ارتباط مستقیم با 30424 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه آزاد لبخند و مدارا؛ استراتژی دانشگاه آزاد در حوزه فرهنگ

لبخند و مدارا؛ استراتژی دانشگاه آزاد در حوزه فرهنگ

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر لزوم بیدار شدن بخش فرهنگ از خواب غفلت، گفت: چالش و مشکل بزرگ فرهنگی کشور این است که طراحان و برنامه‌ریزان فرهنگی نوعاً همه ابعاد فرهنگی را نشناخته و در خلأ حرکت می‌کنند.


به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر سید طه هاشمی در حاشیه همایش میان استانی مدیران فرهنگی که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس برگزار شد، با بیان این که برای کسب موفقیت در تثبیت ارزش‌های فرهنگی نیازمند نگاه جدید به مقوله فرهنگ و تغییر در شیوه‌ها و روش‌ها هستیم، اظهار کرد: باید در مواجهه با افکار و مفاهیم و نیازهای فرهنگی جامعه با نگرشی نو وارد شده و متناسب با نیازهای جامعه حرف‌های جدیدی مطابق با ارزش‌های بومی عرضه کنیم تا مخاطبان خودمان را از دست ندهیم.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد تصریح کرد: امروز برنامه‌ها و روش‌های گذشته در تثبیت ارزش‌ها مطلقاً کاربرد نداشته و بعضاً در جاهایی منجر به تقابل نیز می‌شوند.

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که دانشگاه محل محدودیت و تجاوز به حقوق اجتماعی افراد نیست، خاطرنشان کرد: همه نیازها باید در دانشگاه تولید و طرح شود.

همه مدیران فرهنگی باید از جنس دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه باشند
وی با اشاره به شکل‌گیری شورای فرهنگی در دانشگاه آزاد، گفت: طبیعی است برخی از افرادی که در گذشته جذب مجموعه فرهنگی دانشگاه آزاد شده‌اند، نتوانند متناسب و همراه با همه اهداف و ایده‌های طراحی شده حرکت کنند. در همین راستا بر اساس مصوبه شورای فرهنگی دانشگاه بخشنامه‌ای صادر شده که بر اساس آن همه مدیران فرهنگی باید از جنس دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه باشند.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که احدی از مدیران فرهنگی دانشگاه آزاد مطلقاً کنار گذاشته نمی‌شوند، گفت: با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سمینارها تلاش خواهد شد تا مدیران فرهنگی به تأثیرگذاری لازم برسند.

با عناصر فرهنگی برخورد حذفی نمی‌کنیم
وی خلاقیت و برخورداری از قدرت هضم برای اجرای پروژه‌های فرهنگی را از مؤلفه‌های بسیار مهم مدیران فرهنگی دانست و افزود: با عناصر فرهنگی برخورد حذفی نمی‌کنیم و با تعامل، مدیران فرهنگی دارای برداشت‌های غلط یا متفاوت را همراه خواهیم کرد.

مدیران فرهنگی برنامه های فرهنگی بومی شده طراحی کنند
هاشمی بر ضرورت ترسیم نگاه اعتدال در تدوین برنامه‌های فرهنگی تأکید کرد و گفت: اعتدال را باید به عنوان یک گفتمان مانند گفتمان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی به رسمیت بشناسیم و با بهره‌مندی از اعتدال در تفکر، در حوزه اداره کشور از همه ظرفیت‌ها استفاده نماییم.

وی ادامه داد: در دانشگاه آزاد 8 سرفصل و محور پیرامون برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی تعریف شده که بر اساس آن استان‌ها، باید برنامه‌های فرهنگی بومی شده طراحی کند.

هاشمی افزود: اعتقاد داریم حوزه هنر و استفاده از ابزار هنر برای تثبیت ارزش‌های فرهنگی در دانشگاه آزاد مغفول بوده و دانشکده‌های هنر نیز در همین راستا ایزوله بوده‌اند و ارتباطی با بدنه دانشگاه نداشته‌اند، بنابراین برای برون‌رفت از این فضا به دنبال جوشش استعدادها و تولید هنر هستیم و از برنامه‌های فرهنگی و روش‌های خلاقانه در این حوزه استقبال می‌کنیم.

70 درصد تأثیرات فرهنگی توسط اساتید صورت می‌پذیرد
وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد 70 درصد تأثیرات فرهنگی توسط اساتید صورت می‌پذیرد، بنابراین برای تثبیت ارزش‌های فرهنگی برنامه‌های وسیعی برای اساتید طراحی شده است.

هاشمی حمایت از نشریات دانشجویی و فراهم کردن بسترهای لازم برای شکل‌گیری تشکل‌های اجتماعی و فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه را از دیگر رویکردهای فرهنگی دانشگاه آزاد در فضای کنونی اعلام کرد و گفت: دانشگاه باید در همه عرصه‌ها و زمینه‌ها حرف برای گفتن داشته باشد.

ترویج کرسی‌های آزاداندیشی در محیط‌های دانشگاهی
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد افزود: ترویج کرسی‌های آزاداندیشی در محیط‌های دانشگاهی از ضروریات مورد تأکید است.

اجازه نمی‌دهیم استادی با نگاه سیاسی برکنار شود
وی افزود: یکی از بلاهای خانمانسوزی که دامنه آن به مراکز علمی نیز رسیده تأثیر تغییر و تحولات جریانات سیاسی بر دانشگاه است، نگاه ما در دانشگاه آزاد این است که از این پس هیچ استادی به صرف مباحث سیاسی و اختلاف نظر تغییر نمی‌کند و اجازه نمی‌دهیم استادی با نگاه سیاسی برکنار شود.

هاشمی افزود: دانشگاه باید تولیدکننده حزب و تفکر و نظر سیاسی باشد، اما در دانشگاه نباید سیاسی‌کاری صورت پذیرد دانشجو هم باید در دانشگاه تمرین سیاست کند تا بتواند تحلیل سیاسی لازم را نسبت به موضوعات داشته باشد و تابع صرف نباشد.

وی تصریح کرد: باید شرایطی در دانشگاه ایجاد کنیم تا دانشجویانی که نمی‌خواهند درگیر کارهای سیاسی شوند در عرصه‌های دیگر با اختیار و طیب خاطر ورود کنند، بنابراین فضای تعریف شده برای این دانشجویان کرسی‌های آزاداندیشی در ابعاد مختلف خواهد بود.

استراتژی دانشگاه آزاد در حوزه فرهنگ لبخند و مدارا است
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد با بیان اینکه امروز بیشترین ضربه جناح‌های سیاسی در کشور ما از ناحیه خودشان است زیرا به هیچ اصلی پایبند نیستند، خاطرنشان کرد: استراتژی دانشگاه آزاد در حوزه فرهنگ لبخند و مدارا است و در حالی که بر سر ارزش‌ها سر سوزنی کوتاه نمی‌آید همه افراد را به رسمیت شناخته و اجازه تحقیر هیچ فرد و تفکری را نمی‌دهد.

وی در پایان گفت: راهبرد اصلی معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد تغییر نگاه به مقوله‌های فرهنگی همراه با حفظ ارزش‌هایاسلامی و اعتقادی است.

آمار بازدید: 186 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image