ارتباط مستقیم با 30456 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس مقاله مطالب عمومی راهنمای خرید گیتار

راهنمای خرید گیتار

به اشتراک گذاری

راهنمای خرید گیتار در این بخش ارائه شده است. گیتار سازیست با ظاهری جذاب، صدایی زیبا و انعطاف پذیر که همین عوامل موجب شده که گیتار محبوب ترین ساز دنیا باشد اما به همان اندازه انتخاب و خرید یک گیتار خوب کار دشواریست. اغلب کسانی که بدون شناخت کافی یا راهنمایی افراد مجرب به خرید گیتار اقدام می کنند، ساز خوب و استانداردی نصیبشان نمی شود.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: تدریس خصوصی گیتار

نکاتی که قبل از خرید گیتار باید درنظر گرفت:

1- بودجه : در ابتدا باید تصمیم بگیرید که حداکثر چه مبلغی را می خواهید یا میتوانید برای خرید گیتار هزینه کنید تا تمرکز خود را به گیتارهای موجود در این بازه ی قیمت اختصاص دهید.

2- سطح نوازندگی : این فاکتور بسیار مهم است، اصلا منطقی نیست که یک هنرجوی مبتدی در پی خرید یک گیتار حرفه ای و گران قیمت باشد. دو دلیل بدیهی برای این مورد ذکر می کنیم، اول اینکه یک هنرجوی مبتدی به دلیل تجربه ی کم و تکنیک پایین نمی تواند آنچنان که باید از یک ساز حرفه ای استفاده کند و تمام صدای آن را آزاد نماید و یا حتی به درستی از آن مراقبت کند. دلیل دوم اینکه هنرجوی مبتدی هنوز شناخت کافی از ساز ندارد و سلیقه ی شخصی او در زمینه ی انتخاب ساز شکل نگرفته است. ممکن است شخص تازه کار به سفارش و راهنمایی دیگران یک ساز گران قیمت خریداری کند اما پس از پیشرفت و کسب تجربه متوجه شود که از آن ساز خوشش نمی آید که در این صورت فروش یا تعویض سازهای گران قیمت کار راحتی نیست، پس بهتر است هنرجو با ارتقاء سطح نوازندگی اش گیتار خود را ارتقاء دهد.

* نکته : البته مورد فوق بدین معنا نیست که هنرجویان مبتدی اقدام به خرید سازهای غیراستاندارد و ارزان قیمتی کنند که امروزه در بازار فراوان است، بلکه بهتر است این عزیزان سازی استاندارد با قیمتی منطقی خریداری نمایند.


3- نام های معتبر: مطمئن باشید که هیچ نام یا برندی بی دلیل برای مدت طولانی محبوب و معروف نمی ماند. پس بهتر است ساز خود را از میان نام های آشنا انتخاب کنید.

سازهای اسپانیایی و اروپایی نسبت به سازهای آسیایی کیفیتی بالاتر دارند. البته چند برند ژاپنی هستند که گیتارهایی با کیفیت خوبی ارائه می دهند اما متاسفانه در کشور ما به ندرت یافت می شوند.

4- خرید از نمایندگی ها و مراکز معتبر: خرید از چنین مکان هایی چند مزیت دارد از جمله گارانتی، خدمات پس از فروش، قیمت مناسب و تنوع بیشتر سازها.

پیشنهاد می شود مقاله نحوه تمیز کردن گیتار را هم بخوانید.

5- مصالح : قبل از خرید در مورد چوب هایی که در ساخت گیتار استفاده می شود تحقیق کرده و درمورد ویژگی های فیزیکی و صوتی هرکدام اطلاعات کسب نمایید. با این کار می توانید بدانید خصوصیات کدام چوب به سلیقه ی شما نزدیک تر است.

نکاتی که باید در هنگام خرید گیتار در نظر گرفت:

1- مکان های اتصال مانند اتصال دسته به بدنه، صفحه ی انگشت گذاری به صفحه صدا و پل به صفحه صدا را خوب چک کنید. این قسمت ها نباید هیچگونه شکاف یا ترک داشته باشند. بلکه باید چنان صاف و تمیز باشند که انگار چوب یک تکه است و اتصالی وجود ندارد.

2- فرت ها نباید بیرون زدگی داشته باشند و به خوبی در صفحه انگشت گذاری فرو رفته باشند.

3- دسته ی گیتار از مهمترین اجزای آن است که در نوازندگی نقش بسیار مهمی دارد. دسته ی گیتار نباید خیلی پهن و کلفت و نه خیلی نازک و باریک باشد. در هر دو مورد نوازندگی چندان راحت نخواهد بود. برای پی بردن به این مطلب بهتر است در هنگام خرید گیتار با آن بنوازید و دقت کنید که نوازندگی با آن راحت است یا نه. گیتار را به شکلی که صفحه صدای آن به سمت سقف باشد قرار داده و با یک چشم به صفحه ی انگشت گذاری آن نگاه کنید (مثل نشانه گیری در اسلحه) قوس بسیار اندکی به شکل ناودیس در میانه صفحه ی انگشت گذاری طبیعی است اما بیشتر از آن نشان دهنده ی مشکل ساختاری در دسته ی گیتار است. هیچ گونه قوسی به شکل طاقدیس در صفحه ی انگشت گذاری نباید وجود داشته باشد.

4- صفحه صدا مهمترین قسمت گیتار است و به آن قلب گیتار می گویند. پس باید از چوب مرغوب و با کیفیت بالا ساخته شود. چوب صفحه صدا حتما باید از نوع یکپارچه (Solid) ساخته شده باشد. از خرید گیتارهایی که صفحه صدای آن ها ورقه ای (Laminated) می باشد، خودداری کنید. رگه های چوب صفحه صدا هرچه به هم نزدیکتر و موازی تر باشند آن چوب مرغوب تر است. (به ویژه در چوب سدر)

هیچ جای صفحه صدا نباید برآمدگی یا فرورفتگی داشته باشد. به خصوص در محل اتصال صفحه ی انگشت گذاری و پل به صفحه صدا.

5- Finishیا Varnish گیتار را چک کنید. Finish باید یکدست، صاف و فاقد موج، حباب یا خوردگی باشد.

مطالعه این مقاله هم مفید است:
محیط مناسب برای نگهداری گیتار

6- پشت گیتار نباید بیش از حد منحنی و باد کرده باشد. کمی انحنا به سمت بیرون طبیعی است.

7- اکشن گیتار باید استاندارد باشد. البته اکثر گیتارها با اکشنی بالاتر از حد استاندارد ارائه می شوند تا نوازنده پس از خرید اکشن را با توجه به سلیقه ی خود تنظیم کند. پس قبل از خرید ساز مطمئن شوید که ارتفاع تیغه ی خرک را می توان کاهش داد.

8- گیتار نباید صدای گز داشته باشد. به ویژه اگر اکشن آن از حد استاندارد بالاتر باشد. در این صورت بعد از پایین آوردن اکشن صدای گز شدیدتر و بیشتر خواهد شد.

9- اکنون با گیتار بنوازید تا نرمی و قابلیت نوازندگی ساز را احساس کنید. این دو مورد حاصل تاثیرگذاری فاکتورهای زیادی است. پس چند قطعه و چند تکنیک را روی ساز پیاده کنید.

10- در پایان به مهمترین فاکتور یعنی صدا دهی توجه کنید. حجم صدا باید مناسب باشد اما نباید این فاکتور را به عنوان مهمترین ویژگی صوتی یک گیتار قلمداد کرد. جنس صدا و تعادل بخش های باس و تربل از حجم صدا مهمتر هستند البته جنس صدا تا حدی سلیقه ای است، بعضی نوازندگان صدایی عمیق، گرم و لطیف را می پسندند و برخی دیگرصدایی ترد، شفاف و زنگ دار را ترجیح می دهند. سعی کنید چند قطعه ی متفاوت با گیتار بنوازید و به ویژگی های صوتی همچون وضوح، تعادل و تناسب باس و تربل، وسعت دینامیکی، پاسخگویی و ماندگاری صدا توجه کنید. نقاط هارمونیک را حتما تست کنید، صدای نت های هارمونیک باید زنگ دار و واضح باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله
چه نوع گیتاری انتخاب کنم؟( معرفی انواع گیتار) را هم مطالعه نمائید.

* نکته : به مواردی مانند زیبایی ظاهری، تزیینات، اجزای قابل تعویض مانند سیم و ماشین کوک حساس نباشید. گاه ممکن است به علت چند تزیین جزئی قیمت بین دو مدل تا دویست هزار تومان برسد که می دانیم این موارد هیچ تاثیری در صدا دهی و قابلیت های نوازندگی ندارد.

برگرفته از http://rosette.mihanblog.com


آمار بازدید: 1736 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image