ارتباط مستقیم با 30454 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی چگونه در کلاس تدریس کنیم

چگونه در کلاس تدریس کنیم

به اشتراک گذاری

در این بخش در رابطه به چگونگی تدریس در کلاس و نحوه ارائه تدریس موفق در کلاسهای خصوصی، نیمه خصوصی و گروهی مطالبی ارائه شده است. برای موفقیت در کار تدریس و کسب درآمد بالا از تدریس خصوصی و گروهی مطالعه این مقاله می تواند مفید باشد. برای ارائه تدریس موفق و موثر در کلاسهای مدرسه و دانشگاه و یا کلاسهای تدریس خصوصی موارد زیر را در نظر داشته باشید.



پیشنهاد ویژه ایران مدرس: 100 نکته برای موفقیت در تدریس خصوصی

در کلاس تدریس فقط خودتان حرف نزنید: یکی از رموز موفقیت در کلاسهای تدریس گروهی و خصوصی این است که ارائه درس به صورت دو طرفه باشد و شاگردهای شما هم در برگزاری کلاس درس مشارکت کنند. میزان یادگیری درس توسط شاگردهای شما با میزان دو طرفه بودن کلاس ارتباط مستقیم دارد. هر چه شاگردهایتان بیشتر در بحثهایی که ارائه می شود مشارکت کنند کل کلاس بیشتر با درسی که ارائه می شود درگیر خواهند شد و بهتر درس را یاد خواهند گرفت. پس از دانشجویان و دانش آموزان نظر خواهی کنید و سوال بپرسید و بحثها را به سمتی پیش ببرید که دو طرفه باشد. وقتی از یکی از شاگردهایتان در کلاسهای گروهی سوال می پرسید، بقیه هم به صورت ناخودآگاه بیشتر حواسشان را جمع می کنند و بهتر گوش می دهند. در هر کاری و حین هر آموزشی وقتی افراد حاضر در آن کلاس بدانند که ممکن است سوالی از آنها پرسیده شود و یا ارزیابی ای انجام گردد با دقت بالاتری گوش می دهند. پس در کلاس بعضا سوال بپرسید تا شاگردهای شما هم حرف بزنند و در ارائه درس مشارکت داشته باشند. ممکن است شاگردهای شما توضیح همکلاسی خودشان را بهتر متوجه شوند. پس از شاگردهایتان بخواهید بعضا بخشی از درس را ارائه نمایند. اینکه شاگردهای شما در برگزاری کلاس مشارکت کنند باعث می شود کلاس جذابتر باشد. در کلاسهای تدریس خصوصی هم از شاگرد خودتان سوال بپرسید و ایشان را وارد بحث کنید. می توانید بخشی از درس که قرار است جلسه بعد تدریس شود را تعیین کنید که خودش بخواند و جلسه بعد ارائه نماید. هم خودتان کمتر خسته خواهید شد هم ایشان چون پیش مطالعه داشته اند درس را بهتر یاد خواهند گرفت. برگزاری کلاسهای گروهی و خصوصی به صورت دو طرفه در موفقیت در تدریس کاملا موثر است.

دروسی را تدریس کنید که به آنها علاقه دارید: اگر دروسی را تدریس کنید که خودتان به آن دروس علاقه دارید سوال چگونه در کلاس تدریس کنم به صورت خود به خودی برای شما حل خواهد شد. وقتی به درسی علاقه دارید خودتان درس را خوب بلد هستید و این علاقه شما در کلاس حین تدریس خودش را نشان خواهد داد و در نتیجه به راحتی در کلاسها آموزش را ارائه خواهید داد. دروسی را انتخاب کنید برای فعالیت در زمینه تدریس خصوصی و گروهی که خودتان در مدرسه و دانشگاه در آن درسها نمره خوبی گرفته اید. به عنوان مثال اگر در درس شیمی همیشه بهتر از ریاضی نمره گرفته اید خوب بهتر است کلاسهای خودتان هم در زمینه تدریس شیمی باشد. اگر تحصیلات دانشگاهی دارید و در رشته خودتان در بعضی از دروس بهتر بوده اید می توانید بیشتر آن درسها را ارائه کنید. به عنوان مثال اگر مهندس مکانیک هستید و در دوران دانشجویی در دروس جامداتی مانند استاتیک، مقاومت مصالح و طراحی اجزاء به نسبت دروس سیالاتی مانند ترمودینامیک، مکانیک سیالات و انتقال حرارت همیشه نمرات بهتری گرفته اید و خودتان به این دروس علاقه بیشتری دارید بهتر است در کلاسهای تدریس در دانشگاه و یا کلاسهای تدریس خصوصی هم همین دروس جامداتی را تدریس کنید. البته در انتخاب دروس باید پرمتقاضی بودن آنها را هم در نظر داشته باشید. دروسی را تدریس کنید که برای تدریس متقاضی داشته باشد (اگر کار تدریس خصوصی انجام می دهید) و در عین حال خودتان هم به تدریس آنها علاقه داشته باشید.



مطالعه کنید: 30 راهکار برای تدریس موفق و کسب درآمد بالا از تدریس خصوصی

خودتان ابتدا درس را خوب یاد بگیرید: بارها و بارها در مقالات ارائه شده در همین سایت (ایران مدرس) و احتمالا در سایتهای دیگر هم گفته شده است که یکی از عوامل مهم در موفقیت در تدریس در کلاس گروهی و خصوصی این است که خودتان بر دروس تدریسی به صورت کامل و صد در صدی مسلط باشید. بلد بودن درس کافی نیست باید خودتان تمام زوایای مطالب ارائه شده را بلد باشید و هر سوالی از شما پرسیده شد بتوانید با اطمینان پاسخ دهید. باید کتابی که تدریس می کنید را خودتان خوب بلد باشید. وقتی درس را خوب بلد باشید برای ارائه ان هیجان دارید. مطالب زیادی را بلد هستید که می خواهد از درون شما به بیرون فوران کند. وقتی دروس را خوب بلد هستید اصلا سوال چگونه تدریس کنم برای شما مطرح نخواهد شد. به سرعت در کلاس مطالب را ارائه می کنید و وقتی ندارید که اصلا به چگونه تدریس کردن فکر کنید. شاگردهای شما خوب تدریس کردن و تسلط شما را درک خواهند کرد و اگر در مدرسه یا دانشگاه تدریس می کنید نمره ارزشیابی بالایی خواهید داشت و اگر تدریس خصوصی انجام می دهید شاگردهای شما ترمهای بعد هم برای کلاس خصوصی پیش شما برخواهند گشت. پس برای موفقیت در تدریس و تبدیل شدن به یک مدرس موفق قدم اول را با اطمینان بردارید و بر دروس تدریسی خودتان که طبق مورد قبلی با علاقه انتخاب کرده اید مسلط باشید.


در کلاسهای گروهی مدیریت کلاس را خوب انجام دهید: در کلاسهای گروهی باید سعی کنید کنترل کلاس را به طور کامل در دست داشته باشید. البته باید حد وسط را رعایت کنید. نه در کلاس آنقدر جدی و سخت گیرانه عمل کنید که شاگردهای شما جرات اظهار نظر نداشته باشند و نه آنقدر در کلاس انعطاف به خرج دهید که بعضی از شاگردها کلاس را به هرج و مرج بکشند به طور که افراد علاقه مند به درس هم نتوانند هیچ استفاده ای از مطالب بکنند. در عین حال که یک فضای آزادی باید وجود داشته باشد، دانش آموزان و دانشجویان حاضر در کلاس باید مرزهایی را که توسط شما تعیین شده است به رسمیت بشناسند و در زمینه شوخی کردن و .... خیلی زیاده روی نکنند. به عبارت دیگر جو و فضای کلاس برای اظهار نظر، پرسیدن سوالات درسی و بعضا غیر درسی، شوخی کردن در حد متعارف و معمول و.... باید به صورت کامل فراهم باشد و شاگردهای شما احساس کنند که اگر مطلبی به نظر انها رسید می توانند بیان نمایند. در عین حال باید از شما حساب ببرند و احترام کلاس را نگه دارند. می توانید همان اول ترم قوانینی که  انتظار دارید شاگردهای شما در کلاس رعایت کنند را بگوئید. مثلا اینکه اول کلاس بیش از 10 دقیقه تاخیر مجاز نیست و یا در امتحانات و کوئیزها و میان ترم و ... استفاده از گوشی موبایل مجاز نیست و یا هر قانونی که فکر می کنید برای کنترل و اداره بهتر کلاس لازم است.



مطالعه کنید: تدریس موفق، کلاسداری موفق و فنون کلاس داری

کلاسهای تدریس را از حالت خشکی و بی روح بودن خارج کنید: یکی از بدترین آفت هایی که برای کلاسهای تدریس خصوصی و گروهی وجود دارد این است که کلاس خشک و بی روح باشد. باید تلاش کنید در عین حال که کلاس مفیدی دارید و مطالب خوبی در آن ارائه می گردد و به لحاظ علمی کلاس در سطح بالایی قرار دارد، کلاسهای شما جذاب و متنوع هم باشد. برای این هدف می توانید شاگردهایتان را در بحث ها مشارکت دهید. همین که کلاس دو طرفه باشد و شما متکلم وحده نباشید بخش زیادی از مشکل حل شده است. همین که در بخشی از کلاس یکی از شاگردهایتان درس را توضیح بدهد باعث می شود تنوع ایجاد گردد. می توانید کلاس را به بخشهای مختلفی تقسیم بندی کنید. در بخشی از کلاس تدریس خودتان درس را ارائه دهید. در بخش دیگری از کلاس تمرین و مسئله حل کنید. بخشی از کلاس را به ارائه درس توسط خود شاگردهایتان اختصاص دهید. می توانید از پاروپوینت و فیلم برای ارائه درس استفاده کنید. در حال حاضر در هر زمینه ای در اینترنت می توانید فیلم دانلود نمائید. مثلا اگر در حال تدریس مبحث پرتابه در درس فیزیک هستید و یا یک بحث گرامری را در درس زبان انگلیسی توضیح می دهید، از اینترنت می توانید انییشن و فیلم های جالبی برای ارائه در کلاس دانلود کنید. هم کلاس جذابتر خواهد شد و هم خودتان کمتر خسته خواهید شد. یعنی بازدهی بیشتر با انرژی کمتر. از انواع امکانات آموزشی در کلاسهای تدریس خصوصی و گروهی استفاده کنید تا کلاسهای جذاب و منحصر به فردی داشته باشید.

تمرین بدهید و حل تمرینات و مسائل را بخواهید: بخش مهمی از کار تدریس ارزیابی است. شما اگر از اول ترم تا آخر ترم درس بدهید و بسیار خوب هم تدریس کنید اما اگر ارزیابی نداشته باشید نمی دانید و متوجه نخواهید شد که آیا شاگردهای شما درس را متوجه شده اند یا نه. شما باید ارزیابی از میزان یادگیری شاگردهایتان داشته باشید تا هم میزان یادگیری آنها را بسنجید و هم نحوه تدریس خودتان را آزمایش کنید. اگر میزان یادگیری اکثریت حاضر در کلاس خوب نیست احتمالا شما باید در نحوه تدریس خودتان تجدید نظر کنید. ساده ترین ارزیابی که به شما دید می دهد و می توانید از ان برای اصلاح نحوه تدریس خودتان استفاده کنید همان سوال پرسیدن در کلاس حین تدریس است. هم کلاس متنوع تر خواهد شد، هم همه ی افراد حاضر در کلاس بیشتر حواسشان را جمع خواهند کرد و هم متوجه خواهید شد که مطالب ارائه شده قابل فهم بوده است یا نه. نوع دیگر ارزیابی ارائه تمرین به شاگردهایتان است و اینکه حل تمرینات را از آنها بخواهید و حتی نمره ای برای آن در نظر بگیرید. حل تمرین و مسئله و مرور درس در طول ترم برای یادگیری آن ضروری است. اگر تنها ارزیابی همان امتحان پایان ترم باشد بیشتر افراد حاضر در کلاس در پاس کردن و یادگیری درس موفق نخواهند بود. شاگردهای شما وقتی درس را خوب یاد می گیرند که همزمان با برگزاری کلاسها خودشان درس بخوانند و تمرین حل کنند. پس ارزیابی و تمرین دادن را فراموش نکنید.



مطالعه کنید: ویژگیهای یک معلم و مدرس موفق کدام است؟

تعریف پروژه به یادگیری بهتر درس کمک می کند: اگر بتوانید بیشتر و بیشتر دانشجویان و دانش آموزان را با درس و یادگیری آن درگیر کنید، در نهایت شاگردهای شما بهتر درس را آموزش خواهند دید. در مقطع دانشگاهی ارائه پروژه برای بسیاری از دروس امری متداول است و بسیاری از اساتید برای آن نمره هم در نظر می گیرند. وقتی برای درسی پروژه تعریف می شود و دانش آموزان یا دانشجویان می بینند که به صورت عملی از مطالبی که آموخته اند می توانند در انجام یک پروژه استفاده کنند یادگیری بهتر اتفاق می افتد و علاقه شاگردهای شما به درس هم بیشتر خواهد شد. برای بعضی از دروس ممکن است تعریف پروژه ممکن نباشد و نوع درس به گونه ای باشد که نتوان برای آن پروژه ای تعریف کرد. در هر حال می توانید بخش از درس را مشخص کنید و شاگردهای شما به صورت گروهی روی آن کار کنند و نتیجه کار خودشان را در کلاس ارائه نمایند. به حال هدف این است که در نهایت شاگردهای شما به صورت عملی کاربرد روابط و فرمولها و یا کاربرد درس ارائه شده را در قالب یک مسئله واقعی ببینند. برای این که چه نوع پروژه ای تعریف کنید و یا به چه ترتیبی شاگردهای خودتان را با درس بیشتر درگیری کنید و در انها علاقه ایجاد نمائید، می توانید خلاقیت به خرج دهید و خودتان هم مواردی را به صورت ابتکاری در نظر بگیرید. تعریف پروژه های گروهی برای تقویت کار گروهی در شاگردهای شما به نسبت پروژه های تک نفره مفید تر است.



روش تدریس خصوصی - نحوه فعالیت در زمینه تدریس خصوصی

با توجه به مطالب ارائه شده، اگر سوال چگونه در کلاس تدریس کنم برای شما مطرح است، به صورت خلاصه می توان گفت کلاسها را متنوع و دوطرفه برگزار کنید. بر دروس تدریسی خودتان که با علاقه انتخاب کرده اید مسلط باشید و در طول ترم با ارزیابی های مشخص سعی کنید روند یادگیری را بررسی نموده و شاگردهایتان را به سمت آموزش موفق هدایت کنید.

منبع: ایران مدرس (استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت ایران مدرس مجاز است)


آمار بازدید: 2176 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image