خوشی را از برطرف شدن معضلات تنها دانشگاه شهر اقبالیه مخابره کنند.

آمار بازدید: 212 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image