ارتباط مستقیم با 30586 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه اعلام نتایج طرح "سبک زندگی" به زودی/ناامیدی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان نسبت به آینده

اعلام نتایج طرح "سبک زندگی" به زودی/ناامیدی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان نسبت به آینده

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی به مناسبت سی چهارمین سالگرد جهاد دانشگاهی با اشاره به تحقیقات و فعالیت های مرکز افکار سنجی ایسپا گفت : طی یک نظر سنجی حدود 17 درصد مردم تهران، ایسپا را می‌شناسند که با توجه به اینکه هدف و رسالت ایسپا، کار رسانه‌ای نبوده است و تاکنون عمدتاً داده های حاصل از نظرسنجی‌های این مرکز به اطلاع عموم نمی‌رسیده، ظاهراً شناخت خوبی از ایسپا در سطح عموم مردم وجود دارد.


به گزارش سرویس «دانشگاهی» ایسنا، دکترمهدی فیض با اشاره به مهم ترین مسائل فرهنگی در دانشگاه‌ها گفت: شناسایی مسائل فرهنگی در کشور و همچنین در دانشگاه نیازمند کار دقیق و علمی است و نمی‌توان بدون تحقیق در مورد آن صحبت کرد. البته می‌توان در مورد این مسائل فرضیه مطرح نمود؛ اما اطمینان درباره صحت فرضیات نیازمند سنجش علمی است. مثلاً از جمله فرضیه‌هایی که در مورد مسائل فرهنگی جامعه به طورعام و دانشگاه به طورخاص مطرح می‌شود کاهش میزان اصول اخلاقی، افول دینداری، کم‌رنگ شدن ارزش‌های دینی و وابستگی به ارزش‌های بیگانه و ناامیدی نسبت به آینده است که گهگاه نیز تحقیقاتی در این زمینه انجام شده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره 7 شاخص فارغ التحصیل مطلوب اظهارکرد: جهاددانشگاهی که در همه حوزه‌های علمی کشور در حال تولید علم است در حوزه فرهنگی نیز به طور جدی در حال فعالیت است. در مورد مسائل فرهنگی در دانشگاه نیز بعد از فرمایشات رهبری درباره سبک زندگی، کار علمی مهمی توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که از مراکز معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی است انجام شده که در آن 7 شاخص مهمی که انتظار می‌رود یک دانشجوی نظام آموزش عالی ایران دارا باشد، در دانشگاه‌های دولتی کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در این زمینه افزود: در این تحقیق برخی از این فرضیه‌ها در خصوص دانشگاه‌ها و دانشجویان آزمون شده است. از آنجا که مسائل فرهنگی مدام در حال تغییر هستند رصد دقیق و مداوم مسائل فرهنگی مهم است و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی نیز سعی دارد در حد بضاعت خود با کمک مراکز فعال خود، از جمله مرکز ایسپا، به شناسایی و کمک به حل این مسائل بپردازد.

عدم شناسایی مسئله باعث زیان‌های جبران‌ناپذیر می‌شود
فیض با بیان این که اگر مسائل به شکل علمی و دقیق شناسایی نشوند طبعاً نسخه درمانی آنها نیز راهگشا نخواد بود، گفت: به عنوان مثال رسالت اصلی ایسپا رصد متناوب و منظم مسائل فرهنگی است و بالطبع اولین گام برای حل مسئله، شناسایی مسئله است که ایسپا در این مرحله می‌تواند نقش مهمی ایفا نماید. در صورتی که مسائل به شکل علمی و دقیق شناسایی نشوند طبعاً نسخه‌های درمان مسائل فرهنگی نیز نه تنها کمکی به بهبود و حل مسائل نخواهند کرد، بلکه مسائل را گه‌گاه تشدید و باعث زیان‌های جبران‌ناپذیر مادی و معنوی خواهند شد.

وی افزود: یکی از کارهای دیگر ایسپا در شناسایی مسائل فرهنگی کشور و دانشگاه، تشکیل گروه‌های خبرگی متشکل از دانشجویان و اساتید و صاحب‌نظران است که مقدمات این کار هم اکنون در حال اجراست.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به نتایج طرح سبک زندگی اظهارکرد: این طرح به تازگی انجام شده است و انشاء الله بنا داریم مراسم رونمایی از نتایج آن را با حضور صاحب نظران این حوزه خصوصاً مسئولان محترم فرهنگی دانشگاه‌ها، به زودی برگزار کنیم و در آن مراسم بخشی از نتایج، ارائه و نقد و بررسی خواهد شد.

فعالیت ایسپا در راستای نهادینه کردن نظرسنجی و کاربرد آن است
فیض درباره فعالیت‌های دیگر مرکزافکارسنجی جهاددانشگاهی ایسپا گفت: به طورکلی فعالیت‌های ایسپا در راستای نهادینه کردن نظرسنجی و استفاده از آن در جامعه علمی و همچنین در بین سیاستگذران است. در این راستا نیز فعالیت‌های مهمی انجام می‌دهد. به عنوان مثال جایزه ملی ایسپا یکی از فعالیت‌های ایسپا برای حمایت از فعالان عرصه نظرسنجی است که اولین دوره آن سال گذشته با عنوان گرامیداشت مرحوم علی اسدی به عنوان یکی از اولین کسانی که به کار نظرسنجی در ایران پرداخت برگزار شد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه افزود: چاپ کتاب در زمینه نظرسنجی از کارهای دیگر ایسپا است که تاکنون بیش از ده عنوان کتاب در این حوزه توسط ایسپا تهیه و چاپ شده است. برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی و جلسات نقد کتاب‌هایی که در حوزه پژوهش‌های تجربی نگاشته می‌شود از دیگر فعالیت‌های ایسپا است که هم اکنون به طور مستمر در حال برگزاری است. چاپ جزوات راهبردی پیمایش‌ها از اقداماتی است که در طول چند ماه گذشته شروع شده و نتایج پژوهش‌های ایسپا را به شکل کاربردی‌تر به مسئولان ارائه می‌کند.

مهم ترین فعالیت ایسپا مطالعه و سنجش شاخص‌های فرهنگ عمومی کشور است
وی با بیان این که یکی از مهمترین کارهای ایسپا در حوزه فرهنگی مطالعه و سنجش شاخص‌های فرهنگ عمومی کشور است، اظهار کرد: این پژوهش در سال 92 در کل کشور با حجم نمونه 18 هزار و 600 نفر به سفارش نهاد کتابخانه‌های عمومی و شورای فرهنگ عمومی کشور انجام شد. علاوه بر کارهای کارفرمایی کارهای خویش‌فرمایی زیادی در طی یکسال گذشته در ایسپا انجام شده است.

وی با اشاره به شاخص‌ترین فعالیت‌های ایسپا افزود: سال گذشته از کارهای شاخصی که این مرکز انجام داد می‌توان به بررسی عوامل ایجاد فشار روانی بر مردم، سنجش نگرش مردم نسبت به حجاب، سنجش اخلاق اجتماعی شهروندان و سنجش سبک زندگی دانشجویان کشور که در راستای فرمایشات رهبری انقلاب بود اشاره کرد . البته سنجش سبک زندگی به تازگی انجام شده است که نتایج آن به زودی ارائه خواهد شد.

فیض با اشاره به دیگر اقدامات مرکز ایسپا که در حوزه‌های دیگر انجام شده است نیز اظهارکرد: در کنار کارهای فرهنگی، در سایر موضوعات نیز ایسپا کارهای متعددی در سال گذشته به انجام رساند. به عنوان نمونه در ایام انتخابات 7 موج نظرسنجی از مردم درباره انتخابات و کاندیداها اجرا شد که چهار موج آن ملی و مابقی شهر تهران بودند. سه مورد از این کارها کارفرمایی بود و 4 مورد نیز به صورت خویش‌فرمایی انجام شد. بعد از انتخابات نیز ایسپا به صورت مکرر افکارعمومی را رصد کرده و نتایج آن را به اطلاع مسئولان رسانده است.

وی افزود: همچنین طرح‌های مهمی درباره مسائل گوناگون از جمله انرژی هسته‌ای، مذاکرات ژنو و وین، هدفمندسازی یارانه‌ها، انتظارات و توقعات مردم ایران از دولت، سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، آزادی مرزبان‌ها، دیدگاه مردم درباره شعار سال، دیدگاه مردم در خصوص بیماری MS، دیدگاه مردم در خصوص نظرسنجی‌ها، مطالعه برخی شاخص‌های فرهنگ سیاسی، دیدگاه مردم در خصوص اعتدال و عملکرد دولت در این زمینه، طی یکسال گذشته در ایسپا انجام شده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان این که سیاست در معاونت فرهنگی و ایسپا به گونه‌ای است که ما بتوانیم نتایج طرح‌ها را برای استفاده محققان منتشر کنیم، گفت: ارزیابی شیوع آسیب‌های اجتماعی در کشور از دیدگاه مردم به سفارش وزارت کشور و دیدگاه مردم در خصوص مسائل حوزه فوتبال به سفارش وزارت ورزش نیز از دیگر کارهایی است که در ماه‌های ابتدایی سال 93 انجام شده است

تورم و گرانی، عامل اصلی ایجاد استرس برای مردم
فیض درباره نتایج این تحقیات نیز اظهار کرد: برخی طرح‌ها به دلیل ماهیت موضوع، طبقه‌بندی دارند و در حال حاضر امکان ارائه همه نتایج وجود ندارد. اما به عنوان نمونه می توان به شکل خلاصه به برخی نتایج اشاره کرد. در طرح عوامل ایجاد فشار روانی بر مردم که به صورت ملی انجام شد طبق نظرسنجی صورت گرفته، تورم، گرانی و هزینه‌های بالای زندگی عامل اصلی ایجاد استرس برای مردم شناخته شده است. پس از آن، گرانی مسکن و اجاره خانه، نگرانی در مورد پیدا کردن شغل مناسب برای خود فرد یا یکی از اعضای خانواده، مسائل و مشکلات مربوط به ازدواج خود فرد یا یکی از اعضای خانواده از عوامل مهم دیگر ایجاد استرس بر شهروندان شناخته شده است.

حدود 60 درصد مردم با حذف یارانه پردرآمدها موافق‌اند
وی با بیان این که در همین طرح مشخص شد یکی از مسائل مهمی که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند ناامیدی نسبت به آینده است، گفت: در یک نظرسنجی دیگر درباره دلایل عدم انصراف مردم از دریافت یارانه نقدی، حدود 55 درصد مردم، تورم و هزینه‌های بالای زندگی را به عنوان دلیل عدم انصراف ذکر کرده‌اند. نگرانی از افزایش قیمت‌ها درآینده نیز دلیل مهم دیگر برای عدم انصراف مردم از دریافت یارانه شناخته شده است. با این وجود در اردیبهشت امسال حدود 60 درصد مردم با حذف یارانه پردرآمدها موافقت کرده بودند.

فیض با اشاره به نظر سنجی نسبت به آزادی مرزبانان گفت: در طرح مربوط به آزادی مرزبان‌ها مردم دلیل اصلی آزادی مرزبان‌ها را تلاش دولت و بعد از آن همکاری ریش‌سفیدان و رهبران محلی دانسته‌اند.

50 درصد مردم تهران معتقد به عدم دخالت دولت در مسئله حجاب هستند
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان این 50 درصد مردم تهران در طرح نظر سنجی حجاب معتقد به عدم دخالت دولت در این مسئله هستند، گفت: یکی از نتایج طرح حجاب این بود که از دید مردم، تأهل و تشکیل خانواده خود می‌تواند زمینه مناسبی برای بهبود وضعیت حجاب و پوشش باشد. در این طرح مشخص شد 40 درصد مردم تهران معتقد به برخورد با بدحجابی و 50 درصد نیز معتقد به عدم دخالت دولت در مسئله حجاب هستند.

وی درباره نتایج طرح نظر سنجی از مردم پیرامون بیماری MS گفت: در نظرسنجی از مردم در خصوص بیماری MS مشخص شد که حدود 83 درصد مردم نام این بیماری را شنیده‌اند که حدود 50 درصد آن‌ها از طریق تلویزیون با این بیماری آشنایی پیدا کرده‌اند. مردم در این نظرسنجی، اطلاع‌رسانی در مورد این بیماری را چندان مناسب ارزیابی نکرده‌اند.

فیض در پایان با بیان این که مطابق یکی از نظر سنجی‌ها 53 درصد مردم نسبت به صداقت گروه 1+5 اعتماد کم و خیلی کمی دارند، افزود: در طرح مربوط به مذاکرات وین 4، حدود 53 درصد مردم گفته‌اند به صداقت گروه 1+5 اعتماد کم و خیلی کمی دارند و اصلی‌ترین دلیل عدم پیشرفت مذاکرات وین 4 را فشار برخی جریانات سیاسی داخلی و بعد از آن فشارلابی صهیونیستی دانسته‌اند.

انتهای پیام

آمار بازدید: 204 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image