ارتباط مستقیم با 30591 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی چگونه فیزیک را عمقی یاد بگیریم و در امتحان فیزیک عملکرد عالی داشته باشیم؟

چگونه فیزیک را عمقی یاد بگیریم و در امتحان فیزیک عملکرد عالی داشته باشیم؟

به اشتراک گذاری

در این بخش در رابطه با نحوه آموزش و یادگیری عمقی و مفهومی درس فیزیک، چگونه مطالعه درست و صحیح درس فیزیک و در نهایت نحوه عملکرد عالی در این درس مطالبی ارائه می گردد. برای آموزش مفهومی و عمقی درس فیزیک موارد زیر را در نظر داشته باشید.



پیشنهاد ویژه ایران مدرس: راهکارهای عالی برای یادگیری مفهومی و عمقی درس فیزیک

1- به صورت مرتب در کلاسهای فیزیک شرکت کنید. شرکت در کلاسهای فیزیک برای آموزش و یادگیری بهتر این درس کاملا مهم است. اگر در کلاس فیزیک غیبت کنید بعدا باید برای جبران این غیبت وقت بیشتری بگذارید. یادگیری در کلاس درس نسبت به حالتی که خودتان درس بخوانید بهتر اتفاق می افتد. در کلاس درس مدرس فیزیک شما مهمترین مطالب را ارائه می کند و چون روی مباحث ارائه شده بحث می شود در نهایت برای شما مفید تر خواهد بود.

2- در کلاسهای فیزیک در مدرسه و دانشگاه حضور فعال داشته باشید. فقط حضور در کلاسهای فیزیک کافی نیست. بعضی از افراد فقط به خاطر حضور غیاب در کلاس حاضر هستند و به درس گوش نمی دهند. این افراد از دو جنبه ضرر خواهند کرد. اول اینکه وقت را از دست می دهند و دوم اینکه بعدا خودشان همان مطلب را باید دوباره بخوانند. در کلاس درس با دقت گوش دهید و اگر جایی درس را متوجه نشدید بپرسید. از کلاس درس بیشترین استفاده را داشته باشید.

3- قبل و بعد از کلاس درس بخوانید و مرور کنید. مطالعه قبل از کلاس بسیار مفید است. اینکه نیم نگاهی به مطالبی که قرار است تدریس شود بیندازید باعث می شود ذهن شما آمادگی بیشتری برای پذیرش درس داشته باشد. همینکه 10 درصد مطلب را هم متوجه شوید و در ذهن شما سوالهایی ایجاد شود باعث می شود در کلاس با اشتیاق بیشتری گوش دهید. مرور بعد از کلاس هم بسیار مفید است و سوالاتی که دارید و اشکالاتی که باقی مانده است را متوجه خواهید شد.

4- در طول ترم درس فیزیک را بخوانید. اگر از بین نکات ارائه شده فقط همین نکته را رعایت کنید به نسبت 80 درصد همکلاسی هایتان جلوتر خواهید بود. مطالعه فیزیک در طول ترم بسیار مفیدتر از مطالعه آن در ایام امتحانات است. در طول ترم فرصت کافی دارید که روی مباحث و مسائل و تمرینات تفکر و تعمق کنید و درس را خوب بفهمید. در ایام امتحانات با عجله درس را می خوانید و فرصت کافی برای حل تمرین و مسئله نخواهید داشت. مطالعه درس در طول ترم کلید موفقیت است.





مطالعه مقاله چگونه در امتحان فیزیک نمره بهتری بگیریم و موفق تر باشیم؟ هم بسیار مفید است.

5- در جستجوی یادگیری مفاهیم باشید و نه حفظ کردن فرمولها. باید خودتان به این نتیجه رسیده باشید که فیزیک درس حفظ کردنی نیست. درست است که در جلسه امتحان باید روابط را به خاطر داشته باشید و فرمولها را حفظ باشید ولی به هر حال برای درست استفاده کزدن از این روابط باید فرمولها را خوب فهمیده باشید و نحوه استفاده از انها را درک کرده باشید. باید مسئله ای که قرار است حل کنید را هم خوب درک کنید و روابط مناسب را استفاده نمائید.

6- برای یادگیری درس فیزیک تمرین و مسئله زیاد حل کنید. برای دروسی مانند ریاضی و فیزیک حل تمرین و مسئله بسیار مهم است. اگر می خواهید درس فیزیک را بسیار خوب یاد بگیرید علاوه بر اینکه در کلاسها به صورت مرتب شرکت می کنید و کتاب درسی را خوب مطالعه می کنید، باید تلاش کنید به اندازه کافی تمرین و مسئله حل کنید. در واقع وقتی تلاش می کنید از مطالبی که یاد گرفته اید برای حل تمرینات استفاده کنید مشخص می شود چقدر خوب درس را یاد گرفته اید. هر چه تمرینات بیشتری حل کنید بهتر درس را یاد می گیرید.

7- در صورت لزوم از کلاسهای تدریس خصوصی فیزیک استفاده کنید. در بسیار از موارد استفاده از کلاسهای تدریس خصوصی فیزیک برای یادگیری بهتر این درس و رفع اشکال می تواند کاملا موثر باشد. برای مشاهده لیست مدرسین و اساتیدی که در زمینه اموزش خصوصی فیزیک فعالیت دارند بر روی عبارت معلم خصوصی فیزیک کلیک کنید. سوالاتی که در کلاسهای اصلی خودتان نتوانسته اید بپرسید را می توانید از مدرس خصوصی خودتان سوال کنید و به صورت کامل رفع اشکال نمائید.





8- مقالات اموزشی مرتبط با موفقیت در فیزیک را مطالعه کنید. در همین سایت (ایران مدرس) مقالات زیادی در زمینه نحوه آموزش موفق درس فیزیک، چگونگی یادگیری بهتر فیزیک، راهکارهای گرفتن نمره خوب در این درس و یا کسب درصد بالا در کنکور و .... ارائه شده است. به عنوان مثال مطالعه مقاله بهترین و مهمترین نکات برای آموزش و یادگیری بهتر درس فیزیک (50 راهکار مفید و موثر) یا موفقیت در آموزش و یادگیری فیزیک در این زمینه می تواند کاملا موثر و مفید باشد. برای مشاهده لیست کامل مقالات مرتبط با آموزش صحیح درس فیزیک بر روی این لینک کلیک نمائید.

9- از سوالات امتحانی و جزوات آموزشی موجود در این سایت استفاده کنید. علاوه بر ارائه خدمات تدریس خصوصی فیزیک و ارائه مقالات آموزشی در زمینه موفقیت در یادگیری فیزیک و موفقیت و قبولی در امتحان فیزیک و .... در این وب سایت (ایران مدرس) جزوات آموزشی، سوالات امتحانی، تست کنکور و .... برای یادگیری بهتر درس فیزیک ارائه شده است. برای دانلود رایگان این موارد بر روی عبارت دانلود جزوه و سوال فیزیک و برای دانلود رایگان تست کنکور فیزیک بر روی عبارت تست کنکور فیزیک کلیک نمائید.

10- در کلاس فیزیک در ردیف جلوی کلاس بنشینید. شاید به نظر برسد این عامل نمی تواند خیلی موثر باشد. ولی به هر حال وقتی در ردیف جلوی کلاس می نشینید به مدرس نزدیکتر هستید و مطالبی که توضیح می دهد را بهتر متوجه خواهید شد. در ضمن، معمولا دانش آموزان و دانشجویانی در ردیف جلوی کلاس می نشینند که به یادگیری درس بیشتر علاقه دارند و هم نشینی با این افراد باعث پیشرفت شما هم می شود. نکته دیگر اینکه راحت تر می توانید سوالات خودتان را بپرسید.

11- در کلاس درس و حین مطالعه و حل تمرین به صورت مفهومی آموزش ببینید. در هر حالت این را به یاد داشته باشید که فیزیک یک درس مفهومی است و خودتان باید سعی کنید که مفاهیم را درک کنید. در کلاس درس سعی کنید معنای فیزیکی فرمولها را آموزش ببینید و وقتی مدرس شما مسائل را حل می کند سعی کنید خوب راه حلها را متوجه شوید. حین مطالعه و حل تمرین هم روی درس و مسائلی که حل می کنید تمرکز و تعمق کنید و اگر مبحثی را درک نکردید از مدرس فیزیک یا معلم خصوصی فیزیک خودتان بپرسید.

12- کتاب درسی را در اولویت قرار دهید. سراغ کتابهای متعدد و مختلف نروید. کتاب درسی خودتان را در اولویت اول قرار دهید. تمامی کتابهای کمک آموزشی با توجه به کتاب درسی خودتان تالیف شده است. در حقیقت اگر کتاب درسی خودتان را خوب بخوانید و بر آن مسلط باشید و در کنار آن تمرین و مسئله هم حل کنید از هر کتاب دیگر بی نیاز هستید. بنابراین سعی کنید به جای مطالعه کتابهای کمک آموزشی متعدد کتاب درسی خودتان را در اولویت قرار دهید و آن را خوب بخوانید.



مطالعه مقاله چگونه درس فیزیک را بخوانیم هم مفید است.

13- از حل المسائل به درستی استفاده کنید. برای حل تمرینات و مسائل فیزیک باید روند درستی را به اجرا بگذارید. در ابتدای کار تمریناتی که در کلاس درس حل شده است را مرور کنید و سعی کنید بدون نگاه کردن به راه حل یک بار دیگر آن را حل نمائید. در ادمه سراغ تمریناتی بروید که در کلاس حل نشده است و در کتاب فیزیک وجود دارد. برای هر تمرین در حدود 10 دقیقه تا یک ربع به خودتان وقت بدهید و راه حلی بنویسید. در ادامه با نگاه کردن به حل المسائل راه حل خودتان را تصحیح کنید.

14- از کتابهای کمک آموزشی معتبر استفاده کنید. بعد از مطالعه کتاب درسی اگر تمایل دارید می توانید از کتاب کمک آموزشی هم استفاده کنید. البته همانطور که گفته شد کتاب درسی را در ابتدای کار بخوانید. اگر می خواهید از کتاب کمک آموزشی استفاده کنید از کتاب کمک آموزشی معتبر استفاده نمائید. برای حل تمرینات و مسائل بیشتر و یا حل تمرینات سطح بالاتر می توانید از کتابهای کمک آموزشی استفاده نمائید.





15- در ایام امتحانات مطالعه فیزیک را با شدت بیشتری انجام دهید. همانطور که گفته شد موکول کردن مطالعه درس فیزیک به ایام امتحانات کار خوبی نیست و ممکن است منجر به قبول نشدن شما گردد. بهتر است در طول ترم در کلاسها شرکت کنید و درس را هم بخوانید. از طرف دیگر اگر حتی در طول ترم درس فیزیک را خوانده اید باز هم در ایام امتحانات درس را کنار نگذارید و درس فیزیک را با شدت بیشتری بخوانید. ایام امتحانات برای رفع اشکال و جمع بندی و حل سوالات امتحانی ترمهای گذشته کاملا مفید است.

16- راه حلهای مختلف حل مسائل را یاد بگیرید. در درس فیزیک در بسیاری از موارد برای حل یک مسئله و تمرین راه حلهای مختلفی وجود دارد. برای تسلط کامل بر درس فیزیک سعی کنید راه حلهای مختلف حل تمرینات را یاد بگیرید. به عنوان مثال در بحث حرکت پرتابی برای بررسی حرکت می توانید از راه حل کلی ای و فرمول کلی ای که وجود دارد استفاده کرد و یا حرکت در راستاهای x و Y را به صورت مستقل بررسی کرده و در نهایت با هم ترکیب نمود.



تدریس خصوصی فیزیک دانشگاه – آموزش خصوصی فیزیک 1 و 2 عمومی دانشگاه

17- در کلاسهای اصلی خودتان جزوه بنویسید. جزوه نوشتن در کلاسهای تدریس فیزیک و یا هر درس دیگری برای افزایش تمرکز و یادگیری بهتر درس بسیار مفید است. وقتی شما می خواهید مطلبی را بنویسید باید حواستان جمع باشد که چه چیزی می خواهید بنویسید. وقتی می خواهید جزوه بنویسید به صورت ناخودآگاه مجبور هستید با دقت به معلم فیزیک خودتان خوب گوش دهید. بنابراین همین جزوه نوشتن باعث می شود درس را بهتر یاد بگیرید. در ضمن جزوه کلاسی برای مطالعه در طول ترم و ایام امتحانات بسیار مفید است.

18- راه حلهای مسائل را درک کنید و فقط حفظ نکنید. برای موفقیت در درس فیزیک درک کردن درس و فهمیدن روابط و فرمولها بسیار مهم است. افرادی که فقط فرمولها و روابط را حفظ می کنند و حتی راه حل مسائل را حفظ می کنند در حل مسائل جدید در امتحان و کنکور به مشکل می خورند. اگر شما روابط و راه حلها را به صورت پایه ای یاد گرفته باشید، وقتی سوال یا مسئله جدیدی را می بینید که قبلا ندیده اید، برای آن سوال جدید هم می توانید کم و بیش راه حلی ارائه کنید و از پس آن بر می آئید.

19- بعضا با دوستان خودتان به صورت گروهی فیزیک بخوانید. در مرحله اول سعی کنید با افرادی نشست و برخاست داشته باشید که به لحاظ تحصیلی و درسی به نسبت خودتان در سطح بالاتری قرار داشته باشند. به این ترتیب همواره از آنها مطالب مفیدی یاد می گیرید. در بسیاری از موارد خودتان باید به صورت فردی درس بخوانید و روی مطالب متمرکز شوید ولی به هر حال بعضا بد نیست که با دوستانتان به صورت گروهی فیزیک بخوانید و روی مسائل و راه حلها بحث کنید و راه حلهای آنها را هم یاد بگیرید.

20- از افرادی که در درس فیزیک نمره خوبی گرفته اند مشورت بگیرید. افرادی که ترم بالایی خود شما هستند و در ترمهای قبل در درس فیزیک نمره خوبی گرفته اند را شناسایی کنید و از انها مشورت بگیرید. از انها بپرسید که درس فیزیک را چگونه خوانده اند که موفق شده اند. بیشتر چه مسائلی را حل کرده اند و در طول ترم چقدر فیزیک خوانده اند. آیا روش منحصر به فردی دارند که باعث درک بهتر فرمولها شود. مشورت با افراد موفق در هر زمینه ای به موفقیت شما در آن زمینه کمک خواهد کرد.



مطالعه کنید: چگونه فیزیک را بهتر یاد بگیریم و در امتحان فیزیک موفق باشیم؟

با توجه به مطالب ارائه شده، به عنوان جمع بندی می توان گفت برای آموزش عمقی و مفهومی درس فیزیک و یادگیری بهتر ان و همچنین برای داشتن عملکرد عالی در این درس سعی کنید به صورت مرتب در کلاسهای فیزیک حضور داشته باشید و تنها حضور در کلاس هم برای شما ملاک نباشد بلکه در کلاس فیزیک فعال باشید، جزوه بنویسید و هر سوالی که برای شما پیش امد را بپرسید. قبل و بعد از کلاسها درس را مرور کنید و خواندن فیزیک را به ایام امتحانات موکول ننمائید. فیزیک برای یادگیری به زمان نیاز دارد و در ایام امتحانات زمان کافی برای درک عمیق آن و حل تمرین و مسئله به اندازه کافی وجود ندارد. تمرین حل کنید و در تمام شرایط سعی کنید درس را درک کنید و مفهومی یاد بگیرید. استفاده از کلاسهای تدریس خصوصی فیزیک و مقالات اموزشی و جزوه ها و سوالات امتحانی موجود در این وب سایت (ایران مدرس) هم می تواند کاملا مفید باشد. در کلاس در ردیف جلو بنشینید، کتاب درسی را در اولویت قرار دهید و از حل المسائل به درستی استفاده کنید. اگر خواستید از کتاب کمک آموزشی استفاده نمائید، کتاب کمک آموزشی معتبر استفاده کنید. در طول ترم درس بخوانید ولی در ایام امتحانات هم خواندن فیزیک را ادامه دهید و جمع بندی کنید و رفع اشکال نمائید. در این ایام که به مدرس اصلی خودتان دسترسی ندارید در کنار داشتن یک مدرس خصوصی فیزیک خوب می تواند کاملا موثر باشد. راه حلهای مختلف مسائل را یاد بگیرید و درک کنید. بعضا با دوستان و همکلاسی هایتان به صورت گروهی درس بخوانید و از افراد موفق در درس فیزیک مشورت بگیرید.

منبع: ایران مدرس (استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت ایران مدرس مجاز است)


آمار بازدید: 1851 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image