ارتباط مستقیم با 30456 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی ایران مدرس
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس مقاله کنکور عوامل موثر در موفقیت در کنکور و کسب رتبه خوب کنکور

عوامل موثر در موفقیت در کنکور و کسب رتبه خوب کنکور

به اشتراک گذاری

عوامل موثر در موفقیت در کنکور در این بخش توضیح داده شده است. برای موفق شدن در کنکور، نحوه کسب رتبه خوب در کنکور و قبولی در دانشگاه و رشته مورد نظر خودتان و .... مطالعه این مقاله می تواند بسیار مفید باشد.

از عواملی که در موفقیت در کنکور موثر هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- تعیین هدف

بهترین مهارت لازم برای رسیدن به موفقیت : هدف گذاری است.

آنها كه میدانند چه می خواهند و به دنبال چه چیزی هستند از آنان كه نمیدانند بسیار جلوترند. تعیین دقیق و روشن اهداف می تواند علاوه بر نشان دادن مقصد شما را در انتخاب بهترین و سریع ترین راه رسیدن به آن یاری نماید. هدفدار بودن به شما كمك می كند تا:

- بهترین راه را برای رسیدن هدف انتخاب كنید.


- نیروی محرك قوی برای رسیدن به هدف در وجود شما ایجاد شود.

- انگیزه كافی را برای رسیدن به هدف بیابید.

- سعی و تلاش خود را متناسب با بزرگی هدفتان افزایش دهید.

- علاقمندی شما به تمامی دروس حتی دروسی كه در یادگیری آنها ضعیف هستید زیادتر شود.

- نیروی شما برای رسیدن به هدف هم جهت شود.

- توان یادگیری شما بالا رفته و حجم یادگیری شما افزاش یابد.

وضوح و شفافیت مهم ترین کلمه در تعیین اهداف است.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: مهمترین عوامل موفقیت در کنکور رتبه های برتر کنکور 97 از زبان خودشان

وقتی هدف را فراموش می کنید کارتان دو برابر می شود. "آمبروس بایرس" نویسنده کتاب فرهنگ شیطان

تعیین هدفها ... اولویت بندی ... برنامه ربزی ... پرداختن به مهم ترین کارها

به 3 درصد بالا بپیوندید. کمتر از 3درصد افرادهدفهای مکتوب دارند.

هدفهای مکتوب شما را از حیرت و سرگردانی بیرون می آورند تا موضوع معنی داری را دنبال کنید "زیگ زیگلار"

هدفهای مکتوب ... ذهن نیمه هشیار و فراهشیار 24 ساعته روی آنها کار میکنند. اشخاص و شرایطی را به زندگی خود جذب می کنید که هماهنگ با هدفهای شما باشند.

روزنامه یو. اس. تودی ...2002 دو دسته مکتوبگرها و غیر آنها . غیره ها : 4 درصدشان تحولی در زندگیشان ایجاد شده بود. دیگری ها 46 در صد. با مکتوب کردن هدفها شانس رسیدن به آنها 1100 درصد افزایش می یابد.

اصول مهم:

1-خوابهای بزرگ ببینید آرمان سازی را فراموش نکنید.

2-هدفهای خود را به زمان حال بنویسید. ذهن نیمه هشیار تنها فرامینی را قبول می کند که به زمان حال نوشته شده باشد. "من رتبه 150 را در کنکور دارم."

3- هدفهایتان را همه روزه بازنویسی کنید.

4- به طور منظم هدفهایتان را تایید کنید.

برنامه عملی در نظر بگیرید. ده تا بیست اقدام موثر را مشخص سازید.

هدفتان را مجسم کنید. هدفتان را تحقق یافته ببینید. مسئولیت کامل نتایج را بپذیرید. با ایمانی راسخ قدم بردارید. همه روزه کاری انجام دهید.

قانون باور : آنچه را که با اعتقاد راسخ باور داشته باشید صورت تحقق پیدا می کند.

از خود سوالات به جا بپرسید. دقیقا قرار است به چه دستاوردی برسید؟ چگونه می خواهم این کار را بکنم؟ آیا برای رسیدن به هدفتان راه بهتری وجود دارد؟ می خواهم با زندگی ام چه کنم؟

پیشنهاد می شود مقاله
بهتر است روز کنکور چگونه باشیم؟ را هم بخوانید.

2- پیگیری هدف

مشكل اساسی بعضی از افراد در نرسیدن به هدف آن است كه پس از انتخاب آن پیگیری های لازم برای رسیدن به آن را انجام نمی دهند بنابراین برای رسیدن به اهداف باید:

- پیگیری لازم را انجام دهیم.

- برنامه ریزی کنیم.

- انگیزه كافی داشته باشیم.

- سعی و تلاش پیگیر، پشتكار مستمر و اراده قوی داشته باشیم.

- هر چند وقت یكبار اهداف خود را مرور نماییم.

- به موفقیت ، ایمان و به خود ، اعتماد داشته باشیم.

- امیدواری ، صبوری در برابر مشكلات و توكل به خداوندگار هستی را فراموش نكنیم.

راهکارهای مطالعه صحیح

وقتي به تنهايي مطالعه مي كنيم اين امكان وجود دارد كه ساعتها پشت ميز بنشينيم بدون اينكه فراگيري چنداني داشته باشيم. زماني كه عضو يك گروه فعال مطالعاتي باشيم امكان “در رويا رفتن” به طور قابل ملاحظه اي كاهش مي يابد.

در مطالعات خود بايد تنوع ايجاد كرد و به طور مثال اگر قرار باشد ساعاتي را صرف مطالعه نمود نبايد همه وقت را براي انجام يك كار صرف كرد. كمي از وقت را بايد به مرور مطلب ديگري گذراند يا مختصري درباره آينده برنامه ريزي نمود و كمي مطالعه آزاد داشت. كمي تنوع به همان خوبي استراحت كردن است. اگر فكر انسان فعاليتهاي متنوعي داشته باشد كارآيي بيشتري خواهد داشت تا آن كه براي مدتي طولاني به كاري يكنواخت بپردازد.

هميشه بايد مطلب و يادداشتي مهم به همراه داشت كه همه جا بتوان از آن بهره برد بسيار مفيد است كه يك كتاب جيبي يا كارتي شامل مطالب كليدي كه مي خواهيم آن را فرا گيريم به همراه داشته باشيم. مكان يادگيري جايي است كه انسان آنجا هست يعني اگر همه جا مطلبي به همراه نداشته باشيم بهانه خوبي براي ياد نگرفتن داريم.

بعضي ديگر گمان مي كنند كه با بي خوابي كشيدن مي توانند در تحصيل موفق باشند. اما اين گروه هم اشتباه مي كنند در اينجا براي تاكيد و اهميت روش هاي برتر مطالعه دوباره بايد خاطر نشان كنيم كه: بسياري از ناكامي ها (در تحصيل) به خاطر بد مطالعه كردن و ندانستن اصول و روش هاي مطالعه درست است. يكي از مهمترين چيزهايي كه هر دانش آموز بايد بداند آن است كه روش مطالعه و يادگيري هر درسي ممكن است با درس ديگر متفاوت باشد. شما بايد از معلمتان بخواهيد كه روش مطالعه درسي را كه تدريس مي كند، به شما بياموزد.

شايد بعضي دانش آموزان گمان كنند با زياد مطالعه كردن از بقيه موفق تر خواهند بود ولي از سويي به درست مطالعه كردن بي توجه مي باشند.

در مطالعه نبايد كمال گرا بود به اين معني كه در ياد گرفتن مطلبي نبايد خيلي وسواس داشته باشيم يا وقت بسيار زيادي را به ياد گرفتن مطلبي اختصاص دهيم كه هر قدر آن را مطالعه مي كنيم از توانايي خود نسبت به درك آن اطمينان حاصل نكنيم. كمال گرايان اغلب به دليل انجام دادن كامل تعداد كمي از كارها در نهايت با انباشته شدن كارهاي مهم مواجه مي شوند. كاري كه امروز غيرممكن به نظر مي رسد ممكن است پس از مدتي (هنگامي كه اطلاعات و تجربيات لازم در جهت سازماندهي روش انجام كار به دست آيد) امري بسيار آسان تلقي شود. خطر واقعي پافشاري در انجام يك كار رديف شدن بقيه كارهاي انجام نشده است كه در همان زمان در حال انباشته شدن هستند. زمان را به تفكر درباره مطالعه نبايد تلف كرد. افراد باهوش به تدابير بسيار پيچيده اجتناب از مطالعه مانند موارد ذيل آشنا هستند: تميزكاري مرتب كردن و تظاهر به اين كه قبل از مطالعه انجام دادن آن كارها لازم است. انجام دادن كارهاي كوچك و آسان به عنوان راهي براي به تاخير انداختن شروع يك كار مهم و بزرگ. پيدا كردن فعاليتهاي جايگزيني.

بايد از كنار موانع رد شد. هنگامي كه مطلبي مي رسيم كه چيزي درباره آن نمي دانيم نبايد متوقف شويم. بلكه بايد آن را مانند جزيره كوچكش پشت سر بگذاريم. بايد موضوع بعدي را مطالعه نمود شايد ساده تر بيان شده باشد. ممكن است پس از اين كه به چند موضوع و مطلب تسلط پيدا كرديم آن مشكل خود به خود حل شود. انسان نبايد خود را به روش مطالعاتي كه به طور اتفاقي برگزيده است محدود نمايد. براي انجام كارهاي مختلف به كارگيري روشهاي متفاوت سودمند است. آزمون روشهاي مختلف باعث به وجود آمدن تنوع و جذابيت در فعاليت هاي تحصيلي مي شود. جعبه ابزاري از روشهاي گوناگون يادگيري بايد فراهم آورد.

هر قدر روشهاي مختلفي كه براي يادگيري مورد آزمايش قرار مي دهيم بيشتر باشد بهتر مي توان تصميم گرفت كه كدام يك از فنون بيش از بقيه مناسب انجام كاري خاص در موقعيتي خاص مي باشد. انتخاب بهترين روش براي انجام كارهاي مختلف مهارت بسيار مفيدي در جهت پيشرفت است. به اين معنا كه انسان به سرعت مي تواند خود را با موقعيت ها و شرايط جديد وفق دهد.

بايد كاري كنيم كه هر صفحه از يادداشتهايمان با صفحات قبل فرق داشته باشد. اين باعث مي شود كه هر صفحه در خاطرمان بماند. تمام صفحه را نبايد پر كنيم بلكه بايد جاي خالي براي اصطلاحات بعدي و مطلب اضافي قرار دهيم.

خواندن مفيد با استفاده از قلم امكان پذير است. بايد در حال مطالعه نكات مهم را در كنار صفحات يادداشت كرد و با استفاده از ماژيك يا شبرنگ قسمت هاي مهم را مشخص كرد. اين موضوع به ما اين امكان را مي دهد تا به طور مستمر با مطالب كتاب ارتباط داشته باشيم. بايد در حالي كه مطالعه مي كنيم سوالاتي مطرح كرده و بنويسيم كه موجب مي شود بعدها در آن مورد خود را بيازماييم. حتما بايد در حال مطالعه خلاصه برداري كرد. خلاصه نويسي مهارت بسيار سودمندي است كه با تمرين پيشرفت مي كند. مهارت يافتن در خلاصه نويسي به انسان كمك مي كند تا حجم مطلبي كه مي خواهد ياد بگيرد كمتر شود. اين مهارت خود به خود انسان را به تصميم گيري راجع به موارد مهم و غيرمهم وادار مي سازد و موجب جلوگيري از اتلاف وقت و انرژي كه صرف مطالعه بي نتيجه و سرسري مي گردد مي شود. نت برداري نوشتن نكات اساسي و مشخص كردن مطالب مهم بسيار مفيد است كه ما را در مرور سريع ياري خواهد كرد.

“پيش مطالعه” بسيار مهم است. نبايد فراموش كرد كه حتي اگر پيش مطالعه خيلي سطحي هم باشد بايد آنرا انجام داد.

تكرار مرتب مطالب آموخته شده به صورت روزانه هفتگي و... فوق العاده مفيد است. با تكرار مرتب بايد مطالب را طوري در ذهن خود جا دهيم تا هرگز فراموش نشوند (جزيي از حافظه بلندمدت ما را تشكيل دهند).

چند دقيقه مطالعه پس از كلاس اگر از پيش مطالعه پر اهميت تر نباشد كم اهميت تر نخواهد بود.

بايد تجربه هاي شخصي خود براي مطالعه بهتر كمك بگيريم. البته تجربه هايي كه ثمربخش بوده اند.

مواردي همچون مكان مطالعه روشن بودن فضاي مطالعه جريان هواي تازه استراحت در بين مطالعه و غيره بسيار مهم است اما بايد به اين نكته توجه كرد كه نبايد خيلي در مورد آنها دچار وسواس شد. براي مطالعه در همه شرايط چه آرام و ساكت و چه شلوغ و پر سر و صدا بايد تمرين كنيم. زيرا در بعضي از مواقع ناچار به مطالعه در اين شرايط خواهيم بود.

داشتن طرح و برنامه در مطالعه بسيار ثمربخش است. البته برنامه اي قابل اجرا انعطاف پذير و در حد توان. بهتر است طرح ها و برنامه هاي مطالعاتي را به اطرافيان بگوييم تا در انجام آنها بيشتر تلاش كنيم.

خواندن و فهميدن. خواندن يك مهارت ضروري براي دانشجويان نه تنها به عنوان يك منبع دستيابي به اطلاعات بلكه به عنوان يك فعاليت تفنني مي باشد. البته خواندن بايد همراه با درك باشد وگرنه نتيجه دستيابي به اطلاعات را نخواهد داد. براي خواندن با درك خواننده بايد اطلاعات را از طريق فرآيندهاي معين جمع آوري كند. به گفته ديگر درك استنباط معني از موارد چاپي را ايجاب مي كند. جهت استنباط معني از يك متن خواننده ابتدا بايد كلمات اصطلاحات تعابير و جملات را بفهمد. علاوه بر خواندن همراه درك خواندن بايد همراه با سرعت باشد. خواننده اي كه هر بار كلمه اي را به تنهايي مي خواند و روي آن متمركز مي شود يك كندخوان است. بنابراين او خواننده غيركارآ است ولو اين كه با فهم بخواند. در حقيقت يك كندخوان روي هر كلمه براي تشخيص عناصر ساختاري اش توقف يا مكث مي كند. چنين خواننده اي تقريبا 8 ـ7 مكث در هر سطر صفحه با اندازه متوسط انجام مي دهد در حالي كه يك خوانند متوسط تقريبا 5 ـ4 و يك خواننده تندخوان تقريبا 3 ـ2 مكث براي چنين سطري خواهد داشت. يعني در هر مكثي كه تقريبا يك چهارم ثانيه طول مي كشد تندخوان دو تا چهار كلمه ولي كند خوان فقط يك كلمه مي خواند. تندخوان در حدود ششصد تا هزار كلمه در دقيقه متوسط خوان تقريبا سيصد تا چهار صد كلمه و كند خوان صد و پنجاه تا دويست كلمه در دقيقه مي خوانند. به تعبير ديگر آهسته خوان چهار دقيقه متوسط خوان دو دقيقه و تند خوان صرفا يك دقيقه براي خواندن يك عبارت معمولي از يك متن (در صورتي كه كلمات و ساختارهاي مشكل نداشته باشد) نياز دارد. اضافه بر اين كندخوان ميدان ديد محدودي دارد. ميدان ديد به محيطي كه در آن لغات بطور واضع قابل ديدن هستند گفته مي شود. كندخوانها از كلمه اي به كلمه ديگر مي روند در حالي كه روي هر كلمه مكث مي كنند. از طرف ديگر تندخوانها ميدان نگرش بزرگي دارند كه در آن مي توانند چندين كلمه را در يك زمان بخوانند. آنان صرفا ميدان نگرش وسيع ندارند بلكه نگرشي هم به پيرامون دارند. يعني مي توانند كلمات در زوايا و پيرامون ميدان ديدشان را ببينند. البته كلمات پيرامون ديد را به روشني نمي توانند ببينند اما جهت تكميل و حدس معناي آن ها مي توانند بقدر كافي كلمات را ببينند.

مطالعه این مقاله هم مفید است:
توصیه های مهم برای کنکوری ها برای موفقیت در کنکور



تكنيكهاي تند خواني

با بكار بستن نكات زير مهارت تند خواني را در خود تقويت كنيد:

1- مكثــها و توقفهاي چشمان خود را حين مطالعه سطور كــاهش دهيد. اين همان تمركزهاي لحظه اي بروي حروف و واژه ها اسـت. مـا هنگام خواندن هر يك از سطرهاي يك مـتـن چشمان خود را بصورت جهشي بسمت جلو حركت مي دهيم اكنون هر ميزان كه ما اين مكثـها و جهشــها را كـاهش دهيـم سـرعـت خـوانــدنمان نيز افزايش مي يابد. تـــعداد اين توقفها معمولا در افراد كند خوان به 7 بار در هر سـطر ميرسد اما شما ميتوانيد اين تعداد مكث را به 3 بار در هر سطر كاهش دهيد.

نكته:هنگام مطالعه چشمان خود را در طول سطور حركت دهيد و نه سر خود را.

نكته: براي كاهش مكث ها و توقفها ميبايست حوزه ديد خود را افزايش دهيد. براي اين منظور شما بايد سعي كنيد تا تصاوير واقع در گوشه چشمان خود را بدون اينكه بطور مستقيم به آنها نگاه كنيد، ببينيد.

نكته:اجازه ندهيد حين مطالعه ديدتان دچار سرگرداني گردد.

2- واژه ها را گروه بندي كنيد. ما ديگر آموخته ايم كه چگونه حروف را با يكديگر تركيب كرده و كلمات را خوانده و درك كنيم. اكنون بايد بياموزيم كه دسته اي از كلمات را با يكديگر تركيب كرده و يك جمله را در آن واحد بخوانيم. و در قدم بعدي بايد بياموزيم كه چگونه جملات را دسته بندي كرده و مفهوم كلي يك پاراگراف را استخراج كنيم.

نكته: ثابت شده كه دسته بندي واژه ها قوه ادراك و فهم را افزايش ميدهد. بطور كلي مفهوم را آسانتر ميتوان از يك دسته واژه استخراج كرد تا از كلمات منفرد و حتي حروف تك.

3- هيچگاه به عقب باز نگرديد. اغلب افراد عادت كرده اند هنگام مطالعه به عقب بازگشته و واژه ها و يا قسمتهايي از متن را كه بدرستي متوجه نشده اند را بازخواني كنند. اين كار فقط از سرعت خواندن شما ميكاهد. شما ميتوانيد با مطالعه تكميلي قسمتهايي كه بدرستي متوجه نشده ايد را درك كنيد. شايد با خودتان بگوييد كه اين باز خواني مجدد هم زمانبر است. اما باز گشت مكرر به عقب براي بازخواني قسمتهاي درك نشده به مراتب وقت گير تر از مطالعه مجدد يك مطلب به روش تند خواني ست.

4- هدفمند مطالعه كنيد. هدف خود را از مطالعه هر مطلبي از پيش تعيين كنيد. كه چه نوع اطلاعاتي را ميخواهيد كسب كنيد. اين كار سبب ميگردد تا شما اطلاعات غير ضروري و حاشيه اي را در فرايند مطالعه حذف كنيد.

5- فقط كلمات و مفاهيم كليدي را مطالعه كنيد. ما براي نگاشتن مطالب ناگزيريم پاره اي دستورات نوشتاري و ساختار صحيح جملات را رعايت كنيم. اما هنگام خواندن نه.40 تا 60 درصد كل يك متن از واژه ها و حروف بي اهميت و غير ضروري (البته براي درك آن) تشكيل يافته است. مانند حروف ربط مانند"و" و "يا". بياموزيد تنها اسمها و افعال را بخوانيد. نكات و مفاهيم اصلي يك پاراگراف را يافته و آن را در ذهن بسپاريد و جزئيات خارج از موضوع اصلي را حذف كنيد.

6- با صداي بلند مطالعه نكنيد. سرعت ادا كردن و صحبت كردن بسيار كمتر از ظرفيت يادگيري و مطالعه شماست. در فرايند مطالعه ميبايست فقط چشمها و مغز درگير باشند. سرعت قوه بينايي شما بسيار بيشتر از سرعت تكلم شماست. بنابراين از تلفظ حروف و واژه ها حين مطالعه خودداري كنيد. اما مسئله اصوات به همين جا ختم نيمشود. ما حين خواندن در ذهن خود نيز اصوات مرتبط با حروف و واژه ها را بيان ميكنيم. اين همان نداي درون شماست زماني كه به اصطلاح در دلتان مطلبي را ميخوانيد. يعني ما پس از ديدن يك كلمه صبر ميكنيم تا صداي مرتبط با آن كلمه (تلفظ) در ذهنمان كامل شود سپس به سراغ كلمه بعدي ميرويم. اين عادت نيز سرعت مطالعه شما را كاهش ميدهد. به ياد داشته باشيد كه حذف كامل اين صداها در مغز و ذهن غير ممكن است اما ميتوان آنها را به حداقل رساند.

7- در محيط مطالعه خود هر عاملي كه موجب پرت شدن حواس شما ميگردد را حذف كنيد.

8-هر ميزان كه شما با واژگان و اصطلاحات يك زبان آشنا تر ومانوس تر باشيد درك بهتري نيز از متون نگاشته شده به آن زبان خواهيد داشت. بنابراين تا ميتوانيد واژه و اصطلاح جديد بياموزيد.

9- تمرين كنيد، تمرين كنيد. تا ميتوانيد تند خواني را تمرين كنيد. تند خواني نيز همچون ساير مهارتها نياز به ممارست دارد.

10- تمركز خود را حين مطالعه حفظ كنيد. بدين مفهوم كه در حين خواندن مطلبي در آن واحد به چيز ديگري فكر نكنيد.

مطالعه مقاله
چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم هم پیشنهاد می گردد.

هنگام مطالعه را نروید.

1-1-وجود سلامت و آرامش ذهنی و عاطفی شرط اصلی مطالعه خوب است، بنابراین باید تلاش كنید كه در آرامش فكری هرچه بیشتر به مطالعه بپردازید و در پی ایجاد آرامش فكری و بهداشت روانی باشید.

1-2-ذهن آدمی همچون اعضای بدن برای فعالیت‌های روزانه خود به موادغذایی و اكسیژن كافی نیازمند است، شما با تغذیه مناسب، انرژی مورد نیاز خود را تامین كنید. البته تغذیه مناسب، یكی از مهمترین عوامل موثر در افزایش كارآیی حافظه است.

1-3- مكان مطالعه باید عاری از سر و صدا باشد و عوامل و محركهایی كه منجر به حواس‌پرتی می‌شوند در آنجا به حداقل ممكن برسانید .

1-4-نور و حرارت مكان مطالعه باید مناسب باشد. دمای 20 درجه و نور متوسط كه نه خیلی زیاد باشد و نه كم، مفید خواهد بود.

1-5- برای مطالعه در روز، زمان مشخصی را در نظر بگیرید؛ به طوری كه در آن زمان به هیچ كار دیگر نپرداخته، آمادگی كامل برای مطالعه داشته باشید.

1-6-نشستن پشت میز مطالعه بهترین وضعیت مطالعه است، لذا از دراز كشیدن بپرهیزید كه تمركز حواس را از بین می‌برد و موجب خواب‌آلودگی می‌شود.

1-7-بهتر است در محل به خصوصی مطالعه كنید و مكان مطالعه خود را كمتر تغییر دهید. استفاده از یك مكان مشخص برای مطالعه به تمركز حواس كمك می‌كند.

1-8-استفاده از روش‌های مختلف برای مطالعه: به کارگیری روش‌های مختلف و عدم وابستگی به یک روش مطالعه می‌تواند ما را در یادگیری بیشتر و بهتر یاری نماید. اصولا درانجام کارهای مختلف استفاده از روش‌های مختلف سودمندتر است.

1-9- تنوع درمطالعه : نباید وقت زیادی را برای خواندن یک درس یا مطلب خاص، اختصاص داد. این امر تاثیر زیادی در دیرتر خسته شدن مغز و ذهن دارد.

1-10-یاد خدا: تمرکز و آرامش درمطالعه از مسایل مهم و انکار نشدنی است و به اعتقاد ما مسلمانان یاد خدا بهترین آرامش برای انسان است.

برای مشاهده لیست مدرسین و اساتید کنکور کلیک کنید: تدریس خصوصی کنکور

2- راهکارهای تمرکز

2-1- تند خواندن: وقتی شما به بهانه بهتر فهمیدن بسیار کند پیش می روید و کلمه به کلمه می خوانید، درگیری ذهنی مطلوبی را ایجاد نمی کنید و ذهن شما که از این ساکن بودن کلافه می شود، خود را در جایی دیگر مشغول می کند و حواستان پرت می شود. بنابراین سرعت مطالعه خود را تا آنجا افزایش دهید که یک درگیری ذهنی مطلوب ایجاد شود. در این سرعت، ذهن متمرکز است. حتی اگر بتوانید سرعت مطالعه خود را به دو برابر افزایش دهید بسیار عالی است چرا که هم در وقت خود صرفه جویی نموده اید و هم با درگیری ذهنی و تمرکز بیشتری خوانده اید.

2-2-مطالعه اولیه: مطالعه اولیه همان گرفتن اطلاعات ابتدایی است. در مطالعه اولیه، قصد شما کنجکاو کردن ذهن با گرفتن اطلاعات ساده و کم حجم و مقدماتی است. در مطالعه اولیه شما متن را خط به خط نمی خوانید بلکه نگاهی گذرا به متن می اندارید و یک سری مفاهیم اولیه را از متن می گیرید که مثلاً متن حول و حوش چه موضوعی است.

2-3-سؤال کردن: یادتان باشد که پیش از مطالعه، با یکی دو سؤال، ذهن خود را هدفدار کنید. وقتی می گوییم هنگام مطالعه مدام از خودتان سؤال کنید، منظورمان این است که پیش از مطالعه، در حین مطالعه و پس از آن، می توانید از خود بپرسید

2-4-نوشتن: هنگام مطالعه، همیشه قلم و کاغذی در دست داشته باشید. چه آنچه که می خوانید رمان باشد چه شعر، چه مطالعه آزاد، چه کتاب درسی، اعم از حفظ کردنی یا فهمیدنی. در یک مطالعه فعال و پویا، کمتر چیزی می تواند به اندازه قلمی که در دست دارید، ذهن شما را درگیر و متمرکز کند.

2-5-تداعی نوشته ها: در آخرین مرحله، به نوشته خود نگاه می کنید و همه چیز را به خاطر می آورید. یادمان هست که این نوشته ها اشاره وار و مختصر بود. قصد شما این است که با بیانی اجمالی تر و ساده تر بین نوشته ها و مطالب کتاب ارتباط برقرار کنید. تلاش شما برای برقرار سازی ارتباط میان نوشته های مختصر و مفاهیم کتاب همان درگیری ذهنی است. همان درگیری ذهنی که برای تمرکز حواس به آن نیاز مبرم داریم.

--- تکنیکهایی برای تقویت تمرکز

چکیده: اکثر افراد دوست دارند در مواقعی که مطلبی را مطالعه می‌‌کنند جای مناسب و راحتی داشته باشند. البته برخی افراد اینگونه نیستند و در مترو، اتوبوس و تاکسی و حتی حاشیه خیابان نیز به راحتی روی مطلب یا موضوع مورد نظرشان تمرکز می‌‌کنند. اما به راستی چرا برخی می‌‌توانند تمرکز حواس داشته باشند و برخی دیگر از آن بی بهره اند؟

دلیل آن هرچه باشد راههایی برای تقویت تمرکز در افراد وجود دارد که در این مقاله به برخی از آنها اشاره می‌‌کنیم.



تقویت تمرکز به تمرین نیاز دارد. ممکن است در هنگام شروع تمرینات ابتدا پیشرفت کمی را حس کنیم، ولی وقتی 4 تا 6 هفته که از پرورش یادگیری مهارت‌ها گذشت، شاهد پیشرفت های قابل توجهی خواهید شد.

برای شروع تمرینات باید موارد زیر را تمرین کنیم:



1- حواست را جمع کن:

این شیوه ممکن است ظاهرا ساده به نظر بیاید، ولی در عین حال بسیار موثر است. وقتی که حواستان پرت می‌‌شود و ذهنتان سرگردان است مرتب به خودتان هشدار دهید که " حواست را جمع کن ". این روش کم کم باعث می‌‌شود که توجه شما به موضوع مورد نظرتان جلب گردد.



2- روش عنکبوتی:

اگر شما تار عنکبوتی را تحریک کنید، تار تکان می‌‌خورد و عنکبوت نسبت به جنبش تار از خود واکنش نشان داده و می‌‌خواهد علت حرکت را بیابد. ولی وقتی این عمل چندین بار تکرار شود، خواهید دید که عنکبوت دیگر نسبت به حرکت تار هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهد و متوجه می‌‌شود که حشره ای به دام او نیفتاده است. این روش را یاد گرفته و ذهن خود را پرورش دهید و در برابر حواس پرتی تسلیم نشوید. شما باید تمرکزتان را بر روی هدفی که در ذهن دارید، حفظ کنید.



3- فرصتی برای افکار مزاحم:

در طول روز زمان ویژه ای را به فکر کردن درباره مسائلی که به ذهن شما خطور می‌‌کند و تمرکزتان را بهم می‌‌زند اختصاص دهید. به طور مثال ساعت 4:30 تا 5 بعدازظهر زمانی است که شما می‌‌توانید به این افکار بپردازید. هنگامی که این افکار مزاحم در طول روز به ذهن شما خطور کرد و باعث نگرانی شما شد، به یاد بیاورید که زمان ویژه ای را برای آنها در نظر گرفته اید و اجازه دهید که از ذهن شما خارج شود. کسانی که از این روش استفاده کرده اند، توانسته اند 35% از افکار مزاحم را در طول 4 هفته در خود کاهش دهند و این تغییر بزرگی است.



4- چوب خط زدن برای افکار مزاحم:

کارت های کوچکی درست کنید و آنها را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید، یک قسمت را به صبح و یک قسمت را به بعداز ظهر و قسمت سوم را به شب اختصاص دهید. هر بار که حواستان پرت شد، یک خط در قسمت مخصوص بکشید و برای هر روز یک کارت برای خود تهیه کنید. به مرور متوجه خواهید شد که تعداد خط‌ها روز به روز کاهش می‌‌یابد و این واقعا جالب است.



5- زمان استراحت:

وقتی که ما برای مدت طولانی می‌‌نشینیم، خون بدن ما به دلیل نیروی جاذبه، به طرف پایین ترین نقطه بدن یعنی پاها کشیده می‌‌شود. ماهیچه های ما همانند یک پمپ عمل می‌‌کنند. هنگامی که پس از نشستن راه می‌‌رویم، خون به طور یکنواخت به سراسر بدن می‌‌رسد. در نتیجه اکسیژن بیشتری به مغز شما می‌‌رسد و احساس شادابی و سرحالی می‌‌کنید.



6- عوض کردن موضوع:

بسیاری از دانش آموزان به وسیله تغییر موضوع مطالعه به تمرکزشان کمک می‌‌کنند. شما هم می‌‌توانید هر 2 ساعت را به مطالعه یک درس اختصاص دهید و پس از آن موضوع را عوض کنید.



7- جایزه و پاداش:

هنگامی که کاری را به طور کامل انجام دادید، به خودتان پاداش دهید. کار شما ممکن است خیلی کوچک و یا بزرگ باشد. شما هم می‌‌توانید متناسب با کارتان برای خود جایزه و یا پاداش در نظر بگیرید. این جایزه می‌‌تواند خواندن یک مطلب جالب و دیدن یک فیلم و یا هر چه شما دوست دارید باشد.

3- راهکارهای برنامه ریزی صحیح

1- برنامه ای که تنظیم می شود باید انعطاف پذیر و قابل اجراء باشد یعنی برای جبران وقتهای از بین رفته وقت آزاد وجود داشته باشد.

2- زمانی را که برای مطالعه یک درس در نظر می گیریم تقریبا باید دو برابر زمانی باشد که درس را از معلم فرا می گیریم.

3- در تنظیم برنامه درسی توجه کنید که مطالعه درسهای شبیه به هم پشت سر هم قرار نگیرد.

4- در برنامه درسی خود حداقل هفته ای یک ساعت را برای مرور هر درس در نظر بگیرید و هنگام نزدیک شدن به کنکور ساعت مرور درسها را بیشتر کنید.

5- سعی کنید بیش از دو ساعت صرف مطالعه یک درس نشود.

6- بین جلسات درس حتما مدت کوتاهی را استراحت کنید چرا که فعالیت مداوم باعث ضعف یادگیری می شود (ترجیحا بعد از هر 45 دقیقه درس خواندن یک ربع استراحت کنید).

7- برنامه درسی خود را روی دیوار یا روی میز مطالعه قرار دهید تا همیشه در مقابلتان باشد.

8- به هدفی که انتخاب کرده اید اعتقاد و ایمان قلبی داشته باشید و خود را با دیگران مقایسه نکنید.

برای مشاهده لیست کاملی از تست های کنکور تمامی رشته ها کلیک نمائید: .....

خصوصیات یک برنامه ریزی خوب برای کنکور

1- معقول و منطقی باشد

در ابتدای کار به مبزان توانایی خودتان ساعت مطالعه در نظر بگیرید و به مرور آن را افزایش دهید.

2- قابلیت تغییر داشته باشد.

با در نظر گرفتن ساعت های جبرانی و امکان تغییرات حداقل، برنامه را انعطاف پذیر کنید.

3-تنوع داشته و در عین حال تکرار شونده باشد.

برنامه تکرار شونده باعث شرطی شدن ذهن می شود و به این ترتیب شما در هر شرایط روحی آمادگی مطالعه درسهای ویژه آن را خواهید داشت. به عنوان مثال می توانید در برنامه تکرار شونده خود برای عصرهای شنبه درسهای ریاضی و عربی را در نظر بگیرید.

4- تقسیم بندی بین درسها صحیح باشد.

چون درس های اختصاصی سه برابر عمومی ها در کنکور سراسری تاثیر می گذارند، باید به این درسها بیشتر توجه کنید.

5- مرور و دوره در آن لحاظ شده باشد.

در یک برنامه مطالعاتی خوب، قطعا باید زمانی را برای تکرار و دوره در نظر گرفت چرا که مطالعه بدون تکرار و دوره به هیچ وجه ثمر بخش نخواهد بود.

6- تمرین و تست کافی در برنامه پیش بینی شود.

دانش آموز در هر رشته ای که تحصیل می کند با توجه به اهمیت درسها در مجموع هر هفته باید حدود 1000 تست حل کرده و پاسخ ها را بررسی نماید.

7- زمان بندی هر وعده مطالعاتی را صحیح تنظیم کنید.

برای تقویت قدرت یادگیری در یک وعده ای که درسی را مطالعه می کنید لازم است ساعت محدودی را برای آن در نظر بگیرید. مثلا در درسهای اختصاصی یا درسهایی که علاقه بیشتری دارید بین یک و نیم تا سه ساعت برنامه ریزی کنید.

برنامه ریزی: روشی است به صورت گام به گام که برای انجام هر چه بهتر و به موقع فعالیت ها و بها دادن به وقت انجام می شود. شما می توانید با یک برنامه ریزی مناسب

1- در وهله ی اول باعث ایجاد آرامش و اطمینان در وجود خود شوید.

2- به موقع، به مطالعه ی تمام دروس خود بپردازید.

3- اعتماد به نفس را در خود افزایش دهید.

4- علاقه و عادت به مطالعه را در خود افزایش دهید.

5- اضطراب و نگرانی از امتحان را حتی در شب امتحان و یا کنکور کاهش دهید. برای داشتن یک برنامه ریزی مناسب می توانید به موارد زیر عمل کنید:

1- همه ی افراد با یکدیگر تفاوت هایی دارند پس بهتر است با توجه به بهره ی هوشی، شرایط و امکانات و عادت های مطالعه شما برای خودتان، برنامه ریزی داشته باشید و از افراد دیگر پیروی نکنید.

2- می توانید از افرادی که دارای تخصص در این زمینه هستند و از روحیات شما آگاهی دارند برای ترتیب دادن یک برنامه استفاده کنید.

3-به ترتیب مطالعه دروس توجه داشته باشید، درس هایی را که به آنها کمتر علاقه دارید اول بخوانید. مخصوصا کنکوری ها می توانند پس از مطالعه ی دو درس اختصاصی حتما یک درس عمومی را مطالعه نمایند.

4-وقتی در برنامه ریزی خود درسی را در ساعت معین مطالعه می کنید همیشه همین روند را ادامه دهید چرا که بعد از مدتی ذهن شما نسبت به آن موضوع شرطی شده و در آن ساعت درس مورد نظر را بهتر یاد می گیرید.

5-میزان یادگیری با مدتی که صرف آن می شود رابطه ی نزدیک دارد، پس توصیه می شود برای مطالعه در روزهای قبل از امتحان، وقت کافی را در نظر بگیرید و روز آخر را صرف دوره کردن مطالب کنید.

6-در برنامه ریزی حتما فرصتی کم را برای تفریح و انجام کارهای مورد علاقه اختصاص دهید.

4- تست زنی درست

5- بررسی آزمونهای آزمایشی

6- شیوه درست پاسخ گویی به آزمونها

7- مرور

معجزه ای به نام مرور

یکی از مهم‌ترین ارکان برنامه‌ریزی درست برای موفقیت درکنکور، مرور مطالب خوانده شده است. دانش‌آموزان در طول سال، برنامه‌های زیادی برای یادگرفتن مطالب انجام می‌دهند. ساعت‌های متوالی و متمادی را به خواندن مطالب، تست زدن و یا حفظ کردن اختصاص می‌دهند و زحمت زیادی می‌کشند، ولی یاد‌گرفتن مطالب بدون طی فرآیند یادآوری، فایده‌ی چندانی ندارد و بدون آن، تمام زحمات دانش‌آموزان بر باد می‌رود. چون داوطلبین می‌بایست در روز کنکور تمام مطالبی را که آموخته‌اند، به یاد آورند تا بتوانند پاسخ‌گویی درست داشته باشند و این خود اصلی‌ترین دلیل بر اهمیت مرور است.

هدف از مرور مطالب چیست؟

هر انسانی دارای سه نوع حافظهی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت میباشد. در حافظهی کوتاهمدت، اطلاعات زمان کمی در حافظه میماند و اگر مدتی از آن استفاده نشود، در مدت کمی پاک و فراموش میشود. به عنوان مثال: اگر یک فرمول فیزیک و یا معنای یک لغت را یک بار ببینید ولی دوباره به آن مراجعه نکنید، با توجه به حجم محدود این حافظه، پس از مدتی آن فرمول را فراموش خواهید کرد و به جای آن، مطالب و اطلاعات دیگری در حافظهی کوتاهمدت ذخیره میشود. ولی اگر آن مطلب مرور شود یا از آن استفاده شود، به حافظهی میانمدت انتقال مییابد. حافظهی میانمدت، ظرفیت بیشتری دارد و امکان نگهداری اطلاعات در آن بیشتر است. چند بار استفاده در طول زمانهای متناوب، باعث انتقال کافی و بدون اضطراب و استرس مخرب، با انتخاب راهحلی مناسب به تمامی سؤالات پاسخ داده شود.

مطالعه این مقاله هم بسیار مفید است:
چگونه برای کنکور درس بخوانیم



یادآوری:

یادآوری مطالب خوانده شده معمولاً فرآیندی خودآگاه است یعنی انسان در موقع پاسخگویی به هر سؤال در جلسهی آزمون، آن دسته از مطالبی را که به آن موضوع وابسته است، به یاد میآورد. به همین دلیل اگر مطالب آموخته شده، درست دستهبندی نشده باشد، این یادآوری انجام نمیشود و یا ناقص انجام میپذیرد. مرور صحیح و به موقع، علاوه بر تسلط بر دروس، باعث یادآوری سریعتر و صحیحتر میشود.



شرایط مرور چیست؟

1- برنامه‌ریزی صحیح و نظم دادن به مرور:

مهمترین شرایط برای رسیدن به اهداف مرور یعنی حفظ، یادگیری، تسلط و یادآوری دروس و مطالب خوانده شده، برنامهریزی منظم و صحیح مرور است. البته این نظم بستگی به نوع مطالب انتخاب شده برای مطالعه نیز دارد. ولی در هر صورت، شرط اصلی هر نوع مرور، نظم انجام آن است.



2- تمرکز کافی موقع مرور:

تمرکز در مطالعه یکی از شروط اصلی مطالعه است و موقعِ مرور مطالب نیز از اصلیترین شروط است زیرا بدون تمرکز کافی اگر یک مطلب ده بار نیز مرور شود، به یادگیری منجر نخواهد شد. پس هر کس برای هدر ندادن وقت ارزشمنداش، باید در موقع مرور مطالب تا حد امکان تمرکز کافی داشته باشد.



3- مطالعه با حجم مناسب:

مسلماً معنای مرور یعنی چند بار مراجعه به دروس و مطالعهی آنها است. به همین دلیل، برای اینکه تعداد این مرورها و فواصل آن به اندازهی کافی باشد، باید در موقع مطالعه، حجمی مناسب انتخاب شود تا مرور آن مطالب نیز با حجم و تعداد تکرار مناسب و کافی انجام شود.



4- انتخاب روش مطالعه درست:

اگر قرار باشد تمام مطالب خوانده شده، دوباره مرور شود، به هیچ وجه امکان مرور و تکرار کافی وجود ندارد و شاید مطالعهی همهی مطالب خوانده شده، بیش از دوبار امکانپذیر نباشد؛ ولی اگر در مطالعهی بار اول، روشی درست انتخاب شود یعنی با خلاصهنویسی، علامتگذاریهای متنوع و مشخص کردن مطالب مشکل، در موقع مرور با وقتگذاری بسیار کمتری میتوانیم تمام مطالب را یاد بگیریم و حداقل تا پنج بار مطالب خوانده شده را مرور کنیم.



اگر روش ما صحیح باشد، شاید برای مرور مطلبی که یک ساعت وقت ما را گرفته است، به ده یا پانزده دقیقه زمان احتیاج باشد، اینکار، انتقال اطلاعات از حافظهی میانمدت به حافظهی بلندمدت را فراهم میسازد. نام اعضای خانواده، شماره تلفنهای مهم، نام خیابانها، معنای بسیاری از لغتها و تمام مطالبی که امروز به صورت بدیهی در حافظهی شما ثبت شده است، فرآیند انتقال را گذراندهاند. پس امکان حفظ مطالب دیگر نیز به شرط مرور کافی و به موقع وجود دارد.



5- فهمیدن و یادگیری مطالب خوانده شده:

مرور مطالب علاوه بر ذخیرهسازی و نگهداری آن، سبب فهمیدن بهتر نیز میشود. فهمیدن هر مطلب با تکرار به موقع به دست میآید. البته برای فهمیدن برخی از دروس علاوه بر مرور میبایست تمرین و تست مناسب در زمانهایی با فاصلهی معین انجام پذیرد. بسیاری از دانشآموزان فکر میکنند میتوانند با یک بار خواندن دروس البته با دقت و تمرکز فراوان، آن درس را خوب یاد بگیرند ولی این اتفاق نمیافتد و در کمال تأسف مطالب خوانده شده غالباً پس از مدتی به فراموشی سپرده میشود. بهتر است هر درس را چند بار در فواصل معین و البته با حجم کمتر، مرور و تمرین کرد تا خوب فهمیده شود.



6- تسلط بر درس:

مرور صحیح و به موقع اغلب به تسلط در تست زدن در سر جلسهی آزمون منجر میشود. تکرار و تمرین به اندازهی کافی هر مطلب باعث میشود که آن مطلب ملکهی ذهن ما شود.



هر مطلب چگونه باید مرور شود؟

1- مرور مطالب مطالعه شده شامل کتاب، جزوه‌ و خلاصه‌ی درس:

بهترین روش مرور این دسته از مطالب، مرور مرحلهای با فواصل منظم و افزایشی است. هر بار مطلبی خوانده شود، پس از 10 دقیق شروع به فراموشی میکند. پس بعد از خواندن هر درس جدید لازم است آن درس دوباره مرور شود. این مرور حتی با نگاه کردن به جملات و کلمات کلیدی، پاسخ دادن به پرسشهای انتهایی درس و یا نوشتن خلاصهی درس حاصل میشود. روز بعد از مطالعه، مرور دوبارهی مطالب خوانده شده لازم است.



برای اینکه در خواندن دوبارهی مطالب، دچار به هم ریختگی نشویم، بهتر است مجموعهی مطالبی را که در یک روز خواندیم، روز بعد آنها را در یک زمان مطالعاتی مثلاًیک ساعت مرور کنیم. به عنوان مثال در روز یکشنبه در 6 ساعت، ادبیات 2 درس 10، زبان پیش درس 2، زیستشناسی پیش قسمت پروتئینسازی و فیزیک پیش مبحث حرکت دایرهای مطالعه شده است. در روز دوشنبه موارد فوق در بین ساعت 5 تا 6 بعدازظهر مرور شود.

این مراحل مرور باید در فواصل یک هفته بعد از آن، یک ماه بعد از آن، یک هفته و چهارماه بعد از آن یک ماه، دوباره تکرار شود تا آن مطلب به خوبی در ذهن ما ثبت شود. نمودار زیر اهمیت مرور با فواصل منظم و افزایشی را در به تعویق انداختن فراموشی نشان میدهد.



2- مرور تستها:

تستها به دو دستهی کلی تست تحلیلی و تست زماندار تقسیم میشود که لازم است در فواصل بین مرورهای مباحث مطالعه شده، زده شوند. مثلاً بین مرور روز بعد و هفتهی بعد از آن، تست تحلیلی زده شود و مقدار دیگری تست تحلیلی نیز در فواصل مرور هفتهی بعد و مرور یک ماه بعد از آن انجام پذیرد. موقع تست زماندار نیز حدوداً بین مرور ماه بعد و مرور چهارماه بعد از آن میباشد. در هر بار تستزنی لازم است تستهای علامتدار قبلی نیز مرور شود.

قبل از هر آزمون آزمایشی، بهترین زمان مرور غلط و نزدههای آزمونهای آزمایشی قبلی است و پس از هر آزمون آزمایشی نیز مرور غلط و نزدههای همان آزمون لازم است.



3- واژگان، اصطلاحات، فرمولها، تاریخ ادبیات نیز باید در فواصل منظم و افزایشی مانند یک روز بعد، سه روز بعد، هفت روز بعد؛ پانزده روز بعد و سی روز بعد مرور شود و در هر مرحله، اگر آن واژگان یا اصطلاحات فراموش شد، دوباره در مراحل پنجگانهی حفظ قرار گیرد.





8- دقت

1- افزایش هوشیاری در هنگام مواجهه با سؤالات ساده:

همان‌طور که گفته شد، عمده‌ترین دلیل بی‌دقتی، کاهش غیرارادی توجه در هنگام حل سؤالات ساده است. مؤثرترین راه حل مقابله با این مورد، افزایش هوشیاری در هنگام مواجه با سؤالات ساده است. بسیار ساده است. کافی است هر وقت که سؤال ساده دیدید... حالات جسمانی‌تان تغییر کند گویی موضوع بسیار مهم و خطرناکی را دیده‌اید چراکه در این لحظات، احتمال بی‌دقتی بسیار زیاد وجود دارد و شما در خطر آن قرار دارید.

2-خواندن کامل هم‌ضربیات

یکی دیگر از دلایل بی‌دقتی در مطالعه و آزمون، توجه نکردن به جزئیات هماهنگ نبودن سرعت چشم با ذهن است. برای رفع این مشکل باید از روش خط‌بر استفاده کنید. در این روش، مداد (یا انگشت اشاره‌ی) خود را زیر خطوطی که مطالعه می‌کنید، حرکت دهید و هماهنگ با آن، چشمان خود را حرکت دهید.

چند نکته‌ی مهم

1-اگر چشمان شما با حرکت انگشت خط‌بر هماهنگ نیست، تمرین زیر را انجام دهید:

کتاب درسی خود را وارانه بگیرید و از اولین کلمه‌ی بالای صفحه، سمت راست شروع کنید و انگشت خط‌بر خود را از زیر خطوط حرکت دهید و سعی کنید چشمان خود را با آن هماهنگ کنید. هدف از این تمرین، فقط هماهنگی چشم شما با انگشت خط‌بر است و نیازی به فهمیدن مطالب نیست.

2- در آزمون‌ها و امتحانات، خواندن کامل صورت سؤال، موضوع بسیار مهمی است که ما معمولاً به آن توجهی نمی‌کنیم.



در این‌جا ذکر 2نکته لازم است:

اولاً یادمان باشد که در هر امتحانی، فرصت برای خواندن سؤال برای ما در نظر گرفته شده است. معمولاً تصور ما بر این است که زمانی که 10 سؤال داریم و 20 دقیقه وقت یعنی برای پاسخگویی به هر سؤال، 2دقیقه وقت داریم در حالی‌که برای خواندن و پاسخ‌دادن به هر سؤال، 2دقیقه وقت داریم. دوماً در امتحانات سعی‌کنید زیر کلمات مهم در صورت سؤال حتماً خط بکشید مثل (نیست، ندارد و ...)

3- فعال بودن

نمودار شکل مقابل نشان می‌دهد که با افزایش سرعت مطالعه (حل کردن سؤال)، دقت بیشتر می‌شود تا زمانی‌که به ناحیه‌ی مطالعه فعال برسیم.

پس از آن با افزایش سرعت، دقت کاهش یابد. علت بی‌دقتی در هنگام (حل سؤالات ساده، مطالعه‌ی دروس عمومی، کلاس‌هایی که معلم آرام و بدون شور) صحبت می‌کند کاملاً به فعال‌نبودن ‌ما، مربوط می‌شود. برای افزایش دقت از طریق (فعال‌بودن) کافی است از تکنیک یادداشت برداری استفاده کنیم. یعنی در آزمون با یادداشت‌کردن محاسبات و در هنگام مطالعه با یادداشت کردن کلمات و نکات کلیدی که در مقاله‌ی حافظه برای‌تان توضیح دادم.

4- تنظیم وقت

همان‌طور که گفته شد، (عجله) یکی دیگر از عوامل بی‌دقتی است. برای حذف این مورد در امتحانات با استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان، وقت خود را تنظیم کنید و در هر درس فقط به اندازه‌ی همان درس وقت بگذارید.

در هنگام مطالعه نیز در هدف‌گذاری هر زنگ مطالعه دقت کنید تا بر مبنای سرعت واقعی خود پیش‌بینی نمایید چراکه اگر بیشتر معین کنید قطعاً عجله خواهید کرد و اگر کمتر معین کنید قطعاً با فعال‌نبودن مطالعه، باز هم بی‌دقتی خواهید کرد.

توصیه می‌کنم حتماً هر شب 30 دقیقه به زدن تست زماندار اختصاص دهید، این کار تأثیر بسیار زیادی در کنترل بر زمان و درنتیجه کاهش بی‌دقتی خواهد شد. این کار را حتماً هر روز به مدت 30 دقیقه (10سؤال عمومی و 10سؤال اختصاصی) انجام دهید

بی‌دقتی یکی از رایج‌ترین مسائل دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور است. بارها اتفاق افتاده است که دانش‌آموزان به دلیل بی‌دقتی )علیرغم داشتن اطلاعات بالا) در امتحانات نمره از دست داده‌اند. قطعاً برای شما هم اتفاق افتاده است که بعد از امتحان، افسوس سؤالات را بخورید که علیرغم آن‌که پاسخ آن‌ها را می‌دانستید، به دلیل (بی‌دقتی) نتوانستید به آن‌ها پاسخ دهید. البته بی‌دقتی انواع متفاوتی دارد؛ ندیدن قسمت‌هایی از صورت سؤال، اشتباهات محاسباتی و... برخی از انواع بی‌دقتی است.

یادمان باشد که برای موفقیت در تحصیل، داشتن اطلاعات علمی کافی نیست. استفاده از مهارت‌هایی که بتواند میزان بهره‌وری ما از این اطلاعات را افزایش دهد نیز امری بسیار مهم است. اما از آن‌جایی‌که تعریف دقت در شناخت راه‌های افزایش آن بسیار مؤثر است، ابتدا می‌خواهیم دقت را تعریف کنیم.



دقت به معنی توجه غیر ارادی از طریق حواس 5گانه است.

برای این‌که بتوانید معنی و مفهوم دقت را بهتر لمس کنید، به اطراف خود نگاه کنید. سعی کنید تمام اجسام و وسایلی که را که (مثلاً به رنگ آبی) هستند به خاطر بسپارید.

اکنون چشمان خود را ببندید و سعی کنید اجسام و وسائل را که به رنگ دیگری (مثلاً سفید) هستند، یادآوری کنید! این کار قطعاً دشوار خواهد بود. توانایی حفظ توجه (ارادی) به موضوعی بدون این‌که موضوعات دیگر توجه ما را از بین ببرد، به معنی تمرکز است. اما دقت به‌معنی توجه غیرارادی است.

در مثالی که زده شد، رنگی که آگاهانه به خاطر سپرده می‌شود (رنگ آبی)، نمادی از مطالب مهم و یا قسمت‌هایی از سؤال است که ما می‌دانیم باید به آن توجه کنیم و رنگ دیگر (رنگ سفید در این تمرین) نماد مطالب و قسمت‌هایی است که ما فکر می‌کنیم مهم نیستند و به همین دلیل به آن بی‌توجهی می‌کنیم.

اگر در هنگام حل سؤال (یا مطالعه) اهمیت مطلبی را بدانیم، قطعاً به آن توجه خواهیم کرد و بی‌دقتی زمانی رخ می‌دهد که ما از کنار مطلبی می‌گذریم (به ‌صورت ناآگاهانه) پس برای تقویت دقت باید (توجه غیرارادی) خود را تقویت نماییم.

طبق تحقیقات صورت‌گرفته، 75درصد از اطلاعات از طریق حس بینایی (قوه‌ی باصره) وارد حافظه‌ی ما می‌شود. این موضوع نشان از میزان اهمیت حس بینایی دارد. جدول درصد ورود اطلاعات از طریق حواس 5گانه به حافظه‌ی انسان در زیر آمده است. البته این موضوع به منزله‌ی بی‌اهمیت بودن حواس دیگر نیست. ولی می‌تواند کمک قابل توجهی در روش‌های افزایش دقت داشته باشد.



حس درصد ورود اطلاعات

بینایی %75

شنوایی %13

لوپایی %6

چشایی- لامسه هر کدام %3

2نکته‌ی مهم:

1- دقت، ذاتی نیست: دقت، یک مهارت است نه یک دانش و هر مهارتی با تمرین، قابل پرورش است. بنابراین یقین داشته باشید که خواهید توانست دقت خود را با انجام تمرینات زیر افزایش دهید.

2- دقت، اولین مرحله از مراحل انتقال اطلاعات به حافظه‌ی بلندمدت است:

(در مقاله‌ی حافظه) مراحل انتقال مطلب به حافظه‌ی بلند مدت به ترتیب زیر گفته شد:

همان‌طور که در شکل نیز می‌بینید، اولین شرط انتقال اطلاعات (توجه یا دقت) است. شاهد این مدعی، مطالب بسیار زیادی است که ما در طول روز می‌بینیم، می‌شنویم و... ولی فقط آن‌هایی وارد حافظه‌ی بلند مدت می‌شود که ما به آن‌ها دقت می‌کنیم، پس (دقت) موضوع بسیار مهمی است چراکه اگر به موضوعی دقت نکنیم، اصلاً وارد مراحل انتقال مطلب به حافظه‌ی بلندمدت نخواهد شد.

انواع بی‌دقتی:

دانش‌آموزان و داوطلبان کنکوری، بیشتر در سه زمان (مطالعه- کلاس- آزمون) بی‌دقتی می‌کنند. در زیر به دلایل بی‌دقتی در این سه مورد و نیز راهبردهای ذهنی برای افزایش دقت می‌پردازیم ولی قبل از آن می‌خواهیم ببینیم که چرا بی‌دقتی می‌کنیم. روان‌شناسان و متخصصان مطالعه و یادگیری بر این باورند که بی‌دقتی در هنگام (مطالعه و آزمون) به 3دلیل رخ می‌دهد:



1- داشتن عجله: حتماً برای شما رخ داده است که می‌خواستید در مدت‌زمان کوتاهی کاری را انجام دهید (مثلاً لحظه‌ی آخر که از منزل خارج می‌شویم خیلی هم عجله داریم. یادمان می‌افتد که باید به کسی تلفن کنیم) در این مواقع ما معمولاً بی‌دقتی می‌کنیم و به برخی از موارد مهم توجه نمی‌کنیم این مورد در آزمون نیز رخ‌می‌دهد. عموماً داوطلبانی که در حل سؤالات یا خواندن سؤال عجله می‌کنند، از ضریب دقت بسیار پایینی برخوردارند.



2- سرگردانی چشم بین خطوط و برگشت‌های غیر ارادی چشم به عقب:

حتماً در هنگام مطالعه (و یا آزمون) برای شما اتفاق افتاده است که خطوط را گم کرده‌اید و حتی گاهی چشم‌های شما چند کلمه عقب‌تر را نگاه کرده است.

3- کاهش غیر ارادی توجه:

تحقیقات نشان می‌دهد بیشترین بی‌دقتی در جلسه‌ی آزمون، مربوط به سؤالات ساده است. این موضوع اشاره به کاهش ناآگاهانه‌ی توجه دارد.

در جلسه‌ی آزمون، زمانی که ما با یک تست (سؤال) ساده مواجه می‌شویم، احساس خوشایند موفقیت و رضایت درونی سبب می‌شود تا تصورکنیم پاسخ دادن به این سؤال، بسیار ساده است. این فرآیند پیچیده‌ی ذهنی حتی گاهی سبب می‌شود تا ما سؤال بعدی را بخوانیم. در اصل ضمیر ناخودآگاه ما با خود می‌گوید: «این سؤال که ساده است، سؤال بعدی را هم می‌توانم جواب دهم) بنابراین میزان توجه ما کاهش می‌یابد.





---نکاتی در زمینه افزایش یادگیری

1. شما باید با برنامه درس بخوانید ، اگر برنامه ریزی زمان بندی شده برای خود نداشته باشید، هرچقدر هم که درس بخوانید و نمره ی خوب بگیرید، هیچگاه متوجه ی جایگاه خود نمی شوید. متوجه نمی شوید در چه اوقاتی، چه درسی را بهتر می فهمید و یاد می گیرید ، متوجه نمی شوید چه زمانهایی را بی خود از دست داده اید . اصلا" تشخیص نمی دهید که برای چه درسی چقدر باید وقت بگذارید وچه درسی را به چه روشی بخوانید.

پس یک برنامه ریزی زمان بندی شده ، هرچقدر هم که ساده باشد ، خیلی چیزها را مشخص می کند

{برای این منظور می توانید به جدول خود کنترلی اسکینر، موجود درصفحه ی کنکور، مراجعه کنید.}

2. سعی کنید مکانی که در آن درس می خوانید ساده و آرام (نه سکوت محض)، حتی المقدور در منزل خودتان باشد . در غیر این صورت می توانید از کتابخانه ی نزدیک محل سکونت خود استفاده کنید.

3. سعی کنید همیشه به کارهای مدرسه و درس خواندن ، الویت دهید و بعد از انجام آنها به فعالیتهای دیگر(تماشای تلویزیون ، استفاده از کامپیوتر، تفریح ، مهمانی و... ) بپردازید.

برای تفریحات خود هم برنامه ی زمان بندی شده داشته باشید. حتما" برایتان پیش آمده که در طول روز 8 ساعت می خوابید و مثلا" 4 ساعت درس می خوانید ، ولی هرچقدر فکر می کنید ، نمی دانید 12 ساعت بقیه را چه کار کرده اید؟!!!

این همان وقت تلف شده است ، شما چون نمی دانید در آن زمان طولانی ، چه کار خاصی انجام داده اید، پس به نظرتان می آید که با اینکه هیچ تفریحی نداشتید ، باز هم نتوانستید درس بخوانید و ساعات مطالعه اتان بسیار کم است ولی خسته اید و نتیجه ی مطلوبی هم نمی گیرید.

چرا؟

1. چون برای آن 12 ساعت برنامه ای نبوده و خیلی راحت به هدر رفته بدون اینکه احساس کنید کار خاصی انجام داده اید.

اما اگر دیروز برای این 12 ساعت برنامه می ریختید( 10 تا 11 شب ، استفاده از اینترنت- 1 تا 3 ظهر، دیدن فیلم سینمایی کمدی – 5/5 تا 6 عصر، حرف زدن با تلفن – 5/8 تا 9 شب، کمک به مادر با شستن ظروف شام و.... ) آخر شب فردا با رضایت خاطر و بدون احساس بطالت ، به کارهایتان نگاه می کردید.



اگر قبلا" مشکلاتی در زمینه ی پیشرفت تحصیلی داشته اید:

1. درباره ی آن مشکل خوب فکر کنید و با معلمها و مشاورین و پدرو مادر خود ، مشکل را در میان بگذارید تا بتوانید نقاط ضعف را شناسایی کنید و قبل از اینکه مزمن و کهنه شود ، راه حلی برایشان پیدا کنید.(مثلا"دوست نداشتن درس خاصی ، احساس یاد نگرفتن درس خاصی، اضطراب امتحان ، خوب درس نخواندن و..... ).

2. در حین رفع نقاط ضعف ، روی نقاط قوت و تواناییهای خود نیز تاکید کنید و برای پروراندن آنها هم برنامه بریزید . دانستن نقاط ضعف نباید باعث شود که شما کل تواناییهایتان را زیر سوال ببرید.

3. به تناسب پیشرفتها ، پاداشهایی را برای خودتان درنظر بگیرید

هرچند وقت یکبار به عنوان پاداش به کارهای بسیار مورد علاقه ای که برایتان لذت بخش است ، بپردازید. مثلا" به خودتان قول بدهید که اگر یک هفته ی کامل از شنبه تا پنج شنبه ، برنامه اتان را به موقع به انجام برسانید و از برنامه عقب نیفتید ، جمعه ی آن هفته را به کوه بروید.

4. عوامل مخل یادگیری را محدود کنید

(زیاده روی در تماشای فیلم و تلویزیون ، انجام بازی های کامپیوتری یا استفاده ی بیش از حد از اینترنت ، بیرون رفتن از خانه به منظورهای مختلف و مکالمه ی بیش از حد با تلفن وخواب بیش از اندازه و.... )

5. ساعات مطالعه ی خود را کم کم (حتی اگر شده روزی 10 دقیقه ) ولی پیوسته افزایش دهید .مثلا" یک روز 7 ساعت مفید درس نخوانید و 3 روز بعد روزی 2 ساعت ، مگر اینکه اتفاق غیر مترقبه ای افتاده باشد.

چون 50% کارآیی مدت مطالعه بستگی به عادت مطالعاتی شما دارد.

6. از هدف هایی که نیازمند تلاش ، ولی قابل دسترسی اند، استفاده کنید . برای خود ، هدفهای بسیار سطح بالا که امکان دسترسی به آنها بسیارمشکل یا غیر ممکن است ، در نظر نگیرید.

7. مراقب تاثیر مخرب رقابت بیش از حد باشید . به جای اینکه خود را با دیگران مقایسه کنید ،همیشه خود را با دیروز خودتان مقایسه کنید.

8. برای خود علایق و یادگیری های جدید بوجود آورید ، چون لذت یادگیری های قبلی ، یادگیری های آتی را تشویق می کند.





افزایش انگیزش تحصیلی

آموختن عادات مطالعه ی صحیح و مفید و فراهم آوردن فرصت کسب موفقیت برای خود ، دارای اهمیت فراوان است.

وقتی برای خود مقرراتی در درس خواندن یا تفریح کردن ، در نظر می گیرید ، در برابر خود، قاطع و منصف باشید.

برای مطالعه ی خود هدف های کوتاه مدت در نظر بگیرید و در صورت رسیدن به آن هدف ، پاداش و در غیر این صورت خود را تنبیه کنید.

(مثلا" اگر فردا برنامه ی خود را به موقع انجام دادم ، حق دارم نیم ساعت از اینترنت استفاده کنم . اگر 3 روز متوالی از برنامه ام عقب ماندم ، یک هفته حق استفاده از اینترنت را نخواهم داشت).

تلاش کنید با اعضای خانواده روابط نزدیک و صمیمی داشته باشید، چون در هنگام درس خواندن به حمایت و کمک و آرامش نیاز خواهید داشت. سعی کنید در کنار خانواده ی خود، اوقات خوش و مرفحی داشته باشید .

سعی کنید خیلی خوب و دقیق و منطقی (به دور از حرف و سخن دیگران ) به علایق و استعدادها و تواناییها و اهداف خود فکر کنید تا جایی که برای خودتان ، قانع کننده و آشکار باشد.

وقتی موفقیتی بدست می آورید هر چند هم که کوچک باشد ، معتقد باشید که آن در نتیجه ی سعی و تلاش شما بوده ، نه شانس و اتفاق و...

شما برای کسب انرژی لازم برای رسیدن به یک هدف (قبولی در کنکور) باید انگیزه ی قوی داشته باشید. انگیزه هم وقتی قوی می شود که درونی و خودجوش باشد نه بیرونی و با زور!

یعنی اینکه شما معتقد به ادامه تحصیل وداشتن زمینه ی شغلی مناسب باشید ،نسبت به مطالعه ، سطح سواد ، موقعیت اجتماعی و... احساس نیازکنید، از خواندن مطالب مورد علاقه ی خود لذت ببرید و نسبت به عملکرد خود احساس رضایت داشته باشید. نه اینکه به خاطر ترس از حرف دروهمسایه و فامیل ، به خاطر اینکه پدرو مادرم ازمن خواستند و چنین انتظاری دارند، درس بخوانید ، این دلایل شاید برای ایجاد انگیزه خوب باشند ولی برای پایدار نگه داشتن انگیزه به دلایل و عوامل درونی نیازمندیم.

(مثل کسانی که دائم می گویند:"خوب ، این همه لیسانس بیکار، اصلا" واسه چی آدم باید درس بخونه؟!" خوب چنین کسی ، هیچ اعتقادی به ذات ادامه تحصیل ندارد ، تنها هدفش شغل بوده ، که آنهم به خاطر دیدن چند تجربه ی اتفاقی ، به سرعت زیر سوال رفته، پس نمی توان از این شخص انتظار انگیزه ی بالا برای درس خواندن و قبولی داشته باشیم ، مگر اینکه نگرش و دید خود را نسبت به مسائل تغییر دهد).

مطالعه نمائید:
چگونه درس بخوانیم برای کنکور



موارد نکته ای در مطالعه امتحان



مطالعه امتحان:

1-در ابتدا می توانید خود را به جای معلم خود قرار دهید. اگر به جای او بودید چه سوالاتی طرح می کردید؟! تجربه نشان داده اکثریت دانش آموزان سوالات را به خوبی پیش بینی می کنند.

2-سعی کنید ابتدا مطالب را از روی جزوه هایی که در کلاس تدریس شده مطالعه کنید.

3-سوالات سختی که قبلا موفق به حل آنها نشده اید، مشخص کنید تا در هنگام مطالعه ی امتحان دوباره حل کنید و بخوانید.

4-می توانید از اطرافیان بخواهید تا در فواصلی مشخص، از شما امتحان بگیرند تا خود را در شرایط آن قرار داده باشید.

5-مطالب دشوار را به قسمت های ساده تر و کوچک تری تقسیم کنید.

6-در طول امتحانات استفاده از تلویزیون و سایر سرگرمی ها را به حداقل ممکن برسانید.

7-مقدار خواب مورد نیاز 7 تا 8 ساعت است. برنامه ی روزانه ی خود را طوری تنظیم کنید که «بیش از این ساعت به خواب اختصاص پیدا نکند».

8-وجود آرامش ذهنی و عاطفی شرط اصلی مطالعه ی خوب است، تلاش کنید در خانه آرامش کافی برقرار باشد و از مسائلی که موجب اختلاف می شود اجتناب کنید.

اضطراب امتحان: نوع خاصی از اضطراب است که به آن اضطراب عملکرد تظاهری می گویند. در اضطراب امتحان هر بار که فرد می خواهد امتحان بدهد دچار دلشوره، معده درد، عرق کردن، لرزش و ضربان تند قلب می شود. اصولا اکثر افراد به نوعی دچار اضطراب امتحان می شوند اما آگاهی از چگونگی مقابله با آن می تواند در جلوگیری از وقوع آن موثر باشد. برای خلاص شدن از اضطراب این توصیه ها را بکار ببندید:

1-همواره باید به خدای بزرگ توکل کرد و هر کاری را با نام او شروع کرد زیرا یاد خدا آرامش دهنده ی دل های مضطرب است.

2-توانایی های خود را بشناسید و اعتماد به نفس خود را قوی کنید.

3-برنامه ی امتحانی را جایی نصب کنید و پس از هر امتحان روی آن را خط بکشید. این کار انگیزه ی بیشتری برای درس خواندن و احساس نزدیک شدن به پایان امتحانات به وجود می آورد.

4-به امتحان با این دیدگاه نگاه کنید که انگار فرصتی پیدا کرده اید تا دانسته های خود را نشان دهید. جملات مثبت انتخاب کنید و دائم با خود تکرار کنید. مثل «من آرام و راحت هستم و همه چیز را می دانم».

5-غلبه بر اضطراب امتحان یک مهارت است و به تمرین احتیاج دارد و یک شبه به دست نمی آید. اگر بتوانید با آن مقابله کنید و تحت کنترل خود در آورید در سایر مراحل تنش زای زندگی نیز حتما به دردتان می خورد.

6-همانطور که قبلا گفته شد عوامل محیطی و اطرافیان نیز نقش بسزائی در این مساله دارند که در اینجا از خانواده ها و معلمان محترم نیز خواهشمندیم محیط مساعد و آرامی را چه در خانه و چه در جلسه ی امتحان برای دانش آموزان عزیز فراهم آورند تا اضطراب آنها کاهش پیدا کند.

متذکر می شویم که اگر مساله ی اضطراب آنقدر در شما جدی است که از امتحان دادن عاجز می شوید، بهتر است با یک مشاور و روانشناس صحبت کنید. آنها می توانند روش هایی مانند آرام سازی (Relaxation) و تکنیک های تنفسی را به شما بیاموزند و به شما برای مقابله با اضطراب کمک کنند.

شب امتحان: تا اینجا مواردی که به وسیله ی آنها می توان از یک امتحان، سربلند بیرون آمد بیان شد، اما درمورد شب امتحان، مهمترین عاملی که باید درمورد آن رعایت شود، اطمینان و آرامش است. در شب امتحان حتما باید سعی شود از مطالعه ی جدی برای امتحان فردا خودداری شود، چون تا کنون هر چه آموخته اید، کافیست. چرا که این زمان، تنها برای مروری گذرا روی یادگرفته های «قبلی» و اطمینان از دانستن آنهاست. همچنین در این زمان بهتر است از مشاجرات خانوادگی، رفت و آمدهای فراوان، حضور در مکان های شلوغ و پر سروصدا، دیدن و یا شنیدن بیش از حد برنامه های تلویزیونی و سایر عواملی که موجب اتلاف وقت و تشویش خاطر می شوند پرهیز شود. بهتر است این شب ها کمی زودتر به استراحت بپردازید تا روز بعد با شادی بیشتری در جلسه حضور یابید. صبج قبل از خروج از خانه، حتما صبحانه ی مناسب و یا غذای مختصر و مغذی صرف کنید. بدون تغذیه، مغز شما در انجام فعالیت های لازم مثل حل مساله دچار مشکل می شود. سعی کنید زودتر از خانه خارج شوید تا با خیالی آسوده به محل امتحان برسید.

جلسه امتحان: در انتها، رعایت موارد زیر نیز می تواند در جلسه ی امتحان مفید واقع شود:

1-به موقع سرجلسه ی امتحان بروید و پیش از آغاز امتحان، سر جای خود بنشینید.

2-به محض گرفتن ورقه ی امتحانی به خود قوت قلب بدهید و تلقین کنید که از عهده ی امتحان به خوبی بر می آیید.

3-ابتدا نگاهی اجمالی به سوالات بیندازید و حتما وقت را در نظر بگیرید.

4-با یاد و نام خدا پاسخ به سوال ها را آغاز کنید و اگر سوالات تشریحی است هر اطلاعاتی که در مورد سوال دارید بنویسید چون یک پاسخ ناقص، بسیار بهتر از ننوشتن پاسخ است ولی در امتحان تستی اگر پاسخ غلط دارای نمره ی منفی بود، نباید به سوالاتی که یقین ندارید، پاسخ دهید.

5-سوال را خوب و با دقت بخوانید تا مطمئن شوید که سوال چه چیزی را از شما می خواهد؟!

6-اگر پاسخ سوالی را نمی دانید هرگز روی سوال ترمز نکنید. زیرا این امر موجب اتلاف وقت و نگرانی شما می شود. کنار سوالاتی که پاسخ آنها را نمی دانید یک علامت (مثلا _) و در کنار سوالاتی که فکر می کنید می توانید آنها را حل کنید ولی نیاز به زمان زیادتری دارند یک علامت دیگر (مثلا ×) بزنید. پس از آنکه تمامی سوالات ساده را پاسخ دادید به سراغ سوالات (×) و (_) بروید و در کمال آرامش تا آنجا که می توانید پاسخ دهید.

7-با خط خوانا بنویسید و شکل ها را با دقت ترسیم کنید. اگر سوال چند قسمت دارد، بین سوالات حتما خط بکشید و آنها را از هم جدا کنید. در مجموع به نحوی بنویسید که تصحیح کننده از خواندن آن لذت ببرد و احساس خوبی داشته باشد. این موضوع قطعا در تصحیح برگه ی شما موثر خواهد بود.

8-اگر در جلسه ی امتحان دچار آشفتگی شدید، از تکنیک «وقفه ی آزمون» استفاده کنید. برای چند دقیقه امتحان را رها کنید و اعمال زیر را انجام دهید: پاها را کف زمین گذاشته و ستون فقرات خود را کاملا عمودی و صاف نگه دارید. نفس عمیقی بکشید، چند ثانیه نگه دارید و بعد به طور کامل و آرام بیرون دهید و تا سه بار تکرار کنید.

9-در پاسخ دادن سعی کنید بی خود حاشیه نروید.

10-قبل از دادن ورقه ی امتحان، نوشته های خود را مرور کنید.

11-هیچ عجله ای برای دادن ورقه نداشته باشید و تا آنجا که می توانید فکر کنید و تا پایان وقت صبر کنید.

انواع مهارتهای موفقیت در تحصیل

از نظر صاحبنظران و کارشناسان آموزشی مهم ترین مهارت هایی که می تواند منجر به موفقیت تحصیلی شود به قرار زیر است:

هدف گذاری، برنامه ریزی درسی، روش صحیح مطالعه، تقویت حافظه، تمرکز و دقت، تغذیه و استراحت، امتحان، آرامش، مدیریت زمان، کنکور.

رمز برخورداری از این مهارت ها دانستن، تمرین و به کارگیری هرچه بیشتر آن هاست هدف موضوع یا جایگاهی است که برای رسیدن به آن فکر و تلاش می کنیم، اگر ندانیم به کجا می رویم رسیدن به مقصد دشوار و به تعبیری ناممکن است. شاید به جرأت بتوان گفت یکی از مهم ترین دلایلی که دانش آموزان در کنکور موفق نمی شوند، نداشتن هدف است. پاسخ بسیاری از دانش آموزان به این سؤال «دوست داری در چه رشته دانشگاهی قبول شوی؟ این است که فرقی نمی کند، فقط یک رشته خوب باشد! پس برای موفقیت اولین گام انتخاب هدف است.

برنامه ریزی حرکتی هوشمندانه، منطقی و مرحله بندی شده برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده است. صاحبنظران علم مدیریت معتقدند اگر ۲۰ درصد از زمان خود را صرف برنامه ریزی کنیم، ۸۰ درصد باقیمانده را با اطمینان بیشتری قدم برخواهیم داشت. مطالعه نتیجه تحقیقات بیانگر آن است که بیشترین اطلاعات از طریق مطالعه به دست می آید، بنابراین مطالعه مهم ترین شیوه یادگیری است که با خواندن، یادداشت برداری، مرور کردن و تمرکز همراه است. مطالعه بدون شناخت و به کارگیری روش صحیح مطالعه ممکن است نه تنها موفقیت تحصیلی را به همراه نداشته باشد، چه بسازمینه بی علاقگی فرد را از درس و تحصیل نیز فراهم نماید. برای کسب موفقیت تحصیلی علاوه برداشتن علاقه به مطالعه، آشنایی با روش صحیح مطالعه نیز ضروری است. روش صحیح مطالعه نیازمند آگاهی از تکنیک ها، شرایط موفقیت ها و عوامل محیطی است که به نسبت نوع درس مورد مطالعه متفاوت است. به کاربردن فنون ماهرانه مطالعه ما آن را آسانتر و لذت بخش تر می نماید و در نتیجه علاقه به مطالعه را افزایش می دهد. حافظه، مغز انسان دارای میلیاردها سلول زنده است و در صورتی که روش صحیح استفاده از این توانایی نامحدود را بیاموزیم، از موفقیت لذت خواهیم برد. مغز انسان از دو نیمکره چپ و راست تشکیل شده است. نیمکره چپ مربوط به حفظیات فرمول و محاسبات است و نیمکره راست مربوط به تصویر، رنگ، خلاقیت و نمایش است. بیشتر انسان ها تنها از نیمکره چپ خود استفاده می کنند. درحالی که حافظه بلند مدت در نیمکره راست انسان قرار دارد. آشنایی با انواع حافظه، روش انتقال مطالب به حافظه بلند مدت، روش رسم نمودارهای حافظه و رعایت فواصل زمانی مرور درسی و منحنی فراموشی به ما کمک خواهد کرد که در مطالعه و یادگیری دروس احساس موفقیت بیشتری داشته باشیم. تغذیه و استراحت، کسب موفقیت تحصیلی مستلزم توجه به تمامی نیازها از جمله نیاز جسمی، عاطفه، اجتماعی و... می باشد.

آگاهی از روش های تغذیه و استراحت صحیح می تواند در موفقیت تحصیلی موثر باشد، برای مثال این که بدانیم مصرف چه موادغذایی حافظه را تقویت می کند؟ کدام موادغذایی خستگی را کاهش داده و بازدهی بیشتری ایجاد می کند؟

شب قبل از امتحان کنکور، صبح امتحان کنکور مصرف چه موادغذایی مناسب تر است؟ میزان و فواصل خواب و استراحت در برنامه ریزی درسی تا چه حد است؟چگونه می توان با کنترل عوامل محیطی و به کار بردن راهبردهای رفتاری بیشترین انرژی را در هنگام خواب دریافت کرد؟

در امتحان معمولا چیزی بالاتر از معلومات شخصی فرد را مورد آزمایش قرار می دهند. گاهی افراد اظهار می دارند درس را خیلی خوب خوانده اند، اما از امتحان نتیجه دلخواه را کسب نکرده اند. در امتحان فکر، آرامش، نظم، توانایی انتقال، میزان دریافت و درک مطالب فرد نیز مورد سنجش و اندازه گیری قرار می گیرد. کسب فنون و مهارت های (قبل از امتحان- حین امتحان- بعداز امتحان) به دانش آموز کمک می کند تا به موفقیت تحصیلی خود بیفزاید.



دانلود رایگان کتاب کوچک راهکارها و فنون تست زنی صحیح در کنکور

آرامش، هر پدیده و موقعیت جدیدی با اضطراب و نگرانی همراه است. درس پاسخ دادن، امتحان، کسب رتبه برتر در کلاس، کنکور و... همه این ها به میزانی که در تجربه نیامده باشد اضطراب آورتر است. از آن جایی که داشتن آرامش باعث می شود تا بتوانیم از تمامی توانایی هایمان به صورت کامل استفاده کنیم، موفقیت در تحصیل در گرو توجه ویژه دانش آموزان به عوامل زمان است، زمان صحیح برای برنامه ریزی مطالعه، استراحت، مرور درس ها از همه مهمتر مدیریت زمان در جلسات آزمون. دانش آموزانی هستند که با داشتن اطلاعات علمی بسیار بالا و دلیل عدم مدیریت زمان در جلسه آزمون فرصت نمی کنند به همه سؤالات پاسخ دهند. به خاطر داشته باشیم حتی کسب رتبه های برتر در کنکور فقط با داشتن اطلاعات علمی میسر نیست، زیرکی و استفاده درست از وقت نیز نکته مهمی است بایستی به آن توجه نمود.کنکور، با اذعان به این که ورود به دانشگاه به هیچ وجه به منزله موفقیت در زندگی محسوب نمی شود، ولی از نظر مراحل تحصیلی رسیدن به قله تحصیل در مدارس، شرکت در آزمون کنکور ورود به دانشگاه می باشد که خود نیازمند تکنیک ها و مهارت های ویژه ای است که متاسفانه خیلی ها فقط یکی دوسال آخر دبیرستان به فکر آن می افتند، در صورتی که اگر از قبل جزو اهداف ما قرار گرفته باشد رسیدن به آن بسیار سهل و آسان است.

ولی باور داشته باشیم که: اگر کوهنورد بداند که می خواهد به کدام قله برسد، حتما فاتح آن خواهد شد


آمار بازدید: 5478 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image