ارتباط مستقیم با 30564 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه غیر انتفاعی ایجاد شهرک‌های دانشگاهی برای حل مشکل موسسات غیردولتی زیان‌ده

ایجاد شهرک‌های دانشگاهی برای حل مشکل موسسات غیردولتی زیان‌ده

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم در مورد مشکل صندلی های خالی در دانشگاه های غیرانتفاعی زیان ده گفت: پیشنهادی که در استان‌ها یا مناطقی که تعداد مراکز در آن‌ها زیاد است مطرح شده این است که در این مناطق شهرک دانشگاهی ایجاد تا فعالیت های موازی موسسات به فعالیت مشترک تبدیل شود.



کارن ابری‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: از آنجائی که هر مرکز نیازمند سالن ورزشی، کتابخانه، و... است اگر شهرک دانشگاهی ساخته شود کل مراکز می توانند از یک سالن ورزشی مشترک استفاده کنند. از طرف دیگر رشته های موازی به صورت مشترک درآمده و مشکل صندلی های خالی نیز برطرف خواهد شد.



تعیین میزان شهریه بر اساس رتبه بندی موسسات


مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی در ادامه به رتبه بندی موسسات غیر انتفاعی اشاره کرد و گفت: قرار است مراکز غیرانتفاعی بر اساس کیفیت و سطح علمی به چهار الی پنج رتبه تقسیم شوند .

ابری نیا افزود: همچنین در برنامه‌ای که وزارت علوم به مجلس داده بحث توانمند سازی مطرح است. رتبه بندی مراکز هم در جهت توانمند سازی آنهاست. باید بررسی شود کدام مرکز دارای کیفیت بالاتری است تا مورد حمایت بیشتری قرار بگیرد. درواقع این مباحث مانند زنجیر به یکدیگر متصل هستند. کیفیت بالاتر باعث اخذ رتبه بهتر می‌شود و رتبه بهتر درتعیین میزان شهریه تاثیر گذار خواهد بود.



سامان دهی بخش های مختلف مراکز آموزش عالی غیر دولتی


ابری‌نیا از سامان دهی بخش‌های مختلف مراکز آموزش عالی غیر دولتی خبر داد و افزود: توسعه نامتوازن زیرنظام های آموزش عالی باعث صدمه دیدن ساختار این مراکز شده است.

وی با بیان اینکه مراکز آموزشی غیرانتفاعی دچار مشکلات مالی و کمبود بودجه هستند افزود: طبق قانون این موسسات غیر انتفاعی نمی‌توانند از بودجه دولت استفاده کنند، بلکه بودجه آن‌ها باید توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی تامین شود.

مدیر کل دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم با اشاره به ارائه راهکارهای مختلف برای ساماندهی این مراکز نیز توضیح داد: در بحث سامان دهی این مراکز راهکارهای مختلفی وجود دارد. حمایت مالی از این مراکز از جمله این راهکارهاست. برای این منظور جلساتی با بانک‌ها و نهاد‌های مالی برگزار می شود تا درمورد ارائه وام های کم بهره که دوره بازگشت طولانی تر دارند و ایجاد صندوق مشترک تصمیم گرفته شود.


ابری نیا ادامه داد: از طرف دیگر اساسنامه این موسسات دارای بندها و ماده‌هایی است که باعث می شود انگیزه سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری از بین برود برای مثال در یکی از ماده‌های این اساسنامه آمده است که کل دارایی موسسه بعد از انحلال آن به وزارت علوم باز می‌گردد برای این منظور به دنبال اصلاح و ایجاد تغییراتی در اساسنامه هستیم.

وی با اشاره به بحث شهریه گفت: بحث دیگر بحث شهریه است . بر اساس قانونی که شورای عالی انقلاب تصویب کرده بود تعیین شهریه هر مرکز به عهده خودش است اما این قانون تا کنون اجرا نشده است. قرار است تعیین شهریه هر مرکز توسط عهده هیات امنای خود مرکز تعیین شود.

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی پایان افزود: بیش از 400 هزار نفر در مراکز آموزش عالی غیر دولتی در حال تحصیل هستند و این مراکز 10 درصد جمعیت آموزش عالی را به عهده دارند.

آمار بازدید: 270 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image