ارتباط مستقیم با 30424 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس اخبار اخبار دانشگاه معاون وزیر علوم: دانشگاه نیازمند آرامش است

معاون وزیر علوم: دانشگاه نیازمند آرامش است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه وجود فضای گفت‌وگو و اختلاف نظر در دانشگاه پدیده مثبتی است، افزود: ولی باید توجه داشت که اختلاف نظر در دانشگاه نباید منجر به قانون شکنی شود.


به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خوزستان، دکتر سیدضیاء هاشمی در مراسم تودیع و معارفه رییس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر مساله اقتصاد و فرهنگ، تصریح کرد: تلاش در این دو حوزه ماموریتی برای همه ایرانیان است و ابتدا باید نسبت میان این دو را بدانیم. اقتصاد حوزه تمشیت امور است و اگر اقتصاد و تولید وجود نداشته باشد، زندگی جریان نخواهد داشت. در این زمینه دانشگاه‌ها باید بدانند که نسبت به موضوع اقتصاد مسئولیت دارند. دانشگاه تنها وظیفه آموزش و پژوهش را بر عهده ندارد، بلکه این امور هدفمند است و باید به تقویت اقتصاد کشور و تامین اقتدار ملی منجر شود.

وی تاکید کرد: اقتصاد باید هدفمند باشد و هدف نیز باید مبتنی بر شناخت باشد و این آگاهی و شناخت باید با ایمان و باور قلبی همراه باشد و همه این موارد منوط به داشتن انگیزه، امید و نشاط است و اینها اجزای فرهنگ است؛ فرهنگ راهگشای اقتصاد است و به عنوان نشان دهنده راه و تامین کننده انگیزه ها و امیدها پیوند مستقیم با اقتصاد دارد و این دو مقوله مکمل یکدیگر هستند. فرهنگ تعیین می کند که انسان ها چگونه باید زندگی کنند و همچنین اگر فرهنگ بدون اقتصاد حرکت کند نیز تبدیل به شعار می شود.

هاشمی گفت: فرهنگ به عنوان حوزه ای نظری و فکری، با فکر و ذهن انسان سر و کار دارد در نتیجه باید در راس امور قرار گیرد. همچنین اقتصاد مانند بازوانی پرتوان است که جامعه را به پیش می برد. در این بین، دانشگاه که یک نهاد فرهنگی و اقتصادی است، حلقه پیوند این دو مقوله خواهد بود و در نتیجه امسال، سال دانشگاه ها و بهترین فرصت برای جهش در دانشگاه ها است.

وی به مقوله مدیریت جهادی نیز اشاره و تصریح کرد: مدیریت جهادی مدیریتی همدلانه و مبتنی بر نفوذ است. مدیریت جهادی از جنس management نیست، بلکه از جنس leadership است. مورد نخست تنها مبتنی بر قدرت و اقتدار است، در حالی که مدیریت جهادی که در دفاع مقدس نیز آن را تجربه کردیم مبتنی بر پذیرش، ایمان و باور قلبی است. در دوران دفاع مقدس فرمانده، محبوب ترین و فداکارترین چهره یگان بود و در خطر نیز پیشگام می شد. در دوران دفاع مقدس این الگوی مدیریت جهادی را تجربه کرده ایم و امروز نیز جهاد تمام نشده است و جهاد هر روز در جایی است و امروز نیز در عرصه دانشگاه و فرهنگ و علم باید جهاد کنیم و پیشتاز حرکت علمی باشیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: پیشرفت جامعه امروز در گرو عمل و جهاد است، نه شعار و اگر توقع داریم که استاد و دانشجو نیز در این مسیر حرکت کنند، لازم است که بستر حرکت و مشارکت فراهم و انگیزه ها به رسمیت شناخته شود. گروه های مختلف باید دیدگاه های مختلف را به رسمیت بشناسند. مگر می شود در دانشگاه همه یکسان فکر کنند؟ اقتضائات دانشگاه به گونه ای نیست که آزادی و استقلال را از استاد و دانشجو بگیریم، زیرا اینها روح دانشگاه هستند. استاد اگر قرار باشد مانند یک کارمند تنها به دانشگاه رفت و آمد کند پیشرفتی حاصل نمی شود؛ دانشجو هم اگر انگیزه و امید نداشته باشد درس نمی خواند و افسر جهاد علمی و جنگ نرم نمی شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: خطاست اگر گمان کنیم که جدی ترین برخوردها را باید با دانشجو انجام داد. دانشجو مانند فرزند ماست و تا جای ممکن باید کار را با تفاهم پیش برد. در دانشگاه هیچ فردی حق ندارد دیگری را تهدید و تخریب کند و این خلاف اصول و قانون است؛ به ویژه فرمانده را هیچ گاه نباید تهدید و تخریب کرد.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی نیازمند پیشرفت هستیم، ادامه داد: تحلیل شخصی من این است که اکنون هم اقتصاد و هم فرهنگ در حرکتی سریع هستند و به زودی شاهد شکوفایی اقتصاد و فرهنگ خواهیم بود. این دو نهال نیازمند مراقبت هستند و در این شرایط تندروی و افراط به هر بهانه ای نادرست است. قانون راه جلوگیری از افراط و تفریط است و کسی نمی تواند خود را فراتر از قانون بداند. هیچ کس حق ندارد سلیقه خود را فراتر از قانون بداند و راهی نداریم جز اینکه حرکت های اجتماعی را با قانون تنظیم کنیم.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: دانشگاه نیازمند آرامش است و اینکه تصور کنیم اکنون فضا عوض شده و هیجان کاذب ایجاد کنیم، در واقع خیانت کرده ایم. این ملت اعتدال را انتخاب کرده و اعتدال حافظ انقلاب است. نگاه انقلاب سازندگی است نه تخریب و اعتدال مبنتی بر عدالت و بسترسازی برای حضور همگان مورد نظر است. در دانشگاه تفاوت ها را قدر بشناسیم و اجازه دهیم در این تضارب آرا، رشد حاصل شود. خیلی زود همدیگر را با الفاظی مانند سکولار و فتنه گر متهم نکنیم، این الفاظ تعریف دارند. سکولاریسم با مبانی که دارد مورد نقد است، ولی آیا می توانیم گروهی را به سادگی به ارتجاع متهم کنیم؟

وی در خصوص فعالیت حراست در دانشگاه گفت: دانشگاه بدون حراست دوام نمی آورد و نیازمند تقویت حراست هستیم و شرایط باید به گونه ای باشد که دانشجو وقتی نیروی حراست را می بیند احساس آرامش کند. هیچ سازمانی بدون تامین امنیت نمی تواند کار کند. ولی آیا حق داریم از حراست به عنوان تهدید استفاده کنیم؟ وقتی از قانون سخن می گوییم یعنی همه و حتی مدیر باید قانونمند باشند. هیجان مثبت در دانشگاه می تواند سرعت رشد را افزایش دهد و در این فضا باید مشترکات را پر رنگ کنیم و اختلافات را هم به رسمیت بشناسیم و از آن به عنوان فرصت استفاده کنیم. به این نکته نیز توجه کنیم که در وزارت علوم به هیچ وجه این رویه وجود ندارد که برای تقویت مدیر جدید، مدیر قبلی تخریب شود.

آمار بازدید: 134 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image