ارتباط مستقیم با 30586 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی بهترین توصیه ها برای یک انتخاب رشته درست، صحیح و اصولی

بهترین توصیه ها برای یک انتخاب رشته درست، صحیح و اصولی

به اشتراک گذاری

در این مقاله سعی شده است راهکارها و نکات انتخاب رشته ی صحیح کنکور از وب سایتها و وبلاگها جمع آوری شود. در رابطه با انتخاب رشته درست مطالب بسیار خوبی ارائه شده و حتما مفید خواهد بود.
--------------------------------------
پیشنهاد ویژه ایران مدرس:
توصیه هایی برای انتخاب رشته کنکور و دبیرستان


عوامل مؤثر در انتخاب رشته دانشگاهی


عوامل مؤثر در انتخاب رشته را به دو دسته عوامل فردی و درونی و عوامل اجتماعی و بیرونی می‌توان تفکیک کرد. با توجه به این تقسیم‌بندی، در این‌جا پیرامون هر یک از عوامل مشخص شده توضیح مختصری ارائه می‌گردد:
الف- عوامل فردی و درونی
1- انگیزه: انگیزه به عاملی تعبیر می‌شود که اساس رفتار آگاهانه افراد را تشکیل می‌دهد. معمولاً فراهم آمدن مجموعه‌های از شرایط و مقتضیات که موجب انگیزش فرد برای وصول به هدفی می‌شود، مبنای شکل‌گیری و ایجاد این عامل، یعنی انگیزه می‌گردد. بسته به نوع شرایط و مقتضیات انواع مختلفی از انگیزش و محرک‌ها را می‌توان برشمرد.
انگیزه واقعی مبین نیروی درونی است که مشوق و محرک فرد برای حرکت به سوی مطلوب است. البته عامل این شوق و حرکت تنها نیروهای نهایی و درونی نیست، بلکه محیط بیرونی فرد بر ایجاد آن اثر می‌گذارد. این تأثیرات محیط بیرونی (خانواده، مدرسه، دوستان، جامعه) است که می‌توان موجب ایجاد انگیزه کاذب شود. لذا، داوطلبان ورود به دانشگاه به یک بررسی درونی همه جانبه، تأمل در خواسته‌ها و عواملی که موجب می‌شود آن‌ها به زمینه خاص علمی بگرایند، نیازمندند. انتخاب رشته‌ای که در راستای انگیزه واقعی فرد صورت بگیرد به عنوان انتخاب رشته اصلح مطرح است.
2- علاقه: علاقه را می‌توان به ترجیح میان اشیاء مختلف هنگام انتخاب تعبیر نمود. گرچه انگیزه و علاقه ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و شاید بتوان علاقه را نوعی انگیزه بالفعل قلمداد نمود، ولی بهتر است در مسائل حساسی مانند انتخاب رشته که به آینده داوطلب مربوط می‌شود، هر کدام را در جایگاه ویژه خود قرار دهیم، بدون آن‌که ربط مستقیم آن‌ها را نادیده بگیریم. داوطلب نمی‌تواند در کنکور سراسری و در هدف ورود به دانشگاه بدون انگیزه باشد و احتمالاً پذیرش دشواری این رقابت سنگین باید به معنای وجود انگیزه قوی برای ادامه تحصیلات دانشگاهی باشد، اما ممکن است که هنوز علائق وی شکل واضحی نیافته باشند و داوطلب از میان رشته‌های متنوع دانشگاهی به علاقه واقعی خود دست نیافته باشد. به هر حال، احتمالاً هر داوطلبی باید به یک یا چند رشته تحصیلی علاقه داشته باشد. در این‌جا علاقه به معنای خواستن و دوست داشتن شفاف است بدون این‌که عوامل خارجی این خواستن را کدر نموده باشند. انگیزه کاذب می‌تواند ایجاد علاقه کاذب کند. بدین ترتیب که ممکن است داوطلب در فضایی قرار گیرد که دیگران همواره از رشته‌های خاص دانشگاهی برای وی بتی را ساخته باشند و با صدها دلیل (فهمیده و نفهمیده) رشته‌های مطلوب خود را برای داوطلب بیارایند، و به تدریج علاقه کاذبی را در وجود او بنشانند. در اینجاست که خانواده داوطلب و نیز دوستان واقعی او باید به وی کمک کنند تا او علائق واقعی و اصیل خود را از علائق کاذب باز شناسد. علاقه واقعی در راستای انگیزه واقعی است. چنانچه علاقه براساس انگیزه واقعی شکل بگیرد، از آن باید به عنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر در انتخاب رشته یاد کرد.


مطالعه کنید: اشتباهات در زمان انتخاب رشته
3- شناخت: عامل بعد، شناخت کافی داوطلب از رشته‌های دانشگاهی است. شناخت مبیین آگاهی معرفت کافی از موضوع مورد بررسی و انتخاب است. علاقه بدون شناخت نمی‌تواند واقعی باشد. ممکن است که داوطلب بدون شناخت رشته‌های دانشگاهی در خود انگیزه قوی برای تحصیلات عالیه بیابد. ولی نمی‌تواند نسبت به رشته‌ای که هیچ شناختی از آن ندارد، علاقه‌مند باشد. لذا، داوطلب باید تلاش کند که از هر طریق ممکن شناخت کافی از رشته‌های دانشگاهی را به دست آورد. بعضی از منابعی که هم اکنون در دسترسند عبارتند از: دفترچه معرفی رشته‌های تحصیلی گزینه دو که مطالب آن به معرفی و توضیح رشته‌های دانشگاهی می‌پردازد و همچنین، مطالبی که در این خصوص در نشریات پیک‌ سنجش و راه دانشگاه منتشر شده است، قابل استفاده می‌باشد. علاوه بر این «آشنایان و دوستانی که دانشجو یا فارغ‌التحصیل رشته‌های دانشگاهی هستند»، «مطالبی که مشاوران خبره در دبیرستان یا از طریق رسانه‌های گروهی مطرح می‌کنند»، «تماس با دانشگاه‌هایی که مجری رشته‌ها مورد نظر هستند»، «بروشورهای مختلفی که در زمینه رشته‌های تحصیلی یا مشاغل گوناگون وجود دارد»، می‌تواند اطلاعات لازم را برای کسب شناخت لازم در اختیار بگذارند.
4- توان علمی: مسئله توان علمی متفاوت از انگیزه و علاقه است. می‌توان انتظار داشت که هر صاحب علاقه‌ای لزوماً برای ادامه تحصیل در شته مورد علاقه‌اش توانمند نیز باشد. قدرت علمی داوطلب در خلال تحصیلات دبیرستانی و نتایج علمی حاصل از شرکت در کنکور سراسری ارزیابی می‌شود. توان علمی گرچه به استعداد تحصیلی ربط می‌یابد، ولی سخت‌کوشی و پیگیری مستمر در فراگیری نقش اصلی را در بالا بردن بنیه علمی داوطلب ایفا می‌کند. به هر حال برای ورود به هر رشته تحصیلی در دانشگاه فرد باید از توان و بنیه علمی لازم برخوردار باشد. منتها در این جا منظور توان علمی داوطلب به صورت مطلق نیست، بلکه آمادگی علمی داوطلب در دروسی است که پایه‌های تخصصی رشته دانشگاهی را شکل می‌دهند. به عنوان مثال، در رشته داروسازی داوطلب باید در دروسی مانند شیمی و زیست‌شناسی قابلیت علمی خوبی داشته باشد. برای رشته مهندسی الکترونیک باید در زمینه‌های ریاضی فیزیک قوی بود. برای رشته معماری علاوه بر ریاضی خود باید هندسه و قدرت تجسمی مناسبی داشت. در مهندسی شیمی علاوه بر ریاضی و فیزیک به توانایی ویژه در شیمی نیز نیاز است. پیش نیاز رشته اقتصاد یا حسابداری فقط دروس علوم انسانی نیست بلکه دروسی مانند ریاضی و آمار نیز نقش مهمی را دارند.
در رابطه با سطح توانمندی علمی لازم برای ورود به رشته دانشگاهی باید به دو نکته توجه کرد. یکی آن‌که قدرت علمی در دروس متناسب یا رشته مورد نظر مهمتر از توان علمی عمومی است. دیگر آن‌که شرط توفیق در دانشگاه (پس از قبولی) وابسته به میزان تسلط بر دروس فوق‌الاشاره است. به عبارت دیگر ممکن است که فردی در ورود به رشته خاصی توفیق یابد منتها این قوت علمی فرد در دروس اختصاصی رشته است که ضامن ادامه تحصیل موفقیت‌آمیز وی در آن رشته می‌باشد.
به‌طور خلاصه باید گفت که برای ورود به یک رشته مشخص دانشگاهی باید از توان علمی لازم برخوردار بود. سوابق تحصیلی و نتیجه کنکور مناسب‌ترین ملاک‌های در دسترس برای ارزیابی این توانایی هستند. از این مطلب می‌توان به لزوم تناسب توان علمی با سطح دشواری رشته تحصیلی یاد کرد.
5- استعداد تحصیلی: در این‌جا استعداد تحصیلی متفاوت از بنیه علمی لحاظ شده است. منظور از استعداد، توانایی ویژه در انجام دادن بعضی از فعالیت‌ها و اموری است که فرد را از افراد مشابه متمایز می‌سازد. ممکن است که فردی به لحاظ استعداد متوسط باشد، اما در سایه تلاش و سخت‌کوشی از بنیه علمی بسیار بالایی برخوردار گردد و بالعکس. ممکن است فردی با استعداد باشد اما به علت کاهلی و تنبلی نه تنها بهره‌ای از استعداد خود نبرد بلکه در مسابقه با افراد پر تلاش و با استعداد متوسط هیچ‌گونه توفیقی نیابد. به هر حال بهترین حالت آن است که استعداد تحصیلی با تلاش سخت و مستمر برای کسب علم توأم شود تا این استعداد‌ها در صحنه جامعه بدرخشند و بدیهی است که این‌گونه افراد در همه صحنه‌های رقابت علمی پیروز خواهند بود.
در این‌جا به نکته‌ای باید اشاره کرد که مستقیماً به انتخاب رشته تحصیلی مربوط می‌شود. معمولاً استعداد در زمینه یا درس خاصی ظهور و بروز بیشتری دارد تا در همه زمینه‌ها. به‌عنوان مثال، دانش‌آموزانی هستند که در ریاضی از استعداد بالایی برخوردارند. اما در درس شیمی، در مقایسه با دیگران، متوسط ارزیابی می‌شوند. یا در زمینه نقاشی از استعداد سرشاری برخوردارند اما در دروس عمومی (و یا تخصصی) نظری با ضعف مواجه‌اند. شناخت این استعداد بسیار مهم است. داوطلب باید به استعداد علمی نسبی خود دقیقاً توجه کند. منظور از نسبی در اینجا آن است که تمام افراد از نوعی استعداد برخوردارند. منتها در زمینه‌های مختلف علمی و عملی این استعداد در افراد مختلف از شدت و ضعف برخوردار است. در انتخاب رشته تحصیلی به تناسب بین استعداد علمی و محتوای رشته دانشگاهی باید توجه داشت. بهترین رشته تحصیلی برای داوطلب آن است که وی استعداد خود را همسو با آن بیابد. بسیاری از ناسازگاری‌های درون دانشگاهی و فشارهای روانی ناخواسته که به برخی از دانشجویان وارد می‌شود، در انتخاب غلط رشته تحصیلی به علت غفلت از عوامل فوق‌الذکر ریشه دارد. هجوم دانشجویان برای تغییر رشته فعلی آنان از عدم انگیزه و علاقه به رشته تحصیلی حکایت دارد. بسا با استعدادترین داوطلبان کنکور که در رشته خاصی پذیرفته شدند ولی نه تنها در دانشگاه از برجستگی‌های علمی مطرح در دبیرستان و در سطح کنکور خبری نبود بلکه واهمه عدم توفیق در اتمام دوره دانشگاهی نیز وجود داشت.
در انتهای این قسمت باید متذکر این نکته مهم شد که محور کردن فقط یک عامل (مثلاً علاقه) و لحاظ کردن بعضی عوامل به صورت کم اثر و اقماری منجر به انتخاب رشته خوب و مفیدی نخواهد شد.


پیشنهاد می شود مقاله نحوه انتخاب رشته صحیح برای کنکور 97 و 98 را هم مطالعه نمائید.


ب- عوامل بیرونی و اجتماعی
1- محیط بیرونی: منظور از محیط بیرونی، کلیه عوامل و افرادی است که با داوطلب در تماس و مراوده بوده و به نوعی در تصمیم‌گیری‌های وی در ارتباط با انتخاب رشته تأثیر می‌گذارند. در این خصوص از خانواده، مدرسه، دوستان و جامعه‌ای که داوطلب را مستقیماً احاطه کرده و با او برخورد دارند، می‌توان نام برد. محیط بیرونی می‌تواند در دو جهت مختلف عمل کند. جهتی مثبت که عبارت از کمک به داوطلب برای کاوش درونی، کشف علاقه واقعی و میزان استعداد تحصیلی و دور ساختن داوطلب از تصمیم‌گیری‌ براساس احساس بدون شناخت می‌باشد و جهت منفی که القاء علایق و برداشت‌های شخصی خود به داوطلب است بدون آن‌که انگیزه، علاقه، توان علمی و استعداد داوطلب چندان مورد توجه قرار گیرد.
داوطلبان کنکور سراسری که مبادرت به انتخاب رشته می‌کنند باید دقت کامل مبذول دارند تا از محیط بیرونی فقط در جهت اثرگذاری مثبت آن بهره ببرند و خود را تا حد امکان از تأثیرات نامطلوبی که منجر به انحراف آن‌ها از مسیر صحیح می‌گردد، دور نگه دارند.
2- اشتغال: عامل اشتغال در انتخاب رشته دانشگاهی، نقش دوگانه‌ای را ایفا می‌کند. برای برخی هدف ورود به دانشگاه اصولاً تصدی شغل‌های خاص است که بدون قبولی در آن رشته دانشگاهی، وصول به آن امکان‌پذیر نیست. برای برخی دیگر قبولی چنان مهم است که اصولاً در زمان انتخاب رشته به مسأله اشتغال مرتبط با آن رشته توجه نمی‌کنند. در ارتباط با مسأله اشتغال نکات زیر به اختصار مطرح می‌شود:
کلیه داوطلبان به شغلی که آن رشته دانشگاهی منتهی به آن می‌شود (یا می‌تواند بشود) حتماً توجه کنند هر چند که هدف ورود به دانشگاه به هیچ‌وجه نباید فقط به مسأله اشتغال محدود شود.
داوطلب از نظر روحی و روانی باید آمادگی لازم برای پذیرش کار مرتبط با رشته مورد نظر را داشته باشد. به عنوان مثال کسی که مشاهده خود برای او غیر قابل تحمل بوده و حتی از آن می‌هراسد، نباید رشته‌ای را انتخاب کند (مانند پزشکی و دامپزشکی) که در زمان اشتغال همواره امکان این برخورد وجود دارد. اشتغال در برخی از رشته‌ها، عمدتاً به معنای کار در آزمایشگاه است، مانند رشته‌های علوم آزمایشگاهی، شیمی کاربردی و نظایر این‌ها. برخی از رشته‌ها در نهایت منجر به شغلی می‌شوند که غالباً باید خارج از شهرها صورت پذیرد مانند رشته استخراج معدن، تعدادی از رشته‌های کشاورزی و غیره. رشته دامپزشکی همواره برخوردهای خاصی را با دام و طیور دارد. رشته حقوق نوع ویژه‌ای از آمادگی روانی را می‌طلبد. رشته مشاوره و شاید روان‌شناسی نیاز به آمادگی خاص درونی دارند، همچنین است رشته‌های معلمی و دبیری که باید توأم با عشق و علاقه ویژه به امر آموزاندن باشد. به‌هر حال فرد باید آمادگی روحی و روانی لازم را برای تصدی شغلی که رشته دانشگاهی منتهی به آن می‌شود، حتماً داشته باشد.
علاوه بر آمادگی روحی و درونی، باید داوطلب آمادگی بدنی برای اشتغال در شغل ذیربط را داشته باشد. مثلاً، استخراج معدن، نقشه‌برداری، تکنسین اتاق عمل، حتی رشته‌های دبیری نیاز به نوعی آمادگی بدنی دارند. در این ارتباط داوطلبان دختر باید توجه بیشتری داشته باشند. اگر شغل مرتبط با رشته‌ای، آمادگی خاص بدنی و کار در محیط ویژه‌ای را می‌طلبد که آمادگی لازم برای این مهم در آن‌ها وجود ندارد، لذا نباید چنین رشته‌ای را انتخاب کنند.
توجه به زمینه اشتغال نیز مهم است. برای تعدادی از رشته‌ها زمینه اشتغال به مراتب بیشتر فراهم است تا رشته‌های دیگر. لذا اگر برای داوطلبی تضمین اشتغال مهم است باید عمدتاً در پی رشته‌هایی باشد که زمینه کار مناسبی دارند. در این ارتباط داوطلب باید از افراد و مراجع آگاه، اطلاعات لازم را به دست آورد.
3- عنوان اجتماعی، برداشت اجتماعی: عنوان پاره‌ای از رشته‌ها و همین طور عناوین اجتماعی که تعدادی از شغل‌های مرتبط با رشته‌های دانشگاهی به دنبال خود دارند، برای برخی از داوطلبان مهم است. حال این اهمیت به معنای علاقه و توجه است یا به معنای عدم علاقه و دوری جستن از آن. به نظر می‌رسد که تعدادی از رشته‌ها دارای عناوین جذاب اجتماعی هستند و همین عناوین است که می‌تواند یک کشش کاذب در داوطلب ایجاد کند و او را از مسیر صحیح تصمیم‌گیری منحرف سازد. به هر حال، داوطلب باید میزان اهمیت عنوان اجتماعی را که فارغ‌التحصیلان رشته مورد نظر به دوش می‌کشند، برای خود تجزیه و تحلیل کند.
4- محیط ویژه دانشگاهی: بر تعدادی از دانشگاه‌ها شرایط خاص آموزشی حاکم است. حتی در برخی از آن‌ها، دانشجو باید تحت انضباط و رفتار ویژه‌ای قرار گیرد. به‌عنوان مثال کسی که یک رشته دانشگاهی مربوط به نیروهای نظامی، انتظامی یا صنایع دفاع را انتخاب می‌کند باید توجه داشته باشد که در داخل دانشگاه باید از مقررات خصوصی تبعیت کند. بعضاً باید لباس فرم بپوشد. گاه علاوه بر دروس علمی دوره، باید دروس مورد نیاز شغل آینده را بگذارند. تمرینات بدنی و آمادگی‌های رزمی و آشنایی و کار با سلاح‌های جنگی نیز در برنامه دانشجو قرار می‌گیرد. لذا فردی که این قبیل رشته‌ها را انتخاب می‌کند، حتماً باید تناسب روحیه خود را با شرایط و مقتضیات محیط آموزش در نظر بگیرد. البته این سخن به این معنا نیست که این رشته‌ها را نباید انتخاب کرد، بلکه بیشتر عکس آن مدنظر است و آن به این که علاوه بر رشته‌های بسیار خوبی که در این دانشگاه‌ها عرضه می‌شود، نوعی زمینه اشتغال آتی نیز برای داوطلبان فراهم می‌شود و نباید بیم مبهمی که داوطلب از این گونه محیط‌ها دارد وی را از انتخاب این‌گونه رشته‌ها باز دارد.
هدف اصلی از مطالب طرح شده در این بخش ابلاغ این پیام است که داوطلب نباید به هیچ وجه موضوع انتخاب رشته را به دست تصادف تحت عنوان بخت و تقدیر و سرنوشت بسپارد و یا خود را دست و پا بسته تسلیم نظرات دیگران کند و افسار انتخاب رشته را به دست دیگران بسپارد. بلکه داوطلب باید به صورت فعال و تعیین کننده در فرآیند انتخاب رشته حضور و بروز داشته باشد. فعال شدن داوطلب در فرآیند انتخاب رشته یکی از تمرین‌های مهم زندگی وی در زمینه بروز قدرت ارزشیابی مسایل، ظهور مؤلفه تصمیم‌گیری در زندگی، قبول مسئولیت تصمیم‌های اتخاذ شده، اعلام داشتن رأی و نظر در کنار آراء و نظرات دیگران و در نهایت تحریک و تقویت حس اعتماد به نفس، می‌باشد. چنین فردی هرگز بی‌هدف وارد دانشگاه نمی‌شود و در نتیجه دچار سردرگمی و سلب انگیزه در ادامه تحصیل نمی‌گردد.
منبع: www.qec.blogfa.com
--------------------------------------
مطالعه مقاله
توصیه های مفید برای انتخاب رشته بهتر هم در این زمینه مفید است.


عوامل مؤثر بر انتخاب رشته در كنكور
لحظات انتخاب، لحظاتي حساس هستند، چرا كه با تصميم گيري درباره‌ي روش يا پديده‌اي خاص، فرد سرنوشت خود را رقم مي‌زند.
عوامل متعددي بر انتخاب رشته دانشگاهي تأثير مي‌گذارند. بعضي از اين عوامل به فرد و برخي ديگر به جامعه برمي‌گردند؛ مهم ترين عوامل مؤثر در انتخاب رشته تحصيلي و دانشگاه محل تحصيل در اين مقاله بررسي شده‌است.
هر كس در زندگي بارها دست به انتخاب مي زند. چرا كه انتخاب يكي از مهم ترين فعاليت هاي انسان است. انسان با انتخاب هاي خود مسير زندگي اش را تعيين مي كند. انسان آزاد آفريده شده و به وي اين اختيار داده شده است كه در بسياري از موارد آنچه را كه مناسب مي داند برگزيند.
لحظات انتخاب، لحظاتي حساس هستند. چرا كه با تصميم گيري درباره روش يا پديده اي خاص، فرد سرنوشت خود را رقم مي زند. انتخاب در زندگي از اهميت بالايي برخوردار است. با انتخاب درست مي توان از منابع (مادي، مالي، انساني و اطلاعاتي) به شيوه اي مناسب بهره برداري كرده و از اتلاف اين منابع جلوگيري كرد. انتخابي كه مبتني بر اطلاعات و بينش باشد مي تواند به تصميم گيرنده در جلوگيري از ضايع شدن منابع كمك كند. از طرف ديگر به خاطر آن فرد تصميم گيرنده، بايد نسبت به انتخاب خود پاسخگو باشد، بنابراين انتخاب صحيح مي تواند به امور پاسخگو بودن و مسووليت پذيري كمك كند.
عوامل متعددي بر انتخاب رشته دانشگاهي تأثير مي گذارند. بعضي از اين عوامل به فرد و برخي ديگر به جامعه برمي گردند؛ مهم ترين عوامل مؤثر در انتخاب رشته تحصيلي و دانشگاه محل تحصيل به شرح زير است.
● علاقه
يكي از مهم ترين مسايلي كه هنگام انتخاب رشته بايد مورد توجه قرار گيرد علاقه فرد است. ميل و علاقه در هر كار سبب مي شود شخص با انرژي بيشتري فعاليت كند. بسياري از دانشجويان به خاطر آن كه به رشته تحصيلي خود علاقه نداشته اند، ترك تحصيل كرده اند و تعدادي ديگر نيز نتوانسته اند در رشته خود موفق باشند.
داوطلبان دانشگاه ها بهتر است قبل از هر چيز زمينه علايق خود را شناسايي كنند و هنگام انتخاب رشته به آن توجه داشته باشند.
● شناخت
در صورتي علاقه به رشته مي تواند افراد را در انتخاب رشته صحيح ياري كند كه از رشته هاي تحصيلي و مراكز آموزشي آگاهي داشته باشد. شناخت و آگاهي داشتن از رشته تحصيلي سبب ايجاد انگيزه در فرد مي شود. بعضي افراد نسبت به رشته ها و دانشگاه هايي ابراز علاقه مي كنند، ولي وقتي مشغول به تحصيل مي شوند، احساس مي كنند كه در انتخاب خود دچار اشتباه شده اند. دليل اين امر نداشتن اطلاع و آگاهي مناسب از رشته هاي تحصيلي و مراكز آموزشي است.
● توانايي علمي
در حال حاضر تعداد داوطلبان از ظرفيت دانشگاه ها بيشتر است. بنابراين همه داوطلبان نمي توانند ادامه تحصيل دهند. آنان بايستي در آزمون شركت كنند. برحسب توانايي داوطلبان به آن ها اجازه داده مي شود به رشته هاي تحصيلي خاصي وارد شوند. اگر همه افراد مي توانستند وارد دانشگاه شوند شرايط فرق مي كرد اما در حال حاضر افراد بايد براي ورود به دانشگاه مورد ارزشيابي قرار گيرند. درست است كه علاقه فرد يكي از مهم ترين ملاك هاي انتخاب رشته است اما توانايي فرد نيز تعيين كننده است. از آن جا كه در مسابقه ورود به دانشگاه هميشه افرادي كه توانايي بيشتري دارند انتخاب مي شوند، لازم است داوطلبان به نمرات خود توجه كرده و با واقع بيني هرچه بيشتر رشته و محل تحصيل خود را انتخاب كنند.
● توان اقتصادي خانواده ها
گاهي اوقات لازم است كسي كه در دانشگاه پذيرفته مي شود براي تحصيل به شهري مسافرت كند كه از محل اقامتش دور است. از طرف ديگر تحصيل در رشته هاي مختلف هزينه هاي متفاوتي را دربردارد. رشته هاي شبانه و دانشگاه هاي غيرانتفاعي نيازمند وضعيت اقتصادي مناسب خانواده ها است. بنابراين افرادي كه قادر به تأمين هزينه رشته ها و دانشگاه ها هستند مي توانند آن ها را انتخاب كنند.
● امكانات مراكز آموزشي
تعداد زيادي از مراكز آموزشي امكانات مناسبي در اختيار دانشجويان خود قرار مي دهند. به طور مثال براي دانشجويان خوابگاه تدارك مي بينند و در برخي موارد كمك هزينه هاي تحصيلي يا بن كتاب در اختيار آنان قرار مي دهند. در عوض بعضي از مراكز آموزشي و دانشگاه ها نمي توانند براي دانشجويان خود خوابگاه تهيه كرده و امكانات ديگر را برايشان فراهم آورند. توجه به اين مسأله هنگام انتخاب محل تحصيل مهم است.
● آينده شغلي
بي شك بسياري از داوطلبان براي آن كه بتوانند شغل بهتري پيدا كنند يا اين كه احتمال اشتغال آنان افزايش يابد به دانشگاه وارد مي شوند. همه رشته هاي تحصيلي از وضعيت شغلي يكساني برخوردار نيستند. بنابراين بازار كار آن ها اشباع شده است. از طرفي بعضي از رشته هاي تحصيلي زمينه شغلي مناسبي ندارند، چرا كه يا شناخته شده نيستند يا ضرورت آن ها در حال حاضر احساس نشده است. واقع بيني و دوري از تعصب، داوطلبان را ياري مي كند رشته مناسبي انتخاب كنند.
● هدف داوطلب
مي توان هدف هاي مختلفي را براي تحصيل در دانشگاه تصور كرد. برخي بر اين باورند كه بايد حتي الامكان تا آخرين مقطع تحصيلي ادامه بدهند و به اصطلاح تا آخر خط بروند. در اين صورت بايد به طبيعت رشته تحصيلي مورد نظر نيز توجه داشت، چرا كه امكان ادامه تحصيل در بعضي از رشته ها وجود ندارد يا اين كه فقط در كشورهاي ديگر مي توان در آن رشته تحصيلات خود را تا مقاطع بالاتر ادامه داد.
برخي ورود به دانشگاه را راه حلي موقت مي دانند. به عبارت ديگر براي گريز از برخي مسايل و رويدادهاي آتي اين كار را انجام مي دهند.
به طور مثال امروزه بسياري از داوطلبان دانشگاه ها براي آن كه دوران سربازي خود را به تعويق بيندازند يا با گرفتن مدارك بالا و دريافت بورس از مؤسسات از انجام وظيفه عمومي معاف شوند تلاش خود را براي ورود به دانشگاه متمركز مي كنند.
بديهي است اين افراد به دنبال علاقه خود نيستند و هنگام انتخاب رشته هم، رشته ها و دانشگاه هايي را برمي گزينند كه احتمال قبول شدن خود را در آن ها زياد مي بينند. اين امر پيامدهاي منفي به همراه دارد. از جمله مي توان به افت كيفيت آموزش عالي اشاره كرد. اين عده نه تنها هنگام ورود به دانشگاه موفقيت تحصيلي چنداني نخواهند داشت بلكه روي دانشجويان ديگر نيز اثرات منفي به جاي مي گذارند. با اين كار حق كسي كه داراي علاقه و انگيزه ادامه به تحصيل در يك رشته است ضايع مي شود.
● سهميه پذيرش
گزينش دانشجو در بيشتر رشته ها به صورت بومي در استان يا ناحيه يا قطب مي باشد. مثلاً ۷۰ درصد ظرفيت رشته هاي پزشكي دانشگاه هاي هر ناحيه مختص داوطلبان ساكن آن ناحيه اعم از داوطلبان سهميه مناطق يا نهادها بوده و ۳۰ درصد بقيه به صورت آزاد است. بنابراين پيشنهاد مي شود كه داوطلبان حتي الامكان از انتخاب محل هايي كه در خارج از مناطق بومي داوطلب است خودداري نمايند. شانس قبولي داوطلبي كه رشته هاي تحصيلي و دانشگاه هاي شهر يا استان خود را انتخاب مي كند بيشتر از داوطلبي است كه در شرايط تقريباً مشابه دست به انتخاب رشته ها و دانشگاه هاي مربوط به شهرها يا استان هاي ديگر مي زند.
● آزادي عمل
پيش نياز هر انتخاب، آزادي عمل است. اگر دست كسي را با طناب ببندند نخواهد توانست از ميان دو شئ يكي را انتخاب كند و بردارد، بايد به داوطلبان اجازه داده شود تا در رشته تحصيلي و محل تحصيل مورد نظر خود اطلاعاتي را كسب كرده و با توجه به اين اطلاعات دست به انتخاب بزنند.
مشاهده شده است كه در پاره اي موارد والدين، فرزندان خود را مجبور مي كنند تا رشته تحصيلي خاصي را انتخاب كنند. اين والدين شايد به دنبال آرزوهاي خودشان هستند، آرزوهايي كه به آن ها نرسيده اند و فكر مي كنند فرزندان آن ها مسووليت دارند تا آرزوي والدين را برآورده كنند.
منظور از اين گفته كه والدين نبايد فرزندان خود را وادار به انتخاب رشته خاصي كنند، به هيچ وجه به معني مشاركت نداشتن آنان در سرنوشت فرزندشان نيست. داوطلبان ورود به دانشگاه بايد از افراد مختلف از جمله پدر و مادر كمك بگيرند و از تجربيات آنان در انتخاب رشته استفاده كنند.
علاقه فرد به رشته، مهم ترين عامل انتخاب رشته است. نبايد به هنگام انتخاب رشته تفكر داوطلب اين باشد كه به هر قيمت در دانشگاه قبول شود.
منبع: روزنامه جوان
--------------------------------------
مقاله
22 کلید طلایی در انتخاب رشته را هم مطالعه نمائید.
انتخاب رشته صحیح
صدها هزار راهیان دانشگاه پس از پذیرفته شدن در آزمون سراسری در مرحله مهم انتخاب رشته تحصیلی قرار دارند.
این مرحله هم حساس است و هم مهم. همچنین اقدام در این مرحله در معرض آسیبهایی است که بی تفاوتی و بی اطلاعی نسبت به آنها می تواند آینده و توانایی جوانان را تحت تاثیر منفی قرار دهد. همچنانکه مواجهه درست، سنجیده منطقی و مدبرانه با این مرحله می تواند نویدبخش آینده و راهی مطمئن و کم دغدغه برای آنها باشد.
انتخاب رشته تحصیلی “حساس” است. زیرا کوچکترین اشتباه، بی تدبیری، جو زدگی و برخورد و تصمیم گیری از سر احساس می تواند آرزوها و آمال فرد را دچار تهدید و ناکامی سازد.
انتخاب رشته مرحله حساس است زیرا دخالتها و دیدگاه های بسیاری از اطرافیان بر تصمیم گیری فرد موثر واقع می شود و لذا هرگونه اقدام یا اجبار بی دلیل و حساب ناشده افراد پیرامونی می تواند داوطلبان ورود به دانشگاه را در انتخاب صحیح مسیر تحصیلی آینده خود با مشکل مواجه سازد.
این مرحله، “حساس” است زیرا در طی آن فرد داوطلب باید میزان “علاقه و توانایی” خود برای ورود در رشته های مختلف دانشگاه را به درستی و دقت بسنجد و تصمیمی منطبق بر واقعیات و متناسب با توانایی و علاقه خود بگیرد. در نظر داشتن علاقه صرف، بدون توجه به میزان توانایی و استعداد، می تواند فرد داوطلب را در انتخاب مسیر آینده تحصیلی و حتی کاری اش با مشکل مواجه سازد.
مرحله انتخاب رشته “حساس” است. زیرا فرد باید در انتخاب رشته خود رتبه و نمره تحصیلی اش را در نظر بگیرد و از تصمیم گیری در خلا بدون در نظر گرفتن واقعیات مربوط به استعداد و دانایی خود بپرهیزد.
این مرحله “حساس” است زیرا انبوهی از مراکز به طور فعال مشغولند و داوطلبان را به مشاوره و انتخاب رشته فرا می خوانند. مواجهه درست با این پدیده و بهره گیری از مشاوران مطلع، امین و مسلط می تواند جوانان را به درستی و امیدوار به آینده مطمئن رهنمون سازد.
مرحله انتخاب رشته، مهم است. زیرا ارتباط مستقیمی با آینده شغلی و کاری داوطلبان دارد و غالبا آینده شغلی افراد از این مسیر می گذرد.
دلیل دیگر “اهمیت” این مرحله به آن است که می تواند مکمل تلاشهای یک ساله داوطلبان باشد. این تلاشها اگر با حرکت سنجیده در این مرحله همراه نشود می تواند آن را دچار ناکامی سازد.
این حساس و مهم بودن مرحله انتخاب رشته، اقتضا می کند تا داوطلبان ورود به دانشگاه با حوصله، دقت، مطالعه و استفاده از تجارب و مشورت افراد امین و مطلع به عبور موفق از این مرحله بپردازند.
داوطلبان عزیز باید متوجه آسیبهایی که این مرحله ممکن است تصمیماتشان را تحت تاثیر و تهدید خود سازد نیز باشند.
اهم این آسیبها را می توان به قرار زیر برشمرد:
- فدا کردن دقت به پای سرعت
چه بسا داوطلبانی باشند که از سر ذوق و شوقی که نسبت به عبور از این مرحله مهم دارند دقت را فدای سرعت نمایند و بخواهند در سریعترین زمان فرم انتخاب رشته را پر کرده و تحویل دهند. در صورت وقوع چنین پدیده ای احتمال دارد که فرد داوطلب دچار اشتباه شود و فرصت برای جبران اشتباه را نیز از دست بدهد. از این رو توصیه ما به عزیزان داوطلب آن است که دقت را فدای سرعت نکرده، از حداکثر فرصت خود برای انتخاب مطمئن رشته خود در محیطی آرام و پرحوصله استفاده نمایند.
- انتخاب رشته در شرایط احساسی:
انتخاب رشته در یک فضای احساسی و تحت تاثیر فشارهای روانی و یا ترغیبها و تشویقهای بدون پشتوانه و منطق افراد پیرامونی، هم می تواند این مرحله مهم تصمیم گیری را دچار آسیب و تهدید سازد. در چنین شرایطی، فرد رشته ای را که دوست دارد بی اعتنا به رتبه و نمره خود انتخاب می کند و نتیجه آن می شود که فرد مزبور در رشته انتخاب کرده اش نمی تواند وارد شود و از سوی دیگر فرصت ورود به رشته دیگری را که در حدود شرایط علمی اوست، نیز از دست می دهد.
- اشتباه در تکمیل فرم انتخاب رشته:
چه بسا فردی همه شرایط مربوط به انتخاب رشته را رعایت کند مثلا هم رتبه و نمره خود را در این تصمیم دخیل دارد و هم در فضایی واقعی و به دور از احساسات تصمیم بگیرد اما در نتیجه عوامل مختلفی در تکمیل فرم انتخاب رشته دچار اشکال و اشتباه شود و کد رشته ای دیگر را نوشته بی اختیار به رشته ای که چه بسا نسبت به آن علاقه ای هم ندارد وارد شود. راه غلبه بر این آسیب آن است که فرد چند بار هم که شده فرم انتخاب رشته را مرور و از صحت گزینه های انتخابی و علامت زده اطمینان حاصل نماید. بهتر است برای این منظور داوطلبان عزیز از فرم انتخاب رشته کپی تهیه کرده، ابتدا انتخابهای خود را بر روی آن اعمال نمایند. در نهایت وقتی تصمیمشان نهایی شد آن را به فرم اصلی منتقل نمایند.
لحاظ نکردن شرایط ورود به یک رشته خاص: آسیب دیگر که می تواند در این مرحله داوطلبان را به خود متوجه سازد آن است که فرد، تحت تاثیر نام رشته ای خاص قرار گیرد و بدون در نظر گرفتن شرایط دیگر از جمله توانایی های روحی، مالی و فرصت در اختیار خویش به انتخاب آن اقدام نماید. آگاه باشیم چه بسا به لحاظ استعداد توانایی آن را داشته باشیم که در رشته ای خاص وارد شویم اما از شرایط روحی، ذهنی و متناسب با مباحث و مشاغل آن رشته که در آینده ما را بر خود مشغول خواهد ساخت برخوردار نشویم. از این رو است که باید گفت بزرگی و پر طمطراق بودن نام یک رشته نباید ما را به تصمیمی نسنجیده وا دارد. دوستی را می شناسم که در رشته پزشکی قبول شد. اما از شرایط مالی- روحی مناسبی برای ورود به آن برخوردار نبود. عاقبت بعد از گذراندن ۳ ترم آن هم با هزار و یک اما و اگر ناچار به انصراف از آن شد و اکنون با صدها مشکل دیگر مواجه است. باید از این وقایع درس بگیریم تا ناچار از تکرار آن نشویم.
منبع: www.ssmt.ir
--------------------------------------
چگونه انتخاب رشته صحیح انجام دهیم؟
انتخاب موفقیت آمیز یک رشته تحصیلی بر اساس چند ملاک مهم صورت می گیرد:
1. علاقه
2. استعداد
3. منزلت اجتماعی ـ اقتصادی مشاغل مربوط به آن رشته
4. وضعیت بازار کار مشاغل مربوط به آن رشته
هیچ کس غیر از خود ما از علایق ما با خبر نیست. پس ابتدا باید به شناخت علایق خود اقدام کرده باشیم. علاقه، منبع انرژی ما در رسیدن به هدف یا اهدافی است که از یک رشته خاص دنبال می کنیم. بدون انرِژی در وسط راه خوهیم ماند و یا همیشه نیاز خواهیم داشت کسی ما را به ادامه راه تشویق کند. بیشتر آنهاییکه در کاری، موفق شده اند به انتخاب خود، علاقه داشته اند. علاقه درونی است، نمیتوان آن را با منبعی بیرونی جبران کرد. پس اگر به رشته ای علاقه نداشتیم در واقع به این معنی است که نمی خواهیم در آن زمینه موفق شویم. اگر کسی چیزی را نخواهد برای رسیدن به آن تلاش نخواهد نمود. با این توصیف، علاقه مهمترین ملاک در انتخاب یک رشته یا شغل است.
علاقه، منبع انرژی ما در رسیدن به هدف یا اهدافی است که از یک رشته خاص دنبال می کنیم.
ملاک دوم در انتخاب رشته داشتن استعداد است. پس ما باید استعداد هایمان را هم بشناسیم. استعداد مجموعه ای از توانایی های بالقوه ماست که به کمک علاقه آنها را تحقق خواهیم بخشید و برای رسیدن به اهداف مان از آن استفاده خواهیم نمود. اگر این مجموعه توانایی ها را نداشته باشیم برای ادامه راه دچار مشکل خواهیم شد. البته دیگران هم می توانند در شناخت استعداد های ما به ما کمک کنند.
استعداد مجموعه ای از توانایی های بالقوه ماست که به کمک علاقه آنها را تحقق خواهیم بخشید و برای رسیدن به اهداف مان از آن استفاده خواهیم نمود.
انتخاب راه درست
پس از علاقه و استعداد نوبت به منزلت اجتماعی ـ اقتصادی مشاغلی می رسد که انتخاب یک رشته در نهایت به آنها ختم خواهد شد. منزلت اقتصادی مشاغل از این نظر اهمیت دارد که ما نیاز های مادی و برخی از نیاز های روحی خودمان را از طریق شغل مان مرتفع خواهیم نمود و نمی توانیم از آن چشم پوشی کنیم.
وضعیت بازار کار نیز اهمیت زیادی دارد. تحصیل در رشته هایی که منجر به بیکاری شود، عاقلانه نیست. البته این ملاک بدون در نظر گرفتن ملاک های قبلی نمی تواند سودمندی زیادی برای انتخاب رشته و شغل داشته باشد. پس ما مسیری را انتخاب می کنیم که دست کم احتمال متوسطی برای شاغل شدن بعد از اتمام تحصیلات وجود داشته باشد.
" تحصیل در رشته هایی که منجر به بیکاری شود، عاقلانه نیست."
هیچ کس غیر از خود ما موظف نیست به این چهار ملاک توجه کند. فقط خود ما هستیم که با راهنمایی های دیگران مسول انتخاب راه آینده ایم. علاقه و استعداد برای یک رشته بسیار مهم است و به هیچ وجه نمی توان از آنها چشم پوشی کرد. دو ملاک دیگر بیرونی و نسبتا کم اهمیت هستند. چون در معرض تغییرات اجتماعی و اقتصادی هستند.
منبع: www.ssmt.ir
--------------------------------------
7 نکته در انتخاب رشته آزمون سراسری
داوطلبی که می خواهد در رشته ای فنی ادامه تحصیل دهد باید استعداد ذاتی نسبت به انجام کارهای فنی داشته باشد بنابراین توجه به استعداد و توانایی در انتخاب رشته بسیار ضروری است و هر فردی استعداد خود را بهتر می شناسد.
از امروز داوطلبان می توانند انتخاب رشته خود را انجام دهند، بنابراین در این خبر 7 نکته طلایی برای انتخاب رشته بهتر آورده شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، انتخاب رشته، مسیر زندگی، انتخاب شغل آینده و شاید زیر بنای همه زندگی باشد اما برخی از داوطلبان حاضرند به هر قیمتی در هر رشته ای قبول شوند اما یکسال پشت کنکور نمانند و برخی داوطلبان هم برای قبول شدن در رشته دلخواه به هر موسسه و مشاوری مراجعه می کنند تا در رشته مورد علاقه خود قبول شوند.
در این میان موسسات انتخاب رشته که با سوء استفاده از این نیاز مبرم داوطلبان با رشد قارچ گونه شان در گوشه و کنار شهر فقط به فکر منافع مادی خود هستند و بدون توجه به مهمترین فاکتورهای انتخاب رشته اصلا قبول شدن داوطلب برایشان مهم نیست. برخی از کارشناسان متعقدند توجه به فاکتورهای اصلی انتخاب رشته می تواند سرنوشت آینده داوطلب را به خوبی رقم بزند.
دکتر علی زحمتکش، مشاور آموزشي در خصوص انتخاب رشته می گوید: داوطلبان کنکور باید به افراد خبره و آشنا مراجعه کنند و به هر سیستمی اعتماد نکنند.
متاسفانه وقتی صحبت از انتخاب رشته می شود همه مشاور می شوند و موسسات هم فقط جنبه مادی را درنظر می گیرند و به فکر کسب درآمد هستند اما برای انتخاب رشته صحیح 7 فاکتور اصلی باید حتما در نظر گرفته شود.
علاقه مهمترین معیار انتخاب رشته
زحمتکش تصریح کرد: علاقه یکی از مهمترین معیارهای انتخاب رشته است. هیچ کس غیر از داوطلب نسبت به شناخت علایق خود آگاه نیست. زیرا این فاکتور فرد را در رسیدن به اهداف بلند مدت در آینده هدایت و یاری می کند. توصیه می کنم چنانچه داوطلبان به رشته ای علاقه ندارند آن را اصلا انتخاب نکنند زیرا مطمئن باشند در آن موفق نخواهند شد.
استعداد در انتخاب رشته مورد علاقه باید ذاتی باشد
وی در ادامه گفت: استعداد به عنوان دومین معیار انتخاب رشته است و داوطلبی که می خواهد در رشته ای فنی ادامه تحصیل دهد باید استعداد ذاتی نسبت به انجام کارهای فنی داشته باشد بنابراین توجه به استعداد و توانایی در انتخاب رشته بسیار ضروری است و هر فردی استعداد خود را بهتر می شناسد.
ارتقاء شغلی و علاقه مکمل یکدیگرند
زحمتکش با اشاره به اینکه ارتقاء شغلی و علاقه 2 فاکتوری هستند که در انتخاب رشته مکمل یکدیگرند افزود: اگر یکی از این 2 فاکتور نباشد مشکل ایجاد خواهد شد زیرا چنانچه فردی رشته ای را بدون علاقه انتخاب کند نباید در 10 سال آینده در بازار کار انتظار ارتقا شغلی به واسطه ان داشته باشد.
موقعیت فرهنگی شهری انتخابی را باید مد نظر داشته باشید
این مشاور آموزشی گفت: نمرات بعضی از داوطلبان به گونه است که مجبور هستند در شهر دیگری ادامه تحصیل دهند.
بنابراین بهتر است قبل اینکه شهر مورد نظر را انتخاب کنند شرایط از جمله رفت و آمد و یا آشنایانی که در آن شهر دارند را مد نظر داشته باشند حتی موقعیت فرهنگی شهر مورد نظر نیز مهم است زیرا باید با روحیه فرد سازگاری داشته باشد در غیر این صورت نمی تواند ادامه تحصیل دهد.
بنیه علمی با استعدادها در ارتباط است
وي در ادامه افزود: داشتن بنیه علمی به این معناست که اگر فرد در درسی مثل ریاضی ضعیف باشد اگر بخواهد رشته برق را انتخاب کند حتما موفق نخواهد شد زیرا بنیه علمی با استعداد و سنجش علمی در ارتباط است
در انتخاب رشته از شرایط خانوادگی غافل نشوید
زحمتکش در ادامه گفت: کسانی که دارای وضع مالی خوبی در خانواده هستند، به توصیه پدر و مادر به دنبال رشته های درآمد زا می روند بنابراین توصیه می شود داوطلبان در انتخاب رشته چنانچه شغل پدر و یا مادر خود را دوست ندارند اقدام به انتخاب آنها نکنند.
متخصص ترین فرد در انتخاب رشته، خود داوطلب است
دکتر توکلی، مشاوره عالی سازمان سنجش در ادامه افزود: از نظر من به عنوان یک کارشناس متخصص ترین فرد در انتخاب رشته خود داوطلب است. زیرا اگر تمامی راهنمایی ها و کتب و نرم افزار انتخاب رشته را که سازمان سنجش برایش مهیا کرده به درستی مطالعه کند و از استعداد و علاقه خود نیز با خبر باشد بهتر از هر کس دیگری می تواند نسبت به انتخاب رشته صحیح اقدام کند.
وی تصریح کرد: بهتر است این نکته را مد نظر داشته باشند که در انتخاب رشته به بومی بودن و جنسیت در دانشگاه ها حتما توجه کنند.
منبع: سایت تحلیلی خبری عصر ایران
--------------------------------------
پیشنهاد می کنیم مقاله
نکات مهم در انتخاب رشته را مطالعه نمائید.
آموزش نحوه انتخاب رشته آزمون سراسری
ولی محترم، داوطلب گرامی
اینک در حساسترین لحظه زندگی تحصیلی، باید دست به انتخاب زد، انتخابی که می تواند توأم با دقت، آگاهی و دوراندیشی باشد و یا نباشد، شما داوطلبین عزیز، حداقل یک مرتبه این تجربه را داشته اید و دست به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد زده اید، برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با انتخاب رشته آزمون سراسری ابتدا به بررسی تفاوت های انتخاب رشته در آزمون دانشگاه آزاد با آزمون سراسری می پردازیم و سپس به بیان نکات کلیدی در زمینه انتخاب رشته آزمون سراسری و نحوه انتخاب رشته در این آزمون، خواهیم پرداخت.
تفاوت های انتخاب رشته دانشگاه آزاد با دانشگاه سراسری:
در هنگام انتخاب رشته دانشگاه آزاد، ما از نتیجه آزمون خود مطلع نیستیم، یعنی قبل از اینکه در آزمون شرکت کنیم، انتخاب رشته خود را انجام می دهیم، در صورتی که در انتخاب رشته آزمون سراسری چنین نیست و ما در حین انتخاب رشته کاملاً از وضعیت آزمون و نتیجه آزمون مطلع هستیم، که این امر کمک فراوانی به ما در هنگام انتخاب رشته آزمون سراسری می کند، چون می توانیم با انجام مقایسه ساده ای نسبت به نتایج داوطلبین سال گذشته، حدوداً متوجه شویم که برای قبولی در یک رشته چقدر شانس داریم ( براساس اینکه داوطلبینی که در سال های گذشته وضعیت نسبتاً مشابهی از لحاظ رتبه، نسبت به شما داشته اند، چه رشته هایی را قبول شده اند)، البته با توجه به تغییراتی که در اعمال سهمیه ها با توجه به بحث بومی گزینی رخ داده است، در استفاده از آمار و اطلاعات سال های گذشته باید کمال دقت و درایت را به کار برید.
در انتخاب رشته دانشگاه آزاد ما با محدودیت در انتخاب هایمان مواجه هستیم(6 انتخاب در تمام وقت و 4 انتخاب در پاره وقت و پزشکی)، در صورتیکه در انتخاب رشته دانشگاه سراسری، ما حق یک صد انتخاب را خواهیم داشت و از این جهت بدلیل عدم محدودیت در تعداد انتخاب ها، انتخاب رشته آزمون سراسری آسان جلوه می کند.
در انتخاب رشته آزمون دانشگاه آزاد، ارزش هیچ یک از انتخاب ها با هم برابر نبود و بیش از 90% انتخاب اول ارزشمند بود، اما در انتخاب رشته آزمون سراسری، ارزش همگی یک صد انتخاب با هم برابر و یکسان است. یعنی اگر به طور مثال، شما رشته ای را از اولویت بیستم به اولویت دوم جا به جا نمایید، شانس قبولی شما افزایش نخواهد یافت. که این موضوع انتخاب رشته آزمون سراسری را بسیار منطقی، اصولی و عادلانه تر می سازد.
نکات فنی انتخاب رشته:
همان طور که اشاره شد انتخاب رشته آزمون سراسری سهل و آسان است از این جهت که شما می توانید یک صد رشته محل را انتخاب نمایید و به ترتیب بنویسید، امکان انتخاب 100 رشته محل در کنکور سراسری تأثیر هر گوه شانس و حدس و گمان را به حداقل می رساند، زیرا همان گونه که ذکر شد تقدم و تأخر در نوشتن انتخاب رشته محل، شانس قبولی داوطلب را کم و زیاد نمی کند، اما از سویی دیگر انتخاب رشته در آزمون سراسری، دشواری خاص خود را داراست، این دشواری از این جهت است که داوطلب برای انتخاب رشته صحیح و معقول باید انتخاب رشته های خود را براساس اولویت علاقه و ترجیح رشته قبلی به رشته بعدی مشخص نماید، شخصی که انتخاب های خود را به طور صحیح انجام داده باشد، می گوید که من با تحقیق و تفکر، به طور مثال رشته محلی را که در اولویت یا انتخاب 30 ام خود قرار داده ام به رشته محل قرار گرفته در اولویت 31 ام و به تمام رشته محل های قرار گرفته در اولویت های بعدی (31 تا صدم) ترجیح می دهم. به عبارتی شما باید به گونه ای انتخاب رشته انجام دهید که انتخاب اول شما نسبت به 99 انتخاب دیگر و بعدی شما از هر لحاظ برای شما ارجحیت داشته باشد. به نحوی که اگر به طور مثال شما در اولویت 40ام خود قبول شدید و بعدها متوجه شدید که در اولویت 60 ام هم قبول می شدید، افسوس نخورید که ای کاش، رشته محل اولویت 60ام را بالاتر و به جای اولویت 40ام می زدید.
در هنگام انتخاب رشته به این نکته خوب توجه داشته باشید که با یک مثال به شما عرض می نمایم و آن اینکه فرض کنیم که شما به فیزیک دانشگاه تهران بیشتر از رشته ی مهندسی برق همین دانشگاه علاقه دارید، نبابراین باید فیزیک دانشگاه تهران را در اولویت بالاتری قرار دهید. اما دیگر پایین این رشته برق دانشگاه تهران را قرار ندهید، زیرا در صورتی رشته دوم خوانده می شود که شما در رشته ی اول قبول نشده باشید وپر واضح است، وقتی نمره قبولی شما به فیزیک تهران نمی رسد، بنابراین قطعاً در قبولی برق تهران نیز توفیقی حاصل نمی شود و یک انتخاب شما بی جهت از بین خواهد رفت.
در مورد رشته های نیمه متمرکز:
گزینش رشته های دانشگاه های سراسری به دو نوع متمرکز و نیمه متمرکز می باشد، گزینش متمرکز نوعی گزینش هست که فقط نمره علمی را ملاک قرار می دهد که اکثر رشته ها گزینشی متمرکز دارند، اما در گزینش نیمه متمرکز علاوه بر نمره علمی، احتیاج به مواردی مانند مصاحبه حضوری، معاینه و آزمون عملی برای گزینش نهایی می باشد که بیشتر رشته های گروه هنر و از جمله رشته هایی مانند تربیت بدنی، از این دسته هستند، رشته های نمیه متمرکز را در هر اولویتی از یک تا صد می توانید انتخاب نمایید. اما به این نکته توجه داشته باشید که اگر داوطلبی در همان ابتدا در یک رشته متمرکز پذیرفته شود، در بقیه انتخاب ها چه متمرکز و چه نیمه متمرکز دیگر گزینش نخواهد شد. اما اگر داوطلبی، ابتدا در یک رشته نیمه متمرکز گزینش شود، نام او در فهرست اولویت قبولی های آن رشته اعلام می شود، اما رایانه دوباره به جست و جو ادامه می دهد، این بار ممکن است در یک رشته ی متمرکز نیز در انتخاب های بعدی پذیرفته شود، در این حالت در هنگام اعلام نتایج پذیرفته شدگان رشته های متمرکز در شهریور ماه، نام داوطلب برای رشته متمرکز اعلام می شود که داوطلب می بایست به دانشگاه مربوطه مراجعه و در این رشته ثبت نام نماید، داوطلبانی که برای رشته های نیمه متمرکز به طور مشروط قبول شده اند، پس از شهریور ماه به تدریج برای انجام مراحل دیگر ( مصاحبه، معاینه، امتحان عملی و یا علمی ) دعوت می شوند، چنانچه در این آزمون ها شرکت کرده و پذیرفته شوند باید از رشته های متمرکز خود انصراف داده و در رشته ی نیمه متمرکز ثبت نام نمایند. زیرا انتخاب نیمه متمرکز خود را بالاتر از انتخاب متمرکز خود در هنگام انتخاب رشته قرار داده اند. به عبارتی دیگر برای رشته ی نیمه متمرکز خود اولویت و اهمیت بیشتری قائل بوده اند، اما اگر در مصاحبه، معاینه یا امتحان عملی پذیرفته نشوند و یا اصلاً شرکت نکنند، می توانند همان رشته متمرکز را ادامه دهند بنابراین اگر قصد انتخاب رشته های نیمه متمرکز را دارید، حتماً آن ها را در اولین انتخاب ها قرار دهید ( قبل از انتخاب های متمرکز) هر داوطلب می تواند از هر دوره، دو رشته نیمه متمرکز انتخاب نموده و در انتخاب های یک تا صد خود قرار دهد ( 10 رشته نیمه متمرکز از دوره های روزانه شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و نیمه حضوری، البته به شرطی که مجاز به انتخاب رشته در این دوره ها شده باشد) همچنین داوطلبانی که علاوه بر گروه آزمایشی خود در آزمون گروه آزمایشی هنر نیز شرکت نموده اند در صورت مجاز بودن به انتخاب رشته در این گروه آزمایشی می توانند دو رشته نیمه متمرکز نیز از این گروه انتخاب نمایند.
همچنین داوطلبانی که در سایت سازمان سنجش اظهار علاقه مندی به گزینش در رشته های بورسیه یا خاص نموده اند باید مطابق اطلاعیه سازمان سنجش باید در صورت مجاز شدن به گزینش در این رشته محل ها اینگونه رشته ها را در اولویت های قبل از دهم و در برخی دیگر قبل از اولویت 30 ام قرار دهند.
فراموش نکنید که شما حق صد انتخاب را دارید، بنابراین با آسودگی خیال این کار را انجام دهید و رشته هایی را که احتمال قبولی متوسطی را هم دارید، حتماً انتخاب نمایید.
هر داوطلب به هنگام انتخاب رشته باید به این موضوع توجه کند که رتبه داوطلب در زیر گروه مربوط به رشته مورد نظر مهم است نه رتبه در سهمیه، چون رتبه براساس بالاترین نمره زیر گروه به دست می آید و این ماکزیمم نمره ممکن است به زیر گروه دیگری به جز رشته انتخابی داوطلب مربوط باشد.
حتماً در ایام انتخاب رشته با سایت سازمان سنجش مرتبط باشید و اطلاعیه های ارائه شده توسط سازمان را مطالعه نمایید.
تنها به انتخاب رشته کامپیوتری اکتفا نکنید و حتماً خودتان دفترچه شماره 2 را که توسط سازمان سنجش ارائه می شود مطالعه نمایید. معمولاً رشته محل هایی که جدید ایجاد می شوند، در انتخاب رشته های کامپیوتری منظور نمی گردند و داوطلبانی که از وجود این رشته ها مطلع می شوند و آنها را در اولویت های خود قرار می دهند، معمولاً با رتبه های پایین تر (بدتر) وارد این گونه رشته محل ها می شوند.
آسمان دلتان همیشه آبی باد
نویسنده: علی روانگرد
تنظیم: نسرین صادقی
منبع: www.tebyan.net
--------------------------------------
چگونه انتخاب رشته كنیم؟
گروه فرهنگی:بالاخره از میان یك میلیون و چهارصد هزار داوطلب شركت كننده در آزمون سراسری اسامی حدود پانصد هزار نفر داوطلب اعلام شد كه این دسته از داوطلبان در روزهای 17 و 18 و 19 مردادماه كارنامه و فرم انتخاب رشته را دریافت می كنند و مجاز به انتخاب صد كد رشته تحصیلی می باشند. بی شك این مرحله نیز شرایط و ضوابط خاص خود را دارد و هر داوطلبی به دنبال انتخاب رشته صحیح و مطمئن می باشد، ما هم در خور توان خود در ذیل به مواردی كه رعایت آنها برای یك انتخاب رشته درست لازم است اشاره می كنیم.
نكات زیر را به دقت بخوانید و به دور از هیاهوی این روزها و بدون هیچ دغدغه و استرسی انتخاب رشته كنید ان شاءا... كه موفق می شوید.
1،مهمترین نكته در انتخاب رشته "علاقه" داوطلب است متأسفانه برخی از داوطلبان به جای اندیشیدن به رشته مورد علاقه خود، تمام همت خود را صرف نوعی انتخاب رشته می كنند تا احتمال قبولی آنها افزایش یابد. یعنی درصدد هستند صد رشته انتخابی خود را طوری اولویت بندی كنند كه بدون توجه به علاقه خود فقط در یك رشته قبول شوند در صورتی كه این تصور خیالی باطل است. به عنوان مثال اگر رتبه كشوری داوطلبی در گروه آزمایشی ریاضی و فنی 100 باشد و رشته مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت را به عنوان انتخاب بیستم خود تعیین كند و داوطلب دیگری با رتبه 101 همان رشته را به عنوان اولین انتخاب خود تعیین كند داوطلبی كه رتبه 100را كسب كرده در اولویت قرار می گیرد مگر این كه این داوطلب در انتخابهای قبل از انتخاب بیستم خود (عمران دانشگاه علم و صنعت) پذیرفته شود. به همین دلیل توصیه می شود داوطلبان فقط براساس علاقه، توانایی و استعداد خود انتخاب رشته نمایند.
2،انتخاب رشته باید منطبق با "استعداد" داوطلب باشد. برخی از داوطلبان كه رتبه های یك، دو یا سه رقمی كسب می كنند با توجه به رتبه خوب خود اتوماتیك وار به دنبال انتخاب رشته هایی مثل پزشكی و مهندسی و... می باشند و استعداد و توانایی خود را در نظر نمی گیرند و برعكس عده ای دیگر از داوطلبان كه رتبه خوبی ندارند با انتخاب رشته های پایین تر كه متقاضی كمتری دارند بدون توجه به استعداد و توانایی خود به دنبال راهیابی به دانشگاه هستند. و در زمان انتخاب رشته، رشته ای را بدون توجه به علاقه و استعداد خود انتخاب می كنند، كه باید حداقل دو تا چهار سال با آن رشته درگیر باشند و بعد از فارغ التحصیلی باید زندگی خود را در گرو رشته ای بدانند كه هیچ تمایلی به آن ندارند. آیا به نظر شما این گونه خود را اسیركردن بهتر است یا یك سال دیگر صبركردن و با آمادگی بیشتر در رشته مورد علاقه و منطبق بر استعداد خود پذیرفته شدن؟
منظور از "استعداد" توانایی و قدرت انجام دادن برخی از كارها و اموری است كه این موجب می شود آن فرد از افراد دیگر متمایز شود. برخی از افراد با این كه از استعداد متوسط در یك زمینه خاص برخوردار هستند اما بر اثر همت و تلاش مداوم در آن زمینه موفق می شوند و برعكس عده ای دیگر با این كه از استعداد بالایی در یك زمینه برخوردار هستند اما به دلیل بی توجهی به استعداد خود از این نعمت خدادادی بهره مند نمی شوند.
پس داوطلب باید، استعداد خود را كاملاً مدنظر داشته باشد و رشته ای را انتخاب كند كه با استعدادش سازگار است. به عنوان مثال داوطلبی كه در دوره دبیرستان در درس ریاضی ضعیف بوده چطور می خواهد رشته حسابداری را انتخاب كند و در صورت پذیرش چطور می تواند موفق شود؟
4) انتخاب رشته باید منطبق با "انگیزه واقعی" داوطلب باشد. هر داوطلبی انگیزه خاصی برای راهیابی به دانشگاه دارد عده ای از آنها برای دست یافتن به منزلت و اعتبار فردی و اجتماعی، درصدد ورود به دانشگاه هستند. عده ای دیگر به خاطر كسب شغلی مناسب به دنبال راه یافتن به دانشگاه هستند.
و برخی دیگر به دلیل علاقه به رشته خاص مثل پزشكی یا مهندسی سعی در ورود به دانشگاه دارند و عده ای دیگر فقط به فكر كسب مدرك هستند.
به هر حال هر داوطلبی با انگیزه خاص قصد ورود به دانشگاه و انتخاب رشته را دارد اما آنچه كه در اینجا اهمیت پیدا می كند، تمایز بین انگیزه واقعی از انگیزه غیرواقعی است.
چون برخی از داوطلبان ناخواسته و ندانسته اسیر انگیزه های كاذب می شوند یعنی تحت تأثیر شرایط جامعه و افكار و عقاید خانواده، دوستان و اطرافیان قرار می گیرند و برای خوشایند دیگران به طور موقت به رشته ای علاقه مند می شوند كه این انگیزه غیرواقعی است و در آینده دانشجو درگیر پیامدهای ناشی از یك انتخاب نادرست می شود.
اینجاست كه خانواده داوطلب، دوستان و اطرافیان، باید او را در راستای انگیزه واقعی خود تشویق كنند تا انتخاب رشته ای مطابق با علاقه و انگیزه واقعی خود داشته باشد.
5) انتخاب رشته باید با چشم باز و "شناخت" دقیق انجام پذیرد البته مبحث مربوط به شناخت رشته های دانشگاهی به عقب برمی گردد یعنی داوطلب می بایستی از مدتها پیش با بهره گرفتن از منابع معتبر انتخاب رشته، مشورت با خانواده، آشنایان و دوستانی كه فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند ، شناخت دقیق و كاملی از رشته های مورد نظر خود كسب كرده باشد و با شناخت كامل اقدام به انتخاب رشته نماید. 6) داوطلب باید در هنگام انتخاب رشته "موقعیت شغلی" رشته های انتخابی خود را مدنظر داشته باشد و آینده شغلی هر رشته انتخابی را به دقت بررسی كند تا شغلی كه در آینده به دنبال آن رشته تحصیلی پدیدار می شود با خصوصیات فردی، شخصیتی روحی و روانی او سازگار باشد.
نكته دیگری كه باید داوطلبان هنگام انتخاب رشته بدان توجه كنند بازار كار رشته های مورد نظر است.
چرا كه بعضی از رشته های تحصیلی زمینه های اشتغال بهتری نسبت به برخی دیگر از رشته ها دارند. چه بسیار فارغ التحصیلان دانشگاهی كه به دلیل بیكاری و عواقب ناشی از آن دچار سرخوردگی و ناامیدی می شوند. پس بهتر است داوطلبان از همین حالا به نوع شغل و زمینه های اشتغال رشته های انتخابی خود توجه كنند.
7) داوطلبان در هنگام انتخاب رشته و دانشگاههای خارج از شهر یا استان محل سكونتشان باید به شرایط و مسائل مربوط به "دور از خانه و خانواده" بودن توجه كنند. چون تحصیل در شهرهای دور نیاز به روحیات شخصی و خانوادگی خاصی دارد.
بهتر است داوطلب از همین حالا مسایل و مشكلات مربوط به دوری از خانه و خانواده، مشكلات خوابگاهها مشكلات اقتصادی و... را در نظر بگیرد و چنانچه قدرت سازگاری با این مسائل را در خود می بیند اقدام به انتخاب رشته و دانشگاه دور از محل زندگی خود نماید. 8،برخی از رشته ها و دانشگاهها دارای "شرایط خاص" هستند و پذیرفته شدگان در آن دانشگاهها باید طبق شرایط و ضوابط خاص آموزشی آنجا رفتار كنند.
داوطلب قبل از انتخاب رشته ای مثل رشته های نظامی یا انتظامی باید با شرایط خاص آن دانشگاهها مثل پوشیدن لباس فرم، طی مراحل آموزشی و آمادگی رزمی، تمرینات بدنی و...
آشنایی داشته باشد و در صورت انطباق با آن شرایط اقدام به انتخاب رشته در این دانشگاههای خاص نماید.
با توجه به مطالب مذكور داوطلبان باید با درنظرگرفتن تمامی موارد با دقت كامل انتخاب رشته كنند و به هیچ وجه دست به انتخاب رشته تصادفی نزنند و آینده خود را به دست شانس و تقدیر نسپارند چون برای هر جوانی مرحله انتخاب رشته مرحله ای بسیار حساس و تأثیرگذار در زندگی و سرنوشت اوست و نباید بی توجه از كنار آن بگذرند.
منبع: روزنامه قدس
--------------------------------------
عوامل موثر بر انتخاب رشته در کنکور چيست؟
هر کس در زندگي بارها دست به انتخاب مي‌زند. چرا که انتخاب يکي از مهمترين فعاليت‌هاي انسان است. انسان با انتخاب‌هاي خود مسير زندگي‌اش را تعيين مي‌کند. انسان آزاد آفريده شده است و به وي اين اختيار داده شده است که در بسياري از موارد آنچه را که مناسب مي‌داند برگزيند.
لحظات انتخاب، لحظاتي حساس هستند. چرا که با تصميم گيري درباره روش‌ يا پديده‌اي خاص، فرد سرنوشت خود را رقم مي‌زند. انتخاب در زندگي از اهميت بالايي برخوردار است. با انتخاب درست مي‌توان از منابع (مادي، مالي، انساني و اطلاعاتي) به شيوه‌اي مناسب بهره برداري کرده و از اتلاف اين منابع جلوگيري کرد. انتخابي که مبتني بر اطلاعات و بينش باشد مي‌تواند به تصميم گيرنده در جلوگيري از ضايع شدن منابع کمک کند. از طرف ديگر به خاطر آن فرد تصميم گيرنده، بايد نسبت به انتخاب خود پاسخگو باشد، بنابراين انتخاب صحيح مي‌تواند به امور پاسخگو بودن و مسئوليت پذيري کمک کند.
انتخاب درست و توسعه جامعه
برخي مي پندارند براي آنکه بتوان به توسعه کشور و ايجاد پيشرفتهايي در آن کمک کرد، بايد تحصيلات دانشگاهي داشت. بهتر است بگوييم افرادي که در دانشگاه تحصيل کرده‌اند تا اندازه‌اي به رشد و توسعه جامعه کمک مي‌کنند.
افراد ديگر نيز مي‌توانند موجبات توسعه کشور را فراهم آورند. به طور مثال کارگران ساده، کشاورزان، دامداران،‌رانندگان و بسياري ديگر که به دانشگاه نرفته‌اند نيز در صورتي که کار خود را به درستي انجام دهند، سهم بسيار بزرگي در آباداني و پيشرفت جامعه دارند. مهمترين مساله‌اي که بايد مورد توجه قرار بگيرد آن است که افراد در زمينه‌هايي مشغول به کار شوند که مي‌توانند بيشترين بازده را داشته باشند، يک کشاورز خوب بهتر از يک پزشک بد است.
عده‌اي هم بر اين باورند که مي‌توان در کنار کسب مهارت هاي شغلي و حرفه‌اي، به يادگيري موضوعات مورد علاقه پرداخت. به عنوان مثال ممکن است فردي به حرفه تراشکاري اشتغال داشته باشد و در همان حال کتابهاي مربوط به مواد و ترکيبات آن را مطالعه کند يا حتي به مطالعه منابعي در زمينه روان شناسي بپردازد.
انتخاب رشته تحصيلي
در دوره متوسطه يک بار دانش آموزان انتخاب رشته تحصيلي را تجربه مي‌کنند. در واقع اين انتخاب يکي از سرنوشت سازترين انتخاب‌هاي دانش آموزان است. با اين کار آنان در راهي قدم مي‌گذارند که زمينه دانش و توانايي آنان را تعيين مي‌کند.
فرصت بعدي براي انتخاب رشته تحصيلي هنگامي است که دانش آموزان براي ورود به دانشگاه ثبت نام مي‌کنند. آنان پس از شرکت در آزمون سراسري و در صورتي که مجاز به انتخاب رشته شوند. رشته و دانشگاه محل تحصيل خود را برمي‌گزينند و بدين شکل بار ديگر سرنوشت خود را با يک انتخاب رقم مي‌زنند.
انتخاب رشته تحصيلي اهميت فراواني دارد زيرا انتخاب نادرست رشته تحصيلي سبب افت علمي کشور، تضييع منابع اقتصادي و انساني، بي تفاوتي و بي انگيزه شدن دانشجو نسبت به مسائل اجتماعي و ايجاد اختلالات رواني در زندگي فردي و اجتماعي دانشجو مي‌گردد.
عوامل موثر بر انتخاب رشته دانشگاهي
عوامل متعددي بر انتخاب رشته دانشگاهي تاثير مي‌گذارند. بعضي از اين عوامل به فرد و برخي ديگر به جامعه برمي‌گردند که برخي از مهمترين عوامل موثر در انتخاب رشته تحصيلي و دانشگاه محل تحصيل به شرح زير است.
علاقه
يکي از مهمترين مسائلي که هنگام انتخاب رشته بايد مورد توجه قرار گيرد علاقه فرد است. ميل و علاقه در هر کار سبب مي شود شخص با انرژي بيشتري فعاليت کند. بسياري از دانشجويان به خاطر آنکه به رشته تحصيلي خود علاقه نداشته‌اند، ترک تحصيل کرده‌اند و تعدادي ديگر نيز نتوانسته‌اند در رشته خود موفق باشند.
داوطلبان دانشگاه‌ها بهتر است قبل از هر چيز زمينه علايق خود را شناسايي کنند و هنگام انتخاب رشته به آن توجه داشته باشند. شناخت در صورتي علاقه به رشته مي‌تواند افراد را در انتخاب رشته صحيح ياري کند که از رشته‌هاي تحصيلي و مراکز آموزشي آگاهي داشته باشد.
شناخت و آگاهي داشتن از رشته تحصيلي سبب ايجاد انگيزه در فرد مي‌شود. بعضي افراد نسبت به رشته‌ها و دانشگاه‌هايي ابراز علاقه مي‌کنند، ولي وقتي مشغول به تحصيل مي‌شوند، احساس مي‌کنند که در انتخاب خود دچار اشتباه شده‌اند. دليل اين امر نداشتن اطلاع و آگاهي مناسب از رشته‌هاي تحصيلي و مراکز آموزشي است.
توانايي علمي
در حال حاضر تعداد داوطلبان از ظرفيت دانشگاهها بيشتر است. بنابراين همه داوطلبان نمي‌توانند ادامه تحصيل دهند. آنان بايستي در آزمون شرکت کنند. بر حسب توانايي داوطلبان به آنها اجازه داده مي‌شود به رشته‌هاي تحصيلي خاصي وارد شوند. اگر همه افراد مي‌توانستند وارد دانشگاه شوند شرايط فرق مي‌کرد اما در حال حاضر افراد بايد براي ورود به دانشگاه مورد ارزشيابي قرار گيرند. درست است که علاقه فرد يکي از مهمترين ملاک‌هاي انتخاب رشته است اما توانايي فرد نيز تعيين کننده است. از آنجا که در مسابقه ورود به دانشگاه هميشه افرادي که توانايي بيشتري دارند انتخاب مي‌شوند،‌لازم است داوطلبان به نمرات خود توجه کرده و با واقع بيني هرچه بيشتر رشته و محل تحصيل خود را انتخاب کنند.
توان اقتصادي خانواده‌ها
گاهي اوقات لازم است کسي که در دانشگاه پذيرفته مي‌شود براي تحصيل به شهري مسافرت کند که از محل اقامتش دور است. از طرف ديگر تحصيل در رشته‌هاي مختلف هزينه‌هاي متفاوتي را در بر دارد. رشته‌هاي شبانه و دانشگاه‌هاي غير انتفاعي نيازمند وضعيت اقتصادي مناسب خانواده‌ها است. بنابراين افرادي که قادر به تامين هزينه رشته‌ها و دانشگاه‌ها هستند مي‌توانند آنها را انتخاب کنند.
امکانات مراکز آموزشي
تعداد زيادي از مراکز آموزشي امکانات مناسبي در اختيار دانشجويان خود قرار مي‌دهند. به طور مثال براي دانشجويان خوابگاه تدارک مي‌بينند و در برخي موارد کمک هزينه‌هاي تحصيلي يا بن کتاب در اختيار آنان قرار مي‌دهند. در عوض بعضي از مراکز آموزشي و دانشگاه‌ها نمي‌توانند براي دانشجويان خود خوابگاه تهيه کرده و امکانات ديگر را برايشان فراهم آورند. توجه به اين مساله هنگام انتخاب محل تحصيل مهم است.
آينده شغلي
بي شک بسياري از داوطلبان براي آن که بتوانند شغل بهتري پيدا کنند يا اينکه احتمال اشتغال آنان افزايش يابد به دانشگاه وارد مي‌شوند. همه رشته‌هاي تحصيلي از وضعيت شغلي يکساني برخوردار نيستند. بنابراين بازار کار آنها اشباع شده است. از طرفي بعضي از رشته‌هاي تحصيلي زمينه شغلي مناسبي ندارند چرا که يا شناخته شده نيستند يا ضرورت آنها در حال حاضر احساس نشده است. واقع بيني و دوري از تعصب، داوطلبان را ياري مي‌کند رشته مناسبي انتخاب کنند.
هدف داوطلب
مي‌توان هدف‌هاي مختلفي را براي تحصيل در دانشگاه تصور کرد. برخي بر اين باورند که بايد حتي الامکان تا آخرين مقطع تحصيلي ادامه بدهند و به اصطلاح تا آخر خط بروند. در اين صورت بايد به طبيعت رشته تحصيلي مورد نظر نيز توجه داشت چرا که امکان ادامه تحصيل در بعضي از رشته‌ها وجود ندارد يا اينکه فقط در کشورهاي ديگر مي‌توان در آن رشته تحصيلات خود مقاطع بالاتر را ادامه داد.
برخي ورود به دانشگاه را راه حلي موقت مي‌دانند . به عبارت ديگر براي گريز از برخي مسائل و رويدادهاي آتي اين کار را انجام مي‌دهند. به طور مثال امروزه بسياري از داوطلبان دانشگاه‌ها براي آن که دوران سربازي خود را به تعويق بياندازند يا با گرفتن مدارک بالا و دريافت بورس از موسسات از انجام وظيفه عمومي معاف شوند تلاش خود را براي ورود به دانشگاه متمرکز مي‌کنند.
بديهي است اين افراد به دنبال علاقه خود نيستند و هنگام انتخاب رشته هم، رشته‌ها و دانشگاه‌هايي را بر مي‌گزينند که احتمال قبول شدن خود را در آنها زياد مي‌بينند. اين امر پيامدهاي منفي به همراه دارد. از جمله مي‌توان به افت کيفيت آموزش عالي اشاره کرد. اين عده نه تنها هنگام ورود به دانشگاه موفقيت تحصيلي چنداني نخواهند داشت بلکه روي دانشجويان ديگر نيز اثرات منفي به جاي مي‌گذارند. با اين کار حق کسي که داراي علاقه و انگيزه ادامه به تحصيل در يک رشته است ضايع مي‌شود.
سهميه پذيرش
گزينش دانشجو در بيشتر رشته‌ها به صورت بومي در استان يا ناحيه يا قطب مي‌باشد. مثلا 70 درصد ظرفيت رشته‌هاي پزشکي دانشگا‌ه‌هاي هر ناحيه مختص داوطلبان ساکن آن ناحيه اعم از داوطلبان سهميه مناطق يا نهادها بوده و 30 درصد بقيه به صورت آزاد است.
بنابراين پيشنهاد مي‌شود که داوطلبان حتي الامکان از انتخاب محل‌هايي که در خارج از مناطق بومي داوطلب است خودداري نمايند. شانس قبولي داوطلبي کهرشته‌هاي تحصيلي و دانشگاه‌هاي شهر يا استان خود را انتخاب مي‌کند بيشتر از داوطلبي است که در شرايط تقريبا مشابه دست به انتخاب رشته‌ها و دانشگاه‌هاي مربوط به شهرها يا استانهاي ديگر مي‌زند.
آزادي عمل
پيش نياز هر انتخاب، داشتن آزادي عمل است. اگر دست کسي را با طناب ببندند نخواهند توانست از ميان دو شي يکي را انتخاب کند و بردارد. بايد به داوطلبان اجازه داده شود تا در رشته تحصيلي و محل تحصيل مورد نيز خود اطلاعاتي را کسب کرده و با توجه به اين اطلاعات دست به انتخاب بزنند. مشاهده شده است که در پاره‌اي موارد والدين، فرزندان خود را مجبور مي‌کنند تا رشته تحصيلي خاصي را انتخاب کنند. اين والدين شايد به دنبال آرزوهاي خودشان هستند. آرزوهايي که به آنها نرسيده‌اند و فکر مي‌کنند فرزندان آنها مسئوليت دارند تا آرزوي والدين را برآورده کنند.
منظور از اين گفته که والدين نبايد فرزندان خود را وادار به انتخاب رشته خاصي کنند، به هيچ وجه به معني مشارکت نداشتن آنان در سرنوشت فرزندشان نيست. داوطلبان ورود به دانشگاه بايد از افراد مختلف از جمله پدر و مادر کمک بگيرند و از تجربيات آنان در انتخاب رشته استفاده کنند. علاقه فرد به رشته، مهمترين عامل انتخاب رشته است. نبايد به هنگام انتخاب رشته تفکر داوطلب اين باشد که به هر قيمت در دانشگاه قبول شود.
منبع: کانون فرهنگی آموزش
--------------------------------------
نکات طلایی در انتخاب رشته
کاشان نیوز ــ *محمد رضا عطوفی: فردی که می‌خواهد سال‌های متمادی و تقریبا ده‌ها سال از عمر خود را در رشته و شغلی بگذراند، باید اطلاعاتی درباره عرصه‌ای که می‌خواهد در آن پا بگذارد، داشته باشد؛ ولی دیده می‌شود بعضی از جوانان هنگام انتخاب رشته و ورود به دانشگاه بسیار آرام و خونسرد، کناری ایستاده و از روی شانس و گمان یا خود انتخاب رشته می‌کنند که با عواقبی بس سنگین و متفاوتی روبرو می‌شوند و یا سرنوشت خویش را به رایانه یا افرادی می‌دهند که اطلاعاتی راجع به وضعیت روحی ـ روانی دانش‌آموز، نیاز‌ها و انتظارات وی نداشته و یا با دانشگاه‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها آشنا نیستند و بعد دانش‌آموز ناگزیر وارد رشته‌ای می‌شود که شاید علاقه‌ای به آن ندارد یا با تیپ شخصیتی وی سازگاری ندارد یا مجبور می‌شود به شهری برود که به دلیل وضعیت خانواده یا شخصیتی اصلا نمی‌تواند به آن‌جا برود یا قادر به پرداخت هزینه بعضی از رشته‌هایی که در دانشگاه‌های شبانه، پیام نور یا غیرانتفاعی وجود دارد نیست و یا…. در حالی که هرگز خود و خانواده‌اش اصلا فکر این مسایل را نمی‌کردند، و بتدریج سیر مسایل و مشکلات این فرد و خانواده شروع می‌شود. و چه بسیار افرادی که بعد از مدت‌ها استرس، نگرانی، هزینه مالی و صرف عمر گران‌بها درس و ادامه تحصیل را برای همیشه کنار می‌گذارند. بنابراین برای آشنایی شما عزیزان دانش‌پژوه با نکات انتخاب رشته و موفقیت بیشتر مطالبی به اختصار بیان می‌شود.
entekhab1 نکات طلایی در انتخاب رشته - در انتخاب رشته با توجه به استعداد، توانایی، علاقه و شناخت خود تصمیم بگیرید؛ زیرا ممکن است تغییر یا انتقال رشته برای شما مقدور نباشد.
- بر اساس نمره و رتبه خود انتخاب رشته نمایید؛ زیرا انتظار بالای شما ممکن است باعث از دست دادن موقعیت‌های دیگر باشد که در آینده براحتی نتوانید آن را به‌دست آورید.
- قبل از انتخاب رشته، با خانواده و مشاوران آگاه مشورت کنید.
- قبل از انتخاب رشته، درباره موقعیت جغرافیایی و جایگاه علمی دانشگاه و رشته مورد نظر خود مطالعه و بررسی‌های لازم را انجام دهید.
- فقط به انتخاب رشته کامپیوتری اکتفا نکنید؛ زیرا کامپیو‌تر نمی‌تواند استعداد و شخصیت شما را در نظر بگیرد؛ اما می‌توانید از انتخاب رشته کامپیوتری به عنوان راهنما کمک بگیرید.
- امکان ادامه تحصیل در بعضی از رشته‌ها مقدور نیست یا به سختی ممکن است؛ در انتخاب این‌گونه رشته‌ها دقت کنید.
- طوری انتخاب رشته کنید که رشته اول بر دوم، دوم بر سوم، و سوم بر چهارم و… بر دیگری برتری داشته باشد.
- در انتخاب رشته به رشته‌های استانی، ناحیه‌ای و قطبی توجه داشته باشید و با توجه به علاقه‌تان بیشترین انتخاب را از آن‌ها داشته باشید چون مثلا با انتخاب رشته‌های استانی (به شرط علاقه شما) ۸۸% ظرفیت آن رشته مخصوص دانش‌آموزان‌‌ همان استان است.
- انتخاب اول با انتخاب آخر از نظر اولویت نمره تفاوتی ندارد؛ سعی کنید اولویت شما بر اساس استعداد و علاقه‌مندیتان، رشته و دانشگاهی که انتخاب می‌کنید، باشد.
- رشته‌های شبانه و پیام نور شهر خود یا شهرهای نزدیک را انتخاب نمایید، زیرا اولاً سهمیه اختصاص یافته برای شما بیشتر است و ثانیاً امکانات خواب‌گاهی در دانشگاه‌های شبانه دیگر وجود ندارد و نیز پذیرش در آن‌ها جزء دو نوبت قبولی شما در کنکور محاسبه نمی‌شود.
- با توجه به سهمیه، ‌ استان، ناحیه و قطب شهر خود انتخاب رشته کنید؛ زیرا بیش از هفتاد درصد سهمیه اختصاص یافته به این مناطق مربوط به شماست.
- در انتخاب رشته‌های کاردانی روزانه در شهرهای دور دقت نمایید؛ زیرا در صورت قبولی حتماً باید در آن رشته ادامه تحصیل دهید؛ در غیر این صورت، به مدت ۱ سال از شرکت در کنکور سراسری محروم خواهید شد.
- شانس خود را در انتخاب رشته‌های شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور و نیمه‌حضوری امتحان کنید؛ زیرا با قبولی در این رشته‌ها در سال آینده از شرکت در آزمون سراسری محروم نخواهید شد.
- داوطلبانی که با مدارک کاردانی در آزمون سراسری شرکت کرده‌اند، مجاز به انتخاب همه رشته‌ها نیستند و باید مطابق دفترچه انتخاب رشته عمل کنند.
- در صورت علاقمندی به رشته‌های خاص و نیمه متمرکز آن‌ها را قبل از رشته‌های متمرکز انتخاب نمایید چون با قبولی در این رشته‌ها، کامپیو‌تر از روی آن‌ها عبور کرده و به خواندن رشته‌های متمرکز نیز می‌پردازد.
- آن دسته از داوطلبانی که می‌خواهند در رشته‌های زبان و هنر انتخاب رشته کنند باید اولاً در آزمون‌های آن شرکت کرده باشند و ثانیاً در آن‌ها مجاز به انتخاب رشته هم شده باشند.
- به همهٔ افرادی که مجاز به انتخاب رشته هستند یک کارنامه داده می‌شود و همه اطلاعات مربوط به رشته اصلی و نیز هنر و یا زبان نیز در‌‌ همان کارنامه درج شده است با فقط یک فرم برای انتخاب رشته.
- تکرار انتخاب یک کد رشته در فرم مربوطه هیچ‌گونه اولویتی را برای فرد ایجاد نمی‌کند و فقط از تعداد انتخاب‌های مجاز وی خواهد کاست.
- حداکثر دقت لازم را در پر کردن فرم انتخاب رشته مطابق با مطالب مندرج در دفترچه انتخاب رشته و آخرین اطلاعیه‌هایی که سازمان سنجش یا بعضی از سازمان‌ها و دانشگاه‌ها در مورد پذیرش دانشجو با توجه به شرایط خود اعلام می‌نمایند، داشته باشید.
- هنگام انتخاب رشته، داوطلبان می‌بایست کدهای عددی مربوط به هر رشته محل را به ترتیب اولویت و بر حسب شناخت و علاقه‌مندی نسبت به رشته‌های مختلف تحصیلی ابتدا از دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی (دفترچه شماره ۲) استخراج و در فرم پیش‌نویس درج و سپس در فرم انتخاب رشته اینترنتی وارد نمایند. واضح است که دقت در این مرحله، یکی از رموز انتخاب رشته صحیح می‌باشد؛ زیرا کافی است که حتی یکی از ارقام یک کد چهار رقمی به اشتباه و سهو در فرم وارد شود؛ در این‌صورت، کد وارد شده به لحاظ نوع رشته‌های محل تحصیل، دوره یا مقطع، چیزی غیر از خواسته داوطلب باشد و چنان‌چه داوطلبی در چنین کد رشته محلی پذیرفته شود، دچار خسران‌های غیر قابل جبران خواهد شد.
- داوطلبانی که به دلیل عدم دسترسی به کامپیو‌تر و شبکه اینترنت برای انتخاب رشته ناگزیر به مراجعه به کافی‌نت‌ها هستند، به این نکته‌های مهم توجه نمایند:
- به کافی‌نت‌های معتبر، شناخته شده و دارای مجوز مراجعه شود.
- از متصدی مربوطه بخواهید که کد رشته‌های تحصیلی را در حضور خودتان وارد نماید و هنگام کنترل نهایی، برای اطمینان از صحت رشته‌های انتخابی وارد شده در فرم اینترنتی، ‌ ابتدا شخصاً کد رشته‌های وارد شده را کنترل و سپس نسبت به تایید نهایی اقدام کنید.
- در پایان انتخاب رشته و پس از اعلام تایید نهایی رشته‌های انتخابی از سوی داوطلب، کد رهگیری توسط سیستم داده خواهد شد. توجه شود مادامی که کد رهگیری توسط سیستم به داوطلب داده نشده باشد، انتخاب رشته داوطلب کامل و معتبر تلقی نمی‌شود.
- بلافاصله پرینت کد رشته‌های انتخابی را که حاوی کد رهگیری می‌باشد، از متصدی مربوطه درخواست و مجدداً کد رشته‌ها را کنترل نموده و پرینت را نزد خود نگهداری نمائید.
____________________________________
*دانشجوی دکترای تخصصی مشاوره
--------------------------------------
نکاتی سودمند پیرامون انتخاب رشته + اشتباهات احتمال
برای فرصتی که به منظور انتخاب رشته در اختیار شما قرار داده شده است، برنامه ریزی کنید.
به هنگام انتخاب رشته تحصیلی خونسردی خود را حفظ کنید و سعی کنید در آرامش این کار را انجام دهید.
هدف خود از ورود به دانشگاه را مشخص سازید.
به رشته‌هایی فکر کنید که به آنها علاقه دارید.
علاوه بر علاقه، توانایی علمی خود را نیز در نظر بگیرید.
درباره مراکز آموزشی و رشته‌هایی که انتخاب می کنید اطلاعاتی کسب کنید.
هرگز به اطلاعاتی که تنها از یک منبع به دست آورده‌اید، اکتفا نکنید.
اگر برایتان مقدور است به دانشگاه‌های مورد نظر مراجعه کنید.
امکانات دانشگاه مورد نظر(استاد ، خوابگاه و…) و دوری احتمالی راه آن را در نظر بگیرید.
اگر توان پرداخت شهریه یا هزینه تحصیل در برخی از رشته‌ها را ندارید، آنها را انتخاب نکنید.
اگر ورود به دانشگاه را به منظور ارتقای وضعیت اقتصادی خود انتخاب کرده‌اید، درباره آینده شغلی رشته‌های انتخابی خود اطلاعاتی کسب کنید.
از منابع اطلاعاتی استفاده کنید و با شناختی که کسب کرده‌اید تصمیم‌گیری نهایی را خود انجام دهید.
هرگز نمرات و ضرایب خود را با نمرات و ضرایب سالهای گذشته یا داوطلبان گروه‌های آزمایشی دیگر مقایسه نکنید.
سعی کنید هنگام اولویت بندی رشته‌ها برحسب علاقه خود این کار را انجام بدهید.
در تکمیل فرم انتخاب رشته سعی و دقت کنید. در صورت امکان از دیگران بخواهید آن را مورد بازبینی قرار دهند.
توجه داشته باشید که پذیرفته شدگان هر سال نمی‌توانند در آزمون سراسری سال بعد شرکت کنند بلکه پس از گذشتن دو سال و تحمل هزینه های بسیار زیاد و تسلیم برگ انصراف باید مجدداً ( در صورت دارا بودن دیگر شرایط و ضوابط) در کنکور شرکت کنند.
هیچگاه صرفا برای وارد شدن به دانشگاه مبادرت به انتخاب رشته نکنید.
بنابراین پیشنهاد می‌شود که حتی‌الامکان از انتخاب محل‌هایی که در خارج از مناطق بومی شماست خودداری نمایید.
این نکته را به یاد داشته باشید که انتخاب رشته صحیح سبب می‌شود افراد در جایگاه واقعی خود قرار گیرند.
هنگام انتخاب رشته به مقطع تحصیلی نیز توجه داشته باشید. برخی از رشته‌ها در مقطع دکترا ، برخی دیگر در مقطع کارشناسی و تعدادی نیز در مقطع کاردانی دانشجو می پذیرند.
اشتباه ممنوع! (Be Careful!)
در زمان انتخاب رشته، موارد زیر را در نظر داشته‌باشید:
۱- دقت شود به صورت ناخواسته کد رشته‌های کاردانی قبل یا بین رشته‌های کارشناسی و یا دکتری درج نشود.
۲- دقت شود به صورت ناخواسته کد رشته‌های کارشناسی قبل یا بین کد رشته‌های کارشناسی ارشد یا دکتری درج نشود.
۳- دقت شود به صورت ناخواسته کد رشته‌های کارشناسی بین کد رشته‌های مهندسی درج نشود.
۴- دقت شود به صورت ناخواسته کد رشته‌های مربوط به دانشگاه‌های واقع در شهرهایی که مورد نظر نیست, قبل یا بین کد رشته‌های مورد علاقه درج نشود.
۵- دقت شود به صورت ناخواسته کد رشته‌های دوره‌های شبانه, دانشگاه پیام‌نور, دوره‌های نیمه حضوری و مؤسسات غیرانتفاعی, قبل یا بین کد رشته‌های روزانه درج نشود.
۶- دقت شود کد رشته‌های انتخابی با مستطیل‌های تکمیل شده مقابل آنها, یکسان باشند.
۷- دقت شود مستطیل‌های مقابل هر کد رشته انتخابی به صورت کامل و پررنگ پر شده باشد.
۸- دقت شود در صورتی که مستطیل یا کد رشته‌ای پاک یا تصحیح شده, آثار قبلی بر جای نمانده باشد.
۹- در مرتب کردن و وارد کردن کد رشته‌های مورد علاقه در فرم انتخاب رشته, دقت کافی به عمل آید.
۱۰- بعد از پر کردن فرم و قبل از تحویل, آن را به فرد مورد اطمینانی بدهید تا کد رشته‌های انتخابی شما را در برگه جداگانه‌ای بنویسد و درمقابل هر کد, نام رشته و نام دانشگاه مربوط به آن را از روی دفتر شمارة ۲ درج کند.. سپس شما این لیست را دقیقاً مطالعه و با لیست کد رشته‌های انتخابی خود مقایسه کنید. در صورت هرگونه اشتباه, آن را بررسی و رفع کنید.
۱۱- دقت کنید فقط از گروه آزمایشی که امتحان داده و مجاز به انتخاب رشته در آن گروه شده‌اید, انتخاب رشته شود.
۱۲- حتماً, حتماً از فرم انتخاب رشته تکمیل شده خود, قبل از تحویل آن کپی تهیه کنید.
منبع: counselor71.blogfa.com
--------------------------------------
انتخاب رشته صحیح دانشگاهی به موفقیت تحصیلی منجر می شود
زنجان- یک مشاور و مدرس آموزش خانواده گفت: انتخاب رشته صحیح و آگاهانه دانشگاهی توسط داوطلب به موفقیت تحصیلی منجر می شود.
محمد رضا یارقلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: انتخاب رشته از مهم ترین و حساس ترین رکن زندگی فردی برای ورود به دانشگاه و موفقیت بیشتر محسوب می شود.
وی اظهار کرد: در انتخاب رشته دانشگاهی موانع و آسیب هایی وجود دارد که شناخت درست و منطقی از این مسائل می تواند مسیر دستیابی به موفقیت تحصیلی را بیش از گذشته تسهیل کند.
این مدرس دانشگاه جامع فرهنگیان افزود: عوامل دیگری از قبیل خانواده و رسانه های جمعی و مراکز مشاوره و راهنمایی نیز در تعیین انتخاب رشته صحیح دانشگاهی بسیار مهم و اثرگذار است.
وی با اشاره به اینکه عدم شناخت کافی داوطلب در انتخاب رشته مشکلاتی را ایجاد می کند اظهار کرد: توجه به نکات و موارد مهم و اساسی می تواند آسیب های ناشی از انتخاب رشته صحیح را به حداقل کاهش دهد.
یارقلی ادامه داد: داوطلبان باید قبل از انتخاب رشته دانشگاهی هدف مهم و اساسی خود را برای ورود به دانشگاه مشخص و در یک شرایط منطقی و به دور از فضای احساسی عمل کنند.
وی با بیان اینکه دوطلبان برای کسب موفقیت در انتخاب رشته صحیح دانشگاهی آیین نامه ها و ضوابط اعلام شده را به طور کامل مطالعه کنند اظهار کرد: داوطلبان برای رفع ابهامات و کسب اطلاعات دقیق به افراد مطلع و توانمند مراجعه کنند.
این استاد دانشگاه پیام نور ابهر افزود: داوطلبان در هنگام انتخاب رشته باید به مواردی از قبیل شرایط احراز قبولی در واحد دانشگاهی مورد نظر، علاقه و استعداد و در نهایت در تکمیل فرم انتخاب رشته به وارد کردن کد رشته ها توجه جدی داشته باشند.
وی مشورت و نظرخواهی با افراد صاحب نظر و اعضای خانواده را در انتخاب رشته صحیح بسیار مفید و اثر گذاراعلام کرد و گفت: کسب اطلاعات از فارغ التحصیلان دانشگاهی مربوطه در رشته مورد نیز می تواند به کسب اطلاعاتو انتخاب لازم کمک فراوانی کند.
یارقلی تصریح کرد: داوطلبان در انتخاب رشته نباید موقعیت و رتبه کسب شده خود را با داوطلبان سال های قبل مقایسه کنند بلکه باید نسبت به وضعیت خود و بر اساس ظرفیت پذیرش دانشگاهها توجه کنند.
وی در ادامه با بیان اینکه در پذیرش دانشگاهها انتخاب رشته مجازی نیز لحاظ شده است اظهار کرد: انتخاب رشته مجازی صرفا بر اساس وضعیت علمی و رتبه افراد می باشد و علاقمندی افراد در این انتخاب ها لحاظ نشده است.
این مدرس دانشگاه جامع فرهنگیان یادآورشد: انتخاب رشته مجازی به عنوان یک انتخاب رشته کامل نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد و فقط به لحاظ آگاهی از وضعیت علمی داوطلب مطلوب است.
وی با اشاره به انیکه داوطلبان برای بهره مندی از سهمیه بومی و کاهش مسائل و مشکلات بعدی و در صورت وجود رشته های مورد علاقه استان محل تحصیل خود را انتخاب کنند افزود: توجه به این مولفه اصلی شانس بیشتری را برای پذیرش و کسب موفقیت فراهم می کند.
یارقلی خاطر نشان کرد: داوطلبان در روزهای اعلام شده نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده و این کار را به واپسین لحظات موکول نکنند که این روند انتخاب شتاب زده و عجولانه ای را به همراه دارد.
منبع: www3.arak.irna.ir
--------------------------------------
انتخاب رشته صحيح، الگوي آينده روشن
انتخاب رشته دانشگاهي حساسترين مرحله در دوره تحصيلي دانش آموزان كنكوري است. هر دانش آموزي با تكيه بر علاقه مندي و استعدادها از يك طرف و امكانات و توانايي ها از طرف ديگر در اين فرايند تصميم گيري لازم است بهترين رشته و شهر را با توجه به شرايط خود انتخاب و براين اساس آينده موفقيت آميزي را براي خود پايه ريزي كند.
بسياري افرادي كه در سنين بزرگسالي احساس نامطلوبي از زندگي و كسب و كار خود دارند، يكي از دلايل اين رضايت نداشتن را در انتخاب رشته دانشگاهي خود مي دانند كه در آن زمان با تحقيق و آگاهي كافي نسبت به آن اقدام نكرده اند.
از اين رو لزوم انتخاب رشته صحيح به عنوان نتيجه زحمات دوازده ساله يك دانش آموز هنگام اعلام نتايج آزمون دانشگاه ها احساس مي شود.
در فرآيند انتخاب رشته، شناخت رشته هاي دانشگاهي، شناخت مراكز آموزش عالي و روش ها و آئين نامه ها و قوانين انتخاب رشته ها و دانشگاه ها به عنوان اصول مطرح مي شود.
در حوزه انتخاب رشته دو مفهوم كاملاً مجزاي «مشاوره انتخاب رشته» و «الگوريتم انتخاب رشته» به اشتباه يك معنا پيدا كرده و اينجاست كه تفكيك نشدن و به كارگيري نادرست اين دو، بر آينده تحصيلي و شغلي بسياري از دانش آموزان صدمه وارد خواهد آورد.
«مشاوره انتخاب رشته»، مربوط به دريافت پاسخ هايي درباره سوالات مبتني بر شناخت رشته هاي دانشگاهي، بازار نياز آنها و آينده شغلي و تحصيلي آن است. در حالي كه «الگوريتم انتخاب رشته» فرآيندي تصميم گيرنده مبتني بر رعايت قوانين و مقررات آزمون، ترازبندي صحيح، شناخت ميداني از علاقه مندي ها و انتخاب هاي ساير رقبا و تطبيق صحيح توانايي هاي داوطلب با امكانات و خواسته هاي مراكز آموزش عالي است.
اگر هر كدام از اين موارد با دريافت اطلاعات درست انجام پذيرد، دانش آموز به راحتي يك انتخاب رشته صحيح و اصولي خواهد داشت و با آرامش بيشتري به ادامه تحصيل خود فكر مي كند و در غير اين صورت، نتيجه، انتخاب رشته اي غلط خواهد بود.
از نظر كارشناسان مسائل كنكور و هدايت تحصيلي اگر دانش آموزي حتي يكي از موارد مطرح شده در مشاوره و الگوريتم انتخاب رشته را بخوبي انجام ندهد، نبايد فرم هاي انتخاب رشته خود را به مركز سازمان سنجش ارسال كند، بلكه لازم است با حداكثر رضايتمندي و آگاهي خود از انتخاب رشته و دانشگاه هايي كه تصميم به ادامه تحصيل در آن دارد بايد مشاوره بگيرند.
شناخت و تطبيق استعدادهاي خود با رشته هاي موجود در دانشگاه ها، امكانات و ارزش تحصيلي هر دانشگاه با اهداف داوطلب، امكانات مالي هر داوطلب با انواع سيستم هاي آموزش عالي و همين طور شناخت كاربرد رشته هاي دانشگاهي و بازار كار آنها نسبت به شرايط روز جامعه از مهمترين مسائلي است كه بايد از سوي داوطلب در انتخاب رشته مورد توجه قرار گيرد.
به شناخت آيين نامه ها و قوانين انتخاب رشته نسبت به سهميه هاي ثبت نامي و بومي پذيري هم بيش از قبل بايد توجه شود. در چند سال آخر به دليل تحول در نقشه آموزش عالي كشور آئين نامه هاي متعددي در انتخاب رشته دانشگاه ها تاثير مي گذارد، پس مطالعه و شناخت نحوه بومي گزيني و اين قوانين مي تواند نگراني بسياري از خانواده هاي داوطلبان نسبت به تحصيل فرزندانشان در شهرهاي غيربومي و دور از خانواده را مرتفع كند.
آگاهي از ميزان استقبال ديگر داوطلبان از رشته هاي مختلف نيز بايد مدنظر قرار گيرد چرا كه وقتي در آزموني مسئله رقابت و تراز و محدوديت ظرفيت در دانشگاه ها وجود دارد، نزديكي به موفقيت بهتر مي تواند به رفتار رقبا و ديگر داوطلبان بستگي داشته باشد.
پرواضح است كه با بازبيني مجدد و اندكي تامل و دقت و بهره گيري از هدايت تحصيلي موثر و مثبت مي توان آينده روشن تري براي نسل جوان جوياي دانش طراحي كرد.
٭كارشناس هدايت تحصيلي و برنامه ريزي درسي
منبع: روزنامه ایران
--------------------------------------
کلمات کلیدی: انتخاب رشته کنکور 97، انتخاب رشته کنکور 98، انتخاب رشته صحیح، انتخاب رشته درست، انتخاب رشته صحیح دانشگاهی، نکاتی سودمند پیرامون انتخاب رشته، نکات طلایی در انتخاب رشته، چگونه درست انتخاب رشته کنیم، نحوه انتخاب رشته آزمون سراسری، چگونه انتخاب رشته صحیح انجام دهیم، عوامل موثر بر انتخاب رشته
گردآوری: ایران مدرس


آمار بازدید: 47802 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
parisa دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵

من دانشجوی رشته مهندسی پزشکی در دانشگاه پیام نور هستم امسالم با سوابق تحصیلی انتخاب رشته کردم ایا باید وضعیتاشتغال به تحصیل در اموزش عالی رو دانشجوی دوره غیره روزانه بزنم ؟ممنون میشم اگه پاسخ بدید

عرفان يکشنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴

خیلی در انتخاب رشته ام کمکم کرد با تشکر.

ثمین پنج شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵

خبیلی کمک کرد .