ارتباط مستقیم با 30457 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی ایران مدرس
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه آزاد دلایل تجمیع واحدهای علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد

دلایل تجمیع واحدهای علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی تجمیع واحدهای علوم و تحقیقات با دیگر واحدهای دانشگاه آزاد را گامی در راستای قانونگرایی دانست و گفت: ما در دانشگاه آزاد به دنبال هم افزایی هستیم، اما ادامه فعالیت پردیس‌های علوم و تحقیقات نه تنها موجب هم افزایی نمی‌شد؛ بلکه موجب رقابت منفی و مانع استفاده مناسب از امکانات دانشگاه آزاد شده بود.


به گزارش سرویس «دانشگاهی» ایسنا، دکتر حسین غریبی معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی اظهارداشت: یکی از اصول مهمی که هر سازمانی برای اداره بهتر و بقای خودش در نظر می گیرد استفاده صحیح و درست از منابعی است که در اختیار دارد.

وی با اشاره به برخی مشکلات فعالیت پردیس‌های علوم و تحقیقات گفت: دانشگاه آزاد اسلامی از منابع بسیار زیادی مانند منابع فیزیکی، انسانی، تحقیقاتی و مالی در واحدهای مراکز استان‌ها و شهرستان‌های بزرگ برخوردار است که حفظ این منابع مستلزم عقلانیت و خردورزی است.

غریبی به تدبیر مدیریت دانشگاه آزاد برای حل مشکل رشته‌ها و واحدهای فاقد مجوزعلوم و تحقیقات اشاره کرد و اظهار داشت: در سال‌های اخیر دانشگاه آزاد با مخاطراتی جدی روبرو بود که بر روند کیفیت دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی تاثیر بسزایی داشت. از جمله این موارد می‌توان به فعالیت موازی پردیس‌های علوم و تحقیقات با واحدهای دیگر اشاره کرد که دانشگاه مجبور بود هزینه مضاعفی را صرف ساخت فضای فیزیکی، آزمایشگاه و زیر ساخت‌های تحقیقاتی و پژوهشی کند.

وی افزود: از سوی دیگر کیفیتی که در تحصیلات تکمیلی مدنظر بود توسط پردیس‌های علوم و تحقیقات حاصل نمی شد و این پردیس‌ها تعداد زیادی دانشجو جذب می‌کرد، اما به دلیل کمبود اعضای هیات علمی، کمبود فضای فیزیکی و تجهیزات آزمایشگاهی مجبور به استفاده از اساتید مدعو، فضای فیزیکی و تجهیزات واحدهای مادر بود تا بتواند خدمات آموزشی را با کیفیت ارائه دهد. این برنامه در مقام عمل با ناهماهنگی و تعارضاتی روبرو شده بود.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد تصریح کرد: کیفیت مناسب خدمات آموزشی نیازمند اعضای هیات علمی کارآمد، منابع اطلاعات علمی قوی، منابع مالی و منابع فیزیکی مناسب است که این موضوع نیز یکی دیگر از نقاط ضعف واحدهای علوم و تحقیقات به شمار می رفت.

وی تجمیع واحدهای علوم و تحقیقات با واحدهای دیگر را راهکاری مناسب برای پایدارکردن رشته‌هایی که هم اکنون در واحدهای مراکز استانها و یا شهرستانهای دارای پردیس‌های علوم و تحقیقات هستند، دانست و گفت: تصور کنید ما از اعضای هیات علمی مجرب برخوردار هستیم، به آنها حقوق می دهیم، اما به اندازه کافی از دانش آنها بهره نمی بردیم از سوی دیگر برای راه‌اندازی رشته‌های جدید مجبور به جذب استاد بیشتری هستیم که نیازمند منابع مالی جدید است.

دکترغریبی به دیگر چالش‌های فعالیت واحدهای علوم و تحقیقات اشاره کرد و افزود: رشته‌هایی که در واحد علوم و تحقیقات تهران ارائه می شد بعضا همان رشته‌ها در واحدهای علوم و تحقیقات شهرستان‌ها نیز وجود داشت، بنابراین زمانی که از واحدهای مادر درخواست استاد می کردند با مقاومت از سوی آنها روبرو می شدند. چرا که واحدهای مادر معتقد بودند اگر هیات علمی علوم و تحقیقات توسط ما تامین می شود دانشجو نیز باید در اختیار ما قرار بگیرد.

وی افزود: نارضایتی دانشجویان از پاسخگو نبودن پردیس‌های علوم و تحقیقات برای پذیرش طرحهای پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا در زمان مناسب و در دسترس نبودن اساتید راهنما برای هدایت پایان نامه‌ها از سوی دیگر به چالشی جدی برای دانشگاه آزاد تبدیل شده بود. برای کاهش این نارضایتی لازم بود که این تعارضات را کاهش دهیم، از این رو، یکی از راهکارها ادغام پردیس‌های علوم و تحقیقات در واحدهای مادر مراکز استانها و یا شهرستانها بود.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی تجمیع پردیس‌های علوم و تحقیقات با واحدهای دیگر را گامی در راستای قانونگرایی دانست و خاطرنشان کرد: ادامه فعالیت رشته‌ها و واحدهای علوم و تحقیقات منوط به اخذ مجوز از سوی شورای گسترش وزارت علوم بود، به همین سبب از مهرماه 93 امکان پذیرش دانشجو در این واحدها وجود نداشت.

وی گفت: ما در دانشگاه آزاد به دنبال هم افزایی هستیم، اما ادامه فعالیت پردیس‌های علوم و تحقیقات نه تنها موجب هم افزایی نمی شد بلکه موجب رقابت منفی و مانع استفاده مناسب از امکانات دانشگاه آزاد شده بود.

انتهای پیام

آمار بازدید: 161 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image