ارتباط مستقیم با 30591 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
تدریس خصوصی استاد شاسواری
IELTS-TUTOR
تدریس ریاضی رجبی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی بهمن آبادی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
ایران مدرس مقاله کنکور عوامل مهم و موثر در موفقیت در کنکور

عوامل مهم و موثر در موفقیت در کنکور

به اشتراک گذاری

عوامل مهم و موثر در موفقیت در کنکور در این بخش ارائه شده است. بی شک یکی از دغدغه های اصلی اکثر جوانان امروز جامعه علم دوست ایرانی، شرکت در کنکور سراسری دانشگاهها، به منظور کسب مجوز ورود به دانشگاه و تحصیل رشته های مختلف دانشگاهی می باشد.

در سالهای اخیر ظرفیت پذیرش دانشجو بشدت افزایش یافته و امروز کمتر کسی است که نتواند به هر صورت برای ادامه تحصیل، مجوز کسب نماید. اما این امر باعث از بین رفتن رقابت میان دانش آموزان نگشته است چرا که اکنون هدف آنها تنها قبولی در دانشگاه نیست؛ بلکه تمامی سعی داوطلبان بر این است که بتوانند، در رشته ی مورد علاقه و دانشگاه موردنظر مجوز ادامه تحصیل کسب کنند. با توجه به نکات ذکر شده، بر دانش آموزان مشتاق لازم است تا علاوه بر فراگیری دروس کنکوری بتوانند برنامه ای تدارک بینند تا بهره وری آنها را افزایش دهد. به این معنی که آنها بتوانند با اختصاص زمانی معقول و مساوی دیگر رقبا نتایج بهتری کسب نمایند. داوطلب کنکور با امتحانات مدارس آشنایی دارد و سالها آن را تجربه کرده است ولی کنکور وضعیت جدیدی است که نیاز به مهارتهای دیگری به جز مهارتهای دوران تحصیل دارد . تفاوتهای آزمون های دوران مدرسه و آزمون سراسری ، موجب تفاوت عولکرد دانش آموزان در این دو آزمون می شود که عبارتند از :

پیشنهاد ویژه سایت ایران مدرس: توصیه های مهم برای کنکوری ها برای موفقیت در کنکور



1- اهمیت : امتحان مدرسه معمولا " یک نمره در یک درس در سال تحصیلی می باشد که قابل جبران است اما آزمون سراسری ، راه ورود به دانشگاه را تعیین می کند و این احتمال وجود دارد که مسیر زندگی فرد را عوض کند .

2- تعداد : داوطلب در مدرسه با تعداد محدودی از همکلاسی های خود که آنها را می شناسد سر و کار دارد و لی در کنکور ، با خیل عظیمی از داوطلبانی که آنها را نمی شناسد

3- رقابت : در یک کلاس یک شاگرد خوب به راحتی شاگرد اول می شود ولی همن فرد ممکن است در کنکور وضعیت چندان خوبی نداشته باشد .


4- حجم کتابها : در دبیرستان معمولا " از یک کتاب آزمون به عمل می آید ، در حالی که در کنکور از دروس چهار ساله مقطع دبیرستان و پیش دانشگاهی سوال طرح می شود و داوطلب با حجم وسیعی از دروس روبرو است .

5- زمان : در امتحانات مدرسه مشکل زمان مطرح نیست و دانش آموز فرصت کافی برای پاسخ به سوالات را دارد . در حالیکه در کنکور سوالات زیاد بوده و وقت محدود.

6- پذیرش در دانشگاه و رشته ی مورد نظر : داوطلبان اگر به علایق خود نرسند ، پذیرش خود را بی ارزش می دانند 7 - نوع سوالات : معمولا "در کلاس دانش آموز از نحوه ی تدریس دبیر نوع سوالات را پیش بینی می کند . اما در کنکور سوالات توسط طراحانی طرح می شود که هیچ گونه ارتباطی با داوطلبان ندارند و درجه ی دشواری سوالات متفاوت است .

با توجه به تفاوت های یاد شده ، یک داوطلب کنکوری باید دارای چه ویژگی هایی باشد تا بتواند در کنکور موفق باش ؟ عوامل موفقفیت در کنکور سراسری چیست ؟

پیشنهاد می شود مقاله چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم را هم بخوانید.

1- در مسیر قرار گرفتن :

در واقع فرد اگر بخواهد وی موضوعی به طور جدی کار کند ، باید خود را در مسیر اصلی آن موضوع قرار دهد . برای مثال ، اگر فردی بخواهد وارد یک رشته ورزشی شود از لباسش گرفته تا نوع تمرینات ورزشی و نحوه ی تغذیه اش ، باید دقیقا" در جهت آن ورزش خاص باشد تا نتیجه دلخواه خود را بگیرد . پس در وهله اول باید حس کنکور داشته باشد . یعنی هر کس او را ببیند ، بفهمد که او یک کنکوری است . یعنی با سالهای قبل تفاوت داشته باشد ، کارهای جنبی را کم کند ، و به این باور برسد که امسال تنها یک کار تعریف شده دارد و آن هم موفقیت در کنکور است . و از کنار بسیاری از چیزها را که بزرگ نیستند بگذرد .

2- داشتن هدف :

زندگي، فرصت هاي فراواني در اختيار کساني که به جستجوي آرمان هاي بلندشان به پا خواسته اند و به تحقق روياهايشان همت گماشته اند، قرار مي دهد. بدين ترتيب فزد باید خط مشي خود را در زندگي تعيين کند و سکاندار کشتي سرنوشت خود باشد. انتخاب هدف ، یکی از ضرورت‌های زندگی است که اگر آگاهانه انجام نشود، نا‌آگاهانه صورت خواهد گرفت. یکی از ضرورت‌های انتخاب هدف ، این است که تمرکز ذهنی را به همراه خواهد داشت. داشتن ذهنی متمرکز ، یکی از شرط‌های لازم برای موفقیت است. یک ذهن متمرکز قدرت تفکر و خلاقیت دارد و پر از انرژی است، بنابراین می‌تواند در مسایل کنکاش کند و اعماق آنها را ببیند. نقطه روبروی ذهن متمرکز ، یک ذهن آشفته است. با یک ذهن آشفته نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم و تمام انرژی‌مان صرف کارهای بیهوده می‌شود .

مراحل رسيدن به هدف ها :

1) ليست بندي هدفها 2)زمان بندي هدفها ( زمان لازم براي رسيدن به هدف) 3) اولويت بندي هدفها 4) ايجاد انگيزه براي هر هدف ( وضوح در هدف) 5) برنامه ريزي براي رسيدن به هدفها 6) اقدام و شروع حرکت در مسير هدف (تلاش مستمر براي رسيدن به هدف )

3- داشتن نگرش مثبت :

مغز انسانها بسیاری از تصمیم های خود را نه بر اساس واقعیت ها ، بلکه بر اساس پرداشتی که از آن واقعیت ها دارد ، می گیرد . به عنوان مثال اگر احساس شکست و بدبینی وارد مغز شما شود ، مغز حوادث و شواهدی را مبتنی بر این احساس جمع آوری می کند و آنگاه با ترشح آدرنالین به همه ی اعضای بدن ، فرمان آمادگی در برابر بدشانسی و شکست را صادر می کند و آنها را وادار می کند که خود را با ناکامی و شکست تطبیق دهند . و بالعکس ، اگر احساس موفقیت و شادابی داشته باشد ماده دیگری به نام آندروفین ترشح می شود که فرد را برای رسیدن به پیروزی آماده می کند .

همه انسانهای بزرگ هدفهای بزرگی داشتند.هدفهایی که کاملا مشخص بودند.آنها به محدودیتها فکر نمی کردند بلکه به موفقیت ها فکر می کردندآنها هدفهایشان را با ذهنیت مثبت می ساختند و با ذهنیت مثبت دنبال می کردند.آنها هر روز و هر روز به هدفهایشان فکر می کردند و در خیالشان تصور می کردند در حالی که پر از شادی و موفقیت اند به هدفهایشان رسیده اند.با تکرار خیلی زیاد این کار٬ میلشان برای رسیدن به هدف به اشتیاقی سوزان تبدیل شده بود.آنها با تلاش پیگیر و انرژی فراوان برای رسیدن به هدفهایشان گام بر می داشتند.این چنین کردند و موفق شدند. گاهی پاره ای از معلمان یا دیگر افراد ، اطلاعات نادرستی از کنکور ارائه می دهند که تاثیر منفی روی داوطلبین می گذارد .داوطلب کنکور اجازه نمی دهد که القائات نادرست اطرافیان ، عملکرد او را تحت تاثیر قرار دهد . او اطلاعات را فیلتر کرده و آنهایی را که نادرست تشخیص می دهد از ذهن خود بیرون می کند .

البته نباید نگرش مثبت را با ذهنی گرایی غیر واقعی اشتباه گرفت . ذهنی گرایی غیر واقعی نوعی خوش خیالی کودکانه است که در نهایت فرد را دچار اندوه می کند . در حالیکه مثبت نگری فرد را از نامیدی و یاس دور می کند و توان او را بالا می برد .

4- خود باوری :

اینکه انسان چه اندازه خود را می‌شناسد و خود را می‌پذیرد، در رفتار و عمل او منعکس می‌شود. رفتارهایی که فرد از خود در زمینه‌های مختلف نشان می‌دهد نشانگر درجات خود باوری او است. البته گاهی افراد به خود باوریهای کاذبی نیز دچار می‌شوند که از لحاظ شدت و حدت پافشاری آنها در برخی ویژگیها قابل تشخیص است. در هر حال داشتن درجات متعادلی از ویژگیهای زیر نشان از خودباوری خوب و مؤثر در فرد دارد .

استقلال عمل

در مورد مسائلی که مربوط به زندگی خود است با استقلال بیشتری عمل می‌کند. به دیگران وابسته نیست مگر در زمانی که چنین ارتباطی با دیگران با انجام عملی لازم و ضروری باشد. چنین فردی می‌داند که در امور زندگی خود بایستی خود عمل کند و شخصا فعالیتهایش را انجام دهد و همچنین می‌داند که برخی فعالیتها نیاز به همکاری دیگران دارند. اما فردی که دارای خود باوری بسیار پائین است مستقل عمل نمی‌کند، وابسته به دیگران است و حتی شاید در مسائل کاملا شخصی احتیاج به دخالت دیگران داشته باشد. فردی با خود باوری کاذب حتی در اموری که نیاز به همکاری دیگران دارند نیز تمایل به استقلال عمل دارد .

مسئولیت پذیری

خود باوری خوب موجب می‌شود فرد مسئولیت پذیر باشد. مسئولیتهای مختلف را در زندگی دور و بر خود می‌پذیرد، حال این مسئولیت می‌تواند شامل اموری جزئی مثل شستن ظروف یا نظافت منزل باشد، یا مسئولیتهای بزرگتر در گروههای کلاسی ، مدرسه یا گروههای ورزشی و ... . چنین فردی بی تفاوت نیست و قبلا از توصیه دیگران اغلب اقدام به عمل می‌کند. نقش و حضور این افراد و مسائل مختلف زندگی و جامعه کاملا پر رنگ است .

استقلال فکر

افراد خود باور خودشان تصمیم می‌گیرند، فکر می‌کنند و مسیر فکری خود را در زمینه‌های مختلف تعیین می‌کنند. بر اساس خط مشی فکری خود به امور زندگی پاسخ می‌دهند و براحتی از افکار و عقاید دیگران تبعیت نمی‌کنند، مگر اینکه با تحلیل و بررسی آن افکار را در جریان فکری خود بپذیرند و ادغام کنند .

آگاهی از ویژگیهای مثبت و منفی خود

افراد خود باور پیچ و خم شخصیت و درون خود را بررسی می‌کنند و به همان اندازه که می‌دانند کاستیهایی دارند و باید به فکر جبران آنها باشند . ویژگی خوب و کامل خود را همواره مد نظر دارند، به آنها افتخار می‌کنند و همواره مقابل چشم خود دارند. افرادی با خود باوری ضعیف شناخت خوبی از خود ندارند و آگاهی کاملی از ویژیگیهای خود ندارد و این ابهام موجب می‌شود ضعفها و ویژگیهای منفی را گسترش داده و باور خود را در مورد خود خدشه دار سازد .

دوری از تقلید

افراد خود باور خود را به همان شکل که هستند می‌پذیرند، بنابراین کمتر از افراد خود باور پائین اقدام به تقلید از دیگران در زمینه‌های مختلف می‌کنند. دوست دارند به همان شکل و قیافه خودشان باشند و افکار خود را داشته باشند، تمام مسائلی که به آنها مربوط می‌شود را نیز به همان شکل باور دارند می‌پذیرند. مثلا خانواده ، شغل و ... بنابراین به دنبال این نیستند که از کارهای دیگران تقلید کنند و یا مثل آنها باشند .

موفقیت در زمینه‌های مختلف زندگی

افراد خود باور شناخت صحیحی که از خود دارند بهتر از بقیه به پرورش توناییها و استعدادهای خود می‌پردازند و آنها را در جهت درست هدایت می‌کنند. بنابراین از صرف انرژی برای استعدادهایی که ندارند خودداری می‌کنند و در عوض با توجه و گسترش دادن استعدادهایی که دارند موفقیتهای بیشتری را شامل خود می‌کنند. فرد خود باوری که می‌داند استعداد هنری ندارد، وقت و انرژی خود را صرف کسب هنر نمی‌کند و مثلا اگر می‌داند در زمینه تجارت یا تحصیل و ... استعدادهایی دارند به پرورش آنها اقداام می‌کند و در آن زمینه موفق و موفقتر می‌شود .

با وجود تأثیری که این ویژگی هاکه فرد از محیط خود می‌پذیرد، اما این به معنی عدم تأثیر فرد روی خود باوری خود نیست. به عبارتی فرد بزرگسال براحتی می‌تواند درجه خود باوری خود را از خویش تغییر دهد. اجازه دهد تأثیرات محیطی به کاهش آن اقدام کنند یا با مقاومتی که از خود نشان می‌دهد دائما در تلاش برای افزایش خود باوری خود باشد .

مطالعه این مقاله هم می تواند مفید باشد:
20 نکته کلیدی برای موفقیت 100 درصد در کنکور سراسری و آزاد



اعتماد به نفس

اعتماد به نفس همانا اعتماد وايمان شما به جهان هستي وکل آفرينش وموجودات است .

اعتماد به نفس آن است که باور داشته باشيد مي توانيد وتوانايي ان را داريد که تمام توانتان رابه کار بگيريد و شرايط واوضاع زندگي را آن گونه که مطلوب ودلخواه شماست تغيير دهيد

چگونه اعتماد به نفس را در خود تقويت کنيم ؟

اصل اول : گذشته را بپذيريد وا ينده را دگرگون کنيد

شما بايد بدانيد که گذشته را نمي توان تغييرداداما آينده هنوز آفريده نشده است . آينده چيزي نيست جز انديشه هاي شما وکوشش براي افريدن انها . منظور ما اين است که در بند گذ شته نباشيد نه اينکه از تجربيات ، خطاها وشکستهاي گذشته درس نگيريد .پس بايد عاقلانه به گذشته نگاه کرد و اند يشه و وقت خود را صرف چيزي کنيم که توان آفريدن ودگرگون ساختن آن را داريم .

اصل دوم :درباره اهدافتان با خود گفتگو کنيد

اهداف را به صورت جملا تي مشخص در اوريد وبه خود بگوييد ان هم به صورت جملات مثبت . اهداف بايد واقعي ومعقول باشند نه بلند پروازانه که دسترسي به انها ممکن نباشد ونه پيش پا افتاده که ارزش کوشيدن را نداشته باشند . اهداف معقولي براي هرساعت ، روز ، هفته وماه وضع کنيد . موفقيت در اهداف کوتاه شما را براي دست يافتن به اهداف بلند مدت تشويق مي کند و انگيزه تلاش را در شما بيدار مي سازد . همواره اهداف را ياداور شويد تا بخشي از ضمير ناخوداگاه شما گردد .

اصل سوم - تصميم گرفتن را تمرين کنيد .

روانشناسان نشان داده اند که کسانیکه در سالهاي اوليه زندگي خود تشويق شده اند تا براي خود تصميم بگيرند از ديگرانی که اين موقعييت را نداشته اند در اعتماد به نفس رتبه بالاتري کسب کرده اند .تمرين تصميم گيري به شما کمک مي کند تا نسبت به قدرت قضاوت خود اطمينان بيشتري به دست اوريد ودرنتيجه اعتماد به نفس کامل تري کسب نماييد . مهم تصميم گيري است . يادتان باشد که :

قضاوت درست نتيجه تجربه است وتجربه خود نتيجه چندين قضاوت نادرست .

بنابراين از هرفرصتي براي تصميم گيري استفاده کنيد واين نيرو را در خود پرورش دهيد .

تصميم گيري مستلزم خطر پذيري واحساس مسئوليت است

اصل چهارم - نتايجي را که مي خواهيد مجسم کنيد

تصوير روشني را از آنچه مي خواهيد به دست اوريد ، داشته باشيد اين کار باعث مي شود تا انرژي خودرا بران هدف متمرکز کنيد . اين برخورد تصويري باهمه آرمان ها و اهداف براي شما مفيد است وياري تان مي دهد تا کم کم زمينه هاي -دست يابي به انها را فراهم سازيد .

اصل پنجم - دربرخي زمينه ها متخصص شويد

آگاهي عمومي لازمه زندگي فردي واجتماعي است اما کافي نيست . براي پيشرفت در زندگي فردي وحرفه اي شما بايد در زمينه هايي متخصص ومنحصر به فرد باشيد . همين نکته که شما چيزي مي دانيد وديگران نمي دانند به شما اعتماد به نفس مي دهد . بايد اموزش مداوم را به عنوان يک اصل در زندگي خويش بپذيريد

- اولين گام در موفقيت «خودشناسي» است. ابتدا سعي كنيد شناخت درستي از خود و ويژگي هاي اخلاقي و شخصيتي خود كسب كنيد و با توجه به اين كه هيچ كس كامل نيست، اگر ايرادي يا مشكلي داريد كه خود به تنهايي قادر به يافتن راه حل مناسبي براي مقابله با آن نيستيد و شخص قابل صلاحيتي براي مشورت نداريد، از مشاوران و متخصصين كمك بخواهيد .

پیشنهاد می کنیم مقاله
مهمترین عوامل موفقیت در کنکور رتبه های برتر کنکور 97 از زبان خودشان را هم مطالعه نمائید.

2- تاريك ترين زمان شب، نزديك ترين زمان به سپيده صبح است . اين جمله را به خاطر بسپاريد و با كوچكترين ناملايمات از تلاش خود دست بر نداريد و به سادگي خود را بازنده تلقي نكنيد .

3- بدون توجه به نتيجه كار، تمامي نيروي خود را به كار گيريد تا مسئوليتي كه به عهده شماست، به بهترين نحو انجام پذيرد.

4- هميشه هدفمند باشيد. اگر خواسته هايتان خيلي دور از دسترس به نظر مي آيد، براي تحقق آنها برنامه اي چند مرحله اي طراحي كنيد . يعني براي خود اهداف كوتاه مدت انتخاب كنيد و مطمئن باشيد حتي اگر يك گام كوچك، اما درست برداريد

5-در لحظات سختي كه احساس تنهايي و نااميدي مي كنيد، به خاطر بياوريد يگانه قادر متعال در كنار شماست. به خدا توكل كنيد، محكم و راسخ گام برداريد و پس از موفقيت شكرگزار باشيد .

6- هيچ گاه اجازه ندهيد افراد منفي باف با عقايد ناسالم خود، ذهن شما را مسموم كنند

7-از شوخي هاي توهين آميز كه باعث خدشه دار ساختن شخصيت خودتان يا ديگران مي شود، خودداري كنيد .

8-توانايي هاي خود را دست كم نگيريد، استعدادهاي خود را باور داشته باشيد و مطمئن باشيد انسان در فرهنگ مذهبي ما بي جهت «اشرف مخلوقات» ناميده نشده و مي تواند با اراده و پشتكار، به موفقيت هاي نامحدودي دست يابد .

9- در لحظات سختي و پريشاني، دقايقي را با خود خلوت كنيد و سعي كنيد عوامل مولد نگراني تان را پيدا كرده و درصدد رفع آن عوامل برآييد

10- قبل از انجام هر كاري به عواقب حاصله آن خوب فكر كنيد، در صورت نياز به راهنمايي با افراد مثبت انديش، واقع گرا و آگاه مشورت كنيد

11- اگر خواستاراحترام ديگران هستيد، اول خودتان به خودتان احترام بگذاريد .

12- اگر عادت يا ويژگي در شما وجود دارد كه باعث آزارتان مي شود، با برنامه ريزي درست و اصولي آن را از خود دور كنيد

13- اگر مي خواهيد از پيشرفت خود اطلاع حاصل كنيد، خود را نسبت به گذشته خودتان مقايسه كنيد نه با ديگران .

14- هميشه نيمه پر ليوان را ببينيد نه نيمه خالي آن را

15- اگر مشكلات تحصیلی خود را نمي توانيد به تنهايي حل كنيد، از افراد زبده و با تجربه كمك و مشورت بخواهيد و دانش حرفه اي خود را گسترش دهيد و از سؤال كردن هراسي نداشته باشید

5- انگیزه :

انگیزش (motivation) به عنوان عالم نیرو دهنده ، هدایت کننده و نگهدارنده رفتار تعریف می‌شود . انگیزش یک تمایل یا گرایش به عمل کردن به طریق خاص است و انگیزه نیاز یا درخواست ویژه‌ای است که انگیزش را موجب می‌شود. در واقع انگیزه را علت و دلیل رفتار می‌دانند. دلیل اینکه چرا ما بعضی رفتارها را انجام می‌دهیم ولی بعضی دیگر را انجام نمی‌دهیم، انگیزه‌های ما هستند. انگیزه و انگیزش غالبا به صورت مترادف بکار می‌روند. با این حال ، می‌توان انگیزه را دقیق‌تر از انگیزش دانست .

از لحاظ پرورشی ، انگیزش هم هدف است و هم وسیله. به عنوان هدف ، ما از دانش‌آموز و دانشجویان می‌خواهیم نسبت به موضوع‌های مختلف علمی و اجتماعی علاقه کسب کنند. از این رو تمام برنامه‌های درسی که برای آنها فعالیت‌های حوزه عاطفی در نظر گرفته شده است، دارای هدف‌های انگیزشی هستند. به عنوان وسیله ، انگیزش مانند آمادگی ذهنی یا رفتارهای ورودی یک پیش نیاز یادگیری به حساب می‌آید و تاثیر آن بر یادگیری کاملا آشکار است .

انگیزش درونی در مقابل انگیزش بیرونی

انگیزش درونی به مواردی اطلاق می‌شود که پاداش مورد انتظار فرد در قبال رفتاری معین یک منبع درونی است. یعنی فرد جهت رسیدن به تقویتهای درونی عمل ویژه‌ای را انجام می‌دهد، هر چند این عوامل درونی با عوامل بیرونی همخوانی داشته باشند یا نداشته باشند و حتی موجب تنبیه فرد شوند . انگیزش درونی زمانی معنی پیدا می‌کند منبع تقویت کننده رفتار یا منبع پاداش دهنده یک عامل بیرونی است. به عبارتی فرد برای رسیدن به یک حالت یا شرایط معین بیرونی رفتاری را انجام می‌دهند .

بطور کلی زمانی که به دنبال ایجاد تغییرات پایا و مستمر هستیم و زمان کافی برای اعمال برنامه‌ها داریم کار با سیستم انگیزش درونی نتایج مفیدتر خواهد داشت. بر این اساس برنامه‌های طولانی مدت فردی ، اجتماعی ، اقتصادی و ... از اصول مربوط بکارگیری انگیزش درونی استفاده می‌کنند. فرآیند آموزش و تدریش از عمده جریاناتی است که با سیستم انگیزشی در‌گیر است. برنامه‌ریزیهای آموزشی و پرورشی با تاکید بر تقویت انگیزش درونی هر چند در طولانی مدت نتایج مفیدی را به بار خواهد آورد. فعالسازی و تقویت انگیزش درونی در دانش آموزان اهداف مبتنی بر یادگیری آنها را برآورده خواهد ساخت و دوام و پایایی آنها را تضمین خواهد کرد. به عنوان مثال دانش آموزی را در نظر بگیرید که با برنامه‌هایی که به تقویت انگیزش درونی او برای یادگیری آموزش دیده است. چنین دانش آموزی نه صرفا بر مبنای کسب نمرات برتر ، جوائز و امتیازات ویژه ، بلکه بر اساس انگیزه‌های درونی خویش وارد عمل خواهد شد .

هر چند عوامل ذکر شده نیز اهمیت خاص خود را برای وی دارا باشند. به فرض انگیزش پیشرفت این دانش آموز به عنوان یک انگیزش درونی مورد تقویت قرار گرفته باشد وی هم در دوران تحصیل و هم در آینده و یا شغلی خود چنین فعالیتها و عملکردهایی را همچنان در خود نشان خواهد داد. هر چند عوامل بیرونی انگیزشی برای وی حضور نداشته باشند . افرادی که با تحمل انواع سختیها و مشقتها به دنبال رسیدن به اهداف خود هستند در واقع از انگیزش درونی خود به عنوان نیرو دهنده و تقویت کننده استفاده می‌کنند . هر چه انگیزه افراد برای رسیدن به موفقیت درونی تر باشد ، احتمال موفقیت وی بیشتر می شود .

برای مشاهده لیست مدرسین کنکور کلیک کنید:
تدریس خصوصی کنکور

روشهای ایجاد انگیزه :



· ایجاد ارتباط بین توانایی یادگیری و موضوعات مورد مطالعه



* آشنایی با فرآیند حل مساله ، برای حل مشکلات شخصی



* توانایی در مدیریت استرس



* مدیریت تغییراتی که پس از دوره متوسطه در زندگی شان رخ خواهد داد



* دانستن مزایای برنامه ریزی در پشت سر گذاشتن انتقال های زندگی



* پذیرش مسئولیت در قبال یادگیری خود



* به کار گیری موفقیت آمیز روشهای مطالعه



* آگاهی از اهمیت موفقیت تحصیلی در ایجاد فرصت های شغلی و موقعیت های اجتماعی



* شناسایی موضوعات مورد علاقه و موضوعاتی که یادگیری آنها دشوار می باشد .



6 - یادگیری :



آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که هنگام مطالعه از چه روشی استفاده می‌کنید؟ یک روش مطالعه صحیح و اصولی می‌تواند بسیاری از مشکلات تحصیلی را از بین ببرد. بررسیهای بعمل آمده گویای آن است که افرادی که در زمینه تحصیل موفق بوده‌اند، روش صحیحی برای مطالعه داشتند . یادگیری (learning) مسئله‌ای است که در سراسر طول زندگی انسان بویژه در دوران دانش آموزی و دانشجویی اهمیت زیادی دارد. چرا که دانش آموزان و دانشجویان همیشه در معرض امتحان و آزمون قرار دارند و موفقیت در آن آرزوی بزرگشان است . شاید به افرادی برخورده باشید که می‌گویند: همه کتابها و جزوه‌ها را می‌خوانم، اما موقع امتحان آنها را فراموش می‌کنم، یا من استعداد درس خواندن را ندارم، چون با اینکه همه مطالب را می‌خوانم اما همیشه نمراتم پایین است و یا ... . بسیاری از اینگونه مشکلات به نداشتن یک روش صحیح برای مطالعه باز می‌گردد. عده‌ای فقط به حفظ کردن مطالب اکتفا می‌کنند، بطوری که یادگیری معنا و مفاهیم را از نظر دور می‌دارند. این امر موجب فراموش شدن مطالب بعد از مدتی می‌شود، در واقع آنچه اهمیت دارد یادگیری معنا و مفهوم است، چیزی که نمی‌توانیم و نباید از آن دور باشیم .به طوری که پس از مطالعه :



· یادگیری فرد عمیق باشد



· ماندگار و پایا باشد ( چرا که فاصله زمانی مطالعه تا کنکور مدت نسبتا " طولانی است )



· کمترین تکرار را داشته باشد . با توجه به تعداد دروس باید به گونه ای خواند که کمتر نیاز به دوباره خوانی داشته باشد



· سرعت مناسب داشته باشد .



فردی که مطالب را فهمیده باید :



· بتواند موضوع را با زبان خود بیان کند



· در جاهای ضروری علت ها را بیان کند و قادر به تجزیه و تحلیل مطلب باشد .



· بتواند سوالات خوبی از آنها طرح کند .



· بتواند به خوبی به سوالات طرح شده پاسخ دهد .



· با گذشت زمان به راحتی آن را فراموش نکند و بتواند با یک مرور سریع مطالب را به خاطر آورد .



· در حل تست ها سرعت عمل داشته باشد .



آفت های مطالعه :



· بلند خوانی



· کلمه خوانی



· مطالعه حین را رفتن



· مطالعه با وسابل صوتی تصویری



· پرخوانی



· وسواس در مطالعه



· کند خوانی



روشهای مطالعه :



روشهای مطالعه موثر سهم به سزایی در موفقیت داوطلبین کنکور دارد که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم :



· خواندن اجمالی( آشنایی کلی با مطلب در زمان کوتاه )



· تند خوانی ( دید زدن و جریان موزون حرکت چشم و ذهن بر روی مطالب )



· دقیق خوانی ( درک کامل مطلب خوانده شده و نگهداری منظم و منطقی در حافظه )



· خواندن تجسسی ( ( از طریق سوال کردن و یافتن جواب دامنه تمرکز حواس بالا می رود .)



· روش پس ختام( SQ3R پیش خوانی – سوال کردن – خواندن – تفکر – از حفظ گفتن - مرور کردن )



کم کردن فراموشی :



بر اساس منحنی نسیان ابینگ هاوس ، بعد از 24 ساعت حدود 70 درصد از مطالب خوانده شده از یاد می رود بنابر این یکی از روشهای موثر به خاطر سپاری مرور مطلب همان روز است . خطایی که بسیاری از داوطلبان مرتکب می شوند ، این است که بیشتر از اینکه مطالب را یاد بگیرند به فکر تمام کردن کتابها هستند و فرصتی برای مرور کردن نمی گذارند . لازم است هر جند روز یک بار مطالب روزهای قبل را مرور کرد .



روش تقطیع و فراخنای حافظه



در مورد اکثر افراد گنجایش حافظه کوتاه مدت نمی‌تواند به بیش از 2±7 افزایش یابد. با وجود این می‌توان اندازه قطعه‌ها را افزایش داد و از این راه بر تعداد ماده‌ها در فراخنای حافظه افزود. به عنوان مثال برای یادآوری 12 رقم 92-318-1499-231 می‌تواند آنها را در سه دسته چهارتایی دسته بندی کرد: 1892-4993-2311 و به راحتی 12 رقم را یادآوری کرد .



روش تصویر سازی ذهنی و رمز گردانی



هر وقت یک جفت واژه با یک تصویر ذهنی به هم ربط داده شوند، یادآوری آنها ، آسانتر می‌شود. هنگامی که ما دو واژه پروانه و کتاب را با یک تصویر ذهنی به هم ربط می‌دهیم، احتمالا یک پیوند معنادار بین آن دو برقرار می‌کنیم. این اصل عمده زیربنای بسیاری از نظامهای یادیار است . روش مکانها و روش واژه کلید از انواع نظامهای معروف یادیار هستند .



روش مکانها



این روش به ویژه در مواردی موثر است که با ردیف منطقی از ماده‌های دلبخواهی مانند واژه‌های نامربوط به یکدیگر سروکار داشته باشید. گام نخست این است که ردیف منظمی از مکانهای مختلف را به خاطر بسپارید. مثلا مکانهایی که ضمن قدم زدن در خانه خود با آنها برخورد می‌کنید. پس از این که توانستید قدم زدن ذهنی را راحت انجام دهید، شروع می‌کنید به ساخت یک تصویر ذهنی که در آن اولین واژه با اولین مکان ربط داده شده است و دومین واژه با دومین مکان و الی آخر .



روش استفاده از بافت در بهسازی حافظه



از آنجا که بافت نشانه بازیافتی نیرومندی است می‌توان با بازآفرینی بافتی که یادگیری در آن صورت گرفته، حافظه را بهبود بخشید. مثلا اگر جلسات درسی شما همیشه در اتاق معینی تشکیل شود، شما در این اتاق بهتر از هر جای دیگری مطالب آن درس را به یاد خواهید آورد، چون بافت آن اتاق بهترین نشانه بازیافتی برای مطالب درس شما محسوب می‌شود .



روش سازمان دهی در بهسازی حافظه



روش سازمان دهی به این دلیل بازیابی را بهبود می‌بخشد که بر کارآیی پیگردی در حافظه می‌افزاید و به نظر می‌رسد که ما می‌توانیم اطلاعات بسیار زیادی را یاد اندوزی و بازیابی کنیم. به شرط این که این اطلاعات را سازمان داده باشیم . با مشخص کردن مطالبی از یک فصل درسی که باید به خاطر سپرده شوند، با توجه به عناوین و سر فصلهای بیان شده ، چارچوب کلی درس را ترسیم و سازمان دهی می‌کنیم.



روش تمرین بازیابی در بهسازی حافظه



در این روش که به صورت تمرین بازیابی انجام می‌شود، می‌توانید درباره مطلب مورد یادگیری سوالاتی از خود مطرح کنید. بعد می‌توانید بخشهای معینی را که در دور اول برایتان مشکل بود، مجددا بخوانید تا بهتر درک کنید .



در مورد یک مطلب از چند منبع متعدد مطالعه کنید. این کار ذهن شما را فعالتر می‌سازد و یادگیری از زبان چند نویسنده مختلف ، یادگیری شما را بهبود می‌بخشد



در بعض از موارد به منظور استفاده بهتر از حافظه ، می توان حرف اول چند کلمه را کنار هم قرار داد و کلمه ی جدیدی ساخت.



کلمات کلیدی را به صورت لیستی تهیه کنید و خلاصه ای در مقابل آن بنویسید .



با به تصویر کشیده موضوعات آنهارا بهتر به خاطر می آورید .



ارتباط موضوعی مطالب قبلی و مطالب جدید را پیدا کنید



از وقایع داستان بسازید .



نمودار درختی ترسیم کنید .



دروس عمومی را با تکرار های سبک و منظم به حافظه بسپارید .



دروسی که به نظرتان مشکلتر می رسد ، را بیشتر مرور کنید و خلاصه ها و یادداشت برداری ها را در معرض دیدتان قرار دهید .



7- تمرکز حواس



گاهی دانش آموزان و دانش پژوهان کوشش فراوانی می کنند و ساعت های طولانی به مطالعه می پردازند اما به دلیل عدم توانایی در تمرکز حواس ، نمی توانند به نتیجه دلخواه دست یابند . یکی از راههای مطالعه مفید این است که قدرت تمرکز خود را تقویت کنید .



تمرکز حواس یعنی استعداد ثابت نگه داشتن توجه و دقت روی موضوع یا کاری که به میل و اراده انتخاب شده است و مانع از توجه روی موضوعات دیگر می شود . تمرکز به معنای تفکر کامل و صد در صد در مورد یک چیز نیست چرا که بعید است بتوانیم حتی برای 5 ثانیه به طور مداوم فقط نسبت به یک چیز تمرکز داشته باشیم و بقیه افکارمان را بطور کامل از ذهن دور کنیم . تمرکز یعنی به حداقل رساندن عوامل حواس پرتی که می تواند منشا بیرونی یا دورنی داشته باشد . یاد آوری خاطره ها یا تخیلات منشا درونی و سرو صدا یا آشفتگی مکان مطالعه منشا بیرونی دارد .



انواع تمرکز : تمرکز به صورت ارادی و غیر ارادی انجام می گیرد .



تمرکز غیر ارادی :زمانی شکل می گیرد که شما به صورت درونی به کاری مشتاق هستید و بخش اعظم قوای خود را بر آن متمرکز می کنید . مثل زمانی که بر اثر شنیدن صدایی ناگهانی ، دچار ترس شده اید .



تمرکز ارادی :زمانی پیش می آید که شما در تلاش برای انجام کاری با افکار مزاحمی مواجه می شوید و در صدد بر می آیید با توسل به روشهایی این افکار را کنار زده و بر موضوع مورد نظرتان متمرکز شوید .



روشهای تقویت تمرکز حواس :



اولین و مهمترین ثمره ی برخوردار بودن از تمرکز فکری ، کسب آرامش روحی و اعتماد به نفس است .



1- آمادگی برای مطالعه : ابتدا باید خود را از جهات گوناگون آماده کر دزیرا آمادگی مقدمه ای برای علاقمندی به مطلب و ایجاد تمرکز حواس می باشد .



2- آمادگی بدنی : گاهی بیماری هایی مثل زخم معده ، میگرن و.. باعث از بین رفتن تمرکز حواس می گردد .



3- آمادگی ذهنی و روانی : توانایی درک کلمات و حقایق و عدم وجود خستگی ، بی قراری ، اضطراب و ... نشانه وجود آمادگی ذهنی و روانی است .



4- داشتن علاقمندی به موضوع مورد مطالعه :علاقه نسبت به مطلب خواندنی و کاربرد ماهرانه فنون مطالعه باعث می شود شخص به مطالعه بیشتر بپردازد .



5- تعیین هدف : هدف زیر بنای انجام کار است و به فعالیت انسان جهت و نیرو می دهد .



6- تعیین زمان و مکان مطالعه : مطالعه باید در ساعاتی از شبانه روز صورت گیرد که برای فرد مناسب تر است و آمادگی انجام آن را دارد .اگر مطالعه همواره در مکان ثابتی صورت گیرد به تمرکز حواس کمک می کند .



7- داشتن افکار مثبت : از گفتن کلماتی مانند من نمی خواهم ، نمی توانم ، نمی دانم ، محال است و... بپرهیزید و جملات مثبت را جایگزین آنها کنید .



8- طرح سوال : یکی از روش هایی است که خواننده را فعال و به طور عمقی درگیر مطالعه می کند .



9- استفاده از راهنما و خط کشیدن زیر مطالب مهم : این کار باعث تمرکز حواس و افزایش سرعت مطالعه می شود .



10- یادداشت برداری سبب تمرکز بیشتر و به خاطر سپردن بیشتر مطالب می شود.



چند تکنیک برای تقویت تمرکز حواس :



الف ) پرورش ذهن آشفته : یک مهارت را تمرین کنید مانند پرتاب توپ داخل حلقه



ب ) حواست رو جمع کن ( الان اینجا باش ) : هنگامی که افکار مزاحم به ذهن هجوم آورده به آن هشدار می دهید که حواست رو جمع کن



ج ) روش عنکبوتی : در براب حواس پرتی تسلیم نشوید. در موقعیت های مختلف به خودتان اجازهخ ندهید که حواستان پرت شود مثل عنکبوت که یاد می گیرد پس از چند بار تکان خوردن بی جهت تار دیگر به تکانهای آن بی توجه باشد .



د ) فرصتی برای افکار مزاحم : در طول روز فرصتی برای فکر کردن به مسائلی که به ذهن شما خطور می کنند و باعث نگرانی تان می شوند در نظر بگیرید و اجازه دهید تا از ذهنتان خارج شوند .



تكنيك‌هاي تندخواني



نكات زير مهارت تندخواني را در شما تقويت مي‌كند



– مكث‌ها و توقف‌هاي چشمان خود را حين مطالعه سطور كاهش دهيد.



– اين همان تمركزهاي لحظه‌اي روي حروف و واژه‌ها ست. ما هنگام خواندن هر يك از سطرهاي يك متن چشمان خود را به صورت جهشي به سمت جلو حركت مي‌دهيم. اكنون هر ميزان كه ما اين مكث‌ها و جهش‌ها را كاهش دهيم سرعت خواندنمان نيز افزايش مي‌يابد. تعداد اين توقف‌ها معمولاً در افراد كندخوان به 7بار در هر سطر مي‌رسد اما شما مي‌توانيد اين مكث‌ها را به 3 بار در هر سطر كاهش دهيد.



- هنگام مطالعه چشمان خود را در طول سطرها حركت دهيد و نه سر خود را.



- براي كاهش مكث‌ها مي‌بايست حوزه ديد خود را افزايش دهيد. براي اين منظور شما بايد سعي كنيد تا تصاوير واقع در گوشه چشمان خود را بدون اينكه به طور مستقيم به آنها نگاه كنيد، ببينيد.



- اجازه ندهيد حين مطالعه ديدتان دچار سرگرداني شود.



2 – واژه‌ها را گروه‌بندي كنيد.



- ما آموخته‌ايم كه چگونه حروف را با يكديگر تركيب كرده و كلمات را خوانده و درك كنيم. اكنون بايد بياموزيم كه دسته‌اي از كلمات را با يكديگر تركيب كرده و يك جمله را در آن واحد بخوانيم و در قدم بعدي بايد بياموزيم كه چگونه جملات را دسته‌بندي كرده و مفهوم كلي يك پاراگراف را استخراج كنيم.



- ثابت شده كه دسته‌بندي واژه‌ها قوه ادراك و فهم را افزايش مي‌دهد. به طور كلي مفهوم را آسان‌تر مي‌توان از يك دسته واژه استخراج كرد تا از كلمات منفرد و حتي حروف تك.



3 – هيچ‌گاه به عقب بازنگرديد.



– اغلب افراد عادت كرده‌اند هنگام مطالعه به عقب بازگشته و واژه‌ها و يا قسمت‌هايي از متن را كه به درستي متوجه نشده‌اند بازخواني كنند. اين كار فقط از سرعت خواندن شما مي‌كاهد. شما مي‌توانيد با مطالعه تكميلي، قسمت‌هايي را كه به درستي متوجه نشده‌ايد درك كنيد. شايد با خودتان بگوييد كه اين بازخواني مجدد هم زمان مي‌برد، اما بازگشت مكرر به عقب براي بازخواني قسمت‌هاي درك نشده به مراتب وقت‌گيرتر از مطالعه مجدد يك مطلب به روش تندخواني است.



4 – هدفمند مطالعه كنيد.



– هدف خود را از مطالعه هر مطلبي از پيش تعيين كنيد كه چه نوع اطلاعاتي را مي‌خواهيد كسب كنيد. اين كار سبب مي‌‌شود تا شما اطلاعات غيرضروري و حاشيه‌اي را در فرايند مطالعه حذف كنيد.



5 – نقطه كلمات و مفاهيم كليدي را مطالعه كنيد.



– ما براي نگاشتن مطالب ناگزيريم پاره‌اي دستورات نوشتاري و ساختار صحيح جملات را رعايت كنيم. اما هنگام خواندن نه. 40 تا 60 درصد كل يك متن از واژه‌ها و حروف بي‌اهميت و غيرضروري (البته براي درك آن) تشكيل يافته است. مانند حروف ربط بياموزيد تنها اسم‌ها و افعال را بخوانيد. نكات و مفاهيم اصلي يك پاراگراف را يافته و آن را در ذهن بسپاريد و جزئيات خارج از موضوع اصلي را حذف كنيد.



6 - با صداي بلند مطالعه نكنيد.



7 – در محيط مطالعه خود هر عاملي را كه موجب پرت شدن حواس شما مي‌‌شود حذف كنيد.



8 – هر ميزان كه شما با واژگان و اصطلاحات يك زبان آشناتر و مأنوس‌تر باشيد درك بهتري نيز از متون نگاشته شده به آن زبان خواهيد داشت، بنابراين تا مي‌توانيد واژه و اصطلاح جديد بياموزيد.



9 – تمرين و تمرين كنيد. تا مي‌توانيد تندخواني را تمرين كنيد. تندخواني نيز همچون ساير مهارت‌ها نياز به ممارست دارد.



10 – تمركز خود را حين مطالعه حفظ كنيد. بدين مفهوم كه در حين خواندن مطلبي در آن واحد به چيز ديگري فكر نكنيد.



8- مدیریت زمان :



یکی از عوامل مهم در موفقیت داوطلب کنکور ، مدیریت زمان است . به طور کلی وقت با سه عامل مخرب روبرو است که در این میان عادت های غلط مهمترین عامل مخرب به شمار می آید . تجربه نشان داده است که با کنترل چند مخرب ، می توان سایر آفات را نیز محدود کرد . برای شناسایی آفت های وقت ، بررسی عملکرد روزانه ، یکی از راههای مناسب به شمار می آید که در این راستا فرد می تواند با یادداشت عملکرد روزانه خود و تجزیه و تحلیل آن در طول روزها و هفته ها ، اشکالات موجود را در یابد



برای مبارزه با آفتهای مربوط به خلق و خوی افراد که زمان را تلف می کنند ، بهترین راه برقراری یک انضباط شخصی مستمر است که موجب بروز تغییرات تدریجی در این راه می شوند . لذا تغییر در این عادتها در طول زمان میسر خواهد بود و سرلوحه کار باید شناسایی عوامل مخرب زمان باشد



· تلاش بیش از حد در یک کار



· پشت گوش انداختن ، تعلل و وقفه ایجاد کردن در کار



· گوش ندادن



· در گفتن نه نا توان بودن



· عدم تنظیم اولویتها



· همه را در یک کار سهیم کردن



· توجه بیش از حد به جزییات



· کم توجهی به مطالب اصلی



· وسواس و کمال گرایی



· طول دادن کار ها



· نیمه کاره گذاشتن مطالعه



· مطالعه سطحی



· طول دادن کارها



· پرداختن زیاد به تماشای تلویزیون ، کامپیوتر و مکالمات تلفنی



· افراط در استفاده از کلاس و دبیر



· خود آموزی دیر هنگام



· بیماری و عدم مراقبت از سلامتی (نداشتن تغذیه و خواب مناسب و کافی )



· اضطراب



· عدم علاقه و انگیزه



· بی برنامه گی



· کم توجهی به کل کار و اهداف آن



· کم توجهی به استراحت و آرامش برای کاهش اشتباه ناشی از خستگی



پیشنهادات :



ببینید از زمان چه می خواهید

عواملی که وقت شما را هدر می دهند شناسایی و دسته بندی کنید

فعالیت های روزانه خود را اولویت بندی کنید

گاهی به میز و اتاق خود نگاه کنید و آشفتگی آنها را بر طرف کنید

شفاف و قاطع باشید و با عوامل اتلاف وقت با حسن تدبیر بر خورد کنید.

از زمان به عنوان وسیله ای برای موفقیت و اثر بخشی هرچه بیشتر استفاده کنید ، نه اینکه در دام آن گرفتار شده و دچار بی نظمی و آشفتگی شوید .



9- برنامه ریزی :



وقت و زمان در زندگی ، محدود و برگشت ناپذیر است و ما برای استفاده بهینه از زمان ناچار به برنامه ریزی هستیم . دانشمندان معتقدند 8 دقیقه صرف زمان برای برنامه ریزی روزانه ، می تواند یک ساعت زمان را برای شما ذخیره کند . اصول برنامه ریزی عبارتند از :



· خود شناسی ( از نظر شخصیتی چطور آدمی هستید )



· واقع بینی ( همه ابعاد وجودی خود را در نظر بگیرید )



· فرد محوری : خودتان را با دیگران مقایسه نکنید و برنامه ای صرفا " متناسب خودتان داشته باشید



· ایمان به برنامه و مثبت اندیشی : خود را ملزم به رعایت برنامه کنید و در این توانایی خود شک نکنید



· مشخص کردن واحد زمانی : هر برنامه را باید در ظرف زمان قرار دهیم ، روزانه ، هفتگی ، ماهیانه و سالیانه



· ارزیابی مستمر : قرار نیست برنامه ای که تنظیم می کنیم همیشگی باشد ، بلکه ممکن است بعد از ارزیابی لازم به تغییر باشد .



· انعطاف پذیری برنامه : توجه به اتفاقات پیش بینی نشده و غیر مترقبه



· داشتن اراده و پشتکار : خواستن ، اولین شرط توانستن است .



شيوه هاي تست زني



تست ها به چند دسته تقسيم مي شوند تست هاي سرعتي ، تست هاي طبقه بندي شده ، تست هاي معلم ساخته ، تست هاي خود ساخته و ..... .



البته اين تقسيم بندي ها از ديدگاه هاي متعدد است و اين مقاله نيز امكان پرداختن كامل به موضوع تست را ندارد اين موضوع نيازمند يك مقاله مجزا مي باشد زيرا اصل كار در اين جا خلاصه گويي و مختصر نويسي است در كنكور سراسري سرعت در تست زدن عامل موفقيت است و بدون مهارت تست زني تقريبا كسي نمي تواند در كنكور موفق شود .



نكته مهم در تست زدن اين است كه قبل از تست زدن بايد دروس را به دقت مطالعه كرد و بدون مطالعه دروس ، زدن تست كاري بيهوده و حتي مضر است. تست زدن در زمان هاي متعدد تكنيك هاي خاص خود را دارد مثلا تست زدن در منزل نكات و شيوه هاي خود را دارد و تست زدن در جلسه كنكور شيوه ديگر.



الف- تست زدن در منزل



بعد از مطالعه هر بخش با فاصله 48 ساعت سعي كنيد تست هاي طبقه بندي شده متناسب و مرتبط با آن بخش از كتاب را بزنيد براي تست زدن دقيقا شرايط كنكور را ايجاد كنيد يعني در همان زمان و شرايط مثل كنكور تست بزنيد .



در مرحله اول سعي كنيد تست ها را با خودكار آبي و در زمان مقرر بزنيد و در مرحله دوم تست ها را با خودكار قرمز در وقت آزاد و سپس آنها را تصحيح كنيد پي خواهيد برد كه بسياري از اشتباهات شما اثر بي دقتي و يا عوامل ديگر بوده است بايد اين اشتباهات را يادداشت كنيد و سعي كنيد تكرار نشود .



در اين مرحله چنانچه توانسته باشيد بيش لز 90% تست ها را درست پاسخ دهيد مطالب آن بخش را خوب فهميده ايد در صورتي كه بين 60% تا 90% پاسخ دهيد لازم است خلاصه مطالب را يك مرتبه ديگر بخوانيد و چنانچه كمتر از 50% پاسخ داده باشيد لازم است مطالب آن بخش را به طور كامل دوباره مطالعه كنيد .



ب- تست زدن در جلسه كنكور



توجه داشته باشيد در جلسه كنكور شما بايد صحيح ترين جواب را انتخاب كنيد نه جواب صحيح را لذا دقت در ضمن مطالب و دقت در فهم سؤال بسيار مهم است .



قبل از زدن تست كليه جواب ها را بخوانيد. صحيح ترين جواب همان جوابي است كه در مرحله اول به آن مي رسيد تست ها را كد بندي كنيد. تست هاي آسان را اول بزنيد. تست هاي متوسط را بعد از آن و تست هاي مشكل را در پايان وقت به آن بپردازيد نبايد فراموش كنيد كه تست ها ارزش يكساني ندارند .



تست هاي مشكل ارزش بالاتري جهت پاسخ دادن دارند ولي با شانس و تصادفي به تست ها پاسخ ندهيد . تست هاي آسان چون توسط اكثر افراد پاسخ داده مي شوند علل رتبه هاي بالا نخواهند بود . عموما تست هاي مشكل هستند كه ديگران پاسخ نمي دهند عامل برتري ما بر ديگران خواهند بود .



در انتقال تست ها به پاسخ نامه نهايت دقت را داشته باشيد چون ممكن است خطاي ديد ايجاد گردد . جهت صرفه جويي در وقت هر ده تست را پس از زدن در دفترچه يكباره به پاسخ نامه منتقل نماييد . سعي كنيد دقت خود را فداي سرعت نكنيد همه سؤالات و همه پاسخ ها و همه مطالب دفترچه را به دقت بخوانيد .



10- آمادگی برای کنکور و نکاتی که داوطلب باید بداند :



- آشنایی با رشته های دانشگاهی



- نحوه ی تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در آزمون سراسری



- نحوه تاثیر سوابق تحصیلی رشته های غیر مرتبط



- اطلاع رسانی به دانش آموزان در مورد امکانات استفاده از بورس های تحصیلی



- اطلاع رسانی در مورد تفاوت شرایط و ضوابط پذیرش در دانشگاههای دولتی و غیر دولتی



- اطلاع رسانی در خصوص تسهیلات دانشگاه آزاد جهت داوطلبین دارای مشکلات جسمانی



- چگونگی جبران عقب ماندگی های درسی



- شیوه های تست زنی و نحوه ی استفاده از تستهای جامع و طبقه بندی شده



- ارتباط رشته های دانشگاهی با یکدیگر



- آشنایی با دانشگاههای مختلف و شرایط و ضوابط خاص پذیرش در آنها



- آشنایی با رشته های دانشگاهی و ضوابط ورود به آنها



- توانمندی های لازم برای ورود به رشته های مختلف



- فرصت های شغلی موجود در رشته های مختلف



- زمان و نحوه ی ثبت نام در آزمونهای سراسری ، آزاد ، علمی - کاربردی و....



- مفاهیم رتبه ، نمره ی تراز ، نمره خام ،ضرایب دروس ، زیر گروه ، و...



- آشنایی با رشته های روزانه ، شبانه ، حضوری ، نیمه حضوری ، متمرکز ، نیمه متمرکز ، دارای شرایط خاص



- ضرایب دروس مختلف در زیر گروهها



- زمانبندی آزمونهای آزمایشی سازمان سنجش



- دانشگاه های بین المللی ، مجازی



- دوره های کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا (پیوسته و ناپیوسته )



- انتخاب رشته دانشگاه و ضوابط آن



- رتبه ، نمره ، سهمیه و رشته ی پذیرفته شدگان کنکور سراسری و آزاد در سال گذشته



کلام آخر :



تو قدرت نامحدودی داری.می دونستی که ذهنت اونقدر قدرت داره که بتونی ۳۰ برابر سریعتر از حالا یک نوشته یا کتاب رو بخونی؟می دونستی می تونی هر بیماری رو که داری شفا بدی؟(توجه کن هر بیماری رو)می دونستی هر چی رو که تو ذهنت تصور و باور کنی می تونی به اون برسی؟ بله تو قدرت نامحدودی داری. همه چی به فکر تو خلاصه می شه. هر چی رو که بهش فکر کنی تو زندگیت نمایان می شه.مثلا اگه خدای نکرده به فقر و محدودیت فکر کنی همین سرت می یاد و نتیجش فقره. بر عکس اگه معتقد باشی که می خوای ثروتمند باشی و به ثروت فکر کنی مطمئنا ثروتمند می شی.اگه فکر کنی همین جوری زیبایی هر روز زیبا و زیباتر می شی.اگه فکرکنی که خیر خواهی و اومدی که خیرخواه باشی هر روز خیرخواه و خیرخواهتر می شی. اگه فکر کنی که همه چی دست در دست هم دادن که تو شاد باشی هر روز شاد و شادتر می شی. بر عکس اگه فکر کنی که همه چی دست تو دست هم دادن که تو رو نابود کنند!!!!!یا اینکه هیچ کس تو رو دوست ندارن!!!!!و... نتیجش اینه که همون طوری که برای خودت انتخاب کردی خودت رو نابود می کنی و هیچ کی تو رو دوست نخواهد داشت.علت همه اینها خودتی. این تویی که با فکر نابود کننده ات خودت رو نابود می کنی.این تویی که با فکر اینکه دیگرون منو دوست ندارند یه کاری می کنی که دیگرون تو رو دوست نداشته باشند. بدون که مسبب همه اینها خودتی.تو با فکر و باوری که برای خودت در نظر می گیری زندگی خودت رو رقم می زنی. کمی فکر کن و از همین حالا مسئولیت زندگیت رو صد در صد به عهده بگیر. در واقع راجع به هر چی که فکر کنی ذهنت رو با اون برنامه ریزی می کنی. بدون که ذهن تو همیشه بر اساس برنامه ریزی ای که شده عمل می کنه.بنابر این اگه ذهنت رو با زیبایی و شادی و ثروت و خوبی برنامه ریزی کرده باشی ذهنت دنبال اینا می ره و تو هر لحظه و هر کجا متوجه اینا می شی بنابر این تو خودت رو زیبا و شاد و ثروتمند و خوب می کنی. کائنات پر از فراوانیه.تو با ذهنت تو هر لحظه می تونی میلیاردها تصمیم جور وا جور بگیری و به میلیاردها چیز مختلف توجه کنی.ولی این برنامه ریزی ذهنت هست که مشخص می کنه به چی توجه کنی و چه تصمیمی بگیری.

منبع: آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز

---------------------------------------------------



اصول 5 گانه موفقیت در کنکور و نکات موثر در آن

اصول و قواعد اساسی موفقیت در کنکور و آزمون ها

۱- احساس خلأ :



اصولاً شکل گیری هر انگیزه‌ای برای حرکت ناشی از احساس کمبود و خلاء می‌باشد. انسان تا احساس گرسنگی نکند به سوی غذا نمی‌رود و تا احساس فقر نکند به سوی غنا گام بر نمی‌دارد.



اثبات این مسأله آسان است. ما برای حرکت به سوی مقصد احتیاج به «انگیزه» داریم و برای طی کامل مسیر نیز این «انگیزه» باید لحظه به لحظه تجدید و تقویت شود. تا وقتی که انسان در خود احساس خلأ و کمبودی نکند انگیزه‌ای برای حرکت ایجاد نمی‌شود. پس از شروع به حرکت نیز دوام و استمرار آن منوط است به بقاء این احساس. لذا هرلحظه که انسان متوجه شود که کمبود برطرف شده است یا اینطور تصور کند، بدیهی است که از حرکت باز می‌ماند.



تحصیل علم نیز به همین ترتیب است. انسان تا احساس جهل (خلأ علم) نکند به سوی کسب دانش گام بر نمی‌دارد. و برای استمرار این حرکت نیز باید «فقدان علم» همواره مدنظر باشد. بی‌شک از بین رفتن این احساس، انگیزه جوینده علم را زایل می‌کند و او را از حرکت باز می‌دارد.

۲- تعیین هدف :



گام بعدی در دستیابی به یک مقصود شناخت دقیق و کامل‌ِ آن است. زیرا پس از آنکه انسان کمبود و خلأ چیزی را در خود احساس ‌کند برای رفع آن تلاش می‌کند. اما تنها این کافی نیست بلکه او نیازمند دورنمایی است که تا انتها او را در یک مسیر به حرکت وادارد و از انحراف او به اطراف جلوگیری کند و آن چیزی جز تعیین «هدف» و شناخت کامل و دقیق آن نیست. در تعیین هدف نکات زیر باید مورد توجه واقع شود:



الف) هدف باید متعالی و ارزشمند باشد. بدون شک اهدافی بی ارزش و پوچ مانند «فرار از سربازی» و «چشم هم‌چشمی» نمی‌تواند دورنمای مناسبی برای حرکت باشد.



ب) هدف باید واضح و مشخص باشد و داوطلب کاملاً به آن آگاهی و اعتقاد داشته باشد. بسیاری از داوطلبان شرکت کننده در کنکور از اهداف واقعی خود بی‌خبرند. وقتی از آنها پرسیده می‌شود «هدف شما از مطالعه و تحمل سختی‌های شرکت در کنکور چیست؟» از «علاقه»، «استعداد»، «درآمد» و امثال اینها صحبت می‌کنند اما پس از چند لحظه اعتراف می کنند که علاقه‌ای به رشته مد نظر خود ندارند یا برای کسب درآمد نیازی به تحصیل احساس نمی‌کنند و استعدادی هم در میان نیست. مشخص نبودن هدف یکی از مهمترین عوامل عدم موفقیت داوطلبان است.



ج) هدف باید ثابت باشد. معمولاً تغییر هدف آثار سوء و جبران ناپذیری را بر جای می‌گذارد. در نظر بگیرید داوطلبی برای قبولی در رشته مهندسی عمران شروع به مطالعه می‌کند و طبق عادت نادرست، وقت خودرا تماماً مصروف یادگیری دروس اختصاصی می‌کند اما پس از مدتی بنا به دلایلی تصمیم به شرکت در آزمون زبان انگلیسی می گیرد و در مدت کوتاه باقیمانده تا کنکور مجبور است دروس عمومی را که مدت مدیدی از آنها غافل بوده است مطالعه کند. تأثیر ناخوشایند تغییر هدف در چنین مواردی آشکار است.



د) هدف باید واحد باشد. در نظر داشتن چند هدف آن هم اهدافی که همسو نیستند (مثلاً انتخاب رشته‌هایی که در یک زیر گروه نیستند) موجب تحمیل تکالیفی بیش از حد توان بر داوطلب می‌شود.

۳- برنامه‌ریزی و مشاوره صحیح و اصولی.



پس از تعیین هدف و شروع به حرکت، نخستین نیازی که احساس می‌شود یک «برنامه صحیح و اصولی» می‌باشد. در این مرحله انسان از خود می‌پرسد: «حال که باید برای تحقق یک هدف حرکت کنم «راه درست» کدام است؟ راه درست برای نیل به مقصود همان «برنامه‌ریزی صحیح و اصولی» است. رسالت یک برنامه خوب آنست که ما را با صرف کمترین انرژی و زمان به تمامِ اهداف تعیین شده برساند. برنامه‌ریزی صحیح و اصولی برای داوطلبان کنکور باید دارای شرایط زیر باشد:



الف) تجزیه زمان باقی مانده به واحدهای کوتاه مدت: بدین معنا که مثلاً اگر تا روز آزمون صد روز باقی است این صد روز به دوره‌هایی کوتاه مدت همچون دوره‌های هفت یا ده روزه تقسیم شوند و تکلیف داوطلب در هر دوره مشخص باشد. این تقسیم‌بندی موجب می‌شود داوطلب گذران دوره‌های زمانی را یکی پس از دیگری احساس کند و بتواند تا حدی برنامه آینده خود را پیش‌بینی نماید و در پایان هر دوره خود را بیازماید تا از میزان پیشرفت خود مطلع شود.



ب) برنامه ریزی باید مبتنی بر تجربه باشد: بدون تردید برای رسیدن به یک هدف، بهترین و مطمئن‌ترین راه‌، حرکت در مسیری است که از «آزمون و خطا» سر سلامت به درآورده باشد و امتحان خود را پس داده باشد. تجربه برنامه‌های غیراصولی و نیازموده و همچنین برنامه‌هایی که از جانب افراد غیر متخصص و غیرکارآزموده طرح‌ریزی شده است به داوطلبان شرکت در کنکور – که فرصت کوتاه و جبران ناشدنی دارند – به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.



ج) تجویز کلیه دروس در کلیه واحدهای زمانی: نکته بسیار مهمی که هر برنامه اصولی باید آن را تأمین کند «قرار دادن کلیه دروس در کلیه واحدهای زمانی» است. مثلاً اگر برنامه تحصیلی شامل هفت مرحله ده روزه باشد باید در هر هفت مرحله، داوطلب کلیه دروس را مورد مطالعه قرار دهد. غفلت از هر ماده درسی و تعویق در مطالعه هر درس هرچند کم اهمیت، تبعات سوء و جبران ناپذیری را به‌ دنبال دارد.



البته باید توجه داشت که کمتر دانش‌آموزی توانایی برنامه‌ریزی اصولی و هدفمند را دارد و در اینجاست که نیاز به مشاوران متخصص و مجرب در این زمینه احساس می‌شود. در این مورد به ذکر این نکته بسنده می‌کنیم که مهمترین ویژگی مشاور آنست که خود توانسته باشد این مسیر را با موفقیت پیموده باشد و از راه و چاه آگاه باشد.

۴- مطالعه صحیح و اصولی:



یکی از کلید واژه‌های اساسی در موفقیت تحصیلی و بخصوص موفقیت در کنکور آشنایی داوطلب با تکنیک و اصول مطالعه است. امروزه بر کسی پوشیده نیست که مطالعه برای کنکور یک مقوله پیچیده و علمی است و نیازمند آموزش است.



با افزایش رقابت در کنکور و علمی و تخصصی شدن سؤالات تنها کسانی می‌توانند در این مبارزه نفس‌گیر پیروز شوند که با تکنیک‌ها و روش‌های مطالعه آشنا باشند.



روش صحیح مطالعه روشی است که با صرف کمترین زمان و انرژی از سویی باعث تسلط کامل دانش‌آموز بر مطالب کتب درسی شود و از سوی دیگر ثبات معلومات را در ذهن او تضمین نماید. در شماره‌های آینده به این مقوله بیشتر پرداخته می‌شود.

۵- بهداشت روان :



تأثیر بهداشت و سلامت روان را بر فرآیند یادگیری، پیشرفت تحصیلی و حفظ و تقویت انگیزه داوطلب نمی‌توان انکار کرد. درواقع بهداشت و آرامش روان بستری مناسب جهت نیل به هدف را فراهم می‌آورد. علت شکست بسیاری از داوطلبان مستعد و کوشا در کنکور عدم تأمین آرامش و سلامت روان است. آفت‌های بهداشت روان از این قرار است.



الف) افسردگی: افسردگی نوعی غم و اندوه و کاهش غیرطبیعی سطح شادمانی در انسان است. افسردگی موجب می‌شود داوطلب انرژی لازم را برای دنبال کردن برنامه تحصیلی خود، نداشته باشد و در میانه راه سرد و متوقف شود رابطه میان افسردگی و هجوم افکار منفی و مشغولیت بیش از حد فکر به این افکار و متعاقباً از دست دادن قدرت تمرکز و افت کیفیت یادگیری، کاملاً اثبات شده است.



ب) استرس: استرس‌های روانی اگر بی‌قاعده و بیش از حد معمول باشند آرامش فرد را به مخاطره انداخته و او را از پیشرفت تحصیلی باز می‌دارند.



ج) ترس از ناکامی: ترس از ناکامی که داوطلبان از آن به عنوان «اضطراب» و «دلشوره» یاد می‌کنند آفتی است که موفقیت هر داوطلب کنکور را تهدید می‌نماید. این ترس غیر موجه از آینده تمام وجود داوطلب را تسخیر می‌کند و بستر مناسب برای رشد و ثبات هرگونه دانش مفید را از بین می‌برد

نکات موثر در موفقیت کنکور



آنتونی رابینز به عنوان یکی از سرشناس‌ترین نویسندگان در زمینه موفقیت می‌گوید: «راحت‌ترین راه برای موفق شدن در هر زمینه‌ای این است که حرف‌ها و تجربیات آدم‌های موفق را در همان زمینه بشنویم و تا آنجا که می‌توانیم، از آنها استفاده کنیم.»



آن دانش‌آموزانی که قرار است تا کمتر از دو ماه دیگر در آزمون سراسری سال 1384 شرکت کنند و نیز آن دسته از دانش‌آموزان سوم دبیرستان که از حالا دارند برای کنکور 85 خیز برمی‌دارند، اگر با این حرف آنتونی رابینز موافق باشند، پس لابد با این هم مخالفتی ندارند که حرف‌ها و تجربیات تعدای از برترین‌های کنکور را در سال‌های گذشته با همدیگر مرور کنیم و ببینیم که موفق‌ترین‌های کنکور درباره موفقیت چه می‌گویند و چگونه فکر می‌کنند . . .



ـ مریم عالم زاده رتبه سوم گروه آزمایشی هنر سال 1380:

«کنکور برای من همه چیز نبود. پدرم می‌گفت: باید قبول شدن و قبول نشدن در کنکور برایت یکسان باشد. شاید همین طرز فکر خانواده‌ام بود که به من آرامش خاطر می‌داد و بی‌شک هم همین امر بود که باعث شد راحت درس بخوانم و کنکور را راحت‌تر از آن چیزی که هست، پشت سر بگذارم و نتیجه دلخواهم را بگیرم. موفقیت به نظر من تکمیل شدن ظرفیتی است که هر انسان دارد. هر کس باید خودش را بسنجد و ببیند که چه کاری را می‌تواند بهتر انجام بدهد و اگر در همان حد، توانایی‌‌‌های مورد انتظارش را تکمیل کند، باید گفت که فرد موفقی بوده است.»



ـ زیبا رهبر رتبه پنجم گروه آزمایشی علوم تجربی سال 1380:

«کنکور بیش از آنکه به هوش و استعداد متکی باشد، وابسته به تلاش و پشتکار است. هر چقدر هم که هوش و استعداد داشته باشی، اگر تلاش و پشتکار در میان نباشد، نتیجه مثبت حاصل نخواهد شد. این یک ساله‌ی کنکور، سالی پر از تلاش و تکاپوست؛ همتی برای بهتر شدن، رفع نقص‌ها و انتخاب بهترین راه‌ها.»



ـ محمدرضا افتخاری رتبه دوم گروه آزمایشی علوم تجربی سال 1379:

«موفقیت قبل از این که از روی نتیجه کار تعریف شود، از روی تلاشی که انسان برای دست‌یابی به موفقیت انجام داده است تعریف می‌شود. به نظر من اگر هر کسی بتواند از آن امکانات و شرایطی که برایش فراهم شده است، نهایت استفاده را بکند و با واقعیات عجین باشد و در رویا و تفکرات خودش سیر نکند، می تواند فرد موفقی باشد. و این اساسا سوای آن نتیجه‌ای است که به دست می‌آید. نتیجه چنین عملی حتی اگر منفی باشد، باز هم شخص موفق است. نتیجه عمل در درجات آخر موفقیت تعریف می‌شود.»



ـ هومن عابدی اصل رتبه چهارم گروه آزمایشی ریاضی فیزیک سال 1380:

«اولین نقصی که اضطراب در داوطلب ایجاد می‌کند، این است که اطلاعات شخصی را از او دور می‌کند و در حقیقت، دست‌یابی فرد را به اطلاعاتش دشوار می‌کند. یعنی آدم احساس می‌کند که به اطلاعات و دانسته‌های خودش دسترسی ندارد. مهم‌ترین عاملی هم که می‌تواند این اضطراب را از بین ببرد، تسلط کامل به مطالب است که البته این یک کار بلندمدت است. اما در شرایطی که فرصت بسیار کوتاهی تا کنکور باقی مانده است، فقط باید تفکرات منفی را از خودمان دور کنیم و هر چیزی که احساس می‌کنیم اضطراب‌مان را زیاد می‌کند، کنار بگذاریم و از آن دوری کنیم. باید قبول کنیم که ما مامور به انجام وظیفه هستیم، نه کسب نتیجه.»



کم‌حجم اما پرکالری



به قول اینشتین . . .



این جمله اینشتین معروف است که هوش فقط بیست درصد از موفقیت را تضمین می‌کند. آنچه برای موفق شدن ضرورت دارد، سماجت و پشتکار است. در کنکور سالهای گذشته هم زیاد بوده‌اند فرادی که هوش و استعدادشان زبانزد این و آن بوده است اما نتیجه دلخواه‌شان را نگرفته‌اند. پس به همه کسانی که هوش و استعدادشان زبانزد دوست و آشنا و خانه و مدرسه است، صمیمانه توصیه می‌کنیم که واقع بین باشند و مثل همه داوطلبان موفق برای موفق شدن در کنکور، برنامه‌ریزی و تلاش را ـ حتی در این دو ماه آخر ـ فراموش نکنند.



صبحانه را جدی بگیرید



خیلی‌ها عادت دارند صبحانه را مختصر بخورند. عده‌ای هم هستند که صبحانه را به طور کامل از برنامه غذایی‌شان حذف کرده‌اند. اما شما حداقل در سالی که دارید برای کنکور درس می‌خوانید، باید از این عادت‌های نادرست پرهیز کنید. حذف صبحانه از برنامه غذایی، قدرت یادگیری و خلاقیت ذهنی‌تان را در ساعات اولیه روز کاهش می‌دهد و از طرف دیگر، شما را مجبور می‌کند که نهار را سنگین‌تر بخورید و طبیعتا در ساعات بعد از ظهر، خواب‌‌آلود باشید. پس خودتان را به خوردن صبحانه کافی عادت بدهید و ضمنا، از شیر هم غافل نشوید. پزشکان می‌گویند که نوشیدن یک لیوان شیر ولرم در طول روز (و خصوصا قبل از خواب) شدیدا آرامش‌بخش است.



گروهی درس بخوانید



یکی از بهترین راهها برای یادگیری هر مطلبی، تدریس آن مطلب است. سعی کنید مطالب درسی را برای دوستان‌تان تشریح و تدریس کنید. اگر با چند نفر از دوستان‌تان و با یک برنامه‌ریزی واحد (به صورت گروهی) درس می‌خوانید، بهتر است مطالب درسی را به نوبت به همدیگر درس بدهید. ایجاد حلقه‌های ارتباطی بین دروس، استفاده از نمودارهای ساده، مثال‌ها و «یادیار»ها (Mnemonics) نیز برای به خاطر سپردن مطالب درسی بسیار سودمند است. گروهی درس خواندن در تقویت روحیه نیز نقش به سزایی دارد. نگرانی‌ها و ضعف‌های‌تان را با دوستان‌ نزدیک‌تان در میان بگذارید و از فشار روانی و اضطراب‌تان کم کنید. جالب این که، وقتی در صحبت با دوستان‌تان متوجه می‌شوید که آنها هم مثل شما از نگرانی‌ها و ضعف‌های درسی خاصی گله دارند، دوباره به خاطر می‌آورید که کنکور یک مسابقه همگانی است و اغلب شرکت کنندگانش کم و بیش شرایطی مشابه شما دارند و این امر می‌‌تواند روحیه شما را تقویت ‌کند.



توصیه‌های دبیر انجمن تغذیه به کنکوری‌ها



«تغذیه در دوران امتحان باید موجب تقویت قدرت فکری، افزایش قدرت ایمنی بدن و آرامش اعصاب و روان شود.» دبیر انجمن تغذیه ایران ضمن این هشدار، توصیه می‌کند که: «از سبزیجات، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، فلفل فرنگی و مرکباتی مثل پرتقال، لیمو شیرین و لیمو ترش، توت فرنگی و کیوی غافل نشوید چرا که به علت داشتن ویتامین ث، در تقویت قدرت فکری و آرامش اعصاب نقش به سزایی را ایفا می‌کنند.»

او همچنین با بیان این که ویتامین گروه D در آرامش و تقویت حافظه مؤثر است، تذکر می‌دهد که: «ویتامین گروه D در جوانه‌ها، غلات سبوس‌دار، حبوبات، شیر و لبنیات، جگر، گوشت قرمز و تخم مرغ به مقدار زیاد وجود دارد.» و اضافه می‌کند که: «کمبود آهن نیز قدرت تمرکز و یادگیری را کاهش می‌دهد، بنابراین افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن باید از جگر، گوشت قرمز و مرغ استفاده کنند.»



خودتان را با خودتان مقایسه کنید



همیشه داوطلبانی که خودشان را با این و آن مقایسه می‌کنند و یا از زبان پدر و مادر و خویشاوندان‌شان، مرتب همین حرف‌ها را می‌شنوند،‌ اضطراب‌شان بیشتر است. همیشه یادتان باشد که هر انسانی در نوع خودش یک انسان یگانه است، یعنی خصوصیات منحصر به فرد و قابلیت‌های ویژه‌ای دارد که او را از بقیه آدم‌ها متمایز می‌کند. پس بی‌جهت به اضطراب‌تان دامن نزنید و این را بدانید که تا روز کنکور، هر داوطلب کنکور باید خودش را با خودش مقایسه کند. کلاه‌تان را قاضی کنید و خودتان ببینید که کجای کارید. چقدر خوانده‌اید و چقدر باید بخوانید؟ واقع بین باشید و بر مبنای توانایی‌های خودتان برنامه‌ریزی کنید و تصمیم بگیرید.



خوردن غذاهای چرب را محدود کنید



غذاهای چرب دیرتر از معده تخلیه می‌شوند و به همین دلیل باعث سنگینی و احساس کسالت می‌شوند. در برنامه غذایی‌تان، خوردن غذاهای چرب را محدود کنید. گوشت، جگر،‌حبوبات، سویا و سایر مواد پروتئینی را فراموش نکیند. از غذاهای پروتئینی و هیدرات کربن (مثل نان، برنج، سیب زمینی، کشمش و ...) به تناسب استفاده کنید. حتما سر جلسه امتحان هم مواد هیدرات کربنی مثل شکلات و بیسکوییت همراه‌تان باشد تا به هنگام ضعف،‌ از آنها استفاده کنید. خوردن میوه و سبزیجات تازه و کافی در طول روز هم باعث شادابی می‌شود. این را هم یادتان باشد که بلافاصله بعد از هر وعده غذایی به سراغ مطالعه نروید چون خون‌رسانی به دستگاه گوارش بیشتر می‌شود و کارایی اعمال هوشمندانه افت می‌کند.



تلقین مثبت را فراموش نکنید



کتابهای روانشناسی بر نقش خارق‌العاده تلقین مثبت در موفقیت و دست‌یابی به نتیجه دلخواه تاکید می‌کنند. با تلقین مثبت، نگاه روشن و تلاش و اعتماد به نفس ـ و البته توکل به خداوند ـ هر موفقیتی قابل دست‌یابی است. «نمی‌شود» و «نمی‌توانم» و . . . را از لغت‌نامه ذهن‌تان پاک کنید و مثبت بیندیشید. به خودتان تلقین کنید که «من می‌توانم بهترین باشم»، «من موفق هستم» و . . . و برای رسیدن به این موفقیت تلاش کنید.



. . . و اما دو کلمه با بزرگترها



کنکور، خوب یا بد، همان کنکور است و بخواهید یا نخواهید، همان دلهره‌ها و دلنگرانی‌های یک مسابقه سرنوشت ساز را به فرزندان‌تان تلقین می‌کند.



فرزندان شما ـ حتی اگر به زبان نیاورند ـ این را خوب می‌دانند که کنکور یک پروژه مشترک خانوادگی است که همه اعضای خانواده در برد و باختش سهیم‌اند، یعنی همه اعضای خانواده از پیروزی آنها در این مسابقه شاد می‌شوند و از شکست‌شان غمگین. آنها ـ حتی اگر به زبان نیاورند ـ در برابر زحمات و هزینه‌هایی که شما برای‌شان متقبل شده‌اید، خود را مسوول می‌دانند و تصور می‌کنند که اگر نتیجه دلخواهتان/ دلخواهشان را نگیرند، ناسپاسی کرده‌اند.



جامعه مدرک گرای امروز نیز دانشگاه را آنچنان مقدس و محبوب جلوه می دهد که ذهن دانش آموز در طی سالهای تحصیل، از کنکور پلی می‌سازد به سوی «همه یا هیچ» و این باور ـ درست یا غلط ـ در ذهن جوانان شما/ ما نیز ریشه دوانده و بذر اضطرابش را ریخته است.



بار هراس از حضور در چنین میدان حساسی برای شانه‌های جوانان شما/ ما بسیار سنگین است. به آنها کمک کنید که این روزها بیش از هر زمان دیگری به ذهن و زبان یاری‌رسان ما/ شما نیازمندند. حتی اگر زبان دل‌تان هم این نیست (که می دانم هست!) تصنعی و بر خلاف میل‌تان به آنها بگویید: «تو تلاشت را کرده‌ای و همین برای ما کافی است. برای ما تلاش مهم است، نه نتیجه! و ما از تلاش تو رضایت داریم. اگر خدای نکرده، نتیجه دلخواهت را هم نگرفتی، فدای سرت! ما همه اعضای یک خانواده‌ایم و این وظیفه ماست که راه را برای پیشرفت تو هموار کنیم، همانطور که فردا هم مسلما روزی خواهد آمد که تو می‌توانی برای موفقیت و کامیابی سایر اعضای خانواده، گذشت و ایثا رکنی.»

کمر اضطراب‌شان را بشکنید و دست روحیه‌شان را بگیرید. جوانان ما/ شما به هر حال جوان‌اند و شکننده و این وظیفه شما/ ماست که آرامش را به آنها تلقین کنیم و اعتماد به نفس‌شان را تقویت کنیم. حساسیت‌های‌تان را کنار بگذارید و در برابر رفتارهای غیر متعارف فرزندان‌تان در این روزها صبورتر باشید. چشم‌های مضطرب جوانان شما/ ما این روزها بیش از هر زمان دیگری به دنبال شانه‌های صبور و ساده‌ی آرامش می‌گردند.



آن شانه‌های صبور و ساده که چشمهای مضطرب جوانان شما/ ما را به خویش می‌خوانَد، چه خوب است که شانه‌های شما/ ما باشد. موفقید؟! متشکرم!



تهیه و تنظیم همیشه آنلاین

-------------------------------------------------------------------



راز تک رقمی شدن در کنکور برملا شد



دانش‌آموز قزوینی که رتبه تک‌ رقمی کنکور انسانی امسال را به دست آورده به تشریح علل موفقیت خود پرداخت.



به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، با اعلام نتایج کنکور سراسری امسال، تنها یک دانش‌آموز قزوینی توانست رتبه تک‌ رقمی را کسب کند.



نفیسه ملکی نفر هشتم کشوری و رتبه دوم منطقه‌ای کنکور انسانی را کسب کرده و تنها رتبه تک رقمی استان قزوین در کنکور سال جاری است که با وی به گفت‌و‌گو نشستیم.



چگونه در کنکور رتبه خوبی کسب کنیم



چه شد که رشته علوم انسانی را انتخاب کردید؟



قبل از سال اول انتخاب رشته به درس‌هایی مانند ادبیات، جامعه شناسی و روانشناسی علاقه‌مند بودم و با وجود تمایل پدرم برای ورود به رشته علوم تجربی ولی رشته علوم انسانی را انتخاب کردم.



البته خانواده‌ام به هیچ عنوان خواسته‌های خودشان را به من تحمیل نکردند.



دوره پیش از کنکور برای شما چطور بود؟



کنکوری‌ها دوره خاصی را پشت سر می‌گذارند و این برهه از زمان همکاری بیشتر خانواده را می‌طلبد.



فرزند چندم خانواده هستید؟



فرزند اول خانواده هستم و دو خواهر کوچکتر از خودم دارم که یکی از آنها سال بعد آزمون کنکور دارد و خواهر کوچکترم که به اقتضای سنش شلوغ است و اهل بازی؛ ولی با همه این شرایط حال مرا خیلی درک می‌کردند و هم سعی می‌کردم برای درس خواندن خود را با شرایط محیط وقف دهم.



چند ساعت در روز را به درس خواندن اختصاص می‌دادید؟



چند ساعت درس خواندن مهم نیست، بلکه باید به کیفیت و تمرکز در درس توجه کرد، برای درس از خیلی چیزها گذشتم ولی هر انسانی به تفریحات نیاز دارد و بنده هم به توصیه خانواده‌ام از تفریحات کوچک استفاده می‌کردم.



آیا در مدت زمانی که برای کنکور آماده می شدید، به سفر هم رفتید؟



نه سفرهای طولانی؛ ولی همیشه سعی می‌کردم از کنار خانواده بودنم لذت ببرم.



روی کدام درس‌ها وقت و تمرکز بیشتری گذاشتید؟



کتاب ادبیات را خیلی دوست داشتم و معلمم نیز در این کشش و تمایل بی‌تأثیر نبود و همین شد که توانستم تست‌های درس ادبیات را در کنکور 100 درصد درست بزنم.



اقتصاد و روانشناسی را نیز زیاد می‌خواندم اما تاریخ را چهار ماه آخر شروع کردم.



برایتان اتفاق افتاد که از ادامه راه خسته شوید؟



در ایام عید دو تا سه روزی را مریض بودم و می‌گفتم خدایا چرا در این وقتی که همه در حال درس خواندن هستند، من باید بی‌حال باشم؛ اما خدا را شکر هیچ وقت اتفاق نیفتاد که از ادامه درس خواندن منصرف شوم.



چیزی که به من انگیزه می‌داد مشورت با پدر و مادر و استفاده کردن از راهنمایی‌های دلسوزانه آنها بود.



توکل به خدا و داشتن آرامش دو مقوله تأثیرگذار در فضای استرس‌زای کنکور هستند و من سعی کردم با اعتماد به نفسی که در خودم سراغ داشتم با تمامی این مسائل کنار بیایم.



رتبه شما در آزمون‌های مدرسه چند بود و فکرش را می‌کردید که در کنکور رتبه تک رقمی بیاورید؟



داشتن رتبه 40 در آزمون‌های کشوری این نوید را به من می‌داد که حداقل در کنکور جزو سه رقمی‌ها خواهم بود ولی نظر خانواده و معلمانم بر این بود که رتبه زیر 50 را کسب خواهم کرد.



افراد دیگری در دبیرستان بودند که در آزمون‌ها رتبه‌بندی بالاتری از من داشتند و شاید مدیریت نکردن استرس در روزهای پایانی مانده به کنکور از جمله عواملی بود که توانستم بهتر از آنها ظاهر شده و رتبه تک رقمی کسب کنم.



به برترین‌های کنکور چه توصیه می‌کنید؟



به نظرم این انصاف نیست که عده‌ای از امکانات و هزینه کشور استفاده کنند و بعد برای در اختیار داشتن امکانات و هزینه؛ علم و خدمات را در اختیار دیگران قرار داده و مردم کشور خود را از آن بی‌بهره کنند.



شاید بنده در صورت بورسیه شدن برای ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری به خارج از کشور بروم ولی هرگز به وطن خود پشت نخواهم کرد و سعی می‌کنم فردی مفید برای جامعه خود باشم.



اگر دانشگاهی وجود نداشت نفیسه ملکی دست به چه کاری می‌زد؟



تنها راه آموختن علم دانشگاه نیست و کسانی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند و گاهی موفق نمی‌شوند به دانشگاه ورود پیدا کنند باید بدانند که علم‌آموزی و کسب دانش از واجباتی است که هر کدام از ما باید سعی کنیم با روش‌های مختلف آن را فرا گرفته تا بتوانیم به کشورمان خدمت کنیم.



مادر نفیسه به روحیه لطیف و با احساس دخترش اشاره می‌کند که به خوبی اشعار حافظ، مولانا و سعدی و رودکی را فرا می‌گیرد و امیدوار بود که حتی اگر دخترش شانس عبور از سد کنکور را نداشت، حتما در عرصه‌های ادبی و هنری به موفقیت‌های چشمگیری برسد.



فضای آزمون کنکور از دیدگاه شما چطور بود با کدام دروس مشکل داشتید؟



قبل از کنکور انسانی در کنکور زبان انگلیسی شرکت کردم و این موجب شد که آشنایی نسبی با فضای حاکم بر کنکور پیدا کنم که بسیار کمکم کرد.



بچه‌های انسانی نسبت به دو درس ریاضی و زبان انگلیسی مشکل دارند، پیشنهاد من به آنها این است که از همان ابتدای راه با این دروس دوست شوند و از کلاس رفتن نترسند.



همیشه به دوستانم می‌گفتم باید برای کسب موفقیت کاری کنید که دیگران نمی‌کنند.



یعنی اگر دیگران در ایام عید خواب هستند شما بیدار باشید اگر استرس دارند شما آرام باشید اگر در آرامش هستند شما استرس داشته باشید اگر درس می‌خوانند شما استراحت کنید، این تفاوت موجب می‌شود در نتیجه تفاوت قابل قبولی را با دیگران داشته باشید.



پدر و مادر نفیسه هر دو فرهنگی هستند و امکانات تحصیلی فراهم شده برای فرزنداشان را در حد معمولی توصیف کردند و خود نفیسه ملکی در این باره گفت: من اگر در منطقه محروم هم بودم با تلاشی که دارم تفاوت زیادی در نتیجه ایجاد نمی‌شد و مطمئنا کل رتبه‌ام پایین‌تر از 50 می‌شد. چراکه من به خود متکی هستم نه به کلاس و امکانات.



روز کنکور چطور بود؟



روز کنکور آرام بودم هرچند نسبت به شب‌های دیگر خواب کمتری داشتم وقتی کنکور تمام شد آرامش من هم بیشتر شد چراکه از کنکوری که داده بودم رضایت داشتم.



فعالیت و علاقه‌مندی دیگرتان چیست؟



فعالیت جانبی من خواندن زبان و تمرین آن است، هم‌اکنون ترم آخر آن می‌باشم البته شش ماه قبل از کنکور آن را کنار گذاشتم چون نیاز به تمرکز داشتم اما دوباره شروع خواهم کرد.



ادبیات را واقعا دوست دارم و معتقدم غنی‌ترین ادبیات دنیا است چراکه نکات اخلاقی ظریفی در آن وجود دارد.



به قرائت قرآن می‌پردازم و از طریق شنیدن و تکرار کردن در منزل با قرائت آشنایی پیدا کرده‌ام.



برنامه‌های در طول دوره کنکور چه تغییراتی کرد؟ سفر هم می‌رفتید؟



من بعد از مهر ماه مسافرت‌های خود را کنسل کردم اما تفریحات ساده و میهمانی‌های کوچک را به عنوان استراحت داشتم.



از مهر ماه بود که دروس را به همراه تست زدن شروع کردم اما از سال دوم دبیرستان طوری درس می‌خواندم که هر زمان خواستم مرور کنم دوباره در ذهنم تداعی شود.



دوستان شما چه کسانی هستند؟



دوست دارم دوستانی که انتخاب می‌کنم هم تیپ و مثل خودم باشند چراکه شخصیتم را دوست داشته و نمی‌خواهم کسی آن را عوض کند، تلاشم این است دوستانم را با خود همراه کنم یا نهایت خود را حفظ کنم، از سال سوم راهنمایی در المپیادهای مختلف ادبیات در استان و کشور شرکت و موفقیت‌هایی را کسب کرده‌ام.



نقش توکل به خدا در زندگی؟



خبر اینکه چنین رتبه‌ای کسب کرده‌ام را سازمان سنجش در شب 21 ماه مبارک رمضان به بنده داد در حالی که من در مسجد و در حال مراسم احیاء بودم.



وقتی این خبر را دادند بسیار ذوق زده و خوشحال شدم و از خدا تشکر کردم. قبل از ایام کنکور در نیمه شعبان هم حس و حال خاصی داشتم و به امام زمان (عج) متوسل شدم تا در این مقطع زمانی یاری‌ام کند که به واقع کمک آقا بسیار بارز بود و توکل به خدا کمک رسان همیشگی من بوده است.



فعالیت‌های بسیج دانش‌آموزی را چطور ارزیابی می‌کنید؟



بسیج دانش‌آموزی در حال حاضر بسیار فعال‌تر شده است و طرح‌هایی که ارائه می‌کند از نظر مذهبی، دینی و حتی آموزشی از دیدگاه بسیار خوبی برخوردار است.



اگر این زمینه آموزشی بیشتر تقویت شود به طوری که دانش‌آموزان با ورود به دانشگاه حرفی برای خود داشته باشند، قطعا بهتر خواهد بود و ایجاد چنین جوی موجب جذب دیگران به این عرصه می‌شود.



دشمنان در تلاش هستند جو مذهبی جامعه را حذف کنند؛ دانش‌آموزان و مردم با عضویت در بسیج می‌توانند جلوی این کار را بگیرند و تقویت زمینه‌های آموزشی می‌تواند پاسخ کوبنده‌ای در جواب کارشکنی دشمنان باشد.

-----------------------------------------------------------



چگونه یک دانشجوی متوسط می‌تواند رتبه یک کنکور شود؟



دانشجوآنلاین: دانشگاه امیرکبیر میزبان «همایش راهکارهای موفقیت در مسیر آزمون کارشناسی‌‌ارشد» بود. این همایش به همت انجمن علمی مهندسی برق و با همکاری موسسه آموزش عالی مدرسان شریف برگزار شد.

سخنران بخش نخست این همایش مهندس علیرضا قاسمی، کارشناسی‌ارشد برق و مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی موسسه مدرسان شریف بود.

او به توضیح نکات و مباحث مهمی پرداخت که توجه به آنها برای همه داوطلبان آزمون کارشناسی‌ارشد، صرف نظر از رشته و گرایش آنها اهمیت دارد.

در بخش نخست گزارش این همایش سخنان او را می‌خوانید.



• درس خواندن کافی نیست

مهندس قاسمی در ابتدای سخنان خود تاکید کرد، هیچ دانشجویی تنها با درس خواندن در آزمون نهایی موفق نمی‌شود. به گفته او حاشیه‌های کنکور نیز اهمیت زیادی در موفقیت فرد دارند.

مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف از حاضران خواست در ابتدای مسیر آمادگی برای آزمون کارشناسی‌ارشد، انگیزه و هدف خود را برای ادامه تحصیل مشخص کنند.

به گفته مهندس قاسمی با توجه به سختی‌هایی که در این مسیر وجود دارد، آنها باید انگیزه و هدف قوی‌ای برای شرکت در مقاطع بالاتر داشته باشند.

او در بخش دیگری از سخنان خود به بیان تفاوت‌های کنکور کارشناسی و کارشناسی‌ارشد پرداخت و تاکید کرد داوطلبان نباید به یک چشم به این دو آزمون نگاه کنند.

به گفته مهندس قاسمی گستردگی و تعدد منابع در آزمون کارشناسی‌ارشد یکی از تفاوت‌ها این دو آزمون است. او تفاوت دیگر را در این نکته دانست که برای موفق در آزمون ارشد پایه علمی قوی لازم است ولی کافی نیست. یک داوطلب با پایه علمی قوی ممکن است در این آزمون موفق نشود ولی برعکس دانشجویی با پایه علمی متوسط می‌تواند رتبه تک رقمی کسب کند.



• حاشیه‌های مهم‌تر از متن

مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف به حاضران یادآور شد تحصیل در دانشگاه برتری مانند امیرکبیر تضمین‌کننده موفقیت آنها نیست و در صورتی که به مسائل حاشیه‌ای کنکور توجه نکنند ممکن است دانشجویان دانشگاه‌های پیام‌نور و آزاد جای آنها را در این دانشگاه بگیرند.

مهندس قاسمی مباحثی مانند منابع و میزان ساعت‌های درس خواندن را «نمای کنکور» دانست که 50 درصد از موفقیت داوطلبان را تضمین می‌کند. به گفته او 50 درصد دیگر را «حاشیه کنکور» تشکیل می‌دهد.

او «سطح انرژی»، «آمادگی روانی» و «انتخاب سوال بهینه» را از حواشی مهم کنکور دانست.



• مدیریت زمان و پخش انرژی

مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف در توضیح مبحث «سطح انرژی» گفت: «شما باید بتوانید در طول سه الی چهار ساعتی که در جلسه کنکور حضور دارید انرژی ذهنی و فکری خود را حفظ کنید در غیر این صورت دچار بی‌دقتی می‌شوید و ممکن است مباحث ساده ولی مهم را فراموش کنید یا بی‌دلیل نمره منفی کسب کنید».



• اهمیت تست زدن

او آمادگی روانی و دوری از اضطراب را یکی دیگر از مباحث تاثیرگذار دانست و افزود: «برای کسب آمادگی روانی شما باید به صورت کنکوری و تستی درس بخوانید تا روی تست‌های مختلف تسلط پیدا کنید و از دیدن آنها دچار هراس نشوید».

مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف از جمله خطاهای پرتکرار بین دانشجویان دانشگاه‌های برتر را اکتفای آنها به جزوه استادان و مطالعه دروس به صورت تشریحی دانست.

به گفته او، این دانشجویان تصور می‌کنند از آنجا که بعضی از استادان آنها طراح سوال هستند کافی است بر جزوه آنها تسلط پیدا کنند تا بتوانند در کنکور موفق شوند در حالی که این تصور صحیح نیست.



• شکارچی سوال

مهندس قاسمی «انتخاب سوال بهینه» را از جمله مهم‌ترین مباحث برای موفقیت در آزمون کارشناسی‌ارشد و به ویژه کسب رتبه‌های تک رقمی دانست.

او با اشاره به سطوح مختلف سوال‌ها از نظر سختی تاکید کرد: «در همه آزمون‌ها بعضی از سوال‌ها چنان سخت هستند که افراد بسیار کمی می‌توانند به آنها پاسخ دهند. بعضی از سوال‌ها نیز ممکن است اشتباه باشند. شما نباید وقت خود را صرف پاسخگویی به چنین سوال‌هایی بکنید.»

مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف به داوطبان توصیه کرد برای انتخاب سوال‌های بهینه از تکنیک «شکارچی» استفاده کنند.

مهندس قاسمی در توضیح این تکنیک گفت: «درس‌هایی را که 20 سوال در آزمون دارند در نظر بگیرید. ارزش هر تست در این درس‌ها پنج درصد است. در صورتی که شما به 10 تا 11 سوال هر درس پاسخ صحیح بدهید، برای کسب یک رتبه خوب دو رقمی کافی است. برای کسب رتبه تک رقمی نیز کافی است در هر درس به دو یا سه تست بیشتر از این تعداد پاسخ صحیح داده باشید.»

او تاکید کرد: «به هیچ‌عنوان لازم نیست به همه تست‌‌ها پاسخ بدهید یا درصدهایی حدود 90 یا 100 درصد به دست آورید. شما باید بتوانید سوال‌های متوسط و ساده را تشخیص دهید و به آنها پاسخ صحیح بدهید. از سوی دیگر با اجتناب از پاسخگویی اشتباه به سوالات سخت و دشوار نمره منفی کسب نکنید.»

مهندس قاسمی افزود: «برای موفقیت در کنکور آنچه اهمیت بیشتری دارد تراز شماست نه نمره خام یا درصدی که در هر درس کسب کرده‌اید. تراز نیز با توجه به سختی و آسانی سوال‌ها و سطح کلی همه داوطلبان به دست می‌آید. گاهی 200 نمره اختلاف بین تراز دو داوطلب باعث اختلاف 200 الی 300 پله‌ای در رتبه آنها می‌شود. به همین دلیل باید دقت زیادی در انتخاب سوال‌ها داشته باشید.»



در رشته برق کسب میانگین حدود 52 درصد در کل درس‌ها، برای موفقیت کافی است.

مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف به داوطلبان توصیه کرد برای اینکه بتوانند به طور دقیق تشخیص دهند باید به چه تعداد سوال پاسخ دهند از مشاور رشته خود بپرسند چه میانگینی برای کسب رتبه‌های برتر کافی است. برای مثال در رشته برق کسب میانگین حدود 52 درصد در کل درس‌ها، برای موفقیت کافی است.



• آمادگی کامل برای آزمون نهایی

به گفته مهندس قاسمی، توانایی‌های حفظ آمادگی و انرژی ذهنی، آمادگی روانی و انتخاب سوال بهینه به یکباره به دست نمی‌آیند و داوطلبان باید برای دست یافتن به این توانایی باید در طول زمان تلاش کنند.

او تاکید کرد بهترین راه برای کسب این توانایی‌ها شرکت در آزمون‎های آزمایشی است.

مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف یادآور شد رتبه‌هایی که داوطلبان در این آزمون‌ها به دست می‌آورند یک ملاک 100 درصدی برای رتبه آنها در کنکور نیست ولی در صورتی که داوطلب موسسه مناسبی را برگزیده باشد حول و حوش ‌آن را نشان می‌دهد.

به گفته او داوطلبان با شرکت در آزمون‌های آزمایشی اشتباهات رایج خود را شناسایی می‌کنند و می‌توانند آنها را از بین ببرند. از سوی دیگر می‌توانند به یک شناخت کلی از نقاط ضعف و قدرت خود دست پیدا کنند. آزمون‌های آزمایشی همچنین حساسیت داوطلبان را نسبت به کسب نمره منفی افزایش می‌دهند. در نتیجه آنها بیهوده تلاش نمی‌کنند تعداد سوال‌های پاسخ داده شده را بالا ببرند.



• ملاک‌های انتخاب آزمون‌ آزمایشی

مهندس قاسمی در ادامه صحبت‌های خود ملاک‌های انتخاب یک موسسه خوب برای آزمون کارشناسی‌ارشد را برشمرد و گفت: «جامعه آماری یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب موسسه است. تعداد نمایندگی‌های موسسه نیز جامعه آماری را نشان می‌دهد».

او کیفیت سوالات و خدمات پشتیبانی را از دیگر ملاک‌های انتخاب دانست.

به گفته مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف، خدمات پشتیبانی شامل پاسخنامه تشریحی، کارنامه و مشاوره می‌شود.

او تاکید کرد: «یک مشاور خوب از استاد خوب مهم‌تر است. چرا که شما اشتباهات احتمالی استاد در مباحث درسی را زودتر تشخیص می‌دهید ولی در مورد راهنمایی‌های یک مشاور ممکن است تا زمانی که به اشتباه بودن آنها پی ببرید، چند ماه وقت شما تلف شود».



• مراحل تسلط بر درس

مهندس قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود «یادگیری، آمادگی و تثبیت» را سه مرحله لازم برای رسیدن به تسلط بر یک درس دانست.

به گفته او انتخاب منابع خوب و کنکوری، شرکت در کلاس و خلاصه‌برداری سه عاملی هستند که در مرحله یادگیری اهمیت زیادی دارند.

مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف افزود: «در مرحله آمادگی، شما باید از طریق تست زدن مداوم، درس‌ها و مباحث را در ذهن خود طبقه‌بندی کنید. در این مرحله پرهیز از جزوه و رفرنس‌خوانی اهمیت زیادی دارد.»

مهندس قاسمی مرحله تثبیت را زمان پاسخگویی به تست‌های جامع دانست و تاکید کرد: «شما باید از اول دی ماه وارد مرحله تثبیت شوید؛ حتی اگر هنوز تمام مباحث را به صورت کامل مطالعه نکرده باشید. داوطلب قوی نباید حریص باشد و تصور کند باید یاد بر تمام مباحث هر هر درس تسلط کافی داشته باشد».



• با طرح وارد شوید

مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف در ادامه به داوطلبان توصیه کرد با طرح و برنامه در جلسه کنکور حاضر شوند.

به گفته او کنکور را باید به سه بخش ابتدایی، میانی و انتهایی تقسیم کرد.

مهندس قاسمی مهم‌ترین نکته در بخش ابتدایی کنکور را کنترل اضطراب دانست و گفت: «به این منظور پاسخگویی به سوالات را نباید از یک درس سخت آغاز کنید.»

او افزود: «از سوی دیگر بعضی افراد عادت دارند بعد از پاسخگویی به هر درس، دوباره سوال‌ها را مرور کنند و بعضی تست‌هایی را که به آنها پاسخ نداده‌اند، حل کنند. در این صورت بهتر است درس‌هایی را که در یک دفترچه هستند ادغام کنند و به سوال‌های آنها پشت سر هم پاسخ دهند».

به گفته مدیر دپارتمان مشاوره و برنامه‌ریزی مدرسان شریف، داوطلبان می‌توانند در دور نخست پاسخگویی به سوالات سطح سختی آنها را در کنار هر تست مشخص کنند تا در دور دوم ابتدا سراغ سوال‌هایی بروند که ساده‌تر بوده‌اند.

مهندس قاسمی نکته‌های مهم در بخش میانی کنکور را مدیریت زمان و توجه به کیفیت پاسخگویی دانست و توضیح داد: «ممکن است داوطلبی به سوالات زیادی پاسخ داده باشد ولی پاسخ او به تعدادی از تست‌ها اشتباه باشد. به همین دلیل شما به جای کمیت سوال‌های پاسخ‌داده شده باید به کیفیت پاسخ‌هایی که می‌دهید توجه کنید».

او در ادامه تاکید کرد: «در بخش انتهایی آزمون مدیریت انرژی اهمیت زیادی دارد. در صورتی که داوطلبان با ذهن خسته به سوالات پاسخ دهند ضریب اشتباه آنها افزایش می‌یابد».

او در پایان به داوطلبان توصیه کرد در صورتی که در دقایق انتهایی جلسه وقت اضافه آورده‌اند بهتر است جلسه را ترک کنند تا بیهوده نمره منفی خود را افزایش ندهند.

-------------------------------------------------------------



راه‌های موفقیت دانش‌آموزان در کنکور سراسری



استرس موجب شده تا دانش آموزان بسیاری با وجود مطالعه زیاد و آمادگی بالای تحصیلی موفقیت چندانی در کنکور و امتحانات مدارس کسب نکنند.

شماری از دانشجویان موفق شهرستان دشتی که در بهترین دانشگاه‌های ایران مشغول تحصیل هستند راه‌های موفقیت در کنکور را تشریح کردند.

به گزارش فارس از شهرستان دشتی، سحر شهشهانی که با رتبه 40 زبان خارجه و 950 علوم تجربی یکی از برترین‌های کنکور سال 91 شهرستان دشتی است در گفت‌و‌گویی در این شهرستان گفت: سپاس ویژه خودم را به پدر و مادر عزیزم تقدیم می‌کنم که همیشه و در تمام مراحل زندگی مرا همراهی کردند. وی که در حال حاضر دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر است، افزود: پدرم در موفقیت من نقش مهمی داشت و بزرگترین مشوق من بود و مادرم با فداکاری‌هایی که داشت همیشه مرا همراهی و راهنمایی می‌کردند و

فشار روانی به خاطر ترس از ناکامی در کنکور یکی از دلایل اضطراب در دانش آموزان است که می‌توان با مشاوره آن را برطرف کرد.

او را بزرگترین آموزگار زندگی خودم می‌دانم. شهشهانی خاطرنشان کرد: از آموزگاران و معلمان و اساتید خودم که آغازگر راه کنکور و موفقیت من در کنکور بودند تقدیر ویژه دارم و به هر جایگاهی که برسم خودم را مدیون معلمان می‌دانم.

وی گفت: خواستن، همت گماشتن و اعتقاد به تقدیر و خواست خداوند را سرلوحه کار خود قراردادن سه عامل موفقیت هر جوان خواهد بود و تنها رسیدن به آن هدف اصلی مهم نیست بلکه حفظ و ارتقا جایگاه بسیار مهم است.

نقش مهم خانواده در موفقیت دانش‌آموزان دانشجوی سال اول ارشد مهندسی نفت دانشگاه امیرکبیر تهران نیز در گفت و گو با فارس در دشتی اظهارداشت: سال 1387 رتبه چهار کنکور را در منطقه سه رشته ریاضی فیزیک آوردم. رضا حاجیانی افزود: سه عامل موفقیت را مهم می‌دانم یکی توکل بر خدا زیرا انسان در هر زمینه که توکل بر خدا را سرلوحه کارهای خود قرار دهد موفق خواهد بود دومین عامل تلاش خود انسان است زیرا اگر همت بگمارد و تمام تلاش خود را انجام دهد به موفقیت دست می‌یابد و سومین عامل نیز حمایت و پشتیبانی خانواده و دعای خیر والدین است. وی خاطرنشان کرد: خانواده باید همواره محیطی را در خانه برای رشد و تعالی فرزند خود ایجاد کند که در

یکی از کلید واژه‌های اساسی در موفقیت تحصیلی و به‌ویژه موفقیت در کنکور آشنایی با تکنیک و اصول مطالعه است.

خانواده ما چنین محیطی حاکم بود و من دست و پای پدرومادرم را می‌بوسم و از این دو بزرگوار تقدیر می‌کنم. حاجیانی گفت: جوانان بدانند یک دعای خیر پدر و مادر است که انسان را به اوج ترقی سوق می‌دهد و خدا را در هر زمینه یاد کنند موجب انسان خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که دلیل شما برای قرائت دوبیتی‌های فایز در برخی محافل چیست؟ گفت: در دوره ادبیات که بودم استاد یک پروژه‌ای را به من واگذار کرد و من با توجه به عرقی که نسبت به دشتی داشتم و دارای بزرگترین شاعران است ولی متاسفانه ناشناخته مانده است. حاجیانی ادامه داد: فایزدشتی گنجینه‌ای از بهترین شعرها و اشعار ایرانی است اما در کشور ناشناخته مانده است حتی برای خود مردم استان بوشهر که انتظار داریم مسئولان نسبت به معرفی بیشتر فایز دشتی اقدام کنند. وی افزود: اشعار فایز شعرهایی حسی و عاطفی است که مملو از عشق و عرفان است. حاجیانی اضافه کرد: سمیناری را در زمینه زایر محمد علی دشتی، متخلص به فایز دشتی ارائه دادم و باید بگویم این شاعر خیلی ناشناخته مانده و ما باید این شاعر بزرگ را به تمام ایران معرفی کنیم. آرامش و توکل بر خدا رمز موفقیت

رمز موفقیت جوانان در کنکور شیوه مطالعه صحیح است و ضعف کلی ما در شیوه مطالعه است و سپس نظم در زندگی و مطالعه است.

در کنکور محمد مهدی رضایی دیگر دانشجوی نخبه شهرستان دشتی نیز در گفت‌و‌گویی دیگر گفت: در دانشگاه علوم پزشکی شیراز پذیرفته شده‌ام و موفقیت خود را مدیون پدر و مادرم می‌دانم. وی گفت: مهم‌ترین اصل برای موفقیت در کنکور آرامش در خانواده است که در خانواده ما چنین بود. رضایی نداشتن استرس در کنکور را مهم دانست و اضافه کرد: استرس موجب شده تا دانش آموزان بسیاری با وجود مطالعه زیاد و آمادگی بالای تحصیلی موفقیت چندانی در کنکور و امتحانات مدارس کسب نکنند. وی اضافه کرد: فشار روانی به خاطر ترس از ناکامی در کنکور یکی از دلایل اضطراب در دانش آموزان است که می‌توان با مشاوره آن را برطرف کرد. رضایی یادآورشد: یکی از کلید واژه‌های اساسی در موفقیت تحصیلی و به‌ویژه موفقیت در کنکور آشنایی با تکنیک و اصول مطالعه است.

علی عباسی دیگر دانشجوی موفق شهرستان دشتی نیز درگفت و گویی در این شهرستان گفت: رشته تجربی بودم و در حال حاضر دانشجوی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران هستم و مشوق و پشتیبان اصلی من پدر و مادرم بودند و بعد از آنها معلمان هستند که پله‌های ترقی ما را به وجود آوردند. وی گفت: رمز موفقیت جوانان در کنکور شیوه مطالعه صحیح است و ضعف کلی ما در شیوه مطالعه است و سپس نظم در زندگی و مطالعه است.

منبع: میگنا

------------------------- گردآوری: ایران مدرس


آمار بازدید: 15727 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image