ارتباط مستقیم با 30544 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس اخبار سایر اخبار راهکار آموزش و پرورش برای ساماندهی بازار کتب کمک آموزشی

راهکار آموزش و پرورش برای ساماندهی بازار کتب کمک آموزشی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت فعلی توزیع کتب کمک آموزشی غیراستاندارد در بازار اظهار کرد: سعی می‌کنیم طرح سامان‌بخشی را جدی‌تر دنبال کنیم. بنابراین در انتهای کتب درسی هر پایه دو تا سه صفحه را به معرفی کتاب‌های کمک آموزشی مناسب آن پایه اختصاص داده‌ایم تا از این طریق دانش‌آموزان در انتخاب خود اشتباه نکنند.


حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره وضعیت تولید و توزیع کتاب‌های کمک آموزشی اظهار کرد: متاسفانه بازار ناهنجاری در این زمینه در کشور وجود دارد که در واقع به آموزش و پرورش هم ارتباطی ندارد. همانگونه که با پدیده فروش پایان‌نامه در آموزش عالی روبرو هستیم.

وی افزود: در واقع کتب کمک آموزشی و کنکور به تجارت و آفت علمی تبدیل شده است و باید جلوی آن گرفته شود. تب کنکور فشارهایی را ایجاد می‌کند و کتاب‌های کمک آموزشی زیادی برای دوره متوسطه تولید می‌شود که بیشتر جنبه آموزش تست زنی دارند و بار علمی خاصی به دانش‌آموز اضافه نمی‌کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه متاسفانه این مسئله در دوره‌های اخیر به ابتدایی نیز سرایت کرده است گفت: آزمون‌های ورودی مدارس ویژه چون سمپاد و نمونه دولتی باعث رونق این کتب کمک آموزشی شده است. از سوی دیگر خانواده‌ها فرصت لازم را برای کمک به فرزندان خود ندارند و در این زمینه آموزش‌های لازم را ندیده‌اند، به همین دلیل از این کتاب‌های تستی کمک می‌گیرند.

محمدیان با بیان اینکه یکی از راهکارهای ما برای جلوگیری از این مسئله این بود که از چند سال پیش جشنواره سامان بخشی کتب آموزشی را راه‌اندازی کنیم اظهار کرد: مشوق‌هایی را در نظر گرفتیم تا هر ناشری کتاب آموزشی و کمک‌آموزشی برای آموزش و پرورش تولید کرده آنرا ارائه و ما نیز کتاب‌های خوب را شناسایی ومعرفی کنیم که این طرح تا حدودی موفقیت آمیز بود و توانست شرایط فعلی را تعدیل کند، اما اکنون دریافتیم که باید به این مسئله جدی‌تر ورود پیدا می‌کردیم.

محمدیان/سازمان پژوهش

وی افزود: اکنون یکی از مسائل ما این است که دستگاه‌های دیگر هنوز این مشکل را همانند آموزش و پرورش درک نکرده‌اند. به عنوان مثال صدا و سیما با وجود آنکه در جلسات ما حضور دارد اما گاهی اوقات کتب غیراستاندارد را تبلیغ می‌کند که نوعی اختلال در فرآیند یاددهی و یادگیری ایجاد می‌کند و متاسفانه هماهنگی خوبی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید همکارانمان در رسانه ملی را متقاعد کنیم که همه کتابی نباید تبلیغ شود اظهار کرد: همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد نیز باید در این زمینه با ما همکاری کند، زیرا مجوز چاپ و فروش کتاب‌ها بر عهده این وزارتخانه است.

محمدیان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت فعلی توزیع کتب کمک آموزشی غیراستاندارد در بازار اظهار کرد: سعی می‌کنیم طرح سامان‌بخشی را جدی‌تر دنبال کنیم. بنابراین در انتهای کتب درسی هر پایه دو تا سه صفحه را به معرفی کتاب‌های کمک آموزشی مناسب آن پایه اختصاص داده‌ایم تا از این طریق دانش‌آموزان در انتخاب خود اشتباه نکنند.

وی افزود: همچنین اگر دانش‌آموزان خودشان به هر دلیلی نتوانند این کتاب‌ها را تهیه کنند می‌توانند با انتشارات مدرسه تماس بگیرند تا آن کتاب را برای آنها تهیه و ارسال کنیم. در واقع با اینکار هم کار دانش آموز و هم کار معلم، خانواده و شبکه توزیع برای انتخاب راحت و همچنین از ناشران برتر قدردانی و تقدیر شده است.

آمار بازدید: 204 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image