ارتباط مستقیم با 30585 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی 15 نکته برای تدریس خصوصی موفق

15 نکته برای تدریس خصوصی موفق

به اشتراک گذاری

در این بخش 15 نکته برای تدریس خصوصی موفق ارائه شده است. اگر می خواهید در زمینه تدریس خصوصی عملکرد خوبی داشته باشید و یک معلم خصوصی موفق باشید ادامه این مطلب را بخوانید.


پیشنهاد ویژه ایران مدرس: نکات تدریس خصوصی (ویژه مدرسین و اساتید تدریس خصوصی)


تدریس خصوصی موفق


اگر می خواهید تدریس خصوصی موفق و عالی داشته باشید و یک معلم خصوصی فوق العاده و برتر شوید نکاتی که در ادامه ذکر می شود را مد نظر قرار دهید.


1- وقت کلاس را به مطالب بیهوده و کم فایده صرف نکنیم.


به عنوان یک مدرس خصوصی موفق بهتر است بر روی جزوه درسی دانش آموز یا دانشجو و یا کتاب درسی تمرکز داشته باشیم تا کتابهای کمک آموزشی مختلف. هر چند که پس از تدریس اصل درس می توان از کتابهای مزبور نیز کمک گرفت.



2- از قضاوت ناصحیح نسبت به دانش آموز یا دانشجو پرهیز کنیم.


اگر دانش آموز یا دانشجویی دفعه یا دفعات قبل در امتحان درسی موفق نبوده است ممکن است به دلیل کم هوشی یا بی استعدادی و یا دلایلی از این قبیل نباشد. چه بسا افراد باهوشی به علت مشکلات یا پیشامدهایی در حین امتحانات نتوانند نمرات خوبی را کسب نمایند. تفاوتی نمی کند که در زمینه تدریس خصوصی ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست، عربی و یا هر درس دیگری فعالیت داشته باشید، در هر صورت نکات ذکر شده در این مقاله برای کسب موفقیت های بزرگ در کار تدریس بسیار مهم است.


3- اشتباهات خود را توجیه نکنیم.


اگر اشتباهی پیش آمد آن را بپذیرید و راه حل درست را به دانش آموز بگویید. سر پوش گذاشتن بر روی اشتباهات و سعی در پنهان کردن آنها حین تدریس باعث سر درگمی دانش آموز یا دانشجو خواهد شد. برای یک مدرس خصوصی خوب جا افتادن مطلب برای شاگردش مهمتر از شخصیت رویایی و خالی از اشتباهی است که برای خودش درست کرده است. این را به یاد داشته باشیم که هر کسی ممکن است اشتباه کند حتی یک مدرس خصوصی بسیار خوب.


پیشنهاد می شود مقاله چگونه تدریس خصوصی داشته باشیم را هم بخوانید.


4- از تشویق به موقع غافل نشویم.


اگر دانش آموز یا دانشجو تمرینات را به خوبی انجام داد و در جلسات بعد از پس سوالات شما به خوبی بر آمد، او را تشویق نمایید و حتی این را به پدر و مادرش اطلاع دهید. در کار تدریس خصوصی، یک مدرس خصوصی خوب فقط باید به نتیجه گرفتن بیاندیشد و هر امری که او را در این راه یاری نماید می تواند موثر باشد. البته هیچگاه به منظور خوشحال نگه داشتن شاگردتان تنبلی او را قبول نکنید. در مواردی حتی اگر لازم شد از اهرمهایی چون اطلاع رسانی به اولیا نیز استفاده نمایید تا شاگردتان کار را جدی تر گرفته و تمارین را انجام دهد. برای نتیجه خوب گرفتن در کنار تدریس خوب پشتکار و تلاش دانش آموز یا دانشجو نیز لازم است و شما به عنوان یک مدرس خصوصی کارآمد باید این بخش از کار را نیز کنترل نمایید.


5- سعی کنید کردار و رفتار خوبی از خود نشان دهید.


با دانش آموز یا دانشجو با احترام برخورد کرده و علاوه بر اینکه یک مدرس خصوصی خوب هستید که کار تدریس خصوصی را به صورت حرفه ای انجام می دهد، برای او یک دوست نیز باشید. به این ترتیب نتایج بسیار بهتری خواهید گرفت.


این مقاله هم مفید است: سایت جستجوی معلم و اطلاعات معلمان قدیمی و جدید


6- به کار خویش ایمان داشته باشیم.


به شاگردمان اطمینان بدهیم که حتما موفق خواهد شد و در این راه می توانید حتی شاگردهای قبلیتان که با شما کار کرده اند و نتیجه گرفته اند را نیز مثال بزنید. یک مدرس خصوصی خوب پشتیبان شاگردش نیز هست و تا شب امتحان او را همراهی می کند تا به نتایج خوبی برسد. فقط مطلبی را که باید مد نظر داشته باشیم این است که در کار تدریس خصوصی و در کنار قوت قلبهایی که به شاگردمان می دهیم نباید دچار خوش بینی بیش از اندازه شده و اگر دانشجو یا دانش آموز هیچ کاری را انجام نداد باز هم به او اطمینان بدهیم که حتما موفق می شود. بلکه باید هم خوب تدریس کنیم، هم به شاگردمان قوت قلب بدهیم و هم از او کار بخواهیم.


7- بر موضوعات درسی، تسلط و از آن اطلاع کافی داشته باشیم.


دانشجو یا دانش آموز عدم تسلط مدرس خصوصی خود بر مطلب را زود تشخیص می دهد. بنابراین سعی کنید در صورتی که بر مطلب تسلط ندارید یا تدریس خصوصی آن درس را به عهده نگیرید و یا قبل از جلسه یا جلسات تدریس خصوصی مطالعه داشته باشید.


مطالعه مقاله چگونه در تدریس خصوصی موفق باشیم و شاگردهای بیشتری جذب کنیم؟ هم می تواند مفید باشد.


8- از ابتکار و خلاقیت در تدریس استفاده کنیم.


به عنوان یک مدرس خصوصی حرفه ای باید کلاسی داشته باشید که در آن تنوع زیاد باشد. یکنواختی هنگام تدریس خصوصی دانش آموز یا دانشجو را زده خواهد کرد. قسمتی از کلاس را به مرور مطالب قبلی بپردازید. تدریس اصلی را انجام دهید. از شاگردتان بخواهید مطلب را برای شما با کلمات خودش توضیح دهد. تمرین حل کنید. وسطای کلاس از وضعیت دبیرستان یا دانشگاه بپرسید تا موضوع یه ذره عوض شود. و ... . بنابراین تنوع را فراموش نکنید.


9- از تجربیات درسی و تدریس دیگران استفاده کنیم.


اگر تعدادی از دوستانتان نیز در کار تدریس خصوصی هستند و تجربیات مفیدی دارند، می توانید از تجربیات آنها نیز استفاده نمایید تا به یک مدرس خصوصی موفق و بی رقیب تبدیل شوید. یادتان باشد که 20 درصد افراد در هر حرفه ای 80 درصد درآمد کل بدست آمده از آن حرفه را کسب می کنند و اینان کسانی هستند که در آن حرفه از بقیه جلو افتاده اند. کار تدریس خصوصی هم به همین ترتیب است. درآمدی که یک مدرس خصوصی خوب می تواند داشته باشد حد بالایی ندارد چون مبلغ ثابتی برای تدریس خصوصی در نظر گرفته نشده است و شما با بالاتر بردن قابلیت هایتان می توانید درآمدتان را دو، سه و یا حتی چند برابر نمایید.


این مقاله هم بسیار مفید است: چگونه بهترین تدریس خصوصی را داشته باشیم؟ (14 نکته مهم و کلیدی)


10- سعی کنیم دانشجو یا دانش آموز در ارتباط با درس فعالیت عملی داشته باشد.


با دادن تمرین به دانش آموز یا دانشجو در آخر هر جلسه و خواستن آن تمارین از او در جلسه بعد فعالیت عملی دانش آموز نیز بیشتر می شود. یک مدرس خصوصی خوب هم باید به دانش آموز یا دانشجو انگیزه بدهد و هم از او کار بخواهد. در تدریس خصوصی هم نمی توان معجزه کرد و بدون اینکه دانش آموز فعالیت خوبی داشته باشد نمی توان به نتایج مطلوب دسترسی پیدا کرد حتی اگر بهترین مدرس خصوصی روی کره زمین باشیم. فقط باید دقت کنیم که تمرینها یا مسائل ( تکالیف) در حد توان دانش آموز یا دانشجو باشد.


11- انتقاد پذیر باشیم.


سعی کنیم همواره اشکالات تدریس خود را رفع کنیم و به عنوان یک مدرس خصوصی حرفه ای انتقادها را با گشاده رویی بپذیریم. حتی باید خودمان این امکان را برای دانشجو یا دانش آموز فراهم کنیم از ما انتقاد نماید تا برای کسانی که ممکن است از مطرح کردن انتقاد خجالت بکشند نیز این امکان فراهم باشد که نظرشان را انتقال دهند. اگر دانش آموزی که برای ارتقا وضعیت تحصیلی خود به جلسات تدریس خصوصی نیازمند است نتواند انتقادهایش را به مدرس خصوصیش انتقال دهد، به راحتی مدرسش را عوض خواهد کرد. به عنوان یک مدرس خصوصی حرفه ای و کارآمد نباید بگذارید این اتفاق برای شما بیافتد.


12- روند تدریس درستی داشته باشیم.


درس را مرحله به مرحله تدریس کرده و از شاخه به شاخه پریدن بپرهیزیم. خصوصا در کار تدریس خصوصی بسیاری از مدرسین بسیار به صورت سلیقه ای عمل می کنند و این ممکن است باعث سر درگمی دانشجو یا داشن آموز شود. مطالب را به صورت پیوسته ارائه نمایید.


پیشنهاد می کنیم مقاله 20 راهکار برای کسب موفقیت های بیشتر در کار و شغل تدریس خصوصی و کسب درآمد بالا را هم بخوانید.


13- جمع بندی درس را در انتها فراموش نکنیم.


این کار در جلسات تدریس خصوصی باعث می شود تا مطالب به صورت دسته بندی شده تری در ذهن دانش آموز یا دانشجو به اصطلاح جا بیافتد.


14- در هنگام تدریس حتی الامکان از مثال استفاده کنیم.


بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان مطلب را حین حل مثال یاد می گیرند نه حین تدریس. یک مدرس خصوصی خوب به این نکته کاملا توجه دارد.


15- ارزیابی و بررسی تمرین ها را مد نظر داشته باشیم.


تعدادی از تمرینهایی را که جلسه قبل به شاگردمان داده ایم تا حل کند را بررسی کنیم تا نقاط ضعف و قوت را بیابیم.


کلمات کلیدی: تدریس خصوصی – مدرس خصوصی – دانش آموز – دانشجو
استفاده از مطالب با ذکر منبع (www.iranmodares.com) بلامانع است.


مشاهده بخش تدریس خصوصی ایران مدرس


آمار بازدید: 7122 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
محمودیان پنج شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹

تدریس خصوصی ریاضی،تمام مقاطع تحصیلی،، تماس:

بهزاداکبری يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹

فوق لیسانس ریاضی هستم وتدریس خصوصی هم دارم اگر دانش اموزیادانشجو داشتیدمعرفی کنید ممنون میشم تدریس تضمینی جلسه اول رایگان اگر نپسندیدند