ارتباط مستقیم با 30458 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس اخبار اخبار کنکور آخرین اخبار کنکور شهریور 93

آخرین اخبار کنکور شهریور 93

افزایش سهم نمرات نهایی در کنکور/ 3 ساله شدن "متوسطه اول" از سال 94


وزیر آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه در حال حاضر بحث مدرسه‌محوری را به صورت جدی در مدارس سراسر کشور دنبال می‌کنیم گفت: مدرسه‌محوری رویکردی در مدیریت آموزش و پرورش است که با حاکمیت اخلاق و روابط انسانی بر اصول مشارکت‌پذیری و تفویض اختیار، استوار است.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پروش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علی‌اصغر فانی در مراسم "اختتامیه سی‌و‌یکمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش مناطق کشور" با بیان اینکه امروز مدیریت آموزشی باید به رهبری آموزشی تبدیل شود عنوان کرد: رهبر آموزشی کسی است که بر زیردستان خود نفوذ داشته باشد.

وی ادامه داد: رهبری یعنی نفوذ در دیگران به‌طوری که آن‌ها با میل و رغبت کار کنند؛ در واقع شرط محبوبیت و مقبولیت برای رهبری آموزشی لازم است.

وزیر آموزش و پرورش ضمن ارائه پیشنهاد برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه رؤسای مناطق اظهار کرد: در حال حاضر بحث مدرسه‌محوری را به صورت جدی در مدارس سراسر کشور دنبال می‌کنیم.

وی افزود: مدرسه‌محوری رویکردی در مدیریت آموزش و پرورش است که با حاکمیت اخلاق و روابط انسانی بر اصول مشارکت‌پذیری و تفیذ اختیار استوار است.

فانی در ادامه با تاکید بر اینکه در امور تربیتی نیاز به کار محتوایی داریم تا منجر به تغییر رفتار گروهی شود گفت: به تعبیر رئیس مجلس شورای اسلامی کار دکوری نمی ‌خواهیم. متأسفانه در این سی‌و‌چند ساله پس از انقلاب در برخی موارد اسیر کار دکوری و شکلی شده‌ایم.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که یک رفتار نسبتاً مطلوب پایدار و مترقی ایجاد شود. در واقع تربیت، به معنای زمینه‌سازی ایجاد رفتار مطلوب نسبت پایدار و مترقی است.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه باید ارزش‌یابی از امور پرورشی، ارزشیابی کیفی باشد، به رؤسای آموزش و پرورش مناطق کشور توصیه کرد به گزارش‌های پرورشی خود آب نبندند.

فانی در ادامه به برپایی اقامه نماز در مدارس کشور اشاره و عنوان کرد: نماز یک واجب شرعی است و رئیس منطقه باید در نماز‌های جماعت شرکت کند. مدیر مدرسه نیز باید در صفوف نماز جماعت حضور یابد.

خاطره فانی از اقتدا به یک دانش‌آموز راهنمایی در نماز جماعت

فانی به بیان خاطره‌ای درباره اقامه نماز اشاره کرد و گفت: خاطرم هست که 20 سال پیش به گیلان سفر کرده بودم و نزدیک اذان مغرب به یک مدرسه راهنمایی شبانه‌روزی رسیدم. بچه‌ها آماده شده بودند تا نماز جماعت بخوانند. پیش‌نماز آن‌ها یک دانش‌آموز دوم راهنمایی بود. من به او اقتدا کردم و بهترین نماز عمرم همان بود.

وی در ادامه با بیان اینکه آثار شهید مطهری برای استفاده دانش‌آموزان در حال ساده‌سازی است گفت: سیاست‌های آموزش و پرورش را به مقام معظم رهبری ارائه کرده‌ام. ایشان هم موافقت کردند و گفتند برو و این سیاست‌ها را اجرا کن. ایشان نکاتی را نیز مورد اشاره قرار دادند، به عنوان مثال تاکید کردند آیاتی از قرآن را که در زندگی دانش‌آموزان کاربرد دارد انتخاب کنید تا آن‌ها حفظ کنند و در محاوراتشان به کار برند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در راستای عمل به تاکیدات مقام معظم رهبری، طرح حفظ موضوعی قرآن را تدوین و از مهرماه امسال به اجرا درمی‌آوریم.

انتقاد وزیر از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در مدارس

فانی همچنین به برنامه آموزش و پرورش برای پنج‌شنبه‌های دانش‌آموزان اشاره و عنوان کرد: حدود 15 سال پیش در ژاپن یک‌ششم کتاب‌های درسی کسر شد و به ازای آن هفته‌ آموزشی پنج‌روزه شد ولی روز ششم را تعطیل نکردند و فقط در آن روز درسی ارائه نمی‌شود.

وی افزود: اما ما در ایران حجم کتاب‌های درسی را کم نکردیم بلکه یک روز را هم تعطیل کردیم، نتیجه آن این می‌شود که در بعضی روزها مقطع متوسطه هشت ساعته اداره و فشار بر روی معلمان ایجاد می‌شود. وقتی ما این موضوع را مطرح کردیم شاهد موج‌های رسانه‌ای و انتقادات در این خصوص بودید.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح یک روز بانشاط پنج‌شنبه‌ها را امسال در 2000 مدرسه ابتدایی به صورت آزمایشی برگزار می‌کنیم عنوان کرد: اگر نتیجه اجرای این طرح موفقیت‌آمیز بود آن را تسری خواهیم داد و سعی می‌کنیم برنامه پنج‌شنبه‌ها طوری تدوین شود که خلأهای «آموختن برای با دیگران زیستن، آموختن برای بکار بستن و آموختن برای زیستن» جبران شود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه ضمن تاکید بر به‌روزرسانی اطلاعات مربیان پرورشی، مشاورین و مربیان تربیت بدنی گفت: کمک کنید تا دوره‌های بازآموزی معلمان با جدیت دنبال شود.

فانی همچنین با اشاره به تاکید رئیس‌جمهوری بر گسترش فرهنگ کتابخوانی و زنگ‌های انشاء نیز عنوان کرد: امسال باید کتابخانه‌های مدارس را فعال‌تر کنیم. باید روحیه کتابخوانی در دانش‌آموزان احیاء شود.

وی خطاب به مدیران آموزش و پرورش مناطق کشور گفت: کمک کنید تا نظرات به حق رئیس‌جمهور محقق شود. زیرا یکی از خلأ‌های نظام آموزشی ما ضعف در مطالعه و نوشتن است.

لزوم تقویت شوراهای دانش‌آموزی

وی افزود: لازم است شوراهای دانش‌آموزش تقویت شوند، متأسفانه برخی مدیران مدارس اعتقادی به شوراهای آموزش ندارند در حالی که اگر به دنبال تقویت‌ مهارت‌های زندگی، مسئولیت‌پذیری و آماده‌سازی دانش‌آموزان برای ورود به جامعه باشیم باید شوراهای دانش‌آموزی را تقویت کنیم تا آن‌ها بیاموزند چگونه سخن گویند، چگونه انتقاد کنند و چگونه پیشنهادات خود را مطرح کنند.

فانی همچنین به برنامه این وزرات‌خانه برای توصیه دارالقرآن‌ها اشاره و عنوان کرد: برگزاری جشن تکلیف برای دختران و پسران را جدی بگیرید. این موضوع به‌ویژه برای پسرها از حساسیت بیشتری برخوردار است که باید با جدیت پیگیری شود.

وزیر آموزش و پرورش توصیه کرد: تاکید بر حجاب و عفاف با روش‌های اصولی و منطقی که نه‌تنها دانش‌آموزان را گریزان نکند بلکه آن‌ها را تشویق کند لازم و ضروری است.

المپیادهای درون‌مدرسه‌ای از 26 مهرماه کلید می‌خورد

وی به برگزاری المپیادهای درون‌مدرسه‌ای از 26 مهرماه اشاره و عنوان کرد: المپیادهای درون‌مدرسه با هدف‌ شادابی و زمینه‌سازی برای تربیت نیروی انسانی در حوزه ورزش قهرمانی و همگانی طراحی شده‌اند.

فانی همچنین به برنامه این وزارت‌خانه برای انسداد مبادی بی‌سوادی اشاره کرد و گفت: امسال حتی یک دانش‌آموز نباید خارج از مدرسه بماند. باید خانه به خانه جستجو کنیم و اجازه ندهیم کودک یا نوجوانی در مدرسه ثبت نام نکند. البته در برخی مناطق با مشکل فرهنگی روبرو هستیم که باید برای آن تدبیر کنید.

به گفته وزیر آموزش و پرورش از مهر سال 93 بی‌سواد تولید نخواهیم کرد.

فانی در ادامه با بیان اینکه در راستای استقرار نظام 3-3-6 از سال 94 دوره‌ اول متوسطه کامل و سه پایه می‌شود گفت: در این صورت یک سال متوسطه دوم خالی می‌شود که باید از حالا برای تأمین و سامان‌دهی نیروی انسانی و امکانات در این خصوص تدبیر کرد.

وی افزود: در حال حاضر پوشش دوره اول متوسطه در کشور 85 درصد است که باید بر اساس برنامه پنجم توسعه تلاش کنیم پوشش دانش‌آموزان در متوسطه اول به 100 درصد برسد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به مشکلات مدارس روستامرکزی و شبانه‌روزی اشاره کرد و عنوان کرد: در حال حاضر مدارس روستا مرکزی برای ما اولویت دارد و اعتبارات آن دو برابر شده است و امیدواریم که مشکلاتش نسبت به سال قبل کمتر شود.

فانی افزود: مدارس شبانه‌روزی آخرین راه‌حل ما برای سوادآموزی هستند زیرا معتقدیم که جدا کردن دانش‌آموزان از خانواده تاثیرات سوء می‌گذارد و برای ما هزینه بردار است. توصیه اکید می‌کنم که در انتخاب سرپرست شب مدارس شبانه‌روزی دقت کنید. نقش سرپرست شب از مربی تربیتی بیشتر است. از افراد پخته، متعهد، باتجربه و کاردان در این سمت استفاده کنید.

افزایش سهم نمره امتحانات نهایی در کنکور سراسری از سال آینده

وی در ادامه با بیان اینکه امسال امتحانات نهایی سال سوم متوسطه عمیق‌تر طراحی شده بود گفت: در برخی مناطق با اعتراضاتی در مورد نحوه طراحی سؤالات مواجه بودیم علت این امر آن است که دانش‌آموزان عادت کرده‌اند جزوه بخوانند. باید مبنای تدریس کتاب درسی باشد. امتحانات نهایی هم از کتاب طراحی می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: 25 درصد از پذیرش در کنکور سراسری به امتحانات نهایی اختصاص دارد که بنا است این سهم در سال آینده افزایش یابد.

وی در ادامه به تهیه بسته‌های آموزشی همراه با کتب درسی اشاره و اظهار کرد این اقدام سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی گام مؤثری در ارتقاء کیفیت آموزشی است. امسال کتب پایه‌های چهارم و هشتم جدیدالتألیف هستند و باید عنایت ویژه به برگزاری کلاس‌های ضمن خدمت معلمان داشته باشیم.

فانی در ادامه به روند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: امسال از 130 راهکار سند تحول بنیادین وارد 40 راهکار آن شدیم و 99 برنامه و فعالیت سرآمد را طراحی و اجرا خواهیم کرد. اعتبارات لازم برای اجرای این 99 فعالیت پیش‌بینی شده است.

واکنش فانی به دریافت وجوه غیرقانونی از اولیاء در مدارس

وزیر آموزش و پرورش در ادامه از اجرای طرح تعالی مدارس در 5700 مدرسه به صورت آزمایشی از ابتدای مهر امسال خبر داد و گفت: یکی از اشکالات دیگری که وجود دارد این است که برخی مدیران به اولیاء عنوان می‌کنند تا پولی ندهند کارنامه فرزندشان را به آن‌ها تحویل نمی‌دهند و یا هنگام ثبت‌نام وجه دریافت می‌کنند. این کار خلاف قانون و اخلاق است.

وی افزود: توصیه می‌کنم ثبت‌نام مطابق قانون انجام شود و اگر نیازی به کمک‌های اولیاء وجود داشت در طول سال تحصیلی مدیران مدرسه آن‌ها را کلاس به کلاس دعوت کنند، گزارش کار بدهند، مشکلات را مطرح و کمک بخواهند. مطمئناً اولیا نیز به مدرسه توجه نشان خواهند داد.

فانی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه باید شورای معلمین مدارس در دهه‌ آخر شهریور در سراسر کشور تشکیل شود گفت: در این شورا برنامه‌های سال آینده خود را اعلام کنید تا برای بازگشایی هرچه مدارس آماده شویم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: امسال دوره پیش‌دبستانی در مناطق برخوردار به کمک اولیاء و در مناطق کمتر برخوردار به کمک آموزش و پرورش برگزار می می‌شود. این تاکید به‌خصوص در مناطق دوزبانه بیشتر است. در مناطق عشایری به‌خصوص برای پیشرفت دانش‌آموزان دختر توجه ویژه‌ای نشان دهید.

ارزشیابی مستمر و پرسش‌های شفاهی در کلاس‌های درس فراموش شده‌اند

وی در ادامه با بیان اینکه پرسش‌های مستمر در کلاس‌های درس در حال فراموشی است گفت: فلسفه‌ پرسش‌های مستمر این بود که دانش‌آموزان در طی سال درس بخوانند و آن را به شب امتحان موکول نکنند. متاسفانه ارزشیابی مستمر تبدیل به دادن نمره از سوی معلم به دانش‌آموز شده. باید فلسفه پرسش‌های مستمر را به معلمان یادآوری کنیم.

فانی با بیان اینکه پرسش‌های شفاهی هم در کلاس درس فراموش شده است، یکی از اهداف آن را تقویت حضور ذهن خواند و گفت: باید دانش‌آموز بتواند به سرعت به پرسشی که از او می‌شود عکس‌العمل نشان دهد. لازم است پرسش‌های شفاهی را در کلاس درس جدی بگیرید.

همه دانش‌آموزان سمپاد واقعاً تیزهوش نیستند

وی در ادامه با بیان اینکه امسال طرح شهاب با جدیت در مدارس دنبال می‌شود گفت: طرح شهاب به معنای شناسایی استعدادهای درخشان در مدارس عادی است. در بسیاری از کشورهای دنیا دانش‌آموزان خود را جداسازی نمی‌کنند. متاسفانه در چند سال گذشته مدارس تیزهوشان در کشور راه‌اندازی شده که بسیاری از دانش‌آموزانش از تیزهوشان نیستند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: قصد نداریم بگوییم باید مدارس سمپاد را جمع کرد بلکه باید طرح شهاب تقویت شود. هرچه محیط آموزشی طبیعی‌تر باشد تعلیم و تربیت در آن بهتر شکل می‌گیرد.

فانی در ادامه با تاکید بر ضرورت استفاده از بانوان در پست‌های مدیریتی گفت: طرح‌های بسیار دیگری را در آموزش و پرورش دنبال می‌کنیم به عنوان مثال پیگیر افزایش شغل معلمان ابتدایی، تجهیز هنرستان‌ها به کمک بخش صنعت، رتبه‌بندی معلمان و غیره هستیم که پس از به نتیجه رسیدن آن‌ها را اعلام خواهیم کرد.

---------------------------------------------

تجلیل از رتبه‌های برتر کنکور در کمیسیون اصل 90

کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز (یکشنبه) خود از رتبه‌های برتر کنکور تجلیل کرد.

داوود محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اظهار کرد: رتبه های اول تا سوم کنکور سراسری با حضور در جلسه کمیسیون اصل نود مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گفته این عضو کمیسیون اصل نود، انتخاب اعضای هیأت رئیسه این کمیسیون که در دستور کار امروز قرار داشت به بعد از تعطیلات مجلس موکول شد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی پورمختار در جلسه علنی صبح امروز مجلس با کسب اکثریت رای نمایندگان برای سومین سال متوالی به عنوان رئیس کمیسیون اصل نود انتخاب شد.

آمار بازدید: 1006 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
مبین موسوی سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶

حذف بشه هزار دردسر میشه. 100 درصد بود خیال عده ای راحت میشد مردن.سربازی رفتم دو سال بیام بشینم کنکور بدم الانم میگن حذف شده معدل کتبیم ده هس میدونستم اون موقع همشو بیس میگرفتم حالا ی برنامه برا ما دیپلمه 91 داشته باشن چ میشه؟؟؟؟حداقل 50 میزاشتنم خوب بود در ضمن هیچ ازمون استانداردی هم برا سال دوم دبیرستان نداشتیم حالا صحبت از اول میشه؟؟