ارتباط مستقیم با 30565 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس اخبار سایر اخبار انشا کتاب می‌خواهد؟

انشا کتاب می‌خواهد؟

حسن ذوالفقاری معتقد است انشا به کتاب نیاز ندارد، چون خواندن کتاب وقت دانش‌آموزان را می‌گیرد و به آن‌ها نوشتن نمی‌آموزد.


این استاد دانشگاه و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره کتاب «انشا و نگارش» که به تازگی برای پایه هفتم و هشتم در دفتر تألیف کتاب‌های درسی تولید شده است‌، گفت: ما این کتاب را در فرهنگستان بررسی کردیم. بخشی از کتاب درباره آموزش انشا و نگارش است که با نمره و ساعت جدا از مهر در دو پایه تدریس می‌شود و تلاش دارد مشکل بدنویسی دانش‌آموزان را حل و از پایه بازسازی کند.

او در ادامه اظهار کرد: ما کتاب‌ها را دقیق بررسی کردیم و اشکالات آن‌ها را از طریق فرهنگستان به آموزش و پرورش فرستادیم و در نسخه نهایی، بخش کمی از مشکلاتی که ما به آن‌ها اشاره کرده بودیم رفع شد و بخش زیادی همچنان اعمال نشده است.

ذوالفقاری همچنین گفت: ما فکر می‌کنیم با تدریس این کتاب، بیش‌ترِ وقت بچه‌ها به جای این‌که صرف نوشتن شود، صرف خواندن این کتاب می‌شود و باز هم ما به نتیجه‌ای که می‌خواهیم یعنی درست‌نویسی نمی‌رسیم. نوشتن به برنامه نیاز دارد و نه به کتاب. تجربه این موضوع هم وجود دارد که دانش‌آموزان توصیه‌های نگارشی کتاب‌ها را تنها می‌خوانند تا این‌که دست به قلم ببرند و آن‌ها را اجرا کنند. بنابراین ساعت انشا باید بیش‌تر صرف نوشتن و خواندن دست‌نوشته‌ها در کلاس شود. پیشنهاد ما این بود که به جای این کتاب یک کتاب راهنمای معلم خوب در اختیار معلم‌ها قرار بگیرد و براساس آن برنامه‌ای برای نوشتن تدوین شود.

این عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین گفت: تفاوت کلاس انشا با بقیه کلاس‌ها این است که معلم باید اهل قلم باشد و باید خودش ضمن این‌که از میان معلمان زیادی انتخاب می‌شود، آموزش ببیند و خلاق باشد. چون اگر معلم خودش به نوشتن علاقه نداشته باشد‌، اتفاقی نمی‌افتد و دانش‌آموزان هم با این کتاب برخوردی مانند کتاب‌های دیگر خواهند کرد، چون محتوای خواندنی کتاب زیاد است و فضای ساعت‌های کلاس را می‌گیرد و بیش‌تر برای نمره گرفتن خوانده می‌شود.

او درباره مشکلات کتاب «انشا و نگارش» گفت: این کتاب علاوه بر این‌که مفصل است و وقت کلاس را می‌گیرد‌، بخشی از متونش هم آثار برجسته‌ای نیستند و از آثار دست چندم انتخاب شده‌اند. حداقل می‌شد که از متن‌های درجه اول برای متون آموزشی استفاده کرد.

ذوالفقاری در ادامه گفت: البته بحث برگشتن انشا به نظام آموزشی بسیار خوب است، اما این بازگشت نباید با تبعات منفی همراه باشد. در گذشته این ساعت در کلاس صرف چیزهای دیگر می‌شد چون برنامه‌ای وجود نداشت. حالا هم بهتر بود به جای تدوین این کتاب یک برنامه برای کلاس‌های انشا تدوین می‌شد.

آمار بازدید: 170 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image