ارتباط مستقیم با 30565 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی چگونگی پیشرفت در درس ریاضی و آموزش و یادگیری بهتر ریاضی

چگونگی پیشرفت در درس ریاضی و آموزش و یادگیری بهتر ریاضی

به اشتراک گذاری

در این بخش در رابطه با چگونگی پیشرفت در درس ریاضی و آموزش و یادگیری بهتر ریاضی مطالبی ارائه شده است. اگر می خواهید پایه ریاضی خودتان را قوی کنید، اگر می خواهید در درس ریاضی 20 بگیرید و این درس را به صورت مفهومی و عمقی یاد بگیرید، چنانچه در ترمهای قبل در امتحان ریاضی عملکرد مناسبی نداشته اید و نمره شما همیشه پایین بوده است و قصد دارید در این درس پیشرفت کنید و معدل خودتان را هم افزایش دهید .... در هر صورت ادامه این مقاله را بخوانید.



پیشنهاد ویژه ایران مدرس: چگونه در درس ریاضی پیشرفت کنیم

در این وب سایت (ایران مدرس) بارها و بارها در مورد نحوه مطالعه درس ریاضی، چگونگی آموزش مفهومی آن، موفقیت در ریاضی کنکور و امتحان ریاضی، نحوه 20 گرفتن در این درس و .... مقالات مفید و کاربردی ارائه شده است. به عنوان مثال مطالعه مقاله کسب نمره 20 در درس ریاضی و یادگیری و آموزش بهتر ریاضیات یا 7 راهکار برای کسب نمره عالی در درس ریاضی در این زمینه بسیار مفید است. در این مقالات نکات کلیدی در رابطه با نحوه مطالعه درس ریاضی برای پیشرفت در آن ارائه شده است. اگر می خواهید در درس ریاضی موفق شوید نکاتی وجود دارد که باید رعایت شود. در این بخش سعی می شود در این زمینه نکات مهمی گفته شود ولی به هر حال موارد اصلی که در یادگیری این درس تاثیر زیادی دارد هم یاداوری می گردد.

اگر شما در درس ریاضی خوب نیستید و در امتحان موفق عمل نمی کنید و یا حتی کار به جایی رسیده است که از این درس خوشتان نمی آید می تواند دلایل متعددی داشته باشد. شناخت این دلایل ما را به سمت راهکارها هدایت می کند و می توان در یادگیری این درس پیشرفت قابل توجهی داشت. ممکن است در ترمهای قبل شما خودتان برای یادگیری درس ریاضی وقت زیادی نگذاشته باشید. دقت کنید که امکان دارد شما هوش ریاضی خیلی بالایی هم داشته باشید و تنها دلیل اینکه در امتحان یا کنکور عملکرد خوبی ندارید فقط کم توجهی به این درس است. به عنوان مثال آیا شما در زمینه نجوم و یادگیری آن باهوش هستید یا نه؟ خوب هنوز معلوم نیست چون شما برای یادگیری آن وقت نگذاشته اید تا اصلا ببینید که در این زمینه عملکرد خوبی دارید یا نه. درس ریاضی و یا هر درس دیگری هم همین است. ممکن است تمام مشکلات شما در درس ریاضی فقط به این دلیل باشد که ترمهای قبل برای یادگیری آن وقت نگذاشته اید و سعی کرده اید فقط در ایام امتحانات درس را بخوانید. در ادامه وقتی نتیجه نمی گیرید فکر می کنید که ذهن شما برای یادگیری ریاضی توانایی زیادی ندارد. در حالی که این مطلب اصلا درست نیست و اگر به صورت برنامه ریزی شده و در طول ترم برای آموزش ریاضی وقت بگذارید شاید خیلی نمره خوبی هم بگیرید. اجازه بدهید مثالی بزنیم. فرض کنید شما به صورت خانوادگی و ژنتیکی بنیه ی قوی ای دارید و ذاتا عضلات قوی و ورزیده ای دارید. در عین حال شخصی را در نظر بگیرید که به اندازه شما از این استعداد و امکان ذاتی برخوردار نیست و لی در طول 5 یا 6 ماه گذشته و یا سال گذشته به صورت مداوم تمرینات زیادی را در زمینه بلند کردن وزنه های سنگین داشته است. حال اگر همین امروز بخواهند بین شما و ایشان مسابقه ای برگزار نمایند تا مشخص شود که چه کسی می تواند وزنه سنگین تری را بزند به نظر شما چه کسی برنده مسابقه خواهد بود. مسلما خودتان تایید می کنید که با وجود اینکه شما به صورت ذاتی قوی تر هستید ولی شخص دیگری که به صورت مداوم تمرینات اصولی داشته است برنده خواهد بود. در درس ریاضی و سایر دروس هم دقیقا همین است. حتی اگر شما ذهن بسیار قوی و با استعدادی داشته باشید اگر روی آن کار نکنید و تمرین و مسئله حل نکنید افرادی که از شما ضعیفتر هستند هم به نسبت شما نتیجه بهتری می گیرند. بنابراین یکی از دلایلی که شما در درس ریاضی خوب عمل نمی کنید و حتی شاید مهمترین دلیل آن همین وقت نگذاشتن برای یادگیری درس و یا کم وقت گذاشتن برای ان در ترمهای گذشته است.



پیشنهاد می شود مقاله پیشرفت در ریاضی و فیزیک و قبولی در امتحان با نمره خوب را هم بخوانید.

عوامل دیگری هم می تواند در عدم آموزش خوب درس ریاضی موثر باشد. البته نکته ای را باید در نظر گرفت که اگر شما خودتان بخواهید درس بخوانید و به صورت درونی روی خودتان کار کنید عوامی بیرونی کمترین تاثیر را خواهد داشت. اگر شما اراده کرده باشید که به هر تریب درس ریاضی را خوب یاد بگیرید و برای آموزش آن برنامه ریزی داشته باشید و حاضر باشید وقت بگذارید، در هر صورت هر شرایطی هم که در کلاس درس، محیط خانواده و .... وجود داشته باشد در نهایت شما کار خودتان را انجام خواهید داد. به هر حال ممکن است در ترمهای قبل اساتید و مدرسین خوبی برای درس ریاضی نداشته اید. در این حالت هم ممکن است چون شما به درک خوبی از روابط و فرمولها نرسیده اید در این حالت به تدریج شاید حتی از درس زده شده باشید. کلاسهای پرجمعیت در مدرسه و دانشگاه هم ممکن است در این امر دخیل بوده باشند. در بعضی از کلاسها اگر در ردیف های عقب کلاس بنشینید درس را خیلی کم متوجه می شوید و پرسیدن سوالات هم سخت خواهد شد. دلیل خوب یاد نگرفتن درس ریاضی هر چه که بوده باشد (درس نخواندن خودتان، خوب درس ندادن معلم و استاد ریاضی، شلوغی کلاسهای مدرسه و دانشگاه و بازدهی کم آن و ....) در ادامه در رابطه با نحوه پیشرفت در درس ریاضی و آموزش و یادگیری بهتر آن مطالبی ارائه می گردد.








عوامل زیادی در یادگیری بهتر درس ریاضی تاثیر گذار است. اگر در حال حاضر فکر می کنید که از درس ریاضی خیلی خوشتان نمی آید نگران این امر نباشید. دقت کنید وقتی شما در ترمهای قبل در این درس نمره خوبی نگرفته اید و همیشه برای شما مثل یک نقطه ضعف بوده است طبیعی است که به تدریج احساس کنید از ان خوشتان نمی آید. در ضمن وقتی درس را بلد نیستید و یک سری فرمولهای غیر قابل فهم و مسائل غیر قابل حل را جلوی خودتان می بینید چرا باید از این درس خوشتان بیاید. ولی خبر خوب اینکه وقتی به تدریج درس را یاد می گیرید و می دانید که اصلا چه خبر است و مسائل چگونه حل می شود و .... مطمئن باشید نسبت به آن علاقه پیدا می کنید. شاید برای خودتان هم در درس ریاضی و یا سایر دروس پیش امده باشد که وقتی سوالی را حل می کنید و به نتیجه می رسانید چه لذت خوبی دارد. وقتی درس را خوب یاد بگیرید و از پس حل مسائل و تمرینات بر بیائید به تدریج احساس خوبی به نسبت درس پیدا خواهید کرد.



مطالعه کنید: چگونگی مطالعه صحیح درس ریاضی

اگر همین الان که تصمیم به یادگیری درس ریاضی گرفته اید اوایل و یا اواسط ترم است که کار شما برای خوب نتیجه گرفتن خیلی راحت تر است. همانطور که قبلا و در مقالات قبلی همین سایت (ایران مدرس) هم گفته شده است، ریاضی درس شب امتحانی نیست. تمرین و مداومت می خواهد و اگر می خواهید این درس را خوب یاد بگیرید باید برای آموزش آن وقت بگذارید. اگر می خواهید در درس ریاضی موفق باشید باید برای خودتان برنامه ریزی داشته باشید. اگر همان کارهایی که ترمهای قبل انجام داده اید را دوباره تکرار کنید همان نتایج قبل را خواهید گرفت. شما باید اول روی خودتان و ذهنیت خودتان و عادتهایی که دارید و کارهایی که در طول روز انجام می دهید و ... کار کنید و در آنها تغییرات مثبتی ایجاد نمائید تا به تدریج نتایجی که می گیرید در جهت مثبت تغییر کند. کارهایی که شما انجام می دهید مانند این است که روی ریشه درخت کار کنید و نتایج و نمره ای که در امتحان ریاضی می گیرید مانند میوه همان درخت است. شما اگر روی ریشه خوب کار کنید و خودتان را به صورت مثبت تغییر دهید مطمئنا میوه های بهتری هم برداشت خواهید کرد. پس سعی کنید روی خودتان و عادتها و ذهنیت خودتان متمرکز شوید و انها را در جهت مثبت و در جهت بهتر شدن اصلاح نمائید. اگر می خواهید در زمینه تاریخ ریاضی هم اطلاعاتی کسب کنید بر روی عبارت تاریخ ریاضی کلیک نمائید.





در این زمینه چند مثال می زنیم. اگر ترمهای قبل به صورت کامل در کلاسهای ریاضی حاضر نمی شدید و بعضا غیبت می کردید و حتی اگر در کلاس هم حاضر بودید خیلی توجه نمی کردید و گوش نمی دادید، این ترم برای بهتر نتیجه گرفتن باید این روند را تغییر دهید. باید در کلاسها حاضر باشید و خوب گوش دهید. جزوه بنویسید و سعی کنید هر سوال یا اشکالی را که دارید بپرسید و برطرف نمائید. اگر ترمهای قبل خواندن درس ریاضی را به ایام امتحانات و فرجه ها موکول می کردید این ترم دیگر این کار را انجام ندهید. در طول ترم درس بخوانید. هیچ توصیه ای برای یادگیری بهتر ریاضی موثرتر از این نیست که در طول ترم درس بخوانید. اگر ترمهای قبل تعداد تمرینات بسیار کمی حل می کردید این ترم سعی کنید تمرینات بیشتری حل کنید وبر درس مسلط شوید. نحوه درست تمرین حل کردن ریاضی را هم اموزش ببنید. روی تمرینات فکر کنید و راه حل ارائه دهید و خیلی سریع جواب را نگاه نکنید. اگر ترمهای قبل برنامه ای نداشتید و نظم نداشتید این ترم با نظم پیش بروید و برنامه ریزی کنید. اوایل کار ممکن است تغیر سخت باشد چون به هر حال شما به روند قبلی عادت کرده اید. اگر برنامه شما کامل اجرا نشد ایرادی ندارد آن را اصلاح کنید و دوباره ادامه دهید.



این مقاله عالی را حتما مطالعه کنید: 20 راهکار برای بیست شدن در درس ریاضی !

یکی از مهمترین عوامل برای پیشرفت و موفقیت در درس ریاضی و یا هر درس دیگری و حتی برای پیشرفت در تحصیل و زندگی این است که به اندازه کافی در مرحله اول بخواهید که این اتفاقات مثبت بیافتد و دلایل کافی برای ادامه دادن داشته باشید تا در میانه راه اگر مشکلاتی پیش آمد کوتاه نیائید و انگیزه کافی برای ادامه دادن داشته باشید. پس در همان ابتدای کار تکلیف خودتان را روشن کنید. آیا واقعا می خواهید تغییرات مثبت ایجاد کنید؟ آیا برای تغییر دادن نتایج مصم هستید؟ آیا قصد دارید واقعا در درس ریاضی و درسهای دیگر و به صورت کلی در تحصیل موفق باشید و یا امروز این قصد را دارید و فردا آن را تغییر می دهید؟ اصلا چرا می خواهید در درس ریاضی نمره خوبی بگیرید؟ شاید بگوئید خوب ریاضی درس مهمی است و در معدل بسیار تاثیر گذار است و بلد بودن این درس باعث می شود مثلا اگر در درس فیزیک در حال حل مسائل هستیم اشتباه نکنیم و یا اینکه برای کنکور ریاضی و تجربی و ... درس مهمی است و ... . خوب به هر حال تمامی این موارد درست است. دلایل شما هر چه که هست باید به اندازه کافی دلیل داشته باشید و واقعا تصمیم گرفته باشید که در این درس پیشرفت کنید. پس بر روی کاغذی دلایل خودتان را بنویسید که چرا می خواهید در این درس نمره خوب بگیرید. مثلا اینکه این درس در معدل موثر است و معدل هم برای کنکور تاثیر گذار است. یا اینکه بلد بودن درس ریاضی نه تنها برای گرفتن نمره خوب در خود این درس بلکه برای حل مسائل و تمرینات دروس دیگر مانند فیزیک هم لازم است و .... . در ادامه برای خودتان هدفی تعیین کنید. مثلا اگر ترمهای قبل همیشه نمره ریاضی شما حدود 11 و 12 بوده است این ترم تصمیم بگیرید نمره شما بالای 15 باشد (در این حالت فعلا نمره را 18 یا 20 در نظر نگیرید و سعی کنید به تدریج پیشرفت کنید تا ذهن شما آن را پس نزند) و بر وری برگه کاغذی بنویسید که مثلا: نمره ریاضی من این ترم 15 و یا بیشتر است. مطمئن باشید وقتی برای خودتان هدفی تعیین می کنید کارهای شما کلا جهت پیدا می کند. انگار به شخص دیگری تبدیل می شوید. هدف خودتان را مرتبا با خودتان تکرار کنید و برای رسیدن به آن تلاش نمائید. در نهایت راهکارهایی که می تواند شما را به هدفتان برساند را بنویسید.





برای رسیدن به هدف خودتان و پیشرفت و موفقیت در درس ریاضی راهکارهای مختلفی وجود دارد. از جمله این راهکارها می توان به حضور فعال و کامل در کلاسهای مدرسه و دانشگاه و نوشتن جزوه و پرسیدن سوال در کلاس، مرور درس بعد از کلاس، خواندن درس در طول ترم و حل تمرین و مسئله، استفاده درست از حل المسائل، در اولویت قرار دادن کتاب درسی و استفاده از کتابهای کمک آموزشی معتبر و در صورت لزوم استفاده از کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی و .... اشاره کرد. برای مشاهده لیست مدرسینی که در همین سایت (ایران مدرس) در زمینه آموزش و تدریس خصوصی ریاضی فعالیت دارند بر روی عبارت معلم خصوصی ریاضی کلیک کنید. اگر در درس ریاضی اشکالات زیادی دارید در طول ترم از این کلاسها استفاده نمائید و اگر خودتان درس را خوب بلد هستید برای رفع اشکال در ایام امتحانات و فرجه ها می توانید از مدرسین تدریس خصوصی کمک بگیرید.



مطالعه مقاله استفاده پربازده تر از کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی را هم پیشنهاد می کنیم.

با توجه به مطالب ارائه شده، برای پیشرفت در درس ریاضی و یادگیری بهتر آن برای خودتان هدف مشخصی در نظر بگیرید و برنامه ریزی کنید. سعی کنید به نسبت ترمهای قبل در خودتان عادتهای مثبتی ایجاد کنید و در طول ترم درس بخوانید تا به تدریج تغییرات مثبت را در نمره و میزان یادگیری خودتان هم احساس نمائید. در طول ترم درس ریاضی را بخوانید و تمرین و مسئله حل کنید. مهمترین عامل برای موفقیت در درس ریاضی این است که برای آموزش آن وقت بگذارید.

منبع: ایران مدرس (استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به ایران مدرس مجاز است)


آمار بازدید: 1683 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image