ارتباط مستقیم با 30599 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
آموزشگاه
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه ابطال سند 1000 متر از اراضی دانشگاه شهید چمران در بی اطلاعی دانشگاه

ابطال سند 1000 متر از اراضی دانشگاه شهید چمران در بی اطلاعی دانشگاه

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز از ابطال سند حدود 1000 متر از زمین‌های دانشگاه بدون اطلاع و هماهنگی دانشگاه خبر داد.


دکتر رعایایی در گفت‌وگو با خبرنگار «انشگاهی» ایسنا- منطقه خوزستان، در این باره گفت:‌ اخیرأ فردی علیه دانشگاه شکایت کرده بود و این فرد سند حدود یک‌هزار متر از زمین های دانشگاه را که اکنون ساختمان خوابگاه ها در آن قرار دارند، بدون هماهنگی با دانشگاه باطل و سند خود را به اجرا گذاشته است. پیگیری کردن این موارد و درگیر شدن با آن، به دانشگاه صرف وقت بسیار زیاد و هزینه بالایی تحمیل می کند و نیروهای قوی می طلبد؛ زیرا این چنین اشخاصی اغلب انواع راه‌ها را برای رسیدن به هدف خود بلد هستند، مشاور و وکیل می گیرند و بسیار پیگیری می کنند.

وی یکی از بزرگترین مشکلات دانشگاه را که از گذشته وجود داشت و در آینده نیز احتمالاً وجود خواهد داشت، "عدم نگاه منطقی و عقلایی به آموزش عالی و جایگاه آن در استان" عنوان کرد و خاطرنشان کرد: این دیدگاه و باور عمومی در خوزستان در رابطه با دانشگاه موجب شده که باعث شد دانشگاه توسط افراد، سازمان ها یا تشکیلات مختلف مورد تعرض قرار بگیرد و این تعرض هم به اشکال مختلف فیزیکی، در حوزه مدیریتی، عزل و نصب ها و حتی در حوزه ی علمی و آموزشی بوده است.

وی با اشاره به حادثه تخریب دیوار خوابگاه و کوی استادان این دانشگاه در بامداد 28 اسفند گذشته از سوی افرادی با سابقه کیفری و ایجاد مسائلی این چنین، همزمان با آغاز تصدی او در دانشگاه، تصریح کرد: این حادثه بُعد دیگری هم داشت و هیچ مقام مسئول یا سازمانی در استان، عکس العمل مناسب در مقابل این تعرض نشان نداد به گونه ای که حتی انعکاس اخبار آن در سطح جامعه نیز مسکوت ماند و با وجود آن که صدا و سیمای خوزستان از محل وقوع حادثه فیلمبرداری و اقدام به تهیه گزارش کرد‎ که متاسفانه این گزارش هیچ گاه پخش نشد که نشان می دهد این دیدگاه در سطح استان وجود دارد و جایگاه آموزش عالی در اذهان مدیران، مسئولان و شخصیت های مهم استان، در جایگاه واقعی آن نیست و با آن فاصله دارد.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز اولین هدف و اقدام خود را با توجه به این حادثه ، حفظ و صیانت دانشگاه از دستبرد متعرضان و دخالت هایی که معمولأ "عادی" شده بود، عنوان کرد و افزود: در این راستا بسیار تلاش شد و یکی از اقداماتی که بسیار فوری و به محض آغاز کار در ایام تعطیل دانشگاه انجام شد، تقویت دفتر حقوقی دانشگاه با به کارگیری نیروهایی بسیار کارآزموده و علمی بود؛ در همین جهت بررسی و بازنگری در همه پرونده ها و قراردادهای دانشگاه با سازمان های بیرونی و هم چنین، اشخاص آغاز شد.

رعایایی ادامه داد: در واقع تجدیدنظر در بسیاری از قراردادها و حتی برخی از قراردادهایی که غیرمنصفانه و به ناحق و شاید بدون آگاهی کامل منعقد شده بود؛ در دستورکار قرار گرفت، برای مثال قراردادی که با شرکت آب و فاضلاب در ارتباط با واگذاری زمین های جنب پل پنجم جهت پمپاژ تخلیه فاضلاب منعقد شده بود، باعث ایجاد یک فضای آلوده کاملاً غیرقابل استفاده در شعاع 100 تا 150 متری و به تبع آن منجر به ایجاد مشکل زیست محیطی و تهدید سلامت در فاصله نزدیک به دانشگاه می شد. این قرارداد پیگیری شد و درحال لغو آن هستیم.

وی همچنین به قرارداد واگذاری ساختمان دانشکده ادبیات سابق در محل میدان مولوی اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی به وجود چنین قراردادی پی بردیم، شوکه شدیم و بعد آن را پیگیری کردیم که اکنون از سازمان میراث فرهنگی بازپس گرفته و مجددأ در اختیار دانشگاه قرار داده شد؛ در حال حاضر مشغول مرمت، بازسازی و به کارگیری آن به عنوان مرکز پژوهش های معماری و هنر اسلامی دانشگاه جامع هنر خوزستان که در حال تأسیس است، هستیم. سازمان میراث فرهنگی نیز البته می تواند از بخش هایی از آن در راستای وظایف خود بهره ببرد.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز قرارداد در حال بازبینی دیگر را موضوع واگذاری تسهیلات رفاهی اساتید و کارکنان بدون لحاظ سهم رفاهی دانشگاهیان و صرفأ به منظور درآمدزایی و ایجاد درآمد اختصاصی برای دانشگاه عنوان کرد و افزود: در برخی از واگذاری ها مانند باشگاه یا اقامتگاه اساتید و حتی رستوران ها، برخی بی دقتی ها انجام شد و سهم رفاهی اساتید و کارکنان لحاظ نشده بود. این واگذاری ها به صرف درآمدزایی و ایجاد درآمد اختصاصی و حتی گاهی به قیمت هایی پایین تر از قیمت واقعی که شاید بر اثر بی اطلاعی بوده باشد، انجام شده است و در هر حال هم اکنون در حال تجدیدنظر است.

رعایایی همچنین به پیگیری برخی پرونده های جرائم به ناحق تحمیل شده بر دانشگاه اشاره و تصریح کرد: برای مثال شهرداری اهواز حدود دومیلیارد تومان هزینه عوارض و نوسازی و مسائل مربوط به اخذ پروانه ساخت به دانشگاه ابلاغ کرده بود که همه این موارد در حال پیگیری است که یا تقلیل پیدا کنند یا به طور کامل ملغی شوند.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: دانشگاه یک سیستم دولتی است و تحرک و چابکی بخش خصوصی را ندارد و در نتیجه باید بخشی از وقت مدیران صرف این قضایا شود؛ جلسات متعددی با اشخاص مختلف، شهرداری و مسئولان مختلف آن برگزار کردیم تا بعضی از این مسائل را بتوانیم حل کنیم.

رعایایی با تاکید بر این که اولین اقدام اجبارأ حفظ و صیانت دانشگاه در مقابل تعرض ها بود، خاطرنشان کرد: دومین مسئله حائز اهمیت، پرداختن به آسیب شناسی دانشگاه بود که مشخص شود دانشگاه اصلأ در چه موقعیتی قراردارد، دارای چه مشکلاتی است و چه اقداماتی در کوتاه مدت و دراز مدت باید انجام شود که هم رشد این مشکلات متوقف و هم بتوان آن ها را رفع کرد.

وی با تاکید بر این که بیشترین تمرکز مدیران دانشگاه بر توقف این مشکلات معطوف شد، تصریح کرد: برای این منظور جلسات متعددی با اعضای هیأت علمی و حتی کارکنان دانشگاه در سطوح و گروه های مختلف تشکیل شد؛ به طور مثال جلسه ای با اساتید پیشکسوت، یک جلسه با نیروهای سیاسی و اجرایی سابق و فعلی و یک جلسه نیز با هیأت علمی جوان دانشگاه برگزار شد که هرکس دیدگاه های خود نسبت به مسائل و مشکلات دانشگاه و راهکارهای پیشگیری و رفع آن ها را ارائه کند؛ همچنین یک جلسه با کارکنان دانشگاه در سطح کاشناسان ارشد تشکیل شد.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این که این جلسات از مهرماه با دیگر گروه‌ها ادامه خواهد داشت و تکرار هم می‌شود، خاطرنشان کرد: می توان گفت کم و بیش یک اتاق فکر هم در رابطه با حل مشکلات و توسعه آینده دانشگاه تشکیل شده است که نظرات و دیدگاه های مطرح شده در جلسات، دسته بندی و مستند و سپس به مدیریت دانشگاه ارائه می شود که البته این کار در مسیر آغاز اولیه است.

آمار بازدید: 242 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image