ارتباط مستقیم با 30599 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
beikmohammadlou
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی دلایل ترک تحصیل از منظر یک روانشناس

دلایل ترک تحصیل از منظر یک روانشناس

به اشتراک گذاری

دلایل ترک تحصیل از منظر یک روانشناس در این بخش توضیح داده شده است. یک جامعه‌شناس گفت: در جامعه‌ای که تحصیل با عدم احراز موقعیت اجتماعی و موانع زیاد روبه‌رو باشد و از راه‌های دیگر بتوان به ثروت و موقعیت دست یافت، فرار از تحصیل عمومیت می‌یابد.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: نکات مهم در برنامه ریزی درسی و تحصیلی برای موفقیت در تحصیل

محمدحسین رستم‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، اظهار کرد: مسئله تحصیل در نهاد آموزش و پرورش بسیاری از کشورهای جهان سوم به صورتی حاد مطرح است و با توجه به اینکه منابع و امکانات اغلب این کشورها محدود است در امر تحصیل صرفه‌جویی، دقت در مصرف، تخصیص این منابع به بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی را الزامی می‌سازد.

این جامعه‌شناس افزود: علاوه بر این به علت افزایش سریع جمعیت برخی از این کشورها بخش عمده‌ای از درآمدهای ملی‌شان به گسترش آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد؛ در حالی که بعضی کشورها هنوز هم همه کودکان لازم‌التعلیم به مدارس راه نیافته‌اند و هنوز تعدادی از بزرگسالان و جمعیت فعال آن‌ها بی‌سواد مانده و مشکل افت تحصیلی در مدارس نیز به این مشکلات افزوده شده است.

وی افزود: در کشور ما هم افت تحصیلی یکی از مهم‌ترین مسایل و مشکلات کنونی نظام آموزش و پرورش است که هر ساله میلیاردها ریال بودجه کشور را به هدر می‌دهد و نیروهای بالقوه انسانی جامعه را از آموزش و پرورش خارج کرده و به این ترتیب عظیم‌ترین سرمایه‌های جامعه که همان نیروی انسانی است، بی‌ثمر می‌ماند.

رستم‌خانی با اشاره به اینکه توجه به مسایل فرهنگی و ایجاد فضای مطالعه و تحقیق رغبت به تحصیل را افزایش می‌دهد، گفت: بی‌اعتبار شدن مدارک تحصیلی، کم شدن فراغت در اثر فشارهای اقتصادی، جدایی تعهد از تخصص، بی‌اعتبار شدن ارزش‌های معنوی و اخلاقی و عدم طرح الگوهای مناسب برای جوانان و در نتیجه بحران هویت از جمله ارکان ناهنجار جامعه در رشد منفی تمایل به تحصیل است.


پیشنهاد می کنیم مقاله تاثیر هدف گذاری در موفقیت تحصیلی را هم بخوانید.

این کارشناس جامعه‌شناسی تصریح کرد: کودکان و نوجوانان بیش از هر چیز به دنبال الگوهایی می‌گردند تا از آن تقلید کنند و در صورتی که الگوهای مطرح شده نتوانند ارتباطی با آن‌ها برقرار کنند و پاسخ نیازهای خود را در آن الگوها نیابند و یا طرح الگوها به صورتی اغراق‌آمیز و دور از دسترس باشد، نتیجه حاصل بیزاری و گریز از این الگوها و پناه بردن به الگوهای دیگراست در نتیجه در این شرایط است که جوانان دچار بحران بی‌هویتی شده و احساس بی‌ریشه بودن می‌کنند و برای پیدا کردن این خلا تسلیم موج‌های تبلیغاتی سرگرم کننده و انحرافات اخلاقی ناشی از آن‌ها می‌شوند.

رستم‌خانی خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که گرفتار فشار اقتصادی است همه تلاشش صرف مایحتاج اولیه زندگی می‌شود و فرصت کافی برای لذت بردن از مطالعه و تفکر وجود ندارد و کالای فرهنگی آخرین کالای سبد خانواده را تشکیل خواهد داد، بنابراین علاوه بر موانعی همچون بی‌سوادی و فقر اقتصادی و کوتاهی رسانه‌های گروهی از جمله رادیو و تلویزیون، عدم گسترش کتاب خوانی و ارزش نهادن به مطالعه نیز در مقوله افت تحصیلی تاثیرگذارند.

مطالعه این مقاله هم پیشنهاد می شود:
عوامل موثر در موفقیت تحصیلی


آمار بازدید: 632 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image