ارتباط مستقیم با 30594 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی مطالب کاربردی و موثر در موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی

مطالب کاربردی و موثر در موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی

به اشتراک گذاری

در این بخش مطالب کاربردی و موثر در موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی ارائه شده است. برای کسب اطلاعات کامل در زمینه موفقیت در تدریس و کسب درآمد بالا از تدریس خصوصی ادامه این مطلب را بخوانید. در این وب سایت (ایران مدرس) مطالب زیادی در زمینه موفقیت در تدریس ارائه شده است که مقاله حاضر خلاصه ای از آنها می باشد. برای موفقیت در تدریس موارد زیر را در نظر بگیرید.



1- تسلط کامل بر درس: اگر بر درسی که می خواهید تدریس کنید احاطه کامل ندارید حتما قبل از کلاس مطالعه کنید.



2- بیان ساده و روان: مسائل را از دید خود دانشجو یا دانش آموز ببینید. به زبان خودش تدریس کنید. از به کار بردن اصطلاحات عجیب و غریب و گنگ بپرهیزید.



3- انضباط و وقت شناسی: سر وقت در کلاس حاضر شوید و آن مقداری که از اول قرار کرده اید را کامل تدریس کنید. حتی کمی بیشتر.



4- استراحت های کوتاه: حین تدریس استراحتهای کوتاه 2 یا 3 دقیقه ای و پیش کشیدن مسائل جنبی خارج از درس از یکنواختی کلاس و خستگی می کاهد.



پیشنهاد ویژه ایران مدرس: نحوه خوب تدریس کردن و موفقیت در تدریس خصوصی





5- دادن تمرین و پیگیری آن: بدون حل تمرین یادگیری اتفاق نمی افتد. حتما تمرینات مرتبط با درس به شاگرد داده و حل آنها را از او بخواهید.



اغلب معلمان کم تجربه می خواهند بچه ها آن ها را از همه بیشتر دوست داشته باشند، در حالی که این کار اشتباه است. اگر شما مرتکب چنین اشتباهی شوید، کنترل کلاس از دستتان خارج می شود و این به آموزش بچه ها لطمه خواهد زد. به جای آن، به دنبال احترام گذاشتن به دانش آموزان، تحسین و تقدیر آن ها باشید. در این صورت به یکباره خواهید دید، وقتی جدی و منصف هستید، دانش آموزان به شما بیشتر ابراز علاقه خواهند کرد و این نشان می دهد که در مسیر صحیحی قرار گرفته اید.



نگاه شما در زمان تدریس به فراگیرندگان حاکی از آن است که انتظار دارید به درس بیشتر توجه کنند. برای ایجاد شوق بیشتر وقتی قسمت دشوار درس را ارائه می دهید، به فراگیرندگان قوی تر یعنی آن هایی که مطمئن اید این قسمت را فهمیده اند، نگاه کنید. در مقابل به بخش ها و مطالب ساده تر که رسیدید به فراگیرند گان ضعیف تر نگاه کنید و با نگاه خود از آن ها بپرسید که یاد گرفته اند یا نه. نگاه شما اگر حالت مچ گیری پیدا کند تأثیرات نا مطلوب و مخربی در روحیه و نحوه ی یادگیری فراگیرند گان بر جای می گذارد و اضطراب ایجاد می کند و اضطراب، مرگ یادگیری است. بنابر این، باید به هوش باشید و بدانید که در هر لحظه به چه کسی و چگونه باید نگاه کنید. نگاه تأیید آمیز، تنبیهی، تسلیمی و یا تشویقی!



مجله رشد - نویسنده: فاطمه محمدی



همانطور که می دانیم روش تدریس یا چگونگی ارائه ی درس در فرآیند " یاددهی – یادگیری " از اهمیت به سزایی برخوردار است . روشهای نو و بدیع ، شیوه های تازه و دستاوردهای مهم در آموزش باید تکیه گاه معلم باشد . عصای معلم همین دانش و روش است ، دانش و روشی سودمند که اگر ما معلمان بتوانیم این دو عنصر را به بهترین وجه در اختیار داشته باشیم می توانیم معماران محیطی شاد و مفرح و پویا و مفید برای خود و دانش آموزانمان باشیم علاوه بر این اگر روش تدریسی که مورد استفاده قرار می گیرد به خوبی انتخاب و اجرا شود بدون شک خلاقیت دانش آموزان نیز مجال پرورش پیدا می کند ، در نتیجه روشهای یادگیری به دانش آموزان آموزش داده می شود و آنان می دانند که " چگونه یاد بگیرند که یاد بگیرند . "

البته علاوه بر روش تدریس ، روند آموزشی مفید زبان انگلیسی به ضرورت های زیر وابسته است که عبارتند از :

الف ) معلم و دانش آموز ب ) روشهای برتر تدریس

ج ) امکانات آموزشی د ) برنامه ریزان آموزشی



مطالعه مقاله چگونه تدریس خلاق داشته باشیم هم مفید است.



با تجزیه و تحلیل در مورد مطالبی که در متن مقاله به آنها اشاره شد به این نتیجه خواهیم رسید که تمامی عناصر اساسی فوق باید در راستای یکدیگر حرکت نمایند تا نتیجه ای که از این آموزش صورت می گیرد ، مفید تر باشد و معلم به عنوان راهنما و هدایتگر باید محیط کلاس را برای دانش آموزان محیطی امن و شاد گرداند تا دانش آموزان با شور و شوق و انگیزه درونی به یاد گیری مهارت های کلامی و مهارت های عمومی زندگی اقدام نمایند و با انگیزه و علاقه در فعالیتها و بحثهای گروهی شرکت کنند تا عملا امر یادگیری صورت گیرد تا به طور یقین به مفهوم این سخن زیبا برسیم که " هنگامی که دلها نشاط یافتند ، علم و کمال را در آنها به ودیعه بگذارید و هر گاه از نشاط تهی و گریزان شدند ، با آنها وداع کنید . زیرا دلها در چنین حالتی آماده فراگیری علم و کمال نیستند . " ( بحار الانوار ، جلد 78 ، صفحه 379 )



هیچگاه بدون اطلاع قبلی ، پرسش کلاسی یا امتحان کتبی برگزار نکنیم و حتی در جلسه قبل ، صفحات و نوع پرسش و حتی افرادی که از آنان پرسش شفاهی انجام می شود تلویحا" مشخص شوند و این صرفا" برای رفع حالت اضطراب دانش آموزان است ، برخی معلمان برای حالت " همیشه آماده باش بودن کلاس " توجهی به این نکته ندارند که امتحان یا پرسش بدون اطلاع قبلی ، از نظر دانش آموزان نوعی مچ گیری محسوب می شود . در رابطه با دانش آموزانی که از آنان پرسش به عمل می آید باید گفت معمولا" به سه دسته تقسیم می شوند و هر کسی تکلیف خود را خواهد دانست و در کنار آن پاسخ گویی داوطلبانه هم مد نظر قرار می گیرد و بدین ترتیب دانش آموزان تمایل بیشتری هم برای جواب دادن دارند و درگیری ها خیلی کمتر می شود .



برای موفقیت در تدریس پارامترهای زیادی موثر و تاثیرگذاراست. تسلط بر مبحث تدریسی و علاقه به تدریس مواردی هستند که برای موفقیت در تدریس کاملا لازم هستند. اینکه به نتیجه گرفتن شاگردانتان علاقه مند باشید و در این راستا تلاش کنید نیز بسیار موثر است. عامل دیگری که می تواند به موفقیت شما در تدریس و تدریس خصوصی کمک کند این است که از انتظارات فراتر بروید. یعنی مثلا به جای 90 دقیقه ای که قبلا توافق کرده اید، 100 دقیقه در جلسه تدریس بمانید.

در کلاسهای تدریس و تدریس خصوصی حامی بودن و پشتیبان بودن هم خیلی مهم است. به این معنی که در کنار درس و تدریس و ارائه خوب مطالب درسی، شاگردانتان را حمایت هم بکنید و به آنها مشاوره های لازم را بدهید. تا شب امتحان همراه آنها باشید و حتی بعد از امتحان هم پیگیر نتیجه باشید. متعهد بودن در کار تدریس و در هر کار دیگری یکی از عوامل مهم موفقیت است.

به مرور و در طول زمان سعی کنید به صورت مداوم در زمینه کاری خودتان پیشرفت کنید. طوری نباشد که خودتان هیچ مطالعه ای نداشته باشید. مثلا اگر فیزیک کنکور تدریس می کنید، به صورت مداوم در جستجوی راهکارهای خلاقانه حل تست های کنکور باشید و آنها را به شاگردانتان هم یاد بدهید. نباید جوری باشد که اطلاعات و روش تدریس شما با دو سال قبل هیچ تفاوتی نداشته باشد و هیچ پیشزفتی نکرده باشید. خود شما هم به صورت مداوم نیاز به یادگیری مطالب جدید و پیشرفت دارید.



پیشنهاد می شود این مقاله را هم بخوانید: دلایل تدریس بهتر اساتید در کلاس های خصوصی به نسبت مدرسه و دانشگاه



در این مقاله نکاتی برای افزایش کیفیت جلسات تدریس خصوصی و موفقیت در تدریس ارائه شده است. برای افزایش کیفیت جلسات تدریس خصوصی موارد زیر را مد نظر داشته باشید.

1- تا جایی که ممکن است با مطالعه بیشتر تسلط خودتان را بر مطالب تدریسی افزایش دهید.

2- قبل از جلسات تدریس آمادگی لازم را در خودتان ایجاد کنید. برای تمامی وقت تدریس برنامه داشته باشید و کلاس درس را به صورت متنوع برگزار نمائید.

3- سعی کنید کلاس تدریس شما خسته کننده نباشد. هر جا دید شاگرد یا شاگردانتان خسته شده اند، استراحت کوتاهی بدهید.

4- در جلسات تدریس و تدریس خصوصی با پرسیدن سوال از شاگرد یا شاگردانتان روند یادگیری را بررسی کنید. متکلم وحده نباشید و اجازه دهید شاگردها شما هم حرف بزنند. از انها سوال بپرسید و ببینید که آیا مطلب را گرفته اند یا نه.

5- در جلسات تدریس به اندازه کافی تمرین حل کنید. خصوصا برای دروسی مانند ریاضی و فیزیک و ... حل تمرین و مسئله لازم و ضروری است.

6- مطلب را از دید شاگردتان ببینید. متکلم وحده نباشید. سوال بپرسید و ببینید که آیا شاگرد یا شاگردانتان مطلب را فهمیده اند یا نه.

7- ارزیابی را فراموش نکنید. به شاگردتان در جلسات تدریس خصوصی و به شاگردانتان در جلسات تدریس مدرسه و دانشگاه تمرین و مسئله بدهید و حل تمرینات را از آنها بخواهید.

8- در پایین همین مطلب هم مطالبی در زمینه تدریس خصوصی، موفقیت در تدریس، موفقیت تحصیلی و ... ارائه شده است. مطالعه این مطالب هم ممکن است مفید باشد.

برای موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

1- کلاسهای تدریس را در زمان مناسب برگزار کنید. به عنوان مثال اگر شاگرد شما تا ساعت 4 بعد از ظهر کلاس مدرسه یا دانشگاه را دارد، بعد از ان دیگر جلسه تدریس خصوصی نذارید. چون شاگرد شما کاملا خسته است و کلاس تدریس خصوصی برای او بازدهی ای نخواهد داشت. بهتر است با شاگردهای خودتان حرف بزنید و ببینید که بیشترین بازدهی را در چه ساعتی از روز دارند و کلاس تدریس خصوصی را در ان ساعت برگزار کنید.

2- قبل از حضور در جلسات تدریس و تدریس خصوصی آمادگی لازم را در خودتان ایجاد کنید. تا جایی که می توانید بر مباحث تدریسی مسلط باشید. اگر کار تدریس را به تازگی شروع کرده اید در ابتدای کار چند درس محدود را درس بدهید تا خوب بر انها مسلط شوید. در ادامه می توانید تعداد درسهای تدریسی خودتان را بیشتر کنید. قبل از جلسات تدریس وقت بذارید و بر مطلب مسلط شوید.



مطالعه نمائید: چگونه تدریس خصوصی به پیشرفت تحصیلی کمک می کند؟



علاقه به تدریس و تدریس خصوصی در موفقیت در تدریس مهم است. اگر می خواهید در کار تدریس و یا هر کار دیگری موفق باشید، در مرحله اول از خودتان بپرسید که ایا به این کار علاقه دارم؟ همانطور که می دانید، اگر به کاری علاقه داشته باشید حین انجام کار اصلا فکر نمی کنید که دارید کاری انجام می دهید بلکه مانند تفریح به نظر می رسد. بنابراین در کار تدریس علاقه یکی از پارامترهای مهم است. در ضمن اگر به تدریس علاقه داشته باشید، ارتباط بهتری با دانشجویان و دانش آموزان برقرار خواهید کرد. چون به هر حال خودتان از انجام کار تدریس لذت می برید و در نتیجه حرفهای شما نفوذ بیشتری در شاگردانتان خواهد داشت.



مدرسان موفق کاملا بر دروس تدریسی خودشان مسلط هستند. این مدرسان تعداد محدودی درس تدریس می کنند ولی در عوض همان دروس را بسیارعالی تدریس می نمایند. کسانی که در تدریس موفق هستند دروس تدریس خودشان را مرتبا مطالعه کرده و تسلط خودشان را حفظ می کنند. این مدرسان کار اضافه انجام می دهند و شاگردهای خودشان را شگفت زده می کنند. کتاب به انها هدیه می دهند. جزوه و نمونه سوال به شاگردانشان می دهند و شاگردهای خودشان را به صورت مداوم حمایت می کنند. مدرسین و معلمین موفق سر وقت در کلاس تدریس حاضر می شوند. این مدرسین اگر لازم باشد کمی اضافه تر هم می مانند.

کسانی که در کار تدریس موفق هستند خوب درس می دهند. فن بیان قوی ای دارند و مطالب را از دید شاگردشان می بینند. شما هم اگر می خواهید در تدریس موفق باشید باید حین تدریس از شاگرد خودتان سوال بپرسید و تشخیص دهید که نقطه ضعف آنها کجاست؟ هر کدام از شاگردهای شما ممکن است در بخشی از درس اشکال داشته باشند و این جز با سوال پرسیدن مشخص نخواهد شد. شما باید خوب تشخیص دهید که شاگرد شما چه اشکال اساسی ای دارد و چه روندی را باید پیش گرفت تا در تحصیل موفق شود. باید جلسات تدریس خصوصی را به گونه ای پی ببرید که موفقیت شاگرانتان حتمی باشد. به شاگردهای خودتان مشاوره بدهید و در طول ترم و تا شب امتحان پشتیبان آنها باشید.



منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 1250 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image