ارتباط مستقیم با 30459 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی ایران مدرس
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی چگونه در یادگیری ریاضی و فیزیک موفق تر عمل کنیم؟

چگونه در یادگیری ریاضی و فیزیک موفق تر عمل کنیم؟

به اشتراک گذاری

اگر می خواهید دروس ریاضی و فیزیک را بهتر یاد بگیرید و در این دروس هم در امتحان نمره بهتری بگیرید و هم در کنکور درصد بالاتری بزنید مواردی که در ادامه می آید را مد نظر قرار دهید.




  1. برای یادگیری دروس ریاضی و فیزیک وقت بگذارید. مطالعه این دروس در طول ترم کاملا لازم و ضروری است و به نسبت این که بخواهید در ایام امتحانات درس بخوانید بسیار مفید تر خواهد بود. دروس ریاضی و فیزیک برای یادگیری به زمان نیاز دارند و برای آموزش بهتر این دو درس حل تمرین و مسئله لازم و ضروری است.

  2. در کلاسهای تدریس ریاضی و فیزیک به صورت کامل شرکت کنید حضور در کلاسها باعث می شود درس را در زمان کمتری آموزش ببینید و همچنین مفاهیم را بهتر درک نمائید. اگر مطالبی که در کلاس های مدرسه یا دانشگاه ارائه می شود را بخواهید بعدا خودتان مطالعه کنید هم زمان بیشتری از شما می گیرد و هم اشکالاتی حین مطالعه درس خواهید داشت که سرعت پیشرفت  شما را کم و کیفیت یادگیری را هم کاهش خواهد داد.



مطالعه مقاله نحوه درک بهتر مسائل فیزیک و خوب فهمیدن درس فیزیک هم مفید است.




  1. در کلاسهای ریاضی و فیزیک حضور فعال داشته باشید. فقط اینکه در کلاس حاضر باشید کافی نیست. باید خوب به مطالب ارائه شده توجه نمائید. بهتر است در این کلاسها جزوه یادداشت نمائید. یادداشت کردن جزوه هم باعث می شود حواس شما جمع تر باشد و درس را بهتر یاد بگیرید و هم بعدا در ایام امتحانات و کنکور منبع خوبی برای مطالعه داشته باشید. شاید خودتان هم متوجه شده باشید که وقتی مطلبی را می نویسید به نسبت حالتی که فقط گوش می دهید درس را بهتر یاد می گیرید. در ضمن، در کلاسها حتما سوال بپرسید و اگر اشکالی برای شما پیش آمد یا مطلبی را متوجه نشدید و فرصت برای سوال پرسیدن نبود یادداشت کنید تا بعدا بپرسید.

  2. بعد از کلاسهای تدریس فیزیک و ریاضی و یا بعد از جلسات تدریس خصوصی (اگر شرکت می کنید) درس را مرور نمائید. مرور درس بعد از کلاسها باعث می شود که روند فراموشی آن به تعویق بیافتد و در مراحل بعدی که می خواهید مطالب ارائه شده را مطالعه کنید درصد بیشتری از آن را به یاد خواهید آورد. حین مرور درس هم اگر اشکال یا سوالی داشتید یادداشت کنید تا بعدا  بپرسید.


  3. همانطور که گفته شد، برای یادگیری دروس ریاضی و فیزیک حل تمرین و مسئله لازم و ضروری است. در طول ترم و در برنامه روزانه خودتان حتما حل تمرین و مسئله را در نظر داشته باشید. این دروس را فقط با حضور در کلاس و خواندن متن کتاب درسی نمی توان یاد گرفت. البته مطمئنا وقتی در حل تمرینات موفق عمل می کنید که در کلاس درس و یا حین مطالعه کتاب مفاهیم و روابط و فرمولها را خوب یاد گرفته باشید. به هر حال در مرحله تمرین حل کردن شما به صورت عملی از مطالبی که یاد گرفته اید استفاده می کنید و در این مرحله مشخص خواهد شد چقدر خوب درس را بلد هستید. به عبارت دیگر ممکن است بدون حل تمرین و مسئله به نظر برسد درس را خوب یاد گرفته اید ولی این خوب یاد گرفتن درس وقتی مشخص خواهد شد که بتوانید به صورت عملی در تمرینات از روابط و فرمولها استفاده نمائید. شاید برای خودتان هم پیش آمده باشد که با وجود اینکه درس را خوانده اید ولی حین حل تمرین انگار شخص دیگری خودکار را محکم نگه داشته است و نمی توانید بنویسید. اما اگر مداومت داشته باشید و برای حل تمرینات و مسائل تلاش کنید بر این موانع ذهنی غلبه خواهید کرد و پیشرفت خوبی خواهید داشت. برای دروس ریاضی و فیزیک حل تمرین و مسئله کاملا لازم و ضروری است.






  1. به منظور آموزش بهتر دروس ریاضی و فیزیک سعی کنید درست تمرین حل کنید. روشی که در این بخش گفته می شود برای اینکه عملی باشد به زمان نیاز دارد. پس در طول ترم تمرین حل کنید و آن را به ایام امتحانات موکول ننمائید. بعد از حضور در کلاس و خواندن متن کتاب درسی ابتدا تمرینات و مثالهایی که در کلاس حل شده است را مرور نمائید. در ادامه سعی کنید تمرینات حل نشده را خودتان حل کنید. خیلی سریع سراغ حل المسائل نروید. برای هر مسئله و تمرین ریاضی یا فیزیک به خودتان حداقل 10 دقیقه وقت بدهید و راه حلی ارائه کنید. اگر چیزی هم به نظرتان نرسید باز هم ایرادی ندارد. فرمولی که فکر می کنید می تواند درست باشد را بنویسید و دو سه خط راه حل بنویسید. اشتباه هم باشد باز مشکلی نیست. کافی است فقط به حل سوال فکر کنید و هر چیزی که به نظرتان می رسد را یادداشت نمائید. سعی کنید راه حل درست را بنویسید. اگر بلد نبودید باز هم ایرادی ندارد. هر راه حلی که فکر می کنید درست است را بنویسید. هدف این است که از ذهن خودتان کار بکشید و به این ترتیب توانایی های ذهنی شما افزایش می یابد.



مطالعه نمائید: چگونه ریاضی و فیزیک را بهتر یاد بگیریم؟




  1. به صورت ذاتی بین دروس ریاضی و فیزیک تفاوت وجود دارد. درس فیزیک کمی مفهومی تر است و روابط و فرمولهای ارائه شده در آن معنای فیزیکی دارد. در درس ریاضی معمولا هدف این است که مهارتهای ریاضی شما تقویت شود و مثلا توانایی شما در بدست آوردن حد و مشتق، انتگرال گیری، استفاده از توابع نمائی، لگاریتمی و مثلثاتی، استفاده از اتحادها و حل معادلات مختلف و .... افزایش پیدا کند. در درس ریاضی تمرینات و مسائلی که حل می کنید می تواند مربوط به یک مسئله واقعی و فیزیکی باشد و یا صرفا یک تمرین برای تقویت مهارتهای ریاضی شما باشد. ولی تمریناتی که در درس فیزیک ارائه می شود به صورت معمول همگی مربوط به شبیه سازی یک مسئله واقعی است و برای درست حل کردن چنین سوالاتی باید تلاش کنید روابط را بفهمید و درک کنید. بنابراین باید تلاش کنید حین مطالعه درس فیزیک بیشتر به معنای فیزیکی روابط دقت کنید و عمقی تر و مفهومی تر درس بخوانید.

  2. کتاب اصلی ریاضی و فیزیک را در اولویت اول قرار دهید. در کنار کتاب درسی اصلی خودتان می توانید از کتابهای کمک آموزشی انتشارات معتبر هم استفاده نمائید. به هر حال بهترین منبع برای مطالعه دروس ریاضی و فیزیک همان کتاب اصلی و جزوه ای است که در کلاس یادداشت کرده اید. خیلی از این کتاب به آن کتاب نروید و کتابهای متعدد نخوانید. کتاب اصلی خودتان را در اولویت اول قرار دهید. در ایام امتحانات که زمان برای مطالعه محدود است جزوه کلاسی بهترین منبع برای مطالعه است.

  3. سعی کنید تا قبل از فرا رسیدن ایام امتحانات مطالب و مباحث ارائه شده در کلاسهای فیزیک و ریاضی را به پایان برسانید. خیلی عالی است اگر برای ایام امتحانات مطلب جدیدی باقی نماند و فقط روی حل تمرین و مسئله و نمونه سوال امتحانی کار کنید. باقی ماندن مطالب خوانده نشده برای ایام امتحانات استرس زا است و باعث می شود در این ایام تحت فشار قرار بگیرید.

  4. در طول ترم حین خواندن کتاب درسی، حل تمرین و مسئله، مرور درس و ... در جزوه ای مهمترین نکات را یادداشت کنید. این جزوه خلاصه شده و مفید در ایام امتحانات و یا در ایام نزدیک به کنکور می تواند برای مرور سریع دروس کاملا پرکاربرد و موثر باشد.



مطالعه این مقاله هم مفید است: چگونه درس ریاضی را شیرین کنیم


آمار بازدید: 8133 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image