ارتباط مستقیم با 30454 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی ایران مدرس
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه برنامه راهبردی دانشگاه تبریز در حال تدوین است

برنامه راهبردی دانشگاه تبریز در حال تدوین است

رئیس دانشگاه تبریز برنامه‌ها و تحولات پژوهشی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دانشگاه تبریز را تشریح کرد.


محمدرضا پورمحمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه آذربایجان شرقی با اشاره به نقش دانشگاه ها در گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: این موضوع باید به عنوان دغدغه در جامعه مطرح باشد و در این راستا دانشگاه تبریز اقدام به تشکیل کمیته اقتصاد مقاومتی کرده است، همچنین حلقه های هم اندیشی نیز در خصوص اقتصاد مقاومتی درسطح دانشگاه پیش بینی شده است.

وی گفت: دانشگاه ها در حوزه های کار آفرینی و تولید ثروت می توانند در تحقق نامگذاری سال جاری همراه دولت باشند.

برنامه راهبردی دانشگاه تبریز در حال تدوین است
رییس دانشگاه تبریز از تدوین برنامه راهبردی این دانشگاه خبر داد و گفت: قبل از اینکه تصمیم به ایجاد رشته های جدید در دانشگاه گرفته شود در صدد تهیه برنامه راهبردی هستیم تا تحلیل درونی و بیرونی سیستم با نیاز سنجی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در تاسیس رشته های جدید بررسی می شود که رشته موجود با رسالت و ماموریت دانشگاه همخوانی دارد و یا نه، همچنین آینده نگری و نگاه به تحولات در دنیای علم و فناوری مورد توجه کامل قرار می گیرد.

ایجاد رشته جدید با بررسی و ارزیابی صورت می گیرد
پورمحمدی خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه تبریز را به عنوان دانشگاه جامع در نظر بگیریم تمامی رشته های مقبول باید در این دانشگاه تدریس شود ولی با توجه به اولویت ها و محدودیت ها برخی از رشته ها از جمله هنر و محیط زیست مورد غفلت واقع شده است.

وی با اشاره به لزوم بازنگری در رشته های دانشگاهی این دانشگاه گفت: باید طرحی نو در اندازیم و رشته های موجود دانشگاه نیازمند بازنگری در ساختار هستند.

پورمحمدی در پاسخ به احتمال تغییر تقویم آموزشی دانشگاه ها به دلیل همزمانی با جام جهانی فوتبال گفت: به شخصه مخالف هرگونه جابجایی تقویم آموزشی دانشگاه هستم.

وی ادامه داد: تقویم آموزشی باید ثابت باشد و ثبات نظام آموزشی فارغ از دیگر مسائل باید مورد توجه باشد.

وی گفت: اگر تصمیم‌گیری از سوی وزارت علوم مبنی بر جابجایی زمان امتحانات باشد بدون شک برای عملیاتی کردن این تصمیم اقدام خواهیم کرد.

موافقت اصولی از طرف هیات نظارت برای تشکیل انجمن اسلامی دانشجویان
پورمحمدی در مورد فعالیت تشکل های دانشجویی در سطح دانشگاه گفت: محیط دانشگاه باید محیط با نشاط و همراه با شادابی و تحرک علمی باشد و خوشبختانه تعداد تشکل های دانشجویی در دانشگاه تبریز زیاد بوده و سیاست ما تقویت این مشارکت دانشجویی در قالب انجمن های علمی، کانون های فرهنگی و سایر تشکل های دانشجویی است و هر تشکلی که خواهان فعالیت است با استقبال کامل مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: نظر ما به مشارکت و تضارب آراء است، در این راستا نشست های انجمن های علمی تشکیل شده و نظرات و خواسته های آنان را شنیده و در جهت تحقق آن تمام سعی خود را خواهیم کرد.

وی افزود: موافقت اصولی از طرف هیات نظارت برای تشکیل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز داده شده است و انجمن اسلامی با اساسنامه و هیات موسس جدید شروع به کار خواهد کرد.

پورمحمدی با اشاره به اینکه برنامه ریزی بلندمدت ما بر این است که خوابگاه ها را به داخل دانشگاه انتقال دهیم، گفت: قصد داریم در داخل محوطه دانشگاه مکان هایی را به بخش خصوصی بدهیم تا با هزینه خود خوابگاه خودگردان بسازد و در اختیار دانشجویان قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: پژوهش و تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی اصلی ترین منبع درآمد اختصاصی دانشگاه است و در همین راستا نیز در اول سال قرارداد 25 میلیاردی با بخش خصوصی امضا کرده ایم.

وی اظهار کرد: تلاش می شود فعالیت های دانشگاه را به سمت پژوهش های نو آور سوق دهیم و به طور جامع از مرحله فراگیر کردن دانش رد شده و سمت تولید دانش حرکت کنیم.

وی با اشاره به اولویت های سال جاری دانشگاه تبریز افزود: پژوهش های تولیدی اولویت دار ترین موضوع برای فعالیت های سال جاری دانشگاه در نظر گرفته شده است همچنین توسعه واحد های فناور، گسترش شرکت های دانش بنیان با فلسفه تبدیل ایده به محصول و تجاری سازی با تاکید بر تامین منابع پایدار به جد دنبال می شود.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: برخلاف دهه شصت که علم به سمت تخصصی صرف یعنی انتزاعی پیش می رفت امروز در قرن حاضر رشته های بین رشته ای بیشتر مورد توجه جامعه است ، جهان امروز به قدری پیچیده است که شاید از یک دریچه نمی توان آن را شناخت و باید با نگاه سیستمی نسبت به حل مشکلات و مسائل دنیای پیرامون خود بکوشیم.

برخی از نقش های دانشگاه تبریز به دانشکده های اقماری واگذار می شود
رییس دانشگاه تبریز با اشاره به گسترش رشته های دانشگاهی این دانشگاه در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد اظهار کرد: برخی از نقش های دانشگاه تبریز باید به دانشکده های اقماری واگذار شود و این موضوع آغاز شده است و تلاش می کنیم این پتانسیل دانشگاه را قوت بخشیم.

وی در خصوص نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان” اقتصاد و فرهنگ با عظم ملی و مدیریت جهادی” گفت: این نام گذاری همسو با مدینه فاضله ای است که می خواهیم به آن دست یابیم و در منطقه به عنوان کشور برتر مطرح باشیم و این مهم نیازمند فعالیت بیش از پیش در مسیر اقتصاد و فرهنگ است.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: این نامگذاری به این معناست که در حوزه های یاد شده نیازمند فعالیت بیشتری هستیم و این دو بخش باید تقویت شود.

وی ادامه داد: تحقق توسعه نیازمند دو نکته کلیدی تحول درونی و عزم ملی است که تحول درونی در انسان ها همان بستر فرهنگی است و در موضوعات ملی باید نفع جمع بر نفع فرد ارجحیت داده شود .

وی گفت: اگر در حوزه فرهنگ و اقتصاد تحول بنیادینی اتفاق بیافتد بدون شک شاهد تحولات بزرگی در دیگر عرصه های کشور خواهیم بود.

رییس دانشگاه تبریز با اشاره به نقش برجسته دانشگاهیان در تنویر افکار عمومی در خصوص نامگذاری سال جاری و تحقق این مهم خاطر نشان کرد: فرهنگ با پیچیدگی فوق العاده نیازمند آموزش است و هر دانشجو به عنوان سفیر دانشگاه می تواند در ترویج فرهنگ تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: باید افکار عمومی را به لحاظ فرهنگی ارتقاء و پرورش دهیم و این کار با آموزش های رسمی و غیر رسمی قابل تحقق است.

انصراف جمعی از دانشگاهیان دانشگاه تبریز از دریافت یارانه نقدی
پورمحمدی از انصراف جمعی از دانشگاهیان دانشگاه تبریز از دریافت یارانه نقدی خبر داد و گفت: هیئت رییسه، اعضای شورای دانشگاه و جمعی از اساتید دانشگاه تبریز برای همراهی با تدابیر دولت یازدهم، به صورت داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی انصراف دادند.

وی ادامه داد: اجرای هدفمندی یارانه ها با فلسفه دستگیری از گروه های آسیب پذیر در حال اجرا است و انتظار می رود تمامی ایرانیان در صورت داشتن تمکن مالی از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند.

رییس دانشگاه تبریز تحقق اقتصادی مقاومتی را در گرو عزم ملی ملت ایرات برای همراهی با سیاست های اقتصادی دولت دانست و اظهار کرد: دولت تدبیر و امید در کنار سیاست خارجی عزتمندانه، در عرصه داخلی و اقتصادی نیز به تدوین و اجرای برنامه های حکیمانه و سازنده اقدام کرده و به دنبال هدفمندی واقعی یارانه هاست و این مهم همراهی تمام مردم را می طلبد.

دانشگاه تبریز درصدد افزایش دانشجویان مقطع دکترا و کارشاسی ارشد است
رییس دانشگاه تبریز با تاکید بر تمرکز این دانشگاه بر مقطع تخصصی گفت: در حال حاضر به ترتیب یکهزار و 515 دانشجو در مقطع دکترای تخصصی، 209 دانشجو در مقطع دکترای حرفه‌ای، پنج هزار و 718دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، 11هزار و 305 دانشجوی کارشناسی، 383 دانشجوی کارشناسی ناپیوسته، 196 دانشجوی کاردانی در این دانشگاه در حال تحصیل هستند.

وی گفت: 2729 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و 66 دانشجوی دکتری نیز در پردیس ارس و تبریز این دانشگاه در حال تحصیل هستند.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون جمع کل دانشجویان ایران دانشگاه 21 هزار و 21 نفر می باشد که در 16 دانشکده و 81 گروه آموزشی مشغول به تحصیل هستند.

پورمحمدی افزود: اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز در مرتبه استاد91 نفر، دانشیار185 نفر، استادیار349 نفر، مربی 50 نفر و مربی آموزشیار 4 نفر است.

وی در خصوص رشته های جدیدی که در مقطع کارشناسی و دکتری در این دانشگاه اخیرا به تصویب رسیده است، گفت: رشته های فرهنگ و زبان های باستانی، آمار ریاضی، آموزش زبان فرانسه، جمعیت شناسی، اصلاح نژاد دام، طراحی شهری و گروه معماری و فناوری تولید در اسفند ماه سال گذشته به تصویب شورای دانشگاه رسیده است.

اعتبارات دانشگاه تبریز 100 درصد محقق شد
پورمحمدی گفت: اعتبارات دانشگاه ها امسال به صورت کامل و 100 درصد تخصیص داده شده است و از این بابت کمال تشکر را از دولت دکتر روحانی داریم، در گذشته به دلیل نبود اعتبارات کافی، سلب اختیارات از دانشگاه، محدود شدن تضارب آرا به دلیل وجود فضای امنیتی و عدم توجه درخور و شایسته به دانش و دانشگاهیان، افول دانشگاه یک رخداد طبیعی بوده است.

وی با بیان اینکه فضای علمی و دانشگاهی برای بالندگی نیازمند فرصت های نقد و تحلیل است، اظهار کرد: فضای مشارکتی باید در دانشگاه ایجاد شده و انتخابی کردن مدیران گروه و روسای دانشکده ها و هیات ممیزه دانشگاه اقداماتی در همین راستا است.

پهنای باند دانشگاه تا روز معلم افزایش می یابد
وی ادامه داد: تمهید امکانات لازم برای بهره ور کردن فرآیند توسعه علمی از جمله پرداخت گرنت، تخصیص پاداش برای مقالات و کنفرانس ها، تجهیز آزمایشگاه ها، از بین بردن تنگناهای به وجود آمده برای ورود به پایگاه های اطلاعاتی، افزایش پهنای باند دانشگاه، ایجاد پژوهشکده های مجازی مانند هوا و فضا، ICT، محیط زیست و هوای پاک، که اصطلاحا به این نوع پژوهشکده ها اسپیناف گفته می شود و به این معنی است که تخصیص منابع مالی این پژوهشکده ها توسط شرکت های بیرون از دانشگاه تامین می شود، را فراهم کرده و این اقدامات را در سطح دانشگاه دانشگاه تبریز آغاز کرده ایم.

وی در رابطه با پایگاه های اطلاعاتی اضافه کرد: چندین سال است که آبونمان و حق عضویت به پایگاه های اطلاعاتی پرداخت نشده است و اکنون سعی ما بر این است که با شرکت دیگری وارد مذاکره شویم تا مقدمات ورود به پایگاه های اطلاعاتی را برای دانشگاهیان دانشگاه تبریز فراهم کنیم.

پنج درصد بودجه را به کارهای پژوهشی اختصاص خواهیم داد
پورمحمدی تاکید کرد: اعتبارات پژوهشی را افزایش داده و در نظر داریم پنج درصد بودجه امسال را به کارهای پژوهشی اختصاص دهیم و پرداخت حق تالیف و حق شرکت در کنفرانس برای اساتید نوعی شوق و رغبت برای فعالیت های پژوهشی در آنان ایجاد خواهد کرد.

وی در این باره هم چنین خاطرنشان کرد: حق کنفرانس و پاداش مقالات اساتید پرداخت نشده بود و ما در اواخر سال گذشته همه پاداش ها را پرداخت کردیم.

پورمحمدی گفت: فرآیند انتخاب روسای دانشکده ها از یک ماه مانده به اتمام دوره مسئولیت رئیس قبلی دانشکده با تشکیل کمیته برگزاری انتخاب رئیس دانشکده آغاز شده و هدف از این فرآیند انتخاب فردی است که دارای مقبولیت خاصی در بین اساتید و اعضای هیات علمی دانشکده مورد نظر است.

وی ادامه داد: عضویت در هیات علمی با مرتبه علمی حداقل دانشیار، داشتن حداقل پنج سال سابقه کار در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی با مدرک دکترا و سن حداکثر 65 سال در بدو انتصاب از جمله شرایط رییس انتخابی دانشکده ها می باشد و اعضای کمیته مذکور باید دو نفر را انتخاب کرده و به رئیس دانشگاه معرفی کنند و تصمیم گیری و انتخاب نهایی به عهده رئیس دانشگاه خواهد بود.

وی افزود: انتخاب روسای دانشکده ها و مدیرگروه ها نوعی نمایش دموکراسی می باشد و ما این کار را به اعضای هیات علمی دانشکده ها سپرده ایم و از نظر انتخاب برترین ها هیچ گونه نگرانی نداریم.

آمار بازدید: 167 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image