ارتباط مستقیم با 30456 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه جای معماری معاصر ایران در دانشگاه‌ها خالی است

جای معماری معاصر ایران در دانشگاه‌ها خالی است

مدیرگروه اسلامی واحد امارات با بیان اینکه معماری ما گونه‌شناسی نشده است، گفت: متاسفانه جای معماری معاصر ایران در دانشگاه‌ها خالی است.


به گزارش خبرگزاری فارس از همدان؛ وحید قبادیان صبح امروز در همایش شیخ بهایی و روز معمار در دانشگاه بوعلی سینا اظهار داشت: دانشجویان کارشناسی ما همه مباحث معماری به جز «معماری معاصر ایران» را فرا می‌گیرند که این یک نقطه ضعف در مباحث درسی است.

وی معماری دوره قاجار را به سه دسته طبقه‌بندی کرد و ادامه داد: در دوره اول قاجار، معماری دوره صفویه را که به سبک اصفهانی معروف است ادامه داده‌اند و تغییرات چندانی را ایجاد نکرده‌اند.

قبادیان ابراز داشت: دوره دوم نقطه عطفی در معماری است که شاهد آن نیز معماری مدرسه دارالفنون است.

وی با اشاره به اینکه مدرسه دارالفنون نخستین مدرسه‌ای است که در آن علوم فرنگی تدریس می‌شده، اظهار داشت: مدرسه دارالفنون نخستین ساختمانی است که در ساخت آن از معماری عربی (نمافرنگی) استفاده و به صورت حیاط مرکزی ساخته شده است.

مدیر گروه دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات تصریح کرد: در زمان قاجار معماری را با شیوه اصفهانی شروع کرده اما در انتها شیوه معماری ما عوض شده و به سمت نما رفته که نمونه بارز آن سردرب کاخ سپهسالار است.

وی افزود: سردرب این کاخ شبیه طاق بستان‌های رم ساخته شده و این نشانگر این است که از زمان قاجار معماری ما دوقطبی شده است.

قبادیان ابراز داشت: در زمان قاجار هرچه ارتباط با کشورهای غربی بیشتر شده معماری ما هم تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار گرفته است.

وی در ادامه به معماری دوره پهلوی اشاره کرد و گفت: در دوره پهلوی اول برخی از سبک‌های دوره قبل و بعضی نیز از سبک‌های جدید استفاده کرده‌اند.

مدیر گروه دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات با معرفی دیگر سبک‌های معماری افزود: نخستین ساختمانی که به سبک ملی طراحی و اجرا شده، مقبره فردوسی در مشهد است که به سبک معماری قبل از اسلام برمی‌گردد.

وی به نوع دیگری از معماری به نام (های‌تک) اشاره کرد و اظهار داشت: این معماری همان معماری مدرن است با این تفاوت که در این معماری از تکنولوژی نیز استفاده می‌شود.

قبادیان به شهر مصدر نخستین شهر پایدار دنیا هم اشاره کرد و گفت: این شهر که در کنار شهر ابوظبی ساخته می‌شود نخستین شهر صفر انرژی، صفر زباله و صفر کربنی دنیاست.

وی با بیان اینکه در این شهر هیچ گونه زباله و گاز کربنی تولید نمی‌شود و از انرژی خورشیدی برای سوخت استفاده می‌کنند، گفت: اقلیم این شهر گرم و مرطوب است و فضا برای ورود گرد و غبار بسته شده است.

مدیر گروه دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در پایان ابراز داشت: نکته جالب توجه آن که، این شهر برای عابران پیاده طراحی شده است.

آمار بازدید: 139 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image