ارتباط مستقیم با 30564 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه خود تنظیمی عاملی تاثیر گذار در خلاقیت دانشجویان

خود تنظیمی عاملی تاثیر گذار در خلاقیت دانشجویان

مسئول آموزش دانشگاه فرهنگیان سلماس گفت: خلاقیت مهم ترین سلاح انسان است و خود تنظیمی به عنوان عاملی موثر در آن دخیل است.




شوقعلی رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار«دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقه آذربایجان غربی، افزود: انسان برای ادامه بقا و زندگی نیازهایی دارد و این نیازها به دلیل تغییر دائمی درخواست‌ها، تمایلات و روش‌های زندگی تغییر می‌کند و از آنجا که شرایط محیطی که انسان در آن زندگی می‌کند به طور روزمره در تغییر است، اگر انسان بخواهد برای نیازهای متغیر خود­ درشرایط جدید، از همان راه حل‌های قدیمی استفاده کند در نهایت روزی فرامی رسد که راه‌حل‌های کهنه پاسخگوی شرایط جدید نخواهند بود.



این کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی افزود: پیدا کردن راه حل‌های نو در همه عرصه‌ها نیاز به انسان‌های خوش فکری دارد که آمادگی برخورد با این مسائل را داشته باشند و قبلا آن را فرا گرفته باشند.



وی تصریح کرد: اگر داشتن خلاقیت برای ادامه زندگی ضروری است واز طرفی راه و روش آن آموختنی نیز هست، بهتر است زمینه‌های آن فراهم گردد و مهارت‌های لازم آن در زمان مناسب به افراد­ آموزش داده شود و زمان مناسب برای این امر دوران کودکی می‌باشد که ذهن افراد در حال شکل گرفتن است و سنگ بنای اولیه تفکر در آن گذاشته می‌شود.



مسئول آموزش دانشگاه فرهنگیان سلماس در ادامه یادآور شد: جامعه معلمان مهمترین عناصر تشکیل دهنده بدنه نظام آموزش و پرورش در هر کشور می‌باشند و همچنان که برهمگان آشکار است امر تعلیم و تربیت برعهده این قشر زحمت کش بوده و خواهد بود. بنابراین لازم است این افراد از مهارت خاصی در این زمینه برخوردار باشند.



وی تصریح کرد: به نظر می رسد در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی و گسترش علوم مختلف، برنامه ریزی در جهت تعلیم و تربیت معلمان خلاق با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده است و احساس می شود از جمله مسائلی که می تواند تربیت نیروی انسانی کارآمد، توانمند و خلاق را تحت تاثیر قرار دهد داشتن مهارت کافی ولازم در زندگی، مجهز به علم روز(فن آوری اطلاعات) و همچنین سازگاری با اجتماع و فرهنگ جامعه و ... می باشد.



رضایی بیان کرد: در دنیایی که به سرعت در حال تغییر و تحول است، خلاقیت در وهله نخست بعنوان شرط بقا و دوام زندگی تلقی می‌شود و خلاقیت قبل از هر چیزی، سازش با تغییر و تحول و همراه شدن با زمان است. بنابراین نیاز بشر است که دست به خلاقیت بزند و شرایط زندگی خود رابوسیله آن تغییر دهد تا بتواند به راحتی ادامه زندگی دهد.



کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی اظهارکرد: رشد و توسعه خلاقیت، وابسته به عوامل مختلف فردی، اجتماعی از جمله هوش، خانواده و ویژگی‌های شخصیتی و ... وغلبه بر موانع مختلف فردی و اجتماعی مانند ترس از شکست و قوانین محدود آن مستلزم پرورش آن است.



وی افزود: خلاقیت بشر مهمترین اسلحه اوست و با آن می تواند فشارهای روحی ناشی از زندگی روزانه و ناشی از امور فوق العاده را از بین ببرد لذا با آموزش صحیح افراد می توان توان بالقوه آنان برای خلاقیت را بالا برد.



رضایی ادامه داد: متغیر خود - تنظیمی به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر خلاقیت دانشجویان شناخته شده و بنا به تعریفی عبارت است از افکار، احساسات واعمالی که به صورت برنامه‌ریزی شده و تناوبی به منظور دستیابی به اهداف شخصی اتخاذ شده‌اند.



این مسئول دانشگاه فرهنگیان سلماس اظهار کرد: یکی از زمینه‌های بکارگیری راهبردهای خود تنظیمی و انگیزش، در موقعیت تحصیلی است، لذا راهبردهای یادگیری خود تنظیمی شامل مهارتهای خودآموزی، سؤال پرسیدن ازخود، خود بازبینی و تقویت خود است که به یادگیرندگان کمک می کند تا با استفاده از فرایندهای شناختی، یادگیری آنها تسهیل شود.



وی گفت: خودگردانی یا خود-تنظیمی مستلزم توانایی فرد در تاثیرگذاری بر رفتارخود به جای واکنش مکانیکی دربرابر محیط است و در نظریه شناختی – اجتماعی نیز تاکید بر فرایندهای شناختی و تاثیرمتقابل عوامل بیرونی و درونی در تبیین یادگیری اهمیت دارد.



رضایی تصریح کرد: بین خود- تنظیمی و خلاقیت دانشجویان رابطه مثبت(مستقیم) و معنی دار( اما نسبتاً متوسط) وجود دارد، به عبارت دیگر با بالا رفتن خود-تنظیمی دانشجویان خلاقیت آنان نیز افزایش می یابد و هم چنین خود-تنظیمی به تنهایی بدون در نظر گرفتن تأثیر سایر متغیرها، بین 16% تغییرات خلاقیت را در دانشجویان تبیین می‌کند.



مسئول آموزش دانشگاه فرهنگیان سلماس خاطرنشان کرد: همچنین بین خلاقیت و میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت معنی داری یافت شده بعلاوه متغیر خلاقیت نقش مؤثرتری را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشته است.



وی بیان کرد: بنابراین می توان گفت فرایندهای خود- تنظیمی در جهت بالا بردن میزان اطلاعات و ارتباط منطقی با اطلاعات جدید و نو و در پیشرفت یاد گیری دانشجویان موثر بوده و هر چه قدر فرایند خود- تنظیمی دانشجوبان بالاتر برود به همان اندازه از خلاقیت بالاتری برخوردار خواهند بود.



انتهای پیام

آمار بازدید: 152 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image