ارتباط مستقیم با 30453 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس اخبار سایر اخبار امتناع برخی مدارس از ثبت‌نام رایگان مهاجران

امتناع برخی مدارس از ثبت‌نام رایگان مهاجران

نماینده NGOهای فعال حقوق کودک در اتاق فکر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به بخشنامه آموزش و پرورش در خصوص ثبت‌نام رایگان کودکان اتباع در سال تحصیلی جدید، گفت: بعضی مدارس به صورت کاملا خودمختار از اجرای این بخشنامه امتناع می‌کنند.



محمد لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: پس از رایزنی‌هایی که در رابطه با حق تحصیل رایگان و اجباری کودکان با آموزش و پرورش داشتیم، نامه‌ای در 93/5/11 و بخشنامه‌ای در 93/4/30 به مدارس ارسال که بر اساس آن دریافت هرگونه وجه بابت ثبت نام از واجدین شرایط ممنوع اعلام و در ادامه آن تاکید شد تا تعیین و ابلاغ شهریه مدارس صرفا از طریق دریافت فرم تعهد، مطابق فرم پیوست بخشنامه اقدام کنند.


وی مدعی شد: در مواردی دیده می‌شود خانواده‌ای که قادر به پرداخت هزینه مشخص شده از سوی مدرسه نیست، پس از اصرارهای مکرر برای ثبت نام کودک خود با این عنوان که پدر یا برادر کودک با توجه به میزان شهریه چند روز برای مدرسه کارگری کند، مواجه می‌شود.


این نماینده NGOهای فعال حقوق کودک از برخی توهین و تحقیرهایی که با این خانواده‌ها می‌شود انتقاد کرد و گفت: با اینکه ثبت نام مدارس تا 15 شهریور ادامه دارد، این مدارس اعلام می‌کنند ظرفیت تکمیل شده و جایی برای ثبت نام ندارند.


لطفی با اشاره به تقسیم‌بندی مناطق پایتخت به منظور پذیرش و ثبت نام کودکان در سن تحصیل، از برخی مدارس برای اجرایی نکردن بخشنامه مذکور انتقاد کرد و افزود: مدارس امام صادق (ع)، سلمان فارسی، رضوان و حضرت زینب (س) منطقه 17 تاکنون همکاری در این رابطه نداشتند، اما مدارس منطقه 19همکاری خوبی داشتند. همچنین مدارس منطقه 18 جز بخشنامه نیستند.


نماینده NGOهای فعال حقوق کودک در اتاق فکر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ضعف‌های پیش روی بخشنامه آموزش و پرورش در خصوص ثبت‌نام رایگان کودکان اتباع در سال تحصیلی جدید اشاره و عنوان کرد: این بخشنامه 2 ضعف اساسی دارد که در آن همچنان تحصیل رایگان نیست. در این بخشنامه آمده است: تا زمان تعیین شهریه وجهی از خانواده‌ها دریافت نشود؛ حال آنکه باید در نظر داشت این افراد از خانواده‌های فقیر هستند و درآمدشان کمتر از کارگران ایرانی است و دریافت شهریه باعث می‌شود بسیاری نتوانند به مدرسه بروند.


لطفی هم چنین گفت: این بخشنامه برای مهاجران است اما هم چنان اتباع فاقد کارت هویتی و ایرانی‌های فاقد شناسنامه نمی‌توانند ثبت نام کنند و این باعث می‌شود از هدفمان که همان تحصیل کودکان است دور شویم لذا تحصیل به پدیده‌ای طبقاتی تبدیل می‌شود و این امر را که آموزش باید فراگیر، همگانی و عادلانه باشد کاملا نقض می‌کند.


این نماینده NGOهای فعال حقوق کودک افزود: ثبت نام بدون هزینه جز محاسن این بخشنامه است؛ درحال حاضر در آستانه مهر ماه هستیم و اگر قرار باشد به خانواده‌ها بسته‌های تهسیلات آموزشی و به کودکان فقیر و در معرض آسیب، یارانه آموزشی تعلق گیرد اکنون وقت مناسبی است.

آمار بازدید: 225 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image