ارتباط مستقیم با 30601 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه فقر رشته‌های تکمیلی جامعه‌شناسی در دانشگاه‌های لرستان

فقر رشته‌های تکمیلی جامعه‌شناسی در دانشگاه‌های لرستان

یکی از پتانسیل‌های کشور تنوع فرهنگی و گوناگونی آداب و سنت‌ها و رفتارهای اجتماعی اقوام مختلف است، لرستان هم شامل این تنوع و گوناگونی می‌شود به طوریکه امروزه در استان شاهد وجود طوایف با سنن و آداب و فرهنگ و لهجه‌های زبانی مختلف هستیم.


این تنوع فرهنگی جدای از نقاط قوتی که دارد خود گه‎گاهی عامل بروز اختلاف نظرهای اجتماعی و فرهنگی شده است که بررسی ریشه‎یابی و یافتن علل این چالش‌ها و ارائه راهکار جهت رفع آن نیازمند مطالعات و تحقیقات علمی دقیقی است که رشته‌های جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی این حوزه را تحت گستره مطالعاتی خود قرار می‌دهند.

به گزارش خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، در لرستان علی‎رغم وجود این ظرفیت اجتماعی، دانشگاه‎های استان با فقر این رشته‎ها مواجه‎اند و جوانان و دانشجویان علاقه‌مند و مستعد جهت ادامه تحصیل در رشته‌های تحصیلات تکمیلی علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی به استان‎های دیگر مهاجرت می‌کنند و متاسفانه بعد از فارغ‎التحصیلی در‌ همان محل تحصیل اقامت می‌گزینند.

دانشگاه لرستان به عنوان دانشگاه مادر استان تنها در این زمینه رشته علوم تربیتی در مقطع کار‌شناسی را دارد و این رشته جوابگوی سطح گستره و عظیم مطالعات فرهنگی و اجتماعی در لرستان نیست.

سایر دانشگاه‎های استان اعم از پیام نور و آزاد اسلامی هم از این مقوله مستثنی نیستند. حال که در سال‎های اخیر بومی‎سازی علوم انسانی مورد توجه مسئولان کشور از جمله مقام معظم رهبری قرار گرفته است آیا ضرورت ندارد رشته‌های مختلف علوم انسانی از جمله جامعه‌شناسی، علوم اجتماعی، جمعیت‌شناسی و... در دانشگاه‎های ما تدریس شود تا فارغ‎التحصیلان آن‌ها این علوم را جهت ساماندهی وضعیت فرهنگی و اجتماعی استان به کار برند؟

تربیت نیروی متعهد و متخصص در استان ضروری است

در این باره فرهاد طهماسبی، کارشناس مسائل اجتماعی به ایسنا گفت: لرستان یکی از استان‏‎های کمتر توسعه‎یافته کشور است که به نظر بسیاری از کار‌شناسان، این موضوع ریشه در مسائل اجتماعی و فرهنگی دارد و برای جهش اقتصادی در این راستا ضمن تعبیه و ساختن زیرساخت‎های عمرانی، نیازمند فعالیت اجتماعی و فرهنگی است.

وی ادامه داد: نهادی که می‌‎تواند در تدوین استراتژی توسعه اجتماعی و فرهنگی استان فعالیت کند دانشگاه است که با پژوهش و آموزش در این حوزه‎‌ها، زمینه‎های شکل‎گیری تغییرات مطلوب را فراهم می‌‎کند.

طهماسبی تصریح کرد: بر همین اساس کار‌شناسان حوزه اجتماعی و فرهنگی استان اعتقاد دارند که باید به صورت سازمان یافته و کیفی راه‎اندازی مقاطع و رشته‎های تحصیلی اجتماعی و فرهنگی و مؤسسات پژوهشی وابسته به آن مانند مؤسسه تحقیقات اجتماعی در دانشگاه‎های مادر استان ازجمله دانشگاه لرستان، دانشگاه‎های آزاد خرم‎آباد و بروجرد را در دستور کار قرار دهند.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: امید می‌‎رود با آموزش، پژوهش و تربیت نسل پیش‎برنده، متعهد و متخصص به مسائل اجتماعی و فرهنگی، شاهد توسعه و سازندگی استان در آینده‎ای نزدیک باشیم.

در اثر کم‏‌کاری گذشته، رشته قابل توجهی در حوزه علوم انسانی نداریم

حجت‏الاسلام محمدرضا خدایی، معاون فرهنگی دانشگاه لرستان نیز به ایسنا گفت: خوشبختانه دانشگاه لرستان طی سال‏های اخیر در راه‌‏اندازی رشته‏‌های مقاطع تکمیلی از جمله PHD و دکتری قدم‏های مؤثری برداشته و در حال حاضر ۳۶ رشته دکتری در این دانشگاه راه‏‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه در اثر کم‏‌کاری برخی افراد، رشته قابل توجهی در حوزه علوم انسانی در این دانشگاه نداشتیم و برخی سیاست‏های وزارت علوم در گذشته نیز به این مهم دامن زده است.

معاون فرهنگی دانشگاه لرستان با بیان اینکه وجود انواع قومیت‏‌ها در لرستان، راه‏‌اندازی رشته‏‌های جامعه‏‌شناسی و علوم اجتماعی مقاطع تحصیلات تکمیلی را می‌‎طلبد، تصریح کرد: هنگامی که حرف از علوم کاربردی زده می‌‏شود فکر افراد به سمت علوم پایه و رشته‏‌های مهندسی سوق داده می‌‏شود در حالیکه جامعه‏‌شناسی یک علم کاربردی است و مدیریت ما باید از جامعه‏‌شناسی تغذیه کند؛ داشتن آمار اجتماعی از جامعه، نقشه مدیریت را برای ما ترسیم می‌‎کند.

فقر جدی و نگران کننده‎ای در رشته‎های دانشگاه‎های لرستان داریم

حجت‎الاسلام مهدی مستأجران، مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‎های لرستان به ایسنا گفت: فقر جدی و نگران کننده‎ای در رشته‎های دانشگاه‎های استان داریم.

وی ادامه داد: فقر رشته‎های جامعه ‎‌شناسی با گرایش مردم‎‌شناسی در دانشگاه‎های استان مشهود است.

مستأجران با بیان اینکه در سطح کشور، لرستان از نظر امنیتی مقام اول را دارد چراکه خوشبختانه مردم ما از نظر امنیتی هوای همدیگر را دارند، اضافه کرد: بسیاری از امنیت‎‌ها ریشه در فرهنگ دارد و این در حالیست که چالش امروز دنیا در حوزه امنیت است.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‎های لرستان با تأکید بر اینکه فرهنگ لری نیازمند کشف است و در این راستا راه‎اندازی رشته‎های مردم‎‌شناسی ضروری است، اظهار کرد: علاوه بر اینکه امروز نگران از بین رفتن حیات وحش و بلوط لرستان هستیم باید نگران فرهنگ غنی لری نیز باشیم که این امر تنها با راه‎اندازی رشته‎های مردم‎‌شناسی مرتفع می‌‎شود و در توانمندسازی و پویایی فرهنگ مؤثر است.

تربیت نیروی انسانی در توسعه استان نقش بسزایی دارد

عباس قائدرحمت، نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در این باره به ایسنا گفت: لرستان یکی از استان‎های غنی فرهنگی و اجتماعی با فرهنگ‎های متعدد و مهد تمدن و فرهنگ است و مصداق این مدعا آثار تاریخی به جا مانده است که درصد قابل توجهی از آن‌ها به ثبت رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند نقش مهمی در توسعه صنعت اکوتوریسم داشته باشد، بیان کرد: دانشگاه‌ها در تربیت نیروی انسانی متخصص و انجام تحقیقات بنیادین، کاربردی و توسعه‌ای موثر هستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بر توسعه رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی و فرهنگی تاکید کرد و افزود: نیاز است رشته‌های جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی در چند نقطه استان راه‎اندازی شود که پرورش چنین نیروهایی می‌تواند منشا رشد و توسعه استان در حوزه فرهنگی و اجتماعی استان باشد.

افزایش رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز استان ضروری است

ایرج عبدی، نماینده مردم خرم‎آباد و چگنی در مجلس نیز گفت: یکی از راه‎های برون رفت از مشکلات استان افزایش رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز استان است.

وی با بیان اینکه در رشته‌های علوم اجتماعی، پیراپزشکی و... در دانشگاه‎های لرستان با فقر جدی مواجه‌ایم، اظهار کرد: یکی از راه‎های کم هزینه حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان توسعه هدفمند رشته‌های دانشگاهی متناسب با فرهنگ و خرده فرهنگ‌های استان است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه پیگیر اخذ مجوز چندین رشته دکتری برای دانشگاه آزاد در استان هستیم، اضافه کرد: با توجه به اینکه رویکرد دولت تقویت دانشگاه‌ها در استان‎های محروم است و قطعاً اگر روی تربیت نیروی انسانی سرمایه‎گذاری داشته باشیم این امر بر فرهنگ و اقتصاد استان تاثیر فراوانی خواهد گذاشت.

دکتر عبدی با اشاره به اینکه کمبود رشته‌های علوم اجتماعی در استان مشهود و قابل لمس است، یادآور شد: علیرغم تلاش مسئولین دانشگاه‌ها متاسفانه هنوز این رشته‌ها در استان راه‎اندازی نشده و این امر باعث شده بسیاری از جوانان نخبه ما در این رشته در دانشگاه‎های سراسری و سایر دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل شوند و برخی از آنان نیز محل تحصیل را برای زندگی انتخاب می‌کنند در حالیکه با راه‎اندازی این رشته‌ها از جوانانمان که با فرهنگ خودی آشنایی دارند استفاده می‌شود و این می‌تواند روی موضوعات فرهنگی و اجتماعی استان تاثیرگذار باشد.

آمار بازدید: 194 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image