ارتباط مستقیم با 30457 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
beikmohammadlou
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی موفقیت در ریاضی دبیرستان و دانشگاه و کسب درصد بالای ریاضی در کنکور

موفقیت در ریاضی دبیرستان و دانشگاه و کسب درصد بالای ریاضی در کنکور

به اشتراک گذاری

مرور منظم برای موفقیت تحصیلی، موفقیت در کنکور و کسب درصد بالای ریاضی در کنکور لازم است. با مرور منظم شما مطالب را فراموش نخواهید کرد. در ضمن در دفعات بعد که می خواهید از یک مبحث مشخص مسئله حل کنید و یا تست بزنید، اگر آن مبحث را قبلا مرور کرده باشید، دیگر لازم نیست درس را از اول بخوانید.



پیشنهاد ویژه ایران مدرس: نحوه هماهنگ کردن با معلم های تدریس خصوصی ریاضی

یکی از مهمترین مرورهایی که باید انجام شود، مرور درس بعد از جلسات تدریس ریاضی و یا کلاس خصوصی ریاضی است. همان روزی که درس جدید را داده اند، درس را مرور کنید و نکات مهم آن را یادداشت نمائید. قویترین حافظه ها از کمرنگترین جوهرها ضعیفتر است. مطالبی را که در همان روز تدریس یادداشت می کنید خیلی ارزشمند است و ممکن است بعدا یادتان برود.

علاوه بر مرور بعد از جلسات تدریس در طول ترم و در ایام کنکور مرورهای دیگری هم لازم است. مثلا می تواند برنامه ای داشته باشید و یک هفته بعد و یک ماه بعد هم همان مبحث را مرور نمائید. استفاده از جعبه لایتنر و موارد مشابه برای مرور هم می تواند مفید باشد.





خودتان بهتر می دانید، شما در جلسه کنکور به مباحثی می توانید پاسخ دهید که بر آنها مسلط باشید و حضور ذهن کامل داشته باشید. خیلی وقتها برای جواب دادن به یک تست یک فرمول را لازم دارید و آن فرمول یادتان رفته است. بنابراین با مرورهای منظم سعی کنید فراموشی در جلسه کنکور را به حداقل برسانید. در برنامه درسی خودتان حتما مرور را در نظر بگیرید.

بنابر آنچه گفته شد، برای کسب درصد بالای ریاضی در کنکور یکی از موارد مهم در برنامه ریزی درسی که شما باید به آن اهمیت بدهید مرور منظم است. با مرور منظم در وقت و زمان خودتان صرفه جویی می کنید و بازدهی کارتان را افزایش می دهید.



اگر می خواهید ریاضی را خوب یاد بگیرید، در کنار شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی و مطالعه و حل تمرین و مسئله حتما مرور را هم فراموش نکنید. اگر در حال مطالعه برای کنکور هستید و یا می خواهید در امتحانات پایان ترم موفق تر عمل کنید، در ایام کنکور و یا در طول ترم برنامه منظمی برای مرور درسها داشته باشید. همانطور که گفته شد، برای مرور هم باید برنامه داشته باشید. شاید بارها و بارها شنیده اید که بعد از کلاسهای تدریس ریاضی و یا هر درس دیگری، همان روز درس را مرور کنید. این امر شاید ساده به نظر برسد ولی در اکثر اوقات انجام نمی شود.

شما اگر می خواهید در درس ریاضی نمره خوبی بگیرید و در تحصیل و کنکور موفق شوید، حتما سعی کنید این کار را انجام دهید. بعد از شرکت در کلاس تدریس ریاضی یا هر درس دیگری، همان روز در حد 10 دقیقه و یا یک ربع درسی را که مدرس یا معلم و یا استادتان ارائه کرده است را مرور کنید. این کار واقعا موثر است. چون در مراحل بعد، مثلا یک هفته بعد، وقتی به سراغ همان مبحث برمی گردید به خاطر همان مرور 10 دقیقه ای همه ی مطالب را به خوبی به یاد خواهید آورد.

هنگام مرور ریاضی سعی کنید در دفترچه ای که قبلا تهیه کرده اید فرمولها و نکات مهم را بنویسید. این دفترچه بعدا و در ایام امتحانات و کنکور واقعا بدردبخور خواهد بود. اگر در رابطه با هر فرمول نکته خاصی وجود دارد ان را هم بنویسید. این نکات خاص و مهم را بعدا خودتان به یاد نخواهید آورد ولی همین که آن را در دفترچه یادداشت کرده اید در دفعات بعد بع راحتی از انها استفاده می کنید.



میزان تاثیر حل تمرین و مسئله در کسب درصد بالای ریاضی در کنکور بسیار زیاد است. بعد از شرکت در جلسات تدریس ریاضی و خواندن کتاب درسی، قدم بعدی حل مسئله و تمرین است. برای یادگیری ریاضی حل تمرین و مسئله واقعا حیاتی است. ابتدا تمرینات و مثالهای حل شده در کلاس تدریس ریاضی و جلسات تدریس خصوصی ریاضی را خودتان یکبار دیگر حل کنید. این تمرینات را خوب متوجه شوید و رفع اشکال کنید. در قدم بعد سراغ تمرینها و مسائل جدید بروید. سعی کنید تمرینهای جدید را خودتان حل کنید. به هر تمرینی در حد ده دقیقه فکر کنید و برای آن وقت بگذارید. در نهایت بعد از وقت گذاشتن برای هر تمرین می توانید سراغ حل المسائل بروید. اینکه هر تمرینی را که دیدید سراغ حل المسائل بروید روش درستی نیست. ابتدا خودتان به مسائل جدید فکر کنید و برای انها راه حلی ارائه بدهید. در نهایت اگر نتوانستید مسئله یا تمرین را حل کنید حل االمسائل را ببینید.

برای کسب درصد بالای ریاضی در کنکور، ابتدا تمرین و مسئله حل کنید و تا جایی که می توانید بر مبحث مسلط شوید و در مرحله بعد سراغ تست زنی بروید. چون تست ها عمدتا به صورت نکته ای مطرح می شوند، در قالب حل تست ممکن است نتوانید تمامی مبحث را به خوبی یاد بگیرید. پس در ابتدای کار (بعد از جلسات تدریس ریاضی و خواندن کتاب درسی) از هر مبحث چند تمرین و مسئله حل کنید و سپس سراغ تست زنی بروید.



پیشنهاد می شود مقاله چگونه ریاضیات را برای کنکور بخوانیم و درصد بالایی کسب کنیم را هم بخوانید.

درس ریاضی در اصل یک درس حفظ کردنی نیست. ریاضی را باید یاد گرفت و فهمید. ولی به هر حال مانند سایر دروس، مرور مطالب آموخته شده برای ریاضی هم مهم است. مرور مطالب جدید ارائه شده توسط معلم ریاضی در مدرسه بعد از برگزاری کلاسها به فهم بهتر مطالب در جلسات بعدی کمک می کند. اگر برای درس ریاضی مدرس خصوصی ریاضی دارید و جلسات تدریس ریاضی در منزل را برگزار می کنید، بعد از چنین جلساتی هم مرور مطالب ارائه شده مهم و لازم است. نکات مهم تمرینات و مسائلی را که حل می کنید در یک دفترچه یادداشت کرده و در ایام امتحانات مرور کنید.



یکی از مواردی که برای کسب درصد بالای ریاضی در کنکور در نظر بگیرید، نکته برداری است. چه در جلسات تدریس و تدریس خصوصی ریاضی و چه هنگام مطالعه ریاضی نکته برداری می تواند مفید و کمک کننده باشد. در کلاس تدریس ریاضی و یا جلسات تدریس خصوصی ریاضی خودتان جزوه یادداشت کنید و در کلاس درس حضور فعالی داشته باشید. هر نکته ای که به نظرتان مهم رسید را یادداشت کنید. اگر به امید جزوه دیگران باشید، ممکن است بسیاری از مطالب که به نظر خودتان مهم است را دیگران یادداشت نکنند. مطلب دیگر اینکه شما جزوه خودتان را بعدا بهتر می فهمید. ممکن است دوستانتان در جزوه و یادداشت هایشان از علامت های اختصاری و ... استفاده کنند که فقط برای خودشان معنی داشته باشد. در ضمن وقتی مطلبی را بر روی کاغذ می آورید، خودتان آن را بهتر یاد می گیرید.

بنابر مطالبی که گفته شد، اگر می خواهید ریاضی را خوب یاد بگیرید و  در امتحانات موفق شوید و در کنکور هم درصد بالایی برای آن بزنید، سعی کنید در کلاس تدریس ریاضی و یا جلسات تدریس خصوصی ریاضی جزوه یادداشت کنید و نکات مهم را بنویسید. حین نوشتن مشخص می شود که آیا مطلب را یاد گرفته اید یا نه.

علاوه بر جلسات تدریس ریاضی، هنگام مطالعه درس ریاضی و حل تمرین و مئله هم نکته برداری و یادداشت جزوات خلاصه مفید است. هر تمرینی را که حل می کنید، اگر نکته مهمی داشت در دفترچه خودتان یادداشت نمائید. بعدها، نزدیک امتحانات و یا در دوران جمع بندی کنکور می توانید این جزوات خلاصه را مرور کنید و همه ی نکات برایتان یاد آوری شود.



موارد زیر در کسب درصد بالای ریاضی کنکور می تواند موثر باشند:

1- حضور در کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه و در صورت لزوم کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی

2- مرور مطالب ارائه شده در جلسات تدریس ریاضی بعد از برگزاری کلاس های ریاضی

3- حل مثال و تمرینات کافی برای تسلط بر مباحث درسی ارائه شده

4- نکته برداری از تمرنیات حل شده و رفع اشکال تمرینات سخت تر

5- جزوه برداری در کلاس تدریس ریاضی و حضور فعال در کلاس درس و پرسیدن سوال

6- حل تمرینات داده شده توسط مدرس ریاضی و یا معلم خصوصی ریاضی و برگرداندن به موقع ان

7- در اولویت قرار دادن کتاب درسی برای یاد گرفتن مباحث اصلی ریاضی



در سایت ایران مدرس مطالب آموزشی، نمونه سوال امتحانی، تست کنکور، جزوات رایگان، کتابهای درسی و ... برای دانلود رایگان ارائه شده است. در کنار ان مدرسین تدریس خصوصی دروس ابتدایی ، دبیرستان، کنکور و دانشگاه هم در زمینه آموزش دروس کنکوری و غیر کنکوری فعالیت دارند. اگر شما می خواهید مطالب آموزشی، تست کنکور، سوالات کنکور و ... را به صورت رایگان دانلود کنید و یا لیست کاملی از مدرسین تدریس دروس دبیرستان و کنکور و دانشگاهی را مشاهده نموده و از خدمات تدریس خصوصی کنکور استفاده کنید، سایت ایران مدرس بهترین سایتی است که می توانید کل این موارد را در این وب سایت پیدا کنید.



چنانچه در زمینه آموزش ریاضی هم فعالیت دارید، آگهی تدریس خودتان را در همین وب سایت می توانید ثبت کنید. برای درج اگهی تدریس ریاضی و جذب شاگرد در این زمینه در بالای همین صفحه بر روی عبارت عضویت در سایت کلیک نموده و پس از ورود به کنترل پنل آگهی تدریس خودتان را ثبت کنید. ایران مدرس معتبرترین سایت تدریس ایران است.



مطالعه این مقاله هم مفید است: چگونگی پیشرفت در درس ریاضی و آموزش و یادگیری بهتر ریاضی



برای آموزش بهتر درس ریاضی روشهای زیر می تواند کمک کننده و موثر باشد:

1- شرکت در کلاسهای تدریس ریاضی مدرسه

2- شرکت در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی

3- حل مثال، تمرین و مسئله برای درس ریاضی

4- مطالعه پیش از کلاس ریاضی

5- مرور درس پس از کلاسهای ریاضی و همچنین پس از مطالعه ریاضی

6- استفاده از جزوات و نمونه سوالات ریاضی موجود در سایتهای آموزشی

برای دانلود جزوات و نمونه سوالات ریاضی بر روی عبارت دانلود جزوه و نمونه سوال امتحانی کلیک نموده و در بخش جستجوی صفحه ای که باز می شود، عبارت مورد نظر را وارد کنید (مثلا: سوال ریاضی 1).



مدرس ریاضی و فیزیک شما به هر ترتیب مباحثی که مد نظر خودش است و بعدا از همان مباحث سوال مطرح می کند را در کلاس تدریس ارائه می کند. بنابراین عاقلانه است که در کلاسهای تدریس ریاضی و تدریس فیزیک در هر مقطعی که هستید (دبیرستان یا دانشگاه) شرکت کنید. در ضمن، فقط حضور فیزیکی شما در کلاس درس کافی نیست. باید، تا جایی که می توانید به مباحث ارائه شده گوش دهید و سعی کنید یاد بگیرید. به هر حال شما وقتتان را که گذاشته اید. بنابراین تلاش کنید چیزی هم یاد بگیرید. در کلاسهای تدریس ریاضی و تدریس فیزیک و یا هر درس دیگری، جزوه بردارید و یادداشت کنید. بدون یادداشت برداری و نوشتن جزوه شرکت در کلاس فایده ای ندارد. کم رنگترین جوهرها از قوی ترین حافظه ها ماندگارتر است. بنابراین تلاش کنید حتما جزوه خودتان را داشته باشید. در ضمن، وقتی در کلاسهای تدریس مدرسه و یا حتی در کلاسهای تدریس خصوصی جزوه یادداشت می کنید، فایده دیگری که دارد این است که حواستان هم جمع تر خواهد بود. شما اگر بخواهید جزوه بنویسید باید مطلب را فهمیده باشید و یا حداقل بخشی از آن را فهمیده باشید. بنابراین یادداشت کردن جزوه در کلاسهای تدریس ریاضی و فیزیک می تواند مفید و موثر باشد. نکته دیگری که وجود دارد این است که شما بعدا جزوه خودتان را بهتر می فهمید تا جزوه ای که از دیگران کپی کرده باشید. در جزوه خودتان هم مطالبی را یادداشت خواهید کرد که به نظر خودتان مهم است. ممکن است حین تدریس ریاضی یا تدریس فیزیک و یا هر درس دیگری مطلبی به نظر شما مهم برسد ولی دوست شما که قرار است بعدا جزوه را از او کپی بگیرید به نظرش این مطلب مهم نباشد و یادداشت نکند.



همانطور که می دانیم شیوه مطالعه هر درس با درسهای دیگر متفاوت است و با اتخاذ یک روش مناسب و درست برای مطالعه هر درس می توان کارایی و میزان یادگیری خود در آن درس را به میزان قابل توجهی افزایش داد. به عنوان مثال نحوه مطالعه درس ریاضی با درس فیزیک که شاید تا حدودی شبیه به هم به نظر برسند باید متفاوت باشد. در اینجا قصد داریم نحوه صحیح مطالعه درس ریاضی را توضیح دهیم. ریاضی جز آن دسته از دروسی است که تعداد زیادی از دانش آموزان و دانشجویان در یادگیری آن مشکل دارند و تقریبا می توان گفت که درس ریاضی درسی است که بیشترین تقاضای مدرس خصوصی برای آن وجود دارد. در کنار داشتن یک مدرس خصوصی خوب و استفاده از مزایای تدریس خصوصی با مطالعه صحیح درس ریاضی می توان میزان یادگیری را به مقدار زیادی افزایش داد. به منظور یادگیری بهتر این درس مراحل زیر را انجام دهید. ابتدا نمره ای را که قصد دارید در درس ریاضی بگیرید مشخص نمایید. دوست دارید چه نمره ای بگیرید، 13، 15، 17 یا 20. به هر حال ابتدا باید تصمیم بگیرید. این مرحله را دست کم نگیرید چون حتما تصمیمی که در این مرحله می گیرید به وقوع خواهد پیوست. بعد از آنکه تصمیمتان را گرفتید آن را "به زبان شخصی، به صورتی مثبت و به زمان حال" بنویسید و روی دفترتان یا جایی که همیشه در معرض دیدتان قرار دارد بچسپانید. بلند پرواز باشید نمره زیر 17 یا 18 برای خودتان در نظر نگیرید. تصمیمتان را به شکلی بنویسید که انگار الان اتفاق افتاده است و آن را مرتب مرور کنید. با این کار ضمیر ناخودآگاهتان نیز در کنار پشتکار و روش کار درستتان به کمک شما می آید و حتما به هدفی که دارید می رسید. من خودم بارها و بارها این را امتحان کرده ام و نتیجه گرفته ام. یک مثال برای انتخاب هدف یا تصمیم به صورت مقابل است: "خدا را شکر می کنم که این ترم نمره ریاضی من 18 شد." یا " من مطمئنم که نمره ریاضی من این ترم بالای 18 است." (راستی این روش را برای رسیدن به هر هدف دیگری نیز می توانید به کار ببرید از جمله افزایش معدلتان تا نمره خاصی که مد نظرتان است، قبولی در کنکور و کسب رتبه دلخواهتان و یا ...).



مطالعه نمائید: چگونه برای کنکور و امتحان ریاضی را درست بخوانیم؟



برای کسب نمره عالی در درس ریاضی موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

1-حضور در کلاسهای تدریس ریاضی: به صورت مرتب در کلاسهای تدریس درس ریاضی شرکت کنید. یادگیری در کلاس درس به نسبت مطالعه شخصی مفیدتر و موثرتر است.

2- حل تمرینات و مسائل حل شده در کلاس درس ریاضی: مسائل و تمریناتی که در کلاس تدریس ریاضی حل شده است را یکبار دیگر خودتان حل کنید. حل مسائل را برای خودتان شرح دهید.

3- حل مسائل و تمرینات اضافی ریاضی: برای آموزش درس ریاضی بهترین راهکار حل مثال و تمرین است. هر چه بیشتر تمرین حل کنید مهارتتان بیشتر خواهد شد.



برای یادگیری دروس مانند ریاضی و فیزیک داشتن تمرکز بسیار مهم است.گوش دادن به درس در کلاسهای ریاضی و فیزیک (یا جلسات تدریس خصوصی ریاضی و تدریس فیزیک در منزل) با تمرکز بالا، مطالع ریاضی و فیزیک با تمرکز زیاد و حتی داشتن تمرکز حین حل سوالات و مسائل ریاضی و فیزیک در گرفتن نمره خوب و یا کسب درصد بالا در کنکور بسیار تاثیر گذار است.

در صورتیکه با دقت به مطالب ارائه شده در کلاسهای تدریس ریاضی و آموزش فیزیک گوش ندهید، هم وقت خود را تلف کرده اید و هم مطالب ارائه شده در کلاس را باید دوباره خودتان بخوانید.

حین حل سوال، تمرین، مرور درس، استفاده از کتابهای کمک آموزشی، حضوضر در کلاسهای تدریس خصوصی و ... هم داشتن تمرکز از اهمیت بالای برخوردار است. سعی کنید از فکر کردن به هر عاملی که باعث می شود حین مطالعه حواستان پرت شود خودداری نمائید.



حل مسائل و مثالهای حل شده توسط معلم، استاد و یا مدرس خصوصی ریاضی: مسائل و مثالهای حل شده را بدون نگاه کردن به راه حل آن دوباره حل کرده و راه حل خود را با راه حل ارائه شده توسط مدرس یا استاد خود مقایسه کنید. سعی کنید مسئله را خودتان حل نمائید. به صورت روزنامه وار خواندن سوالها و مرور سطحی فایده ای ندارد. با حل دوباره سوالها بیشتر با مسئله درگیر شده و علاوه بر اینکه به لحاظ ذهنی قویتر می شوید، یادگیری عمیق تری هم خواهید داشت. تعداد زیادی از دانش آموزان یا دانشجویان در طول ترم یا ایام امتحانات تعداد زیادی مسئله حل شده را از روی کتاب یا حل المسائل نگاه می کنند تا بلکه با دیدن تعداد زیادی سوال حل شده ریاضی بتوانند از پس امتحان برآیند. ولی اینگونه حل سوال و مسئله ریاضی و این شیوه مطالعه فایده ای ندارد. اگر تعداد محدودتری سوال حل کرده باشید ولی برای حل هر سوال به اندازه کافی فکر کرده و زحمت کشیده باشید درس را بهتر یاد گرفته و از لحاظ ذهنی قویتر می شوید. ذهن ریاضی شما تنها با فکر کردن و حل مسائل توسط خودتان قوی تر می شود. خواندن درس، حضور در کلاسها، مرور و .... این موارد همه لازم است ولی عاملیکه بیشترین تاثیر در یادگیری ریاضی توسط شما را دارد، حل مسائل و تمرینها به گونه ای است که گفته شد. درست مانند ورزشکاری که با بلند کردن هر وزنه ای که مقداری وزن آن از توانایی خودش بیشتر است مقداری به حجم عضلات خود می افزاید، شما نیز با حل هر مثال و مسئله ریاضی که مقداری شما را به تفکر وادارد مقداری به توانائی های ذهنی تان می افزائید. پس در قدم اول مثالها و تمرینات حل شده را خودتان یکبار دیگر حل کنید. برای حل این تمرینات و مثالها بدون نگاه کردن به حل آنها باید فکر کنید و این مفید است. اگر نهایتا نتوانستید حل کنید به راه حل نگاه کنید. این کار ایراد ندارد ولی اینکه از همان ابتدا مستقیم بروید سراغ راه حلها این نوع مطالعه برای یادگیری ریاضی مفید نیست. در ادامه از مسائل و تمرینات سخت تر و سطح بالاتر که ذهن شما را به چالش می کشد و توانائی های شما را افزایش می دهد استقبال کنید.



مطالعه مقاله نحوه استفاده موثر و پربازده از کلاس های تدریس خصوصی ریاضی هم پیشنهاد می شود.



منبع: ایران مدرس


آمار بازدید: 1063 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image