ارتباط مستقیم با 30563 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس اخبار سایر اخبار رییس جهاد دانشگاهی خواستار تضمین خرید تولیدات ملی دانش‌بنیان کشور شد

رییس جهاد دانشگاهی خواستار تضمین خرید تولیدات ملی دانش‌بنیان کشور شد

رئیس جهاد دانشگاهی دانش‌ را مبنای همه تصمیم‌گیری‌های کارشناسی دانست و گفت: امروز نیازمند جامعه دانش‌بنیان و اقتصاد دانش‌بنیان هستیم



به گزارش خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه گیلان، دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در چهل و یکمین گردهمایی معاونان پژوهشی واحدها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی سراسر کشور که به میزبانی جهاد دانشگاهی واحد گیلان در بندرانزلی برگزار شد، با بیان اینکه انقلاب اسلامی حرف جدیدی در دنیا داشت، اظهار کرد: برای حفظ عزت و اقتدار جمهوری اسلامی و برای داشتن جامعه‌ای الگو در دنیای امروز، باید جامعه دانش‌بنیان و اقتصادی دانش‌بنیان داشته باشیم.


وی دانش‌ را مبنای همه تصمیم‌گیری‌های علمی و کارشناسی دانست و گفت: باید قدرت ما متکی بر دانش و فناوری پیشرفته داخلی باشد و باید اقتصادی دانش‌بنیان را که به تولید ملی دانش‌بنیان توجه دارد، در راستای حفظ اقتدار ملی تعریف کنیم، زیرا سال‌هاست که شاهد عوارض ناشی از اتکای اقتصاد به درآمدهای نفتی هستیم.


رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: در اقتصاد متکی به منابع، درآمدها در انحصار یک عده خاص است و پیامد آن بیکاری بسیار گسترده در کشور خواهد بود؛ ما باید برای جوانان در همه زمینه‌های کشاورزی، اقتصادی، صنعتی و... شغل مناسب و آبرومند ایجاد کنیم؛ امروز باید در بحث کشاورزی، صنعت و مزرعه مدرن داشته باشیم تا علاوه بر اشتغالزایی و گردش مالی گسترده، ارزآوری در قالب صادرات فناوری و ماشین‌آلات کشاورزی و زراعت ایجاد کنیم.


طیبی با اشاره به سرعت پیشرفت علم و فناوری در دنیا و اتکای اقتصاد دانش‌بنیان بر این فناوری‌های پیچیده، بیان کرد: کشورهای توسعه‌یافته و مدرن هیچ‌گاه فناوری‌های پیچیده خودشان را در اختیار ما نخواهند گذاشت؛ لذا دستیابی به توسعه و فناوری از ضروریات کشور است.


وی با بیان اینکه صادرات فرهنگ انقلاب باید بر پایه اعتدال، دانش و فناوری باشد، افزود: در این صورت جامعه‌ای الگو، دانش‌بنیان و اخلاق‌مدار را به دنیا معرفی کرده‌ایم؛ باور به توانمندی‌ ملی مهم‌ترین عامل در دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان است و سپس اراده و برنامه‌ریزی سبب تحقق این مهم است، یعنی باید بخواهیم که داشته باشیم و تکرار آرزوها و آمال بیهوده است.


رییس جهاد دانشگاهی با تاکید بر استفاده از روش‌های استاندارد توسعه، ادامه داد: کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از این روش‌ها بهره می‌گیرند و ما که مسلمان هستیم باید بهتر و سریع‌تر این مسیر را طی کنیم؛ لذا اگر می‌خواهیم اقتصاد متکی بر تولید ملی داشته باشیم باید از تولید فعلی حمایت ویژه شود؛ امروز که شاهد آثار رفع تحریم‌ها و به دنبال آن حضور نمایندگان کشورهای خارجی برای حضور در بازارهای ایران هستیم، اهمیت حمایت از تولید داخل بیش از پیش حس می‌شود.


طیبی با اشاره به لزوم تجمیع بازارهای خارجی در کشور، تصریح کرد: باید امتیاز تکنولوژی و انتقال دانش و فناوری کشورهای توسعه یافته را کسب کنیم؛ جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به شرط فراگیری دانش و تولید صنایع مشابه ایرادی ندارد.


وی خواستار تضمین خرید تولیدات ملی دانش‌بنیان شد و اضافه کرد: فناوری تولید داخل مشکل تضمین خرید دارند؛ این ضمانت سبب جذب سرمایه‌گذاران به مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها می شود و مقوله تحقیق و پژوهش در مراکز علمی ما شکل طبیعی و کارفرمایی به خود می‌گیرد و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و به تبع آن حرکت در مسیر توسعه و فناوری نتیجه چنین حمایتی است.


طیبی با تاکید بر لزوم بهره‌مندی از میانبرهای مسیر توسعه در کنار حفظ غرور و باور ملی، خاطرنشان کرد: توقع ما از دولت تدبیر و امید این است که به توان ملی مورد نظر مقام معظم رهبری توجه داشته باشد و از نخبگان صنعتی و دانشگاهی و همچنین مراکز دانش‌بنیان مانند جهاد دانشگاهی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی قدم بردارد؛ البته با اهتمامی که دولت در جهت رفع تحریم‌ها و مسأله هسته‌ای دارد، می‌توانیم شاهد ارتقای توانمندی‌های ملی باشیم، لذا مدیران و مسئولان دولتی در باز کردن درهای کشور به روی شرکت‌های خارجی برنامه‌ریزی مناسب داشته باشند تا به گونه‌ای نباشد که صرفا خریدار محصولات خارجی و بی‌توجهی به تولید ملی باشیم.


رئیس جهاددانشگاهی کشور خواستار طراحی برنامه جامع و درازمدت برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و پیشرفت کشور از سوی دولت شد و تاکید کرد: همه نخبگان فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باید در این برنامه‌ریزی حضور داشته باشند و در نتیجه نیازمند وحدت و آشتی ملی میان همه نیروهای وفادار به انقلاب هستیم؛ همچنین باید از نزاع‌های بیهوده سیاسی که مسئولان را به حاشیه می‌راند، پرهیز شود.


وی با اشاره به نقش و ماموریت‌ جهاددانشگاهی در این زمینه، بیان کرد: همه واحدهای جهاددانشگاهی باید دارای فعالیت‌های شاخص بر مبنای مزیت‌های ملی و بومی باشند؛ معاونین واحدها روی برنامه کوتاه‌مدت ابلاغ شده جهاددانشگاهی برنامه‌ریزی کنند و از سال آینده به اجرای این برنامه‌ها بپردازند، زیرا جهاددانشگاهی باید فراتر از وضعیت موجود تلاش و روی کسب دانش و بحث انتقال تکنولوژی در حوزه‌های کشاورزی، مهندسی، پزشکی و علوم انسانی و... کار کند.


وی در پایان خواستار پیاده‌سازی نقشه جامع علمی کشور شد و عنوان کرد: رئوس این نقشه علمی به تصویب رسیده و ماموریت‌های ویژه‌ای برای مجموعه جهاددانشگاهی از جمله رصد توسعه علمی و فناوری کشور خصوصا حوزه علوم انسانی تعریف شده است که امیدواریم با کمک همه واحدهای این نهاد علمی بتوانیم منشا خدمات زیادی برای کشور عزیزمان باشیم.

آمار بازدید: 217 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image