ارتباط مستقیم با 30456 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی بهترین راهکارها برای موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی

بهترین راهکارها برای موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی

به اشتراک گذاری

بهترین راهکارها برای موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی در این بخش ارائه شده است. در این وب سایت (ایران مدرس) مقالات زیادی در زمینه موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی ارائه شده است. در این بخش تعدادی از مقالات مزبور به صورت یکجا ارائه شده است. برای مطالعه موارد بیشتر به بخش مقالات مراجعه نمائید.



پیشنهاد ویژه ایران مدرس: 7 رمز موفقیت در تدریس خصوصی



سایت ایران مدرس بزرگترین و پربازدیدترین سایت تدریس ایران است. در سایت ایران مدرس تا سال 98 بیش از 19000 مدرس خصوصی ثبت نام کرده اند. برای درج آگهی تدریس در این وب سایت، در بالای همین صفحه بر روی عضویت در سایت کلیک نموده و پس از ثبت نام و ورود به کنترل پنل آگهی تدریس خودتان را درج نمائید. پارامترهای مهم برای موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی در ادامه ارائه شده است.



حضور به موقع در کلاسهای تدریس خصوصی و موفقیت در تدریس

یکی از پارامترهایی که در موفقیت شما در کار تدریس و تدریس خصوصی نقش بسزایی دارد، حضور به موقع در کلاسهای تدریس خصوصی است. برای افزایش بازدهی کلاسهای تدریس خصوصی تا جایی که برای شما ممکن است به موقع در کلاس تدریس حاضر شوید. همین امر در جدی گرفتن کلاس شما توسط شاگردانتان و همچنین در جلب اعتماد انها نقش مهمی دارد.

اگر خودتان کلاس را جدی بگیرید و به موقع در کلاس درس حاضر شوید، دانشجویان و دانش اموزان نیز کلاس را جدی می گیرند. حضور به موقع در کلاسهای تدریس خصوصی قدم اول برای جدی گرفتن کلاس است. اگر می دانید در مسیر که قرار است به کلاس برسید همیشه ترافیک سنگین است خوب کمی زودتر راه بیفتید. در کلاسهای خصوصی و جلسات تدریس خصوصی یک از مشکلات عمده مدرسین همین مسیر رسیدن به کلاس است. در بسیاری از اوقات وقت مدرس خیلی در مسیر رسیدن به کلاس تلف می شود. برای اینکه این حالت برای شما اتفاق نیافتد و هم به موقع به کلاس برسید و هم زمان بیشتری برای شما باقی بماند، به صورت زیر عمل کنید.

1- کلاسهای خصوصی ای را بردارید که به شما نزدیکتر هستند. مثلا اگر ساکن غرب تهران هستید برای یک جلسه تدریس خصوصی اصلا به صرفه نیست به تهرانپارس بروید و برگردید. بنابراین در آگهی تدریس خودتان هم بنویسید تدریس در غرب تهران.

2- سعی کنید وقتی را برای برگزاری کلاس انتخاب کنید که زیاد به ترافیک نخورید. صبح زود برای این هدف بسیار خوب است. اگر کلاسهای تدریس خصوصی را اول صبح برگزار کنید کمتر به ترافیک می خورید و از طرفی به موقع هم در کلاس تدریس حاضر خواهید شد.

3- کلاسهای تدریس نزدیک به هم را در زمانهای نزدیک به هم هماهنگ کنید. شب که برای کلاسهای صبح برنامه ریزی می کنید، کلاسهایی که محل برگزاری آنها به هم نزدیکتر است را در زمانهای نزدیک به هم برنامه ریزی کنید.



آمادگی قبل از جلسات تدریس خصوصی و موفقیت در تدریس

آمادگی قبل از جلسات تدریس خصوصی و موفقیت در تدریس با هم در ارتباط هستند. قبل از حضور در کلاس درس حتما آمادگی لازم را در خودتان ایجاد کنید. سعی کنید بر درس تدریسی خودتان تسلط کامل داشته باشید. هر چه مسلط تر باشید در زمان کمتری مباحث بیشتری را ارائه خواهید کرد. فن بیان و نحوه ارائه مطالب توسط شما هم نسبت مستقیم با میزان تسلط شما بر درس دارد.

در مقالات قبلی هم که در همین سایت (ایران مدرس) در رابطه با موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی ارائه شده است، تاکید زیادی بر آمادگی قبل از جلسات تدریس خصوصی شده است. در مرحله اول اگر بر درس تدریسی خودتان کامل مسلط نباشید خیلی راحت کلاسهای تدریس خصوصی دیگر ادامه پیدا نمی کند. در بسیاری از مواقع ممکن است این اتفاق برای شما هم افتاده باشد که شاگرد شما بعد از یکی دو جلسه اول بهانه ای می آورد و دیگر نمی خواهد کلاسها ادامه پیدا کند. معمولا مستقیما نمی گویند که کلاسها مفید نبوده و بیماری یا اتفاقی را بهانه می کنند. بنابراین اگر می خواهید در کار تدریس موفق باشید و جلسات و کلاسهای تدریس خصوصی شما ادامه پیدا کند، تسلط خودتان بر مطالب تدریسی را باید افزایش دهید. سعی کنید مطالب را خیلی عالی بیان کنید. هر چه تسلط خود شما بر مطالب تدریسی بیشتر باشد، کلاسهای برای شاگردان شما مفید تر خواهد بود. حتی با افزایش تسلط شما بر درس، فن بیان و نحوه ارائه مطالب توسط شما هم بهتر خواهد شد. هر چه بر درس مسلط تر باشید، جنبه های مختلف آن را بهتر و بیشتر درک کرده و آن را به شکل بهتری هم انتقال می دهید. تسلط یا عدم تسلط شما بر درس در تمامی کلام و گفتار شما مشخص و واضح بوده و شاگردان شما این مطلب را درک خواهند کرد. در بسیاری از اوقات اگر بخواهید عدم تسلط خودتان را پنهان کنید موفق نخواهید شد. شاگردان شما این مطلب را به روی شما نمی آورند ولی در کلاسهای تدریس خصوصی و گروهی آن را درک می کنند. از طرف دیگر، هر چه بر درس مسلط تر باشید، احترام و جایگاه شما بالاتر خواهد رفت. با افزایش تسلط بر دروس تدریسی خودتان، به تدریج تعداد شاگردان شما بیشتر و بیشتر شده و حتی شما را به دوستان، فامیل و آشناهایشان معرفی خواهند کرد. به این ترتیب در کار تدریس موفق و موفق تر خواهید شد و درآمدتان به صورت صعودی بیشتر خواهد شد. با توجه به مطالب گفته شده، برای موفقیت در کار تدریس و تدریس خصوصی، تا جایی که می توانید تسلط خودتان را بر دروسی که تدریس می کنید، افزایش دهید.


مطالعه مقاله فعالیت در زمینه تدریس خصوصی به صورت حرفه ای هم مفید است.



تنوع در جلسات تدریس خصوصی و موفقیت در تدریس

جلوگیری از خسته کننده بودن فضای کلاس در جلسات تدریس خصوصی به موفقیت شما در تدریس کمک می کند. در کلاسهای تدریس و تدریس خصوصی تلاش کنید با ایجاد تنوع در کلاس درس از خسته کننده بودن و یکنواخت بود کلاس جلوگیری کنید. می توانید هر نیم ساعت یکبار استراحت کوتاهی بدهید و یا بعضا اجازه دهید که شاگر شما خودش تمرین را حل کند تا با حل مسئله درگیر شود و یا به هر شکل دیگری که فکر می کنید مناسب است در کلاس درس تنوع را ایجاد کنید.

برای جلوگیری از خسته کننده بودن کلاس تدریس مدرسه و دانشگاه و یا کلاس تدریس خصوصی ای که برگزار می کنید راهکارهای زیر می تواند مفید باشد.

1- در کلاس تدریس ترکیبی کار کنید. یعنی هم درس را ارئه کنید، هم سوال بپرسید، هم تمرین حل کنید و هم از دانشجویان و دانش آموزان بخواهید که تمرین و مسئله حل کنند.

2- در کلاسهای تدریس و تدریس خصوصی هر از چند گاهی استراحت کوتاهی بدهید، جوکی تعریف کنید و یا از مسائل جنبی مورد علاقه دانش آموز یا شاگردانتان حرف بزنید.

3- از خود شاگردانتان سوال بپرسید که چگونه ترجیح می دهند. آیا در کلاسهای تدریس خصوصی فقط می خواهند درس ارائه شود و یا تمرین حل گردد و یا ترکیبی از این دو. کلاس تدریس با سوال و جواب شروع شود و یا با حل تمرین.

4- در کلاسها از امکانات آموزشی متنوع استفاده کنید. شاید این مورد برای کلاسهای تدریس خصوصی خیلی مصداق نداشته باشد ولی در کلاسهای مدرسه و دانشگاه استفاده از پاورپوینت و فیلم و ... می توان استفاده نمود و کلاس را از حالت یکنواختی خارج کرد.

5- در کلاسهای تدریس خصوصی و حتی تدریس گروهی به شاگردانتان بگویید که بخشی از درس را جلسه بعد باید خودشان تدریس کنند. به این ترتیب هم در بین جلسات تدریس مطالعه می کنند و هم چون خودشان در برگزاری کلاس مشارکت می کنند کلاس برای آنها جذابتر و مفید تر خواهد بود.

6- اول کلاس از مباحث جلسه قبلی یا جلسات قبلی تدریس سوالی بدهید و کمی وقت دهید تا خود شاگرد یا شاگردانتان آن را حل کند. در ادامه خودتان سوال را حل کنید. چون تلاش کرده اند سوال را حل کنند، بعدا برای یادگیری آن مشتاقتر خواهند بود.

7- هر از چند گاهی مطالبی را که در کلاسهای تدریس یا تدریس خصوصی ارائه می کنید، جمع بندی نمائید. از شاگردانتان سوال بپرسید. به هر میزان که شاگردان شما بیشتر با مباحث ارائه شده درگیر شوند، کلاس برای آنها جذابتر بوده و در عین حال حالت یکنواختی کلاس برطرف می گردد.


مطالعه نمائید: چگونه کلاسهای تدریس خصوصی مفیدتر و موثرتری داشته باشیم؟



پشتیبانی و حمایت کامل از شاگردان و موفقیت در تدریس خصوصی

یکی از مزیتهای کلاسهای تدریس خصوصی برای دانشجویان و دانش آموزان این است که مدرس به صورت کامل در طول ترم از آنها حمایت کرده و به موفق شدن آنها در تحصیل کمک می کند. اگر شما هم به کار تدریس خصوصی مشغول هستید، تلاش کنید تا از شاگردانتان به صورت کامل حمایت نمائید. یکی از تفاوتهای کلاسهای خصوصی و گروهی همین است. از شما انتظار می رود که به صورت کامل از شاگردانتان حمایت کنید و از هیچ تلاشی برای رسیدن آنها به موفقیت فروگذار نکنید.

پشتیبانی و حمایت از شاگردانتان اگر مهمترین کار شما حین برگزاری کلاسهای تدریس خصوصی نباشد، بی شک یکی از مهمترین کارهایی است که باید انجام دهید. دانش آموزان و دانشجویانی که از کلاسها و جلسات آموزش در منزل و تدریس خصوصی استفاده می کنند، یا درس را خوب بلد نیستند و می خواهند از این کلاسها برای جبران عقب افتادگی های گذشته استفاده نمایند و یا در کلاس درس مدرسه غائب بوده اند و به تنهایی نمی تواند درس و مباحثی که باید بخوانند را جمع کنند. این متقاضیان کلاسهای تدریس خصوصی از مدرسین کمک می گیرند تا در آموزش بهتر و کسب نمره بالاتر، ارتقای معدل و موفقیت در کنکور به آنها کمک کنند. مدرسین هم باید در این راستا حمایت و پشتیبانی عالی و بسیار خوبی انجام دهند. به این معنی که در مرحله اول تا جایی که می توانید مطالب خوب و مفیدی را در کلاسهای تدریس خصوصی ارائه کنید. جزوه خود دانش آموز و دانشجو را ملاک قرار داده و مطالب را به خوبی تشریح نمائید. در برنامه ریزی روزانه و هفتگی و ماهانه به شاگردانتان کمک کنید. نباید فقط به تدریس و ارائه درس اکتفا کنید. به شاگردانتان مشاوره هم بدهید.  در مرحله بعد هر کمکی از دستتان بر می آید برای شاگردانتان انجام دهید. چه اشکالی دارد شاگردان شما در خارج از کلاسها و جلسات تدریس خصوصی بتوانند با شما تماس گرفته و اگر اشکالی برایشان پیش آمد آن را برطرف کنید. اگر به این ترتیب شاگردان خودتان را پشتیبانی نمائید و در کل طول ترم و در کلاسهای تدریس خصوصی هوای آنها را داشته باشید، هم خودتان در تدریس موفق بوده و پول خوب در میآورید و هم شاگردان شما موفق خواهند شد. حمایت خودتان از شاگردانتان را در کل طول ترم و تا شب امتحان ادامه دهید. حتی یک روز قبل از امتحان جلسه جمع بندی بذارید. در جلسه جمع بندی تمامی اشکالات را برطرف کنید. حتی بعد از اتمام کلاسهای تدریس خصوصی و بعد از امتحانات جویای وضعیت شاگردانتان باشید. حامی و پشتیبان شاگردانتان باشید و نتیجه گرفتن آنها برایتان مهم باشد تا خودتان پله های ترقی را طی کنید و در کار تدریس موفقیت های زیادی کسب نمائید.


جزوه کلاسی؛ منبع اصلی تدریس در کلاسهای تدریس خصوصی

در کلاسهای تدریس خصوصی جزوه خود شاگردتان که در مدرسه به آنها داده شده است را به عنوان منبع اصلی استفاده نمائید. اگر حتی خودتان جزوه یا نمونه سوالات کامل و بهتری دارید، در مرحله اول جزوه کلاسی را در اولویت قرار دهید. چرا که در پایان ترم از همین جزوه امتحان گرفته خواهد شد.

در انتخاب مطالبی که در کلاسها و جلسات تدریس خصوصی ارائه می کنید، دقت نمائید. همانطور که گفته شد اگر وقت کم دارید و نمی توانید به هر تعداد جلسه تدریس برگزار نمائید و یا شاگردتان می خواهد در کمترین تعداد جلسات تدریس خصوصی به نتیجه برسد، اولویت اول با جزوه کلاسی و منابعی است که مدرس و معلم یا استاد خودشان ارائه کرده است. کلاسهای تدریس خصوصی به عنوان یک حالت پشتیبانی در کنار کلاسهای مدرسه و دانشگاه مورد استفاده قرار می گیرد. در این کلاسها دست مدرس خیلی باز نیست که هر مطلبی را که بخواهد ارائه نماید. پس در ابتدای کار خود جزوات کلاسی و منابعی که قبل در مدرسه و دانشگاه به خود شاگردانتان داده شده است را استفاده کنید. در مرحله بعد اگر وقت اضافه آوردید و دیدید که جزوه کلاسی کامل شده و به پایان رسیده است می توانید از نمونه سوالهایی که دارید استفاده کنید. در ضمن همین مطالب اضافی و نمونه سوالات و ... هم باید در راستای مطالبی باشد که در جزوه مدرسه و دانشگاه ارائه شده است. اتفاقا اگر سوالات اضافی حل کنید، بهتر است چون تسلط دانش آموز و دانشجو بر مطالب بالاتر می رود. این است که در تمامی مطالب و مقالات قبلی هم توصیه شده است که اگر می خواهید از کلاسهای تدریس خصوصی استفاده کنید، از اول ترم شروع نمائید. چون هم با خیال راحت درس به پایان می رسد و هم می توان با حل مسائل و تمرینات بیشتر تسلط افزایش پیدا کند.

این مطلبی که در این بخش ارائه شد ممکن است در مورد کلاسهای تدریس خصوصی کنکور و یا تدریس خصوصی زبان صادق نباشد. در کلاسهای تدریس خصوصی کنکور و زبان شما به صلاح دید خودتان می توانید از جزوات و کتابهایی که دارید و یا از تجربیاتی که دارید در جلسات تدریس خصوصی استفاده نمائید. مثلا اگر می خواهید مکالمه زبان انگلیسی درس بدهید خوب قاعدتا شاید جزوه و مطالب آموزشی خودتان را داشته باشید و از آنها استفاده کنید. ولی به عنوان مثال اگر می خواهید شاگردتان را برای امتحان ریاضی آماده کنید، حتما بهتر است که در جلسات تدریس خصوصی ریاضی جزوه کلاسی خودش را در اولویت قرار دهید.



برگزاری کلاسهای خصوصی در زمان و مکان مناسب

کلاسهای خصوصی معمولا در منزل خود دانشجو و دانش آموز برگزار می گردد. اگر کلاسها را در آموزشگاه هم برگزار می کنید بهتر است از منزل شاگردتان خیلی دور نباشد که وقت زیادی از او نگیرد. در رابطه با زمان برگزاری کلاسهای تدریس خصوصی هم سعی کنید کلاس را در زمانی برگزار نمائید که شاگرد شما خیلی خسته نباشد و گیرایی خوبی برای یادگیری مطالب داشته باشد. به عنوان مثال روزهایی که شاگرد شما کلاسهای زیادی در مدرسه یا دانشگاه داشته است، برای برگزاری کلاسهای تدریس خصوصی مناسب نیست.

هر چند که برگزار کلاسها و جلسات تدریس خصوصی در منزل دانش آموز و دانشجو برای مدرسین تدریس خصوصی کمی دردسر ساز است و مدرسین ترجیح می دهند همه ی کلاسهای خودشان را در طول روز به صورت یکجا مثلا در یک آموزشگاه برگزار کنند، ولی به هر حال یکی از مزیتهای کلاسها و جلسات تدریس خصوصی این است که کلاس در منزل خود دانشجو و دانش آموز برگزار می شود. می دانید که خصوصا در ایام امتحانات وقت دانش آموزان و دانشجویان خیلی مهم می شود و به این دلیل ترجیح می دهند به جای ماندن در ترافیک و برگزاری کلاس در آموزشگاهها، کلاسهای تدریس خصوصی را در منزل خودشان برگزار نمایند. به هر حال اکثر مدرسین تدریس خصوصی خودشان هم این امر را می دانند و با آن مشکلی ندارند. بنابراین سعی کنید کلاسهای تدریس خصوصی را در منزل خود شاگردتان برگزار کنید. البته اگر کارتان خیلی خوب باشد ممکن است بعدا شاگردانتان حاضر باشند به محلی که شما تعیین می کنید و به آموزشگاه برای برگزاری کلاس هم بیایند. به هر حال، جو منزل راحت تر است و ممکن است در یادگیری بهتر متقاضیان تدریس موثر باشد. برای اینکه وقت شما هم در مسیر رسیدن به منزل شاگردانتان خیل تلف نشود، همانطور که در مقالات قبلی گفته شد، کلاسهایی را بردارید که به شما نزدیک باشند. اگر ساکن غرب تهران هستید، کلاسهای شرق تهران را به مدرسینی بسپارید که ساکن شرق تهران هستند. در رابطه با زمان برگزاری کلاسهای تدریس خصوصی هم همانطور که گفته شد، بهتر است کلاسها را وقتی برگزار کنید که هم خودتان خیلی خسته نباشید و هم برای شاگردتان قبل از برگزار کلاس خصوصی، روز خسته کننده ای نبوده باشد. البته در ایام امتحانات که تعداد کلاسهای خودتان زیاد می شود مسلما کلاسهای اخر روز خسته خواهید بود پس حداقل زمان کلاس را به گونه ای تعیین کنید که شاگرد شما خسته نباشد. مدت زمان برگزاری کلاسهای تدریس خصوصی را هم خیلی طولانی در نظر نگیرید. اگر کلاسهای تدریس خصوصی در طول ترم برگزار شوند معمولا این امر لازم نخواهد بود. اگر درسها بر روی هم انباشت گردد، در ایام امتحانات مجبور خواهید شد دو جلسه و یا سه جلسه پشت سر هم برگزار نمائید و بازدهی کار پایین می آید. به هر حال اگر مدت زمان برگزاری کلاس خیلی طولانی شد هر یک ساعت یک بار استراحت کوتاهی به شاگردتان بدهید. با در نظر گرفتن زمان و مکان مناسب برای برگزاری جلسات تدریس خصوصی، به عنوان یکی از پارامترهای مهم، هم شاگردانتان نتیجه مناسب را خواهند گرفت و هم خودتان در کار تدریس موفق خواهید شد.



حل تمرین، مثال و مسئله در کلاس تدریس خصوصی

بعد از ارائه درس در کلاس تدریس خصوصی، حل تمرین، مثال و مسئله بسیار مهم است. سعی کنید بعد از ارائه هر مبحث یکی دو تا مثال حل کنید. حل تمرین و مسئله به جا افتادن درس خیلی کمک می کند. می توانید در همان کلاس درس بعضا خودکار را به خود شاگردتان بدهید تا تمرین و مسئله حل کند.

برای بسیاری از دروس مانند ریاضی، فیزیک، شیمی و ... حل تمرین و مسئله حتی شاید از خود درس مهمتر باشد. در کلاسهای تدریس خصوصی ریاضی، تدریس شیمی، تدریس خصوصی فیزیک و دروس مشابه اینها، حل تمرین و مسئله را فراموش نکنید. حتی مثلا حین آموزش زبان و در کلاسهای تدریس خصوصی زبان انگلیسی برای یادگیری هر چه بهتر قواعد و گرامر و مکالمه و ... انجام تمرین بسیار مهم است. تمرین مادر یادگیری است. با تمرین می توان بر هر مطلبی مسلط شد. در کلاسهای تدریس خصوصی در مرحله اول درس را ارائه کنید. به نظر می رسد بهتر باشد بعد از ارائه هر مبحث تمرینی یا مثالی از آن حل شود. به نسبت حالتی که بخواهید همه ی مباحث را درس بدهید و بعد از آن تمرین حل کنید، حل مثال بعد از هر مبحث بهتر است. بنابراین در کلاسهای تدریس خصوصی به اندازه کافی تمرین و مثال و مسئله حل کنید. یکی از مزیتهای برگزاری کلاسهای تدریس خصوصی در طول ترم و اینکه این کلاسها به ایام امتحانات موکول نشود همین است. اگر کلاسهای تدریس خصوصی در طول ترم برگزار گردد، به اندازه کافی برای حل سوال و مسئله و تمرین وقت خواهید داشت. علاوه بر حل تمرین و مسئله توسط خود مدرس در کلاسهای تدریس خصوصی، گاها در همین کلاسها خود شاگردان هم باید مثال و تمرین حل کنند. هر از چند گاهی مثالی یا مسئله ای به شاگردتان بدهید تا حل کند. به این ترتیب هم خود شاگرد شما و هم خود شما میزان یادگیری را پایش می کنید. اصلا یکی از فواید حل تمرین و مسئله، علاوه بر افزایش تسلط، این است که می فهمید کلاسهای تدریس خصوصی تا چه میزان مفید بوده است و اگر اشکالی وجود دارد هر چه سریعتر برطرف گردد. در نهایت برای زمانهایی که بین کلاسها و جلسات تدریس و تدریس خصوصی وجود دارد به شاگردتان تمرین و مسئله بدهید تا حل کند و حل آن را به شما برگرداند. این کار هم چند مزیت دارد. در مرحله اول شاگرد یا شاگردان شما برای آن که بتوانند تمارین را حل کنند باید درس را بخوانند و مرور نمایند و بنابراین درس خوانده می شود و این بسیار مفید است. در مرحله بعد بعد از انکه حل تمرین به شما ارائه گردید می فهمید که آیا مطلب مورد نظر شما را شاگردتان یاد گرفته است یا نه. در نهایت شاگرد شما با حل تمرین بر مباحث ارائه شده مسلط تر هم می گردد. دقت کنید، همانطور که در مقالات قبلی گفته شد، اگر می خواهید در کار تدریس موفق شوید و درآمد خوبی کسب نمائید، باید خودتان را مسئول نتیجه گرفتن یا نگرفتن شاگردانتان بدانید. با دادن تمرین و مسئله به اندازه کافی و پیگیری جدی آن متوجه خواهید شد که آیا شاگرد شما درس را یاد گرفته است و به نتیجه می رسد یا نه و در نتیجه آیا روندی که شما برای کلاسهای تدریس خصوصی پیش گرفته اید مفید است و می تواند شاگردانتان را به نتیجه برساند و یا باید تغییری ایجاد کند. همیشه به فکر نتیجه گرفتن شاگردانتان باشید تا خودتان در کار تدریس و تدریس خصوصی موفق گردید.


مطالعه مقاله چگونه در زمینه تدریس خصوصی فعالیت خودمان را شروع کنیم و یا موفق تر شویم؟ را هم پیشنهاد می کنیم.



داشتن جدیت و انعطاف در کلاسهای تدریس خصوصی

در جلسات تدریس خصوصی جدی باشید و خودتان تا جایی که ممکن است کلاسها را با جدیت برگزار نمائید تا شاگردانتان هم کلاسها را جدی بگیرند  و در نهایت نتیجه لازم را بگیرند. مثلا اگر تمرینی به آنها می دهید تا بین جلسات تدریس حل کنند، حل تمرین و مسئله را با جدیت پیگیر باشید و از آنها بخواهید. در عین حال در زمان برگزاری کلاسها و موارد جنبی انعطاف لازم را داشته باشید.

همانطور که در مقالات قبلی هم گفته شد یکی از مهمترین مواردی که درکلاسهای تدریس خصوصی باید در مورد آن جدیت به خرج دهید حل تمرین و مسئله است. در بسیاری از اوقات پدر و مادر شاگرد شما هزینه می کنند برای فرزندشان کلاسهای تدریس خصوصی را با شما هماهنگ می کنند تا بلکه فرزند ایشان درس بخواند و در درس و تحصیل خودش موفق باشد. حال شما مسئول نتیجه گرفتن این شاگردتان هستید و بعضا پیش می آید که خود شاگردتان در حل تمرین و مسئله و درس خواندن در طول ترم تنبلی می کند. شما با جدیتی که به خرج می دهید باید تمرینها و مسائل را به صورت حل شده از ایشان بخواهید و کاری کنید که در طول ترم درس بخواند. به این معنی که جوری نباشد که وقت بگذرد و به ایام امتحانات نزدیک شوید و فقط کلاسها به صورت نمادین برگزار شده باشد. اگر می خواهید در کار تدریس موفق شوید و ترمهای بعد هم همان دانشجویان و دانش اموزان با شما تماس بگیرند در کار خودتان جدی باشید و با جدیت روند کلاسها و حل تمرین و مسئله و ... را دنبال کنید تا شاگردانتان نتیجه بگیرند. همان شاگردی که حین برگزاری کلاسهای تدریس خصوصی جدیت شما را می بیند و ممکن است خوشش هم نیاید، وقتی که در نهایت نتیجه می گیرد، از شما تشکر هم خواهد کرد. در کنار جدیت، در بعضی از موارد ممکن است لازم باشد انعطاف هم به خرج دهید. مثلا در مورد زمان برگزاری کلاس تدریس خصوصی، تعداد جلسات، مدت زمان برگزاری هر جلسه تدریس و ... منعطف باشید. حتی در مورد هزینه کلاسها هم اگر تعداد کلاسها و جلسات تدریس خصوصی زیاد بود می توانید با شاگردانتان راه بیائید.


ایجاد انگیزه در دانشجو و دانش آموز و موفقیت در تدریس

 در بسیاری از موارد دانش آموزان و دانشجویانی که از کلاسهای تدریس خصوصی استفاده می کنند از سطح هوشی بالایی برخوردارند. تنها علتی که آنها خوب درس نمی خوانند نداشتن انگیزه و برنامه ریزی درست برای درس خواندن است. شما در کلاسهای تدریس خصوصی باید در عین حال که درس را ارائه می دهید با دادن مشاوره به شاگردانتان در آنها انگیزه لازم برای درس خواندن را ایجاد کنید و با دادن تمرین و مسئله و ... و همچنین ارائه برنامه ریزی به آنها در هدایت شاگردانتان به سمت موفقیت در تحصیل نقش خوبی را ایفا نمائید.

همانطور که در مقالات قبلی هم گفته شد، در کلاسهای تدریس خصوصی نباید فقط درس ارائه شود. بلکه در کنار ارائه درس باید حمایت و پشتیبانی کامل و کافی از شاگردانتان به عمل آورید. بهترین حالت برای اینکه از جلسات تدریس خصوصی نتیجه بگیرید این است که با شاگردانتان دوست باشید. به این ترتیب اگر شاگرد یا شاگردهای شما مشکلاتی داشته باشند، با شما در میان گذاشته و در نتیجه بهتر می توانید در هدایت آنها به سمت موفیت در تحصیل نقش خودتان را ایفا کنید. در کلاسهای تدریس خصوصی در زمانهای میانی کلاس با شاگردانتان حرف بزنید و اگر درس نمی خوانند و یا اوضاع به آن شکلی که مد نظر شما است پیش نمی رود، دلیل آن را جویا شوید. البته بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان اوایل کار مقاومت می کنند. ولی اگر کلاسهای تدریس خصوصی ادامه پیدا کند کم کم می توانید با آنها طرح دوستی بریزید و در حل مشکلات و موفقیت تحصیلی انها واقعا موثر باشید. حتی ممکن است شاگردهای شما بحثهایی را با شما در میان بگذارند که با والدین خودشان هم مطرح نمی کنند. با توجه به مطالب ارائه شده و به عنوان جمع بندی می توان گفت که یکی از راهکارهای موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی این است که در کنار ارائه تدریس خوب تلاش کنید در شاگردانتان انگیزه لازم برای درس خواندن و تحصیل را ایجاد کنید و با ارائه مشاوره و برنامه ریزی مناسب به آنها در موفقیت تحصیلی آنها مفید و موثر باشید.



موفقیت در تدریس خصوصی - دادن تکلیف و پیگیری آن

 همانطور که در مقالات قبل گفته شد، حتما برای زمانهای بین جلسات تدریس خصوصی به شاگردانتان تمرین و مسئله و تکلیف بدهید و در جلسات بعدی تدریس از آنها حل تمارین را بخواهید. به این ترتیب درس را بهتر یاد خواهند گرفت و مجبور خواهند شد درس را مرور نمایند. اینکه فقط شما درس بدهید و شاگردانتان خودشان کاری انجام ندهند حالت مناسبی برای یادگیری و موفقیت در تحصیل نیست. شما باید در طول ترم شاگردانتان را هدایت کنید و به هر ترتیبی که شده آنها را به سمت نتیجه گرفتن هل دهید. دادن تمرین و مسئله به آنها در این زمینه بسیار مهم است.

ممکن است اصلا مشکل اساسی شاگردان شما این باشد که هیچگاه در طول ترم درس نخوانده اند و تمرین و مسئله حل نکرده اند. اگر در کنار کلاسها و جلسات تدریس خصوصی بتوانید شاگردانتان را به سمت درس خواندن در طول ترم و حل تمرین و مسئله هدایت نمائید، به موفقیت تحصیلی آنها کمک زیادی کرده اید. حین تدریس در جلسات تدریس خصوصی خودتان هم به اندازه کافی تمرین و مسئله حل کنید تا مطلب به خوبی جا بیافتد. علاوه بر آن از شاگردانتان هم حل تمریناتی که به انها داده اید را بخواهید. حل تمرین و مسئله در طول ترم بسیار مهم است. چرا که در ایام امتحانات به دلیل استرس و کمبود وقتی که وجود دارد دانشجویان فقط به فکر این هستند که بتوانند درس را تمام کنند و فرصت زیادی برای حل تمرین و مسئله و ... باقی نمی ماند. با توجه به مطالب ارائه شده، اگر از ترمهای قبل شاگردانی دارید که به شما اعتماد دارند و حرف شما را گوش می دهند به آنها توصیه کنید که کلاسهای تدریس خصوصی را هم در طول ترم برگزار نمایند. با برگزاری کلاسهای تدریس خصوصی و با ارائه تمرین به آنها توسط شما، در طول ترم هم درس تمام می شود و هم تمرین و مسئله حل می گردد. فایده دیگری که حل تمرین و مسئله در زمانهای بین تدریس و جلسات تدریس خصوصی دارد این است که شاگردهای شما برای اینکه بتوانند تمرینها را حل کنند، باید درس را بخوانند و مرور نمایند. همین امر هم باعث می شود درس را بهتر یاد بگیرند. در ضمن با دادان تکلیف به شاگردانتان و پیگیری اینکه آن را حل کرده اند یا نه می توانید روند پیشرفت شاگردانتان را کنترل نموده و اگر می بینید خوب درس نمی خوانند زودتر متوجه شوید. ممکن است شما باید در جلسات تدریس خصوصی روند تدریس خودتان را عوض کنید و یا شاگردتان به اندازه کافی توجه ندارد. حل تمرین و مسئله میزان یادگیری و پیشرفت شاگردتان را هم مشخص می کند. در مقالات قبلی هم روی این ار بسیار تاکید شده است که اگر می خواهید مدرس موفقی باشید و از کار تدریس درامد بالایی کسب نمائید، تا جایی که می توانید باید به موفقیت شاگردانتان به صورت کاملا مسئولانه کمک کنید و هدف نهایی شما همین باشد. با حل تمرین و مسئله کافی در کلاسهای تدریس خصوصی و با دادن تمرین کافی و پیگیری حل آن با جدیت ، به این هدف که همان موفقیت در تدریس است نزدیک و نزدیکتر خواهید شد.

عبارتهای کلیدی: موفقیت در تدریس، راهکارهای موفقیت در تدریس، چگونگی موفقیت در تدریس، نحوه موفقیت در تدریس، مدرس موفق، چگونه خوب تدریس کنیم، تدریس عالی، مدرسین موفق



این مقاله را هم بخوانید: تدریس خصوصی چیست



پشتیبانی تا شب امتحان و موفقیت در تدریس خصوصی

اگر به کار تدریس علاقه دارید و می خواهید در تدریس و تدریس خصوصی موفق شوید و درآمد بالایی از این شغل کسب نمائید،  تا شب امتحان و روز قبل از امتحان از شاگردانتان حمایت کنید. اگر بتوانید روز قبل از امتحان یک جلسه تدریس برای رفع اشکال و جمع بندی مطالب ارائه شده در طول ترم برگزار نمائید بسیار عالی است.

در مقالات قبل هم در رابطه با حمایت از شاگردان، پذیرفتن مسئولیت در قبال نتیجه شاگردان و ... مطالب مختلفی ارائه شده است. اگر می خواهید در کار تدریس موفق و موفقتر شوید، حمایت خودتان از شاگردانتان را قطع نکنید. بسیاری از دانش آموزان و دانشجویانی که از کلاسهای تدریس خصوصی استفاده می کنند، خودشان واقعا استعداد خوبی دارند و در نحوه مطالعه درسها و یا موارد مشابه مشکل دارند. اگر شما بتوانید با یک ذهنیت منسجم و درست به آنها در طول ترم خط بدهید، برای آنها برنامه ریزی کنید و اگر امتحانی را خراب کردند از آنها به صورت کامل پشتیبانی نمائید، بسیار راحت نمرات خوبی می گیرند. ممکن است شما با یکی از شاگردانتان در حال برگزاری کلاسهای تدریس خصوصی برای یک درس مشخص هستید و شاگرد شما میان ترم را خراب می کند. شاید واقعا درس را بلد بوده باشد و استاد یا معلم او امتحان خیلی سختی گرفته باشد. مثلا در این حالت، شما باید روحیه خودتان را حفظ کنید و به شاگردتان هم روحیه بدهید و از او حمایت نمائید. باید امتحان را به خوبی تحلیل نموده و بدنبال راهکاری بدنبال خوب عمل کردن در امتحانات بعدی باشید. یا ممکن است یکی از شاگردان شما در طول ترم به هر علتی حال و حوصله درس خواندن و انگیزه کافی برای مطالعه و تحصیل را از دست بدهد. در این حالت نیز شما باید حمایت خودتان را به صورت کامل انجام دهید. در زمینه ارائه مشاوره، پشتیبانی، برنامه ریزی درسی و ... نیز باید از شاگردانتان که با شما کلاس تدریس خصوصی دارند حمایت کنید. شما برای خودتان به این شکل در نظر بگیرید که اگر شاگرد شما موفق نشود همه پولی که برای کلاسهای تدریس خصوصی به شما داده شده است را از شما پس خواهند گرفت. حمایت و پشتیبانی خودتان را تا شب امتحان ادامه دهید و حتی بعد از امتحان هم جویای نتایج باشید. دلسوزانه کار کنید و متعهد. به این ترتیب هم وجدان خودتان آسوده است، هم شاگرد شما نتیجه می گیرد و هم در کار تدریس موفق شده و درامد خوبی خواهید داشت. تعهد شما به کارتان را هم والدین شاگردانتان و هم خود شاگردتان درک می کند و ترمهای بعد هم برای کلاسهای تدریس خصوصی با شما تماس خواهند گرفت.


عملکرد عالی در جلسات اول تدریس خصوصی

در کار تدریس خصوصی جلسه اول بسیار مهم است. بخش عمده ای از ذهنیتی که شاگرد شما به نسبت شما پیدا می کند در جلسه اول تدریس شکل می گیرد. بنابراین تلاش کنید در جلسه اول بسیار عالی عمل کنید. البته همین روند را در جلسات بعدی هم ادامه دهید ولی به هر حال، روی جلسه اول حساب جداگانه ای باز نمائید.

قبل از این کلاس تدریس خودتان را شروع کنید، درس و مبحثی که باید تدریس کنید را بپرسید. از شاگرد خودتان منبع درس (کتاب یا جزوه) و ... را بپرسید. در ادامه تلاش کنید تا مبحث مورد نظر را مرور کرده و مطمئن شوید که بر آن مسلط هستید. همان جلسه اول و قبل از شروع کلاسهای تدریس خصوصی از شاگرد یا شاگردانتان جزوه نخواهید. همین خودش باعث عدم اطمینان می گردد. این شک را برای شاگردتان به وجود می آورد که شما درس را بلد نیستید و می خواهید خودتان درس را بخوانید تا بلد شوید. هر چند مرور قبل از جلسات تدریس همواره لازم است ولی از شاگرد خودتان جزوه نگیرید. البته، اگر چند جلسه از کلاس تدریس گذشت و اعتماد شاگردتان جلب شد می توانید جزوه را بگیرید و برای خودتان کپی تهیه کنید و قبل از جلسات تدریس مرور کنید. ولی قبل از جلسه اول این کار را نکنید. بسیاری از کلاسهای تدریس خصوصی بیش از یک جلسه ادامه پیدا نمی کند. دلیل این امر فقط می تواند این باشد که مدرس نتوانسته است نظر شاگردش را در همان جلسه اول جلب کند. دقت کنید هر شاگرد شما ممکن است دهها جلسه با شما داشته باشد. بنابراین هر شاگرد هم ارزشمند است. در جلسه اول تدریس خصوصی به اندازه کافی سوال بپرسید. بپرسید که شاگردتان کجاها ضعف دارد و چه نوع تدریسی را می پسندد. کمی درس ارائه کردید باز سوال بپرسید آیا به این شکل که شما تدریس می کنید خوب است؟ به هر حال به همیشه حق با مشتری است و در کلاسهای تدریس خصوصی شاگرد شما مشتری شما است. با پرسیدن سوالات اشکالاتی را که وجود دارد تشخیص دهید و با تدریس مناسب درست به هدف بزنید. خلاصه اینکه، اگر می خواهید جلسات تدریس شما ادامه پیدا کند، جلسه اول کلاسهای تدریس خصوصی را بسیار عالی برگزار نمائید و در جلسات بعدی هم تلاش کنید همواره بهتر و بهتر شوید.

در همین سایت (ایران مدرس) مقالات زیادی در زمینه موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی ارائه شده است که در پایین همین مطلب تعدادی از آنها را می توانید مشاهده کنید.

برای درج آگهی تدریس در این وب سایت، در بالای همین صفحه بر روی عضویت در سایت کلیک نموده و پس از ثبت نام و ورود به کنترل پنل آگهی تدریس خودتان را درج نمائید. سایت ایران مدرس بزرگترین و پربازدیدترین سایت تدریس ایران است. در سایت ایران مدرس تا سال 98 بیش از 19000 مدرس خصوصی ثبت نام کرده اند. بازدید سایت ایران مدرس در ایام امتحانات به بیش از 25000 بازدید در روز هم می رسد.

منبع: ایران مدرس (استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک سایت مجاز است)


آمار بازدید: 912 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image