ارتباط مستقیم با 30564 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
ایران مدرس مقاله معرفی رشته های تحصیلی معرفی و بازارکار رشته ریاضی کاربردی

معرفی و بازارکار رشته ریاضی کاربردی

به اشتراک گذاری

معرفی و بازارکار رشته ریاضی کاربردی در این بخش ارائه شده است. ریاضیات کاربردی شاخه‌ای از ریاضیات است که از یک سو به کاربرد ریاضیات در رشته‌های دیگر می‌پردازد و از سوی دیگر سعی دارد مبانی نظری ریاضیات محض را به مبانی عملی نزدیک تر کند و به عنوان پلی بین ریاضیات محض و علوم کاربردی عمل کند. از زمینه‌های مختلف آن، می‌توان به آنالیز عددی، نظریه معادلات دیفرانسیل، بهینه‌سازی، نظریه اطلاعات، نظریه بازی‌ها و فیزیک ریاضی اشاره کرد.

معمولاً به واسطهٔ مدلهای ریاضی ست که ریاضیّات را به زمینه‌های دیگر اعمال می‌کنند. به عنوان زیر شاخه‌های مهم ریاضیّات کاربردی، می‌شود از تحقیق در عملیات، دینامیک سیّالات، نسبیّت عددی (numerical relativity)، و معادلات ماکسول نام برد. همچنین بخشهای مهمی از مباحث مربوط به علوم کامپیوتر و آمار و احتمال نیز در این شاخه مورد بحث قرار می‌گیرند. بخش عظیمی از ریاضیات گسسته نیز در ارتباط تنگاتنگ با بخشهایی از ریاضیات کاربردی است.

در بعد آموزش دانشگاهی در ایران روش آموزش ریاضیات کاربردی در ایران در دانشگاهها تفاوتهای زیادی دارد و معمولاً بر مبنای قدرت هیات علمی و زمینه تخصصی به یکی از گرایشهای مرتبط با ریاضیات محض، علوم کامپیوتر، مهندسی صنایع، مدیریت و افتصاد و آمار نزدیک می‌شود. عموما سر فصل دروس ریاضی کاربردی در بیشتر دانشگاهها هسته اصلی دروس این شاخه‌ها را شامل می‌شود و بر اساس علاقه دانشجویان و امکانات علمی دانشگاه دانشجویان می‌توانند در یکی از شاخه‌های مرتبط آموزش ببینند.

منبع: ویکی پدیا

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: زمان مناسب و با بازدهی بالا برای کلاس های تدریس خصوصی ریاضی



-----------------------------------------

دروس دوره هشت ترمي رشته رياضي كاربردي


خير کد درس نام درس (اختياري) نوع

ترم 1

1 22205023 فیزیک پایه -1 خير پايه

2 22208011 آزمایشگاه فیزیک پایه - 1 خير پايه هم نیاز

3 22210011 ریاضی عمومی1 خير پايه

4 22213145 مبانی ریاضیات خير پايه

5 22213430 مبانی کامپیوتر وبرنامه سازی خير پايه

ترم 2

6 250 فارسی عمومی خير عمومي

7 251 زبان خارجه عمومی خير عمومي

8 22205034 فیزیک پایه -2 خير پايه پیش نیاز

9 22208022 آزمایشگاه فیزیک پایه - 2 خير پايه پیش نیاز هم نیاز

10 22210022 ریاضی عمومی2 خير پايه پیش نیاز

ترم 3

11 22205012 معادلات دیفرانسیل خير پايه پیش نیاز

12 22210033 ریاضی عمومی3 خير پايه پیش نیاز

13 22210044 آمارواحتمال - 1 خير پايه پیش نیاز

14 22213270 جبر - 1 خير پايه پیش نیاز

ترم 4

15 22213156 آمار و احتمال - 2 خير پايه پیش نیاز

16 22213167 انالیزریاضی1 خير پايه پیش نیاز

17 22213190 آنالیزعددی - 1 خير پايه

18 22213269 جبرخطی - 1 خير پايه پیش نیاز

ترم 5

19 22213178 آنالیز ریاضی -2 خير پايه پیش نیاز

20 22213316 تحقیق درعملیات - 1 خير تخصصي پیش نیاز

21 22213394 برنامه سازی پیشرفته خير تخصصي

ترم 6

22 22213203 ریاضی گسسته خير تخصصي پیش نیاز

23 22213305 توابع مختلط 1 خير تخصصي پیش نیاز

24 22213349 تحقیق درعملیات - 2 خير تخصصي پیش نیاز

ترم 7

25 22213189 آنالیزریاضی - 3 خير تخصصي پیش نیاز

26 22213281 آنالیزعددی - 2 خير تخصصي پیش نیاز

27 22213418 فرآیندهای تصادفی خير تخصصي پیش نیاز

ترم 8

28 22213292 نظریه گراف و کاربرد های آن خير تخصصي پیش نیاز

29 22213407 ساختمان داده ها خير تخصصي

منبع: وب سایت دانشگاه فردوسی مشهد

------------------------------------------------

پیشنهاد می شود مقاله نحوه هماهنگ کردن با معلم های تدریس خصوصی ریاضی را هم بخوانید.

معرفی گرایش کارشناسی ریاضی کاربردی

معرفی رشته ریاضی کاربردی

ریاضی یکی از زشته های مادر در علوم پایه می باشد وهیچ دانشجوی مهندسی یا علوم را نمیتوان پیدا کرد که با پایه ضعیف ریاضی فرد موفقی باشد. بویژه ریاضی کاربردی که بین ریاضی وبقیه علوم ارتباط برقرار کرده و کاربرد فرمولهای زیبای ریاضی را در علوم ومهندسی به رخ می کشد. اهمییت این علم را دو چندان می کند. فارغ التحصیلان این رشته میتوانند از جمله موارد زیر را عهده‌دار باشند:

1. تدریس دروس ریاضی دوره دبیرستان.

2. ادامه تحصیل تا دوره دکتری و ورود به کارهای تحقیقاتی مانند انرژی اتمی و سایر سازمانها.

3. ارائه خدمات آموزشی در سطح دانشگاهها و موسسات آموزشی عالی.

4. مشغول بکار شدن در با نکها و موسسات مالی بعنوان کارشناس.

هدف از دوره کارشناسی ریاضی کاربردی تربیت کارشناسانی است که در زمینه‌های آموزش در دبیرستان، تربیت کمک پژوهشگر، آماده کردن دانشجویان برای ورود به دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری به منظور تامین کادر آموزشی، پژوهشی مورد نیاز دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی، همچنین تربیت کارشناسان مورد نیاز در امور مالی. دروس به صورت عمومی، پایه، الزامی مشترک، الزامی اختصاصی و انتخابی ارائه می‌شود.

تواناییهای فارغ‌التحصیلان

عهده‌دار شدن مسوولیت امر تدریس دروس ریاضی دوره دبیرستان و دانشگاهها، همکاری در زمینه‌های پژوهشی در موسسات ذیربط و دانشگاهها..

برخی از مراکز جذب فارغ‌التحصیلان ریاضی کاربردی

وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و آموزش عالی و نفت ونیرو، مرکز امار ایران و بانکها.

منبع: وب سایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری

مطالعه این مقاله هم مفید است:
روش مطالعه ریاضی برای امتحان

-------------------------------------------------

ریاضیات علم نظم است و موضوع آن یافتن، توصیف و درک نظمی است که در وضعیت‌های ظاهرا پیچیده‌ نهفته است و ابزارهای اصولی این علم ، مفاهیمی هستند که ما را قادر می‌سازند تا این نظم را توصیف کنیم» .

دکتر دیبایی استاد ریاضی دانشگاه تربیت معلم تهران نیز در معرفی این علم می‌گوید:

«علم ریاضی، قانونمند کردن تجربیات طبیعی است که در گیاهان و بقیه مخلوقات مشاهده می‌کنیم . علوم ریاضیات این تجربیات را دسته‌بندی و قانونمند کرده و همچنین توسعه می‌دهند.»

دکتر ریاضی استاد ریاضی و رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در معرفی این علم می‌گوید: «ریاضیات علم مدل‌دهی به سایر علوم است. یعنی زبان مشترک نظریات علمی سایر علوم ، علم ریاضی می‌باشد و امروزه اگر علمی را نتوان به زبان ریاضی بیان کرد، علم نمی‌باشد.»

گرایش‌های مختلف این رشته و اهداف آنها عبارتند از:

ریاضی کاربردی:

هدف از این شاخه تربیت کارشناسی است که با اندوخته کافی از دانش ریاضی، توانایی تحلیل کمی از مسائل صنعتی، اقتصادی و برنامه‌ریزی را کسب نموده، توان ادامه تحصیل در سطوح بالاتر را داشته باشد.

ریاضی محض:

هدف از این شاخه ریاضی، تربیت متخصصان جامع در علوم ریاضی است که آمادگی لازم برای ادامه تحصیل در جهت اشتغال به پژوهش و نیز انتقال علم ریاضی در سطوح دانشگاهی را داشته باشند. آشنایی با تجزیه و تحلیل مسائل در قالب ریاضی و مدل‌سازی ریاضی نیز از اهداف دیگر شاخه ریاضی محض است.

ریاضی دبیری:

هدف از شاخه دبیری تربیت دبیران وکارشناسان متخصص آموزش ریاضی است که پاسخگوی نیازهای آموزش و پرورش کشور در سطوح پیش‌دانشگاهی باشند.

ماهیت :

« ریاضیات بر خلاف تصور بعضی از افراد یکسری فرمول و قواعد نیست که همیشه و در همه‌جا بتوان از آن استفاده کرد بلکه ریاضیات درست فهمیدن صورت مساله و درست فکر کردن برای رسیدن به جواب است و برای به دست آوردن این توانایی ، دانشجو باید صبر و پشتکار لازم را داشته باشد تا بتواند حتی به مدت چندین ساعت در مورد یک مساله ریاضی فکر کرده و در نهایت با ابتکار و خلاقیت آن را حل کند»

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند پس از پایان تحصیلات، در ادارات دولتی برای مسوولیتهایی که به نوعی با تجزیه و تحلیل مسائل سروکار دارند، در بخش‌ خصوصی در اموری همانند طراحی سیستمها در امر بهینه‌سازی و بهره‌وری ، در بخش صنعت برای اموری همانند مدل‌سازیهای ریاضی و در آموزش و پرورش و ... ، مسوولیتهای متفاوتی را به عهده گیرند.

گرایش‌‌های مقطع لیسانس:

«رئیس اتحادیه بین‌المللی ریاضیدانان جهان در یازدهمین اجلاس آکادمی جهان سوم که اخیرا در تهران برگزار شد، عنوان کرد که بهتر است بگوییم ریاضیات و کاربردهای آن، نه اینکه ریاضیات را به محض و کاربردی تفکیک کنیم چرا که به اعتقاد ریاضیدانها هیچ مقوله ریاضی نیست که روزی کاربردی برای آن پیدا نشود.»

«ریاضیات محض بیشتر به قضایا و استدلالها ، منطق موجود در آنها و چگونگی اثباتشان می‌پردازد اما در ریاضیات کاربردی چگونه استفاده کردن و به کارگرفتن قضایا، آموزش داده می‌شود، به عبارت دیگر در این شاخه، کاربرد ریاضیات در مسائل موجود در جامعه بیان می‌گردد»

«وقتی صحبت از ریاضی محض می‌شود نباید تصور کرد که تنها باید در گوشه‌ای نشست و به حل مسائل ریاضی پرداخت بلکه این علم ، بخصوص در مدارج بالا، ارتباط نزدیکی با طبیعت دارد به عبارت دیگر ایده‌های ریاضی از ذهن پژوهشگران نمی‌روید بلکه ریاضیدانها غالبا الهام خود را از طبیعت می‌گیرند و به قول «ژان باپتیت فوریه» ریاضیدان مشهور قرن نوزدهم فرانسه «تعمق در طبیعت، پربارترین منابع اکتشافات ریاضی است.»

عموما ریاضیات کاربردی به شاخه‌ای از ریاضی گفته می‌شود که کاربرد علمی مشخصی داشته باشد برای مثال در اقتصاد، کامپیوتر،‌فیزیک و یا آمار و احتمال کاربرد داشته باشد و ریاضی محض نیز به شاخه‌ای گفته می‌شود که به نظریه‌پردازی ریاضی می‌پردازد اما باید توجه داشت که امروزه این دو گرایش آن‌چنان در هم ادغام شده‌اندکه مرزی را نمی‌توان بین آنها مشخص کرد.

زیا گاه یک تئوری کاملا محض وارد مرحله کاربردی شده و چون در عمل با مشکل روبرو می‌شود، بار دیگر به حوزه تئوری برمی‌گردد و در نهایت پس از رفع نقایص، دوباره وارد مرحله کاربردی می‌شود. یعنی یک تعامل و ارتباط دوجانبه‌ای بین ریاضی کاربردی و محض وجود دارد و هریک از این دو شاخه، از تجربیات شاخه دیگر به بهترین نحو استفاده می‌کند و به همین دلیل یک ریاضیدان موفق باید از هر دو شاخه اطلاع داشته باشد.»

مطالعه مقاله
کسب درآمد بالا از تدریس خصوصی: تدریس خصوصی ریاضی را هم پیشنهاد می کنیم.

معرفی دروس تخصصی

معرفی مختصری از درسهای تخصصی گرایش ریاضی کاربردی:

ریاضیات گسسته:

هدف از این درس، آشنایی با زمینه‌های مختلف ریاضیات گسسته و کاربردهای آن با تاکید بر اثبات و ارائه الگوریتمهای مناسب است. سرفصلهای این درس عبارتنداز : معادله تفاضلی و رابطه بازگشتی ، تابع مولد، اصل شمول و طرد،گراف و ماتریس، تطابق و دیگر کاربردهای گراف، جبربولو کاربردهای آن و آشنایی باطرحهای بلوکی، مربع لاتین، صفحه‌های تصویری، کدگذاری و رمزنگاری.

برنامه‌سازی پیشرفته:

در این درس، دانشجویان به مباحثی همچون برنامه‌سازی صحیح ،‌ مستند سازی برنامه‌ها ، برنامه‌سازی ساخت یافته، آشنایی با زبان دوم برنامه‌سازی و مقایسه آن با زبان اول، اشکال‌زدایی و آزمایش برنامه، حصول اطمینان از صحت برنامه‌ها ، الگوریتمهای غیر عددی شامل : پردازش رشته‌ها، روشهای جستجو و مرتب کردن ، آشنایی مقدماتی با کامپایلرها و دیگر برنامه‌های مترجم، اجرای طرحهای بزرگ و ... می‌پردازند.

آنالیز عددی:

هدف از این درس، ارائه الگوریتمهای عددی و بررسی خطاهای ایجاد شده از حل عددی مسائل است. در خصوص روشهای تکراری، بررسی همگرایی و نرخ همگرایی نیز مورد تاکید می‌باشند. در این درس سرفصلهای موجود عبارتند از : نمایش اعداد حقیقی، انواع مختلف خطاها، آنالیز خطاها، حل معادلات خطی، مشتق و انتگرال‌گیری عددی و حل معادلات دیفرانسیل عددی و ... .

ساختمان داده‌ها:

در این درس، دانشجویان با آرایه‌ها ، بردارها، ماتریسها ، صفها و ردیفها، لیستهای پیوندی، خطی، حلقوی ، روش نمایش و کاربرد لیستهای پیوندی ، درختها و پیمایش‌ آنها، روش نمایش و کاربرد درختها، درختهای تصمیم‌گیری ، گرافها و نمایش آنها، تخصیص حافظه به صورت پویا و مسائل مربوط آشنا می‌شوند.

تحقیق در عملیات:

در این درس ، دانشجویان با زمینه تحقیق در عملیات، انواع مدلها و مدلهای ریاضی، برنامه‌ریزی خطی، شبکه‌ها و مدل حمل و نقل، سایر مدلهای مشابه، آشنایی با برنامه‌ریزی متغیرهای صحیح ،‌برنامه‌ریزی پویا، برنامه‌ریزی غیرخطی و مدلهای احتمالی آشنا می‌گردند.

آینده شغلی ، بازار کار ، درآمد:

«کاربرد ریاضی در علوم مختلف انکارناپذیر است. برای مثال مبحث آنالیز تابعی در مکانیک کوانتومی، کاربرد بسیاری زیادی دارد و یا در بیشتر رشته‌های مهندسی معادله «لاپ لاسی» که یک معادله ریاضی است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در جامعه‌شناسی نیز نظریه احتمال و نظریه گروهها نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. در کل باید گفت که همه صنایع ،‌زیر ساخت ریاضی دارند و به همین دلیل در همه مراکز صنعتی و تحقیقاتی دنیا، ریاضیدانها در کنار مهندسان و دانشمندان سایر علوم حضوری فعال دارند و آنچه در نهایت ارائه می‌شود، نتیجه کار تیمی آنهاست.»

دکتر ریاضی از اساتید دانشگاه در مورد فرصت‌های شغلی موجود در ایران می‌گوید:

«اگر در جامعه ما مشاغل جنبه علمی داشته باشند، قطعا به تعداد قابل توجهی ریاضیدان نیاز خواهیم داشت چون یک ریاضیدان می‌تواند مشکلات را به روش علمی حل کند. البته این به آن معنا نیست که در حال حاضر هیچ فرصت شغلی برای یک ریاضیدان وجود ندارد اما باید حضور ریاضیدانها در مراکز تحقیقاتی و صنعتی پررنگتر باشد.»

هرچقدر که شغل یک فرد تخصصی‌تر شود، میزان ریاضیاتی که لازم دارد، بیشتر می‌گردد.

برای مثال یک مهندس الکترونیک از آنالیز تابعی و فرآیندهای تصادفی استفاده می‌کند و یا یک برنامه‌ریز پروژه‌های اقتصادی از مطالب پیشرفته آماری مانند سریهای زمانی ، به عنوان ابزار کار یاری می‌گیرد. به همین دلیل امروزه تربیت متخصصان علم ریاضی، یعنی افرادی که قادر هستند ریاضیات مورد نیاز را آموزش داده و یا تولید کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که لازمه پیشرفت در تکنولوژی ، توجه به دانش ریاضی می‌باشد.

اما یکی از دانشجویان این رشته نظر جالبی در مورد توانایی یک فارغ‌التحصیل رشته ریاضی دارد:

«درست است که در جامعه ما مکان مشخصی برای جذب فارغ‌التحصیلان ریاضی وجود ندارد اما یک لیسانس ریاضی به دلیل نظم فکری و بینش عمیقی که در طی تحصیل به دست می‌آورد، می‌تواند با مطالعه و تلاش شخصی در بسیاری از شغل‌ها ، حتی شغل‌هایی که در ظاهر ارتباطی با ریاضی ندارد موفق گردد.»

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

شاید مهمترین توانایی علمی یک دانشجوی ریاضی ، تسلط بر درس ریاضی دبیرستان ‌باشد که این امر صرفا زاییده علاقه شخصی به این درس است.

«این رشته نیازمند دانشجویانی است که از نظر ذهنی آمادگی جذب ایده‌های جدید را داشته باشند و بتوانند الگوها و نظم را درک کرده و مسائل غیرمتعارف را حل کنند. به عبارت دیگر یک روحیه علمی ، تفکر انتقادی و توانایی تجزیه و تحلیل داشته باشند.»

از آنجا که ریاضیات ورود به عرصه‌های ناشناخته و کشف قوانین آن است ، علاقمندی به مباحث ریاضی از همان دوران تحصیل در دبیرستان مشخص می‌شود. همین علاقمندی است که می‌تواند راه‌های بسیار سخت را برای دانشجوی این رشته هموار سازد.

یک ریاضیدان قبل از هرچیز باید جرات قدم‌گذاری در وادی ناشناخته‌ها را داشته باشد.

بطور کلی دقت ،‌تجزیه و تحلیل صحیح و صبر و پشتکار سه عامل اصلی در توفیق داوطلب در این رشته می‌باشد.

وضعیت کنونی نیاز کشور به این رشته

دکتر بابلیان معتقد است هر وزارتخانه یا شرکتی نیاز به افرادی دارد که علاوه بر دانستن الفبای کامپیوتر، دارای توانایی تجزیه و تحلیل و تصمیم‌گیری مناسب باشند. در این زمینه شرکتها می‌توانند فارغ‌التحصیلان ریاضی محض و یا کاربردی را جذب نمایند.

رشته‌های مختلف ریاضی جایگاه وسیعی در جامعه دارند از آن جمله : تمام رشته‌های مهندسی ، رشته‌های مختلف علوم پایه «فیزیک ، شیمی ،‌زیست‌شناسی ، زمین شناسی)، پزشکی، علوم کامپیوتر ، اکتشافات فضایی،‌ بازرگانی، برنامه‌ریزیهای دولتی، غالب رشته‌های وابسته به صنعت ، مدیریت و رشته‌های مختلف کشاورزی به رشته ریاضی وابسته‌اند و از آن به طور مستقیم استفاده می‌کنند؛‌ همچنین بخش بزرگی از فعالیتهای اقتصادی و تولیدی کشور در طرحهای مختلف نظیر: نفت ، پتروشیمی، حمل و نقل و ... ، مستقیم و یا غیرمستقیم از ریاضی استفاده می‌کنند.

نکات تکمیلی

گرایشهای مختلف مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری

فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی ریاضی کاربردی می‌توانند در مقاطع کارشناسی ارشد در گرایشهای مختلف: تحقیق در عملیات ، آنالیز عددی ، بهینه سازی و نظریه کنترل به تحصیل ادامه دهند. فارغ‌التحصیلان کارشناسی ریاضی محض و دبیری می‌توانند در مقاطع کارشناسی ارشد در گرایشهای مختلف آنالیز ریاضی، جبر، هندسه و معادلات دیفرانسیل ادامه تحصیل دهند. در هر یک از گرایشهای یاد شده زیر شاخه‌های تخصصی‌تری وجود دارد که در مقطع دکترای تخصصی (P.h.D) و نیز در رساله دکتری به آن پرداخته می‌شود.

مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری

نظر به این که در مقاطع تحصیلات تکمیلی به جنبه‌های پژوهشی، تحقیقاتی و کاربردی با دیدی عمیقتر پرداخته می‌شود، فارغ‌التحصیلان این مقاطع دارای تواناییهای علمی و تحقیقاتی و محاسباتی زیادی هستند و در کارهای اجرایی نقش مهم و ارزنده‌ای دارند. در مقطع دکتری، دانشجویان ضمن افزایش مراتب علمی خود در یک زمینه خاص، قدرت ، توان و صلاحیت خود را در جهت انجام طرحهای تحقیقاتی در سطح ملی و منطقه‌ای افزایش می‌دهند و قادر به توسعه مرزهای دانش و رفع معضلات علمی و اجرایی از طریق پژوهش می‌باشند. فارغ‌التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌توانند با توجه به تخصص ویژه خود، در مراکز علمی و پژوهشی، مراکز تحقیقاتی، دانشگاهها و صنایع و مراکز آموزش عالی به عنوان عضو هیات علمی یا عضو پژوهشی جذب گردند.

خوشبختانه با رویکرد صنایع و موسسات به انجام امور تحقیقاتی، هم‌اکنون امکان جذب بسیاری از فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی رشته‌های ریاضی ، فراهم شده است.

منبع: رشد

---------------------------------------------------

برای مشاهده لیست مدرسین ریاضی کلیک کنید:
تدریس خصوصی ریاضی

معرفی رشته ریاضی کاربردی

ریاضی یکی از علومی است که قدمت دیرینه دارد. این علم گسترده از نخستین رشته هایی است که مورد توجه دانشمندان قرار گرفته به مرور زمان تکمیل شده و در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه به معرفی این رشته دانشگاهی پرداخته و یکی از گرایشهای آن به نام "ریاضی کاربردی" را مورد بررسی قرار میدهیم.

رياضيات محض و كاربردي

ماهيت كار

رياضي يكي از قديمي ترين و پايه اي ترين رشته هاي علوم است . رياضي دانان از نظريه هاي رياضي , روشهاي محاسبه , آلگوريتمها و آخرين دستاوردهاي رايانه اي براي حل مسائل اقتصادي , علمي , مهندسي , فيزيك و تجاري استفاده مي كنند.كار رياضي دانان به دو بخش گسترده تقسيم مي شود . رياضي محض و رياضي كار بردي . اين دو گروه كاملا از يكديگر قابل تمايز نبوده و اغلب بايكديگرهمپوشاني دارند.

رياضي دانان محض(نظري) با گسترش مباني جديد و تشخيص روابط كشف نشده ميان قوانين موجود رياضي باعث گسترش دانش رياضي مي شوند . اگرچه آنان به دنبال گسترش دانش پايه بوده بي آنكه لزوما موارد كاربردي آنرا بررسي كنند ، چنين دانش مطلقي , نوعي راهبرد مفيد در ايجاد وپيشبرد بسياري از دستاوردهاي مهندسي و علمي بوده است.

بسياري از رياضيدانان محض به عنوان استاد در دانشگاه ها استخدام شده و زمان كاري خود را بين تدريس و امور تحقيقي تقسيم مي كنند.

از طرف ديگر، رياضي دانان كاربردي با بهره گيري از نظريات و روشهاي رياضي مانند روشهاي محاسبه و مدل سازي رياضي به فرمولبندي وحل مسائل عملي در امور تجاري , دولتي , مهندسي و درعلوم اجتماعي، فيزيك و امور مربوط به زندگي مي پردازند . به عنوان مثال , براي برنامه ريزي درخطوط هوايي ميان شهر ها , بررسي اثر وميزان ايمني داروهاي جديد , خصوصيات آيروديناميكي پيش مدل اتومبيل ها و مقرون به صرفه بودن روشهاي ديگر توليد به تجزيه و تحليل كار آمدترين راه مي پردازند.

امكان دارد رياضي دانان كاربردي كه دست اندر كار تحقيق و گسترش صنعتي هستند با حل مسائل مشكل باعث ايجاد يا تقويت روشهاي رياضي شوند .گروهي از رياضي دانان به نام رمزياب به تجزيه و تحليل و كشف سيستمهاي رمزي مي پردازند كه به صورت كد بوده واز طريق آنها اطلاعات نظامي , سياسي , مالي يا اجرايي و قانوني رد و بدل مي شود.

رياضي دانان كاربري با يك مساله كاربردي شروع كرده , اجزاي تفكيك شده عمليات مورد نظر را در فكر مجسم مي كنند و سپس اجزا را به متغير هاي رياضي تبديل مي كنند.

رياضي دانان غالبا با نمونه سازي توسط راه حلهاي فرعي ، بوسيله رايانه به تجزيه و تحليل روابط ميان متغيرها و حل مسائل پيچيده مي پردازند.

قسمت اعظم كار در رياضي كار بردي به وسيله افراد با عنواني غير از رياضي دان انجام مي شود . در حقيقت ، از آنجائيكه رياضي شالوده ايست كه بر اساس آن بسياري ازرشته هاي علمي بنا مي شود شمار افرادي كه از فنون رياضي بهره مي گيرند بيشتر از كسانيست كه رسما" به عنوان رياضي دان شناخته ميشوند .

به عنوان مثال , مهندسان , دانشمندان علوم رايانه , فيزك دانان و اقتصاد دانان از جمله كساني هستند كه به شكل وسيعي از علم رياضي بهره مي جويند. گروهي از افراد متخصص مانند آماردانان , آمارگيران , تحليل گران محقق در عمليات , در حقيقت در شاخه خاصي از رياضي متخصص مي باشند . بسيار پيش ميايد كه رياضي دانان كاربردي براي دستيابي به راه حلهايي در مسائل گوناگون با افراد ديگر شاغل در سازمان همكاري كنند .

محيط كار رياضي دانان غالبا"در دفاتر راحت كار ميكنند .آنها اغلب جزئي از يك تيم متشكل از متخصصين علوم مختلف كه ممكن است شامل اقتصاددانان , مهندسان , دانشمندان علوم رايانه اي , فيزيك دانان , تكنسين ها و ديگر افراد باشد .تحويل به موقع پروژه ها , اضافه كاري , تقاضاهاي خاص براي اطلاعات يا تجزيه و تحليل و مسافرتهاي طولاني به منظور شركت در سمينارها يا كنفرانسها جزئي از شغل آنان محسوب مي شود . رياضي داناني كه در دانشگاهها مشغول به كارند معمولا"در زمينه تدريس و تحقيق مسئوليتهايي بر عهده دارند. اين افراد اغلب يا به تنهايي امور تحقيقاتي را اداره مي كنند و يا ازهمياري دانشجويان فارغ التحصيل و علاقه مند به موضوعات تحقيقي بهره مند مي شوند.

فرصتهاي شغلي

بيشترين فرصتهاي شغلي در سرويسهاي تحقيقي و آز مايشي , آموزشي , امنيتي , سيستمهاي تبادل كالا ، مديريتي و روابط عمومي وجود دارد . دربين مراكز توليدي ، صنايع هوا فضا و دارويي اصليترين استخدام كننده ها ميباشند . گروهي از رياضي دانان نيزدر بانكها و يا شركتهاي بيمه مشغول به كارند.

آموزش و ادامه تحصيل بسياري از فرصتهاي شغلي كه در كارهاي پژوهشي براي رياضيدانان در نظر گرفته ميشود بصورت عضوي از يك تيم حرفه اي مي باشد . دانشمندان محقق در چنين مشاغلي يا در زمينه تحقيقات پايه و مباني نظري و يا در تحقيقات عملي براي ايجاد يا بهبود فرايند توليد مشغول به كار مي شوند . اكثر افرادي كه داراي مدرك ليسانس يا فوق ليسانس بوده و در صنايع خصوصي كار ميكنند , نه به عنوان رياضي دان بلكه بعنوان برنامه نويس رايانه , تحليل گر سيستم يا مهندس سيستم رايانه اي مشغول به كارند.

دوره هاي رياضي مورد نياز اين مدرك شامل حساب ديفرانسيل , معادلات تفاضلي و جبر خطي و انتزاعي مي باشد . دوره هاي اضافي ميتواند نظريه هاي احتمالات و آمار , آناليز رياضي , آناليز عددي , توپولوژي , رياضيات گسسته و منطق رياضي را در برگيرد .

بسياري از دانشگاه ها براي دانشجوياني كه در رشته رياضي تحقيق مي كنند , در زمينه رشته هاي مربوط به رياضي مانند علوم رايانه اي , مهندسي , فيزيك و اقتصاد دوره هايي بر گذار مي كنند . براي بسياري از كار فرمايان ,آگاهي همزمان در رياضي و علوم رايانه اي , اقتصاد يا ديگر علوم نوعي مزيت محسوب مي شود . يك محصل رياضي آينده نگر بايد تا جايي كه امكان دارد بسياري از دروس رياضي را در دبيرستان بياموزد .

در مورد رياضيات كاربردي آموزش ديدن در زمينه هايي كه قرار است رياضي در آن به كار برده شود بسيار مهم است . رياضي به شكل وسيعي در علوم فيزيك ,آمار , مهندسي مورد استفاده قرار مي گيرد . علوم رايانه اي , تجاري , مديريت صنعتي , اقتصاد , امور مالي , شيمي , زمين شناسي , علوم روزمره و اجتماعي وابسته به رياضي كار بردي مي باشند . رياضي دانان بايد در زمينه برنامه نويسي رايانه اي از اطلاعات جامعي برخوردار باشند چرا كه اكثر محاسبات رياضي پيچيده و مدل سازي رياضي بوسيله رايانه انجام مي شود.

رياضي دانان نياز به قدرت استدلال خوب و مداومت براي تشخيص ، آناليز و به كار بردن مباني رياضي در مسائل فني دارند . مهارتهاي ارتباطي مهم مي باشد چرا كه رياضي دانان بايستي در زمينه راه حلهاي مطرح شده با افرادي وارد بحث شوند كه احتمالا" اطلاع كافي ازعلم رياضي ندارند.

چشم انداز كار

انتظار مي رود كه در آينده از ميزان استخدام افراد به عنوان رياضي دان كاسته شود چرا كه مشاغل اندكي با نام علم رياضي وجود خواهد داشت . هر چند دارندگان مدرك PHD و فوق ليسانس با اطلاعات جامعي در زمينه رياضي و علوم مربوطه مانند مهندسي يا علوم رايانه اي احتمالا از فرصتهاي شغلي مطلوب تري برخوردار خواهند بود . با اين حال , بيشتر اين افراد به جاي عنوان رياضي دان از عنوان كاري بر خوردار مي شوند كه نمايانگر شغل آنان مي باشد . پيشرفت تكنولوژي معمولا باعث گسترش كاربرد علم رياضي مي شود و در آينده به افرادي كه در اين رشته مهارت يابند نياز پيدا خواهيم كرد . با اين وجود افرادي كه در امور صنعتي يا دولتي مشغول به كار مي شوند علاوه بر علم رياضي در علوم مربوطه نيز به دانش پيشرفته اي نياز خواهند داشت رياضي دانان براي يافتن شغل بايد با افرادي رقابت كنند كه در علوم مربوط به رشته رياضي تخصص دارند . موفق ترين جويندگان كاركساني هستند كه مي توانند مباني رياضي را در مسائل واقعي زندگي بكار برده و از مهارتهاي ارتباطي ,گروهي و رايانه اي مطلوبي بهره مند هستند .

در صورت نياز سازمان آموزش و پرورش , اكثر دارندگان مدرك ليسانس مي توانند به عنوان دبير در مدارس مشغول بكار شوند.

رقابت كاري در ميان دارندگان مدرك فوق ليسانس و در امور تحقيقي و نظري بسيار با لاست . از آنجايي كه اكثر مشاغل دانشگاهي در اختيار دارندگان مدرك PHDاست , لذا بسياري از فارغ التحصيلان رشته رياضي , بدنبال استخدام در مشاغل دولتي يا صنعتي مي باشند.

منبع: http://tarhe-konkoor.blogfa.com/

-------------------------------------------------------

مطالعه این مقاله هم مفید است:
تدریس موفق ریاضی و موفقیت در تدریس ریاضیات

هر روز چند بار از چهار عمل اصلي استفاده مي‌کنيد؟ مفاهيم هندسي از قبيل طول، مساحت و حجم چقدر در زندگي روزمره شما کاربرد دارد؟ خيابان‌ها و ميدان‌هايي که محل عبور و مرور شما است، ساختماني که در آن زندگي مي‌کنيد و وسايل زندگيتان چه شکلي دارند؟ آيا غير از اين است که همه‌ي آن‌ها از اشکال هندسي هستند يا ترکيبي از اين اشکال مي‌باشند؟ مي‌بينيد که همه‌ي ما در زندگي روزمره‌ي خود، به ميزان زيادي از دانش رياضي استفاده مي‌کنيم؛ از سوي ديگر رياضيات،‌ پايه‌ي علوم و مهندسي است و امروزه همه رشته‌هايي که پايه‌ي علمي دارند، از الگوهاي رياضي استفاده مي‌کنند و در واقع هر چقدر که شغل يک فرد تخصّصي‌تر شود،‌ ميزان رياضياتي که لازم دارد،‌ بيش‌تر مي‌شود. در رشته‌ي‌ رياضي‌ با دو گرايش‌ رياضي‌ محض‌ و کاربردي‌ روبه‌رو هستيم‌. در اين‌ ميان‌ عموماً رياضيات‌ کاربردي‌ را به‌ شاخه‌اي‌ از رياضي‌ مي‌گوييم‌ که‌ کاربرد عملي‌ مشخّصي‌ داشته‌ باشد؛ براي‌ مثال‌ در اقتصاد، کامپيوتر، فيزيک‌ يا آمار و احتمال‌ کاربرد داشته‌ باشد و رياضي‌ محض‌ نيز به‌ شاخه‌اي‌ گفته‌ مي‌شود که‌ به‌ نظريه‌پردازي‌ رياضي‌ مي‌پردازد، امّا بايد توجّه‌ داشت‌ که‌ امروزه‌ اين‌ دو گرايش‌ آن‌چنان‌ درهم‌ ادغام‌ شده‌اند که‌ مرزي‌ را نمي‌توان‌ بين‌ آن‌ها مشخّص‌ کرد. زيرا گاه‌ يک‌ تئوري‌ کاملاً محض‌ وارد مرحله‌ کاربردي‌ شده‌ و چون‌ در عمل‌ با مشکل‌ روبه‌رو مي‌شود، بار ديگر به‌ حوزه‌ي‌ تئوري‌ برمي‌گردد و در نهايت‌ پس‌ از رفع‌ نقايص‌، دوباره‌ وارد مرحله‌‌ي کاربردي‌ مي‌شود؛ يعني‌ يک‌ تعامل‌ و ارتباط‌ دوجانبه‌اي‌ بين‌ رياضي‌ کاربردي‌ و محض‌ وجود دارد.

توانايي‌ها و شرايط لازم براي تحصيل در اين رشته

دانشجوي‌ رشته‌ رياضي‌ بايد شخصي‌ صبور و با حوصله‌ باشد و از صرف‌ وقت‌ در حل‌ مسائل‌ دريغ‌ نکند و در کل‌ لازم‌ است‌ که‌ به‌ درس‌ رياضي‌ علاقه‌مند بوده‌ و در دوره‌‌ي متوسطه‌، دانش‌آموز موفّقي‌ در رشته‌ي‌ رياضي‌ باشد. اين‌ رشته‌ نيازمند دانشجوياني‌ است‌ که‌ از نظر ذهني‌، آمادگي‌ جذب‌ ايده‌هاي‌ جديد را داشته‌ باشند و بتوانند الگوها و نظم‌ را درک‌ کرده‌ و مسائل‌ غيرمتعارف‌ را حل‌ کنند. به‌ عبارت‌ ديگر يک‌ روحيه‌‌ي علمي‌، تفکّر انتقادي‌ و توانايي‌ تجزيه‌ و تحليل‌ داشته‌ باشند.

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران

کاربرد رياضي‌ در علوم‌ مختلف‌ انکار ناپذير است‌. براي‌ مثال‌ مبحث‌ آناليز تابعي‌ در مکانيک‌ کوانتومي‌، کاربرد بسيار زيادي‌ دارد يا در بيش‌تر رشته‌هاي‌ مهندسي‌ معادله‌ي‌ «لاپ‌ لاسي‌» که‌ يک‌ معادله‌ي‌ رياضي‌ است‌، مورد استفاده‌ قرار مي‌گيرد. در جامعه‌شناسي‌ نيز نظريه‌ي‌ احتمال‌ و نظريه‌‌ي گروه‌ها نقش‌ بسيار مهمّي‌ ايفا مي‌کند. در کل‌ بايد گفت‌ که‌ همه‌ي‌ صنايع‌، زيرساخت‌ رياضي‌ دارند و به‌همين‌ دليل‌ در همه‌ي‌ مراکز صنعتي‌ و تحقيقاتي‌ دنيا، رياضيدان‌ها در کنار مهندسين‌ و دانشمندان‌ ساير علوم‌، حضوري‌ فعّال‌ دارند و آن‌چه‌ در نهايت‌ ارائه‌ مي‌شود، نتيجه‌ي‌ کار تيمي‌ آن‌ها است‌. در جامعه‌ي‌ ما نيز اگر مشاغل‌ جنبه‌ علمي‌ داشته‌ باشند، قطعاً به‌ تعداد قابل‌ توجّهي‌ رياضيدان‌ نياز خواهيم‌ داشت‌ چون‌ يک‌ رياضيدان‌ مي‌تواند مشکلات‌ را به‌ روش‌ علمي‌ حل‌ کند. البته‌ اين‌ به‌ آن‌ معنا نيست‌ که‌ در حال‌ حاضر هيچ‌ فرصت‌ شغلي‌ براي‌ يک‌ رياضي‌دان‌ وجود ندارد، امّا بايد حضور رياضيدان‌ها در مراکز تحقيقاتي‌ و صنعتي‌ پررنگ‌تر باشد. يک‌ ليسانس‌ رياضي‌ به‌ دليل‌ نظم‌ فکري‌ و بينش‌ عميقي‌ که‌ در طي‌ تحصيل‌ به‌ دست‌ مي‌آورد، مي‌تواند با مطالعه‌ و تلاش‌ شخصي‌ در بسياري‌ از شغل‌ها، حتّي‌ شغل‌هايي‌ که‌ در ظاهر ارتباطي‌ با رياضي‌ ندارد، موفّق‌ گردد.(اين رشته در دو مقطع دکتراي پيوسته و کارشناسي در آزمون سراسري دانشجو مي‌پذيرد.)

درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل

دروس‌ مشترک‌ بين‌ گرايش‌هاي‌ رياضي

رياضي‌، آناليز، جبر، مباني‌ رياضيات‌، آمار، معادلات‌ ديفرانسيل‌، جبر خطي‌، مباني‌ هندسه‌، توابع‌ مختلط‌، آناليز عددي‌، مباني‌ کامپيوتر، گراف‌، نظريه‌ معادلات‌ ديفرانسيل‌، نظريه‌‌ي اعداد

دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ رياضي‌ محض‌

جبر، آناليز، هندسه‌‌ي موضعي‌، توپولوژي‌، هندسه‌، ديفرانسيل‌.

دروس‌ تخصصي‌ گرايش‌ رياضي‌ کاربردي‌

تحقيق‌ در عمليات‌، آناليز عددي، فرآيندهاي‌ تصادفي‌، ساختمان‌ داده‌ها، سري‌هاي‌ زماني‌، زبان‌ برنامه‌نويسي‌ پيشرفته‌.

بازنويسي: لولاو مرادي –کارشناسي ارشد رياضي محض دانشگاه تربيت مدرس- مسئول دفترچه‌ي آزمون‌هاي تيزهوشان گروه دبستان

منبع: کانون فرهنگی آموزش

گردآوری: ایران مدرس


آمار بازدید: 7668 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image