ارتباط مستقیم با 30559 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
آموزشگاه
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس مقاله معرفی رشته های تحصیلی گرایشهای ارشد رشته عمران در مقطع ارشد

گرایشهای ارشد رشته عمران در مقطع ارشد

به اشتراک گذاری

آشنایی با گرایش‌های رشته عمران در کارشناسی ارشد از جمله مهندسی سازه، مهندسی ژئوتكنیك (خاك و پی)، مهندسی حمل‌ونقل، مهندسی محیط زیست و .... در این بخش ارائه شده است.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: مواد آزمون ورود به حرفه‌ مهندسان (پایه سه) خرداد ماه 1393- رشته عمران (اجرا)

مهندسی سازه

مهندسی سازه در ارتباط با طراحی پل‌ها، ساختمان‌ها، ساخت تاسیسات نفتی روی خشكی، سدها و غیره است. اجزاء تشكیل دهنده مهندسی ساختمان، طراحی و آنالیز سازه است كه این شامل محاسبه تنش‌ها و نیروهای فعال در ساختمان می‌شود. بعضی از مهندسین سازه در زمینه‌های گوناگون و متفاوت دیگر مشغول به كار می‌شوند. از قبیل طراحی هواپیما و فضاپیما و حتی وسایل پزشكی.

از آنجا كه این فارغ التحصیلان علاوه بر توانایی‌های یك كارشناس عمران، از نظر علمی، نظری و پژوهشی در یك زمینه خاص، معلومات بیشتری دارند، بدین جهت كارایی بیشتری نیز دارند و از مطالب فراگرفته شده می‌توانند در زمینه طراحی و محاسباتی دقیق و تخصصی‌تر و همچنین پژوهشی، استفاده كنند. این گونه فارغ التحصیلان ضمن آن‌كه می‌توانند در تمام محیط‌های جذب فارغ التحصیلان كارشناسی مشغول به كار شوند، مسئولیت‌های بالاتر و سنگین‌تر علمی، پژوهشی و اجرائی را نیز به عهده می‌گیرند و پس از پایان دوره دكتری تخصصی امكان همكاری در دانشگاه‌ها و سایر مراكز علمی و پژوهشی بعنوان هیات علمی بر ایشان میسر می‌شود.

مهندسی ژئوتكنیك (خاك و پی)
تدریس خصوصی مکانیک خاک


مبحث مهندسی ژئوتكنیك پایه و اساس مهندسی سازه است. در خصوص اهمیت مهندسی ژئوتكنیك به سختی می‌توان اغراق نمود، زیرا ساختمان و سازه بایستی در ارتباط مستقیم با زمینی كه بر روی آن قرار می‌گیرد باشد، مهندسی ژئوتكنیك به خصوصیات و مشخصات خاك، فنداسیون، پی و دینامیك خاك ارتباط دارد. همچنین مباحث مربوط به تونل‌ها، سدهای خاكی و آزمایشگاه‌های مكانیك خاك در زمره‌ی فعالیت‌های مهندسی ژئوتكنیك قرار می‌گیرد.

مهندسی حمل‌ونقل

مهندسی حمل و نقل در ارتباط با تئوری صف بندی، جریان حركت ترافیك، طرح هندسی راه و رفتار رانندگان است.

مهندسی محیط زیست

مهندسی محیط زیست با عملكرد مواد شیمیایی و زیست‌شناسی موجودات و یا اتلاف گرما و انرژی حرارتی، تصفیه و پالایش آب و هوا و اصلاح و بهبود محل و مكان‌هایی كه در اثر ضرر و زیان‌های قبلی صدمه دیده‌اند، در ارتباط است.

موضوعات تحت پوشش مهندسی محیط زیست عبارتند از: تصفیه آب، دفع فاضلاب، مدیریت خسارت و صدمات و آسیب‌های پرخطر و هم‌چنین هیدرولوژی و علم هواشناسی. مهندسی محیط زیست همچنین شامل واكنش در برابر آلودگی صنعتی نیز هست. مهندسی محیط زیست بخش پیشرفته و مدرن بهداشت است.

پیشنهاد می شود مقاله
دانلود لیست دروس کارشناسی مهندسی عمران را هم بخوانید.

مهندسی سازه‌های هیدرولیكی

مبحث مرتبط با حركت و انتقال مایعات و بطور اخص آب است. این مبحث مهندسی بطور یقین با طراحی پل‌ها، سدها، كانال‌ها، اسكله‌ها ارتباط پیدا می‌كند و همچنین با هر دو موضوع مهندسی محیط زیست و بهداشت نیز مرتبط است. البته تأكید بیشتر این گرایش بر روی طراحی و محاسبه‌ی سازه‌های مرتبط با آب است و مطالعات هیدرولوژیكی، چندان در حیطه‌ی مباحث این گرایش نیست.

مهندسی زلزله

با توجه به موقعیت و شرایط جغرافیایی ایران هم‌ اكنون یكی از بخش‌های اصلی در طرح و محاسبه‌ی سازه‌های مختلف بررسی سازه در مقابل زلزله است. مبحث مهندسی زلزله بررسی رفتار سازه‌های مختلف از جمله ساختمان‌ها، پل‌ها، سدها و ... تحت زلزله و طراحی آن‌ها در مقابل زلزله است. این گرایش در ارتباط بسیار نزدیك با مهندسی سازه است.

مدیریت و ساخت

انجام مناسب و بهینه‌ی هر پروژه در گرو مدیریت صحیح و اصولی است، به خصوص در پروژه‌های عمرانی كه با بخش‌های مختلفی در ارتباط است و معمولاً افراد زیادی در آن فعالیت دارند، نقش مدیریت پررنگ‌تر است. در این گرایش انواع روش‌های مدیریتی، پیمان‌ها و قراردادها، برآورد هزینه‌ها و انواع روش‌های اجرایی مطرح می‌شوند.

مطالعه این مقاله هم می تواند مفید باشد:
دانلود چارت درسی رشته کارشناسی پيوسته مهندسی عمران

راه و ترابری

مهندسی راه و ترابری در ارتباط با روش‌های روسازی و زیرسازی و طرح هندسی انواع راه و مباحث مربوط به راه‌آهن و فرودگاه است. بنابراین علاوه بر طراحی كامل راه‌های ارتباطی ماشین‌رو طراحی باند فرودگاه، برج‌های مراقبت و همچنین طرح كامل راه‌آهن اعم از مشخصات فنی و هندسی آن مورد توجه این گرایش است

سازه‌های دریایی

مهندسی سازه‌های دریایی در ارتباط با طراحی سازه‌های مختلف دریایی مانند انواع سكوها، اسكله‌ها و تأسیسات و تجهیزات بندری است.

این رشته در مقطع ارشد گرایش‌های دیگری نظیر مهندسی آب، مهندسی رودخانه و مهندسی آب و فاضلاب نیز دارد.

پیشنهاد می کنیم مقاله
دانلود سرفصل دروس مهندسی عمران را هم بخوانید.

منبع:کانون گفتمان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین www.qiau.ir

کلمات کلیدی: معرفی رشته ، مهندسی عمران ، آشنایی با رشته ، تحصیلی ، درباره رشته ، رشته تحصیلی ، گرایشهای عمران ، رشته ، بازار کار ، فرصت شغلی



مواد آزمون ورود به حرفه‌ مهندسان (پایه سه) خرداد ماه 1393- رشته عمران (نظارت)



مواد آزمون ورود به حرفه‌ مهندسان (پایه سه) خرداد ماه 1393- رشته عمران (محاسبات)


آمار بازدید: 3266 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image