ارتباط مستقیم با 30454 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس اخبار اخبار علوم پزشکی آب پاکی مجلس بر دست داوطلبان آزمون دستیاری

آب پاکی مجلس بر دست داوطلبان آزمون دستیاری

آزمون دستیاری را می‌توان سرنوشت‌سازترین آزمون برای پزشکان عمومی برشمرد. ماراتنی که علیرغم حساسیت بالایی که دارد همه ساله با حاشیه‌هایی مواجه می‌شود در این راستا سهمیه 30 درصدی مناطق هم از موضوعاتی است که بر چهل و یکمین آزمون‌ دستیاری حاشیه زد.


به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، جامعه پزشکی کشور و داوطلبان آزمون دستیاری هنوز خاطره تلخ تقلب آزمون سال 88 را به خاطر دارند، اتفاق تلخی که شانس رقابت و پذیرش عادلانه را از اکثریت داوطلبان گرفت و ابطال آن و برگزاری آزمون مجدد نیز نتوانست مرهمی بر تمام زخم‌هایی باشد که بر پیکره نظام سلامت کشور وارد شد.

علاوه برتامین امنیت و سلامت آزمون، "امکان رقابت عادلانه" یکی از پیش‌شرط‌های اصلی برگزاری هر آزمونی است، پیش‌شرطی که این روزها با مصوبه مجلس مبنی بر"اختصاص سهمیه‌ 30 درصدی به مناطق محروم " دغدغه بسیاری از داوطلبان آزمون دستیاری شده است و اعتراضات داوطلبان شهرهای بزرگ به ویژه تهران راه به جایی نبرد و تلاش مسئولان وزارت بهداشت نیز برای اصلاح این مصوبه موثر واقع نشد.

نمایندگان مجلس روز چهارشنبه در حالی با طرح یک فوریتی اصلاح سهمیه 30 درصدی مناطق محروم آزمون دستیاری مخالفت کردند که وزیر بهداشت آن را ظلم در حق دانشجویان خواند زیرا با احتساب سهمیه جانبازان

عملا" سهمیه پذیرش آزاد 50 درصد کاهش یافته است.

تامین پزشک متخصص برای مناطق محروم به چه قیمت؟ پرسشی است که این روزها بسیاری از پزشکان و دانشجویان پزشکی با خود مطرح می‌کنند و پاسخ آن را هم در اصلاحیه مصوبه مجلس نمی‌بینند، اصلاحیه‌ای که سهمیه مناطق محروم را علیرغم مخالفت وزارت بهداشت از 10 درصد ظرفیت مازاد دانشگاه‌ها به 30 درصد ظرفیت کل آزمون تغییر داد و از آزمون امسال هم لازم‌الاجرا خواند.

در اینکه پزشکان متخصص باید در مناطق محروم خدمت کنند هیچ شکی نیست و دغدغه نمایندگان مجلس برای حل مشکلات و کمبودهای بهداشتی و درمانی حوزه های انتخابیه در جای خود محترم است، اما به گفته وزیر بهداشت، راهکار اصلی برای حل این مشکل، پذیرش نیروهای بومی با شرایط خاص است به عنوان مثال می‌توان 50 درصد ظرفیت دانشگاه‌های مناطق محروم به بومی‌ گزینی اختصاص داد و به تدریج نیز طرح را حذف کرد.

تاکید وزیر بهداشت بر رعایت حقوق داوطلبان و طرح پیشنهادی این وزارتخانه مبنی بر اختصاص حداقل 10 درصد ظرفیت مازاد دانشگاه‌های محروم به بومی‌گزینی، بیانگر این مهم است که رویکرد وزارت بهداشت علاوه بر افزایش جاذبه های مناطق محروم برای ماندگاری پزشکان، تربیت نیروی متخصص توسط و در خود استانها و دانشگاه‌هاست بدون آنکه حقی از داوطلبی تضییع و عدالت آموزشی خدشه دار شود.

نمایندگان مجلس توجه داشته باشند که توجه به مناطق محروم و رفع مشکلات آن نیازمند الزامات، بسترها و امکاناتی است و صرف افزایش سهمیه‌ها راهکار دقیقی برای حل این مهم نیست. فراموش نشود ایجاد عدالت با تضییع حقوق دیگران باعث ایجاد چرخه معیوبی شده که خود به بی عدالتی دامن می‌زند و این چنین تصمیمات نه تنها فرصت تحصیل را از دانشجویان بااستعداد و نخبه پزشکی می‌گیرد بلکه زمینه را برای خروج اجباری آنها از کشور فراهم می‌سازد .

زمان زیادی به انتخاب رشته داوطلبان آزمون دستیاری باقی نمانده است و دانشجویانی که تا دیروز چشم امیدشان به مجلس بود تا با اصلاح مصوبه شانس رقابت عادلانه را برای همه داوطلبان شهرهای بزرگ و کوچک فراهم کند امروز به اظهارات وزیر بهداشت دلخوش کرده‌اند که می‌گوید اگر تصمیم نمایندگان مجلس تغییرهم نکرد باز دانشجویان نگران نباشند، وزارت بهداشت راه‌های دیگری را در پیش می‌گیرد تا اتفاق بدی رخ ندهد.

آمار بازدید: 537 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image