ارتباط مستقیم با 30594 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس کتاب کوله پشتی

کوله پشتی

کوله پشتی
مولف: شقایق حقیقت جوی جوانمرد و سمیه فرنیا مترجم: --- انتشارات: آرما معرفی شده توسط: دکتر محمدی (22 سال سابقه)

چاپ چهارم کتاب «کوله پشتی» که به انتقال برخی مهارت‌های دانشجویی جهت استفاده مفید و موثر دانشجویان از فضای دانشگاه می‌پردازد، منتشر شد.



چاپ چهارم کتاب «کوله پشتی» با عنوان فرعی «راهنمای زندگی دانشجویی» نوشته شقایق حقیقت جوی جوانمرد و سمیه فرنیا در آستانه آغاز سال تحصیلی وارد بازار نشر شد. این کتاب به انتقال برخی مهارت های و تجارب دانشجویی جهت استفاده مفید و موثر دانشجویان از فضای دانشگاه می پردازد. به اعتقاد ناشر تحصیل در دانشگاه یکی از تجارب منحصر به فرد در دنیاست که فقط تعدادی از افراد می توانند به آن دست یابند.شاید در طول زندگی هیچ زمانی مثل دوران دانشجویی نباشد که شما انتخاب های زیادی پیش رو داشته باشد.

در تدوین این کتاب از کتب مختلفی استفاده شده که عبارتند از«500نکته برای آموزشگران» تالیف فیل ریس و «رازهای موفقیت در دانشگاه» تالیف جاکوبز وهامین، «مهارت های مطالعه در دانشگاه» تالیف یاوری و «مطالعه موفق در هشت گام» تالیف پورشا نظری.

در بخشهایی از مقدمه کتاب می خوانیم:

«به احتمال زیاد واژه هندبوک حداقل از گوشه و کنار رسانه‌ها به گوشتان خورده است اما اگر نشنیده و نمی‌دانید باید اشاره کنیم که هندبوک handbook)‏) یک نوع اثر مرجع یا مجموعه‌ای از راهنماها است و برای تهیه یک مرجع آماده ساخته شده‌است. هندبوک‌ها گاهی به نام(vade mecum به لاتین و به معنی «با من برو») یا راهنمای جیبی به انگلیسی ( pocket reference) نیز شناخته می‌شود.

به زبان خودمانی‌تر هندبوک به کتاب‌هایی گفته می‌شود که اطلاعات پایه و فرمول‌های کلیدی هر حوزه‌ای را شامل می‌شود. در حقیقت هندبوک به شما یادآوری می‌کند که در آن حوزه تخصصی و پیرامون انجام یک عمل یا حل معضلی خاص چه کارهایی باید صورت بگیرد. در همین ابتدا باید خاطر نشان شویم که آنچه پیش روی شماست یک هند بوک است، هندبوکی برای انتقال مهارت‌های دانشجویی.

در طول سالیان گذشته برنامه‌ریزی برای انتقال مهارت‌ها به دانشجویان جدیدالورود به انحاء مختلف صورت گرفته‌است اما حقیقت آن است که مهمترین مهارت و البته دور از نظر مانده‌ترین مهارت در این سال‌ها، اصلی‌ترین مهارت مورد نیاز یک دانشجو یعنی «دانش جویی» یا مهارت درس‌خواندن بوده است. تاکیدات ویژه رهبر فرزانه انقلاب در سال‌های اخیر مبنی بر تلاش برای جهش علمی کشور مسلما در بطن خود ناظر بر این امر است که باید اصلی‌ترین مهارت یعنی مهارت درس‌خواندن و پژوهش را به دانشجویان جدیدالورود انتقال داد.

به جهت آنکه دانشجویان همیار سرفصل‌های مشخصی را مدنظر داشته و حداقل‌های مشخصی به دانشجویان جدیدالورود منتقل شود، متن پیش روی شما به صورت جزوه‌ای در اختیار دانشجویان همیار قرار گرفت. در اثنای برگزاری طرح رفعت درخواست دانشجویان جدید‌الورود برای در اختیار داشتن این جزوه به منظور یادآوری و استفاده از آن، برنامه‌ریزان طرح رفعت را بر آن داشت تا به صورت آزمایشی آن را در اختیار دانشجویان جدیدالورود سال‌های بعد قرار دهند. ارزیابی‌ها نشان داد هر چند مخاطب کتاب، دانشجوی همیار بود اما جدیدالورودها به خوبی در حین مطالعه کتاب خود را به جای دانشجوی همیار قرارداده و می‌توانستند با کتاب ارتباط برقرار کنند، این امر با یافته‌های علمی روانشناسی نیز همخوانی داشت، «هرکس خودش بهترین راهنما برای خود است».

با در نظر داشتن مقدمات فوق، کتاب پیش رو را نباید کتابی مانند دیگر کتاب‌ها دانست، در این کتاب شما هم دانشجوی همیارید و هم جدیدالورود. مخاطب کتاب گاه به گاه تغییر می‌کند و این امر هم فرصت است و هم تهدید. تهدید از آن جهت که اگر دائما به خودتان یادآوری نکنید که این یک کتاب راهنما است و باید کدها و راهکارهای اصلی را از آن اخذ کرده و با کمک خواستن از یک دانشجوی موفق سال بالاتر راه را بر خود هموار کنید، کتاب به نظرتان غیر منسجم و گنگ می‌رسد و فرصت است از آن جهت که با در نظر داشتن نکات ذکر شده امید داریم که بتوانید متفاوت از دیگران به مقوله جدی‌ای به نام علم‌آموزی و دانش‌جویی بپردازید.

هرچند ایده اصلی کتاب پرداختن به مهارت‌هایی چون نحوه مطالعه، یادداشت‌برداری، آمادگی امتحان و ... است اما سعی گردیده حتی به طور مختصر به موارد مهارتی دیگر نیز بپردازد. در نهایت باید پذیرفت که هر ایده نو و جدیدی مسلما دارای اشکال و البته وجود موافقان و مخالفان جدی برای آن ایده است. ما مشتاقانه آماده بهره‌مندی از نظرات شما هستیم، نظراتی که شاید بتواند برای دانشجویان جدیدالورود آینده مفید باشد.»

این کتاب را انتشارات آرما با قیمت 4هزار تومان منتشر کرده است.

آمار بازدید: 530 بار
ثبت نظر درباره کتاب
Security Image

دانلود کتاب درسی