ارتباط مستقیم با 30568 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
آموزشگاه راه ذکریا
beikmohammadlou
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
ایران مدرس مقاله کنکور عوامل موفقیت رتبه های برتر کنکور سراسری 93

عوامل موفقیت رتبه های برتر کنکور سراسری 93

به اشتراک گذاری

در این بخش با ارائه مصاحبه و گفتگوهای رتبه های برتر و نفرات اول کنکور 93 عوامل موفقیت رتبه های برتر کنکور سراسری سال 93 مورد بررسی قرار می گیرد.

توسل به امام رضا(ع) کمکم کرد/ ستاره‌های اشک مادر و پدر مدال افتخار من شد

ایران مدرس به نقل از خبرگزاری مهر: حسین خاکپور رتبه دهم کنکور سراسری در رشته علوم تجربی از سرزمين امام مهرباني با توسل به او پا در ميدان رقابت كنكور سراسري گذاشته و معتقد است: وقتی اشک شوق در چشمان پدر و مادرم نشست بهترین هدیه را از خدا و مدال افتخار را از آنها گرفتم.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین خاکپور دانش آموزی از سرزمین خورشید است و از شهر کاشمر که توانسته اشک شوق را در چشمان پدر و مادرش بنشاند و بهترین هدیه یعنی شادی آنها را در ازای تلاش و پشتکارش در تحصیل از آنها بگیرد.

از شوقی که در نگاهش موج می‌زند؛ می‌شود فهمید که حسین خاکپور برای رسیدن به هدف علمی‌اش در زندگی، چقدر زحمت کشیده و میوه این بردباری در تحصیل دانش، چقدر شیرین است.

دانش‌آموز نخبه خراسانی، خاکپور که این روزها در راس اخبار رسانه‌های استان قرار گرفته در گفتگو با خبرنگار مهر بر اینکه موفقیت خودش را مرهون تلاش همه دبیران و معلمانش است؛ تاکید می‌کند تا نشان دهد قدردان همه کسانی که پله پله او را تا رسیدن به آغاز جاده پیشرفت همراهی کرده‌اند، هست.


او نیز مانند بسیار از کسانی که در این سال‌ها رتبه برتر کنکور سراسری را کسب کرده‌اند معتقد است که کلاس‌های فوق برنامه و آموزشگاه‌هایی که آمادگی برای کنکور را تدریس می کنند؛ نقش اصلی را در موفقیت یک دانش آموز ایفا نمی‌کنند و می‌گوید: در آزمون‌های آزمایشی شرکت داشتم تا با شرایط کنکور آشنا شوم ولي در هیچ آموزشگاهي شرکت نداشتم.

وی ادامه می‌دهد: من با رتبه اول به دبیرستان نمونه دولتی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای وارد شدم و معلمان و مربیان این مدرسه آنقدر خوب بودند که نیازمند شرکت در کلاس‌های خارج از مدرسه نباشم.

آنچه در مورد حسین خاکپور قابل تحسین است اینکه در زمانبندی برنامه زندگی اش برای تلاوت و حفظ قرآن، ورزش، مطالعه و حتی حضور در جمع خانواده نیز سهمی قرار داده است.

رتبه دهم رشته تجربی در کشور و رتبه هفت منطقه دو یکی از افتخاراتی است که او کسب کرده و او پیش از این نیز در پرونده تحصیلی و زندگی اش ستاره بوده و در دوران راهنمایی و دبیرستان با کسب رتبه اول به مدارس نمونه ورود داشته و علاوه‌بر آن حافظ ده جزء از کتاب نورانی قرآن نیز هست.

وی در توصیف شادی‌اش بعد از شنیدن خبر از مسئولان سازمان سنجش می‌گوید: می‌دانستم که رتبه‌ام خوب خواهد بود اما تصور نمی کردم در ردیف 10 نفر اول باشم و از شنیدن این خبر تا جایی که می توانستم شادی کردم.

رتبه برتر كنكور سراسري در خصوص زماني كه براي مطالعه دروس اختصاص داده است، مي‌گويد: به تدريج برنامه‌ريزي من از نظر زمان سير صعودي داشت و سال گذشته 8 ساعت مطالعه و اواخر 10 تا 12 ساعت مطالعه داشتم.

خاكپور كه از نعمت پدري با سابقه كار فرهنگي و از معلمان زحمتكش برخوردار است در مورد خانواده اش تاكيد مي‌كند: مادرم خانه دار و همه وقت زندگي‌اش را صرف فرزندانش كرده و البته برادرم ابوالفضل هم كه ده سال دارد با كمك به آرامش در خانه به نوعي در موفقيت من نقش داشته است.

وي اين موفقيت تحصيلي را بعد از همكاري خانواده و معلمانش در اين موضوع مي داند كه او به امور معنوي اهميت مي داده و اين توكل و توسل به خدا و پايبندي به اصول ديني در آرامش او موثر بوده است.

خاكپور افزود: در يك سال اخير خانواده براي همراهي با من كمتر در مهماني ها شركت و رفت آمدها را كمتر كرده بود.

رتبه برتر كنكور سراسري البته تاكيد مي كند كه فراغت و تفريح هم داراي اهميت زيادي است و اگر دانش آموزي كه براي كنكور سراسري آماده مي‌شود به آن توجه نكند حتما خستگي سراغش مي آيد و مي افزايد: من بازيهاي كامپيوتري و فوتسال را هم در كنار رسيدگي به امور درسي داشتم.

جديت و پشتكار در كارها، همراهي خانواده، اميد به خدا و توسل به اهل بيت(ع) و داشتن يك برنامه ريزي بلتد مدت در طول سال‌هاي تحصيل در كنار فراغت و تفريح همه دست به دست هم داد تا حسين خاكپور در رديف برترين هاي آزموني سراسري در كشور قرار بگيرد و در خراسان رضوي بدرخشد.

..............................

گفتگو: زهره رنگ آميز

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: مهمترین عوامل موفقیت در کنکور رتبه های برتر کنکور 97 از زبان خودشان

داوطلب کنکوری که بازیهای جام جهانی را از دست نداد/ خواندن مصاحبه تک رقمی ها سرگرمی مهسا

ایران مدرس به نقل از- خبرگزاری مهر: مهسا دولتشاهی رتبه چهار گروه آزمایشی علوم تجربی کنکور سراسری امسال می گوید که به رغم برگزاری بازیهای جام جهانی در آستانه کنکور تماشای هیچ کدام از بازیهای ایران را از دست نداده و خواندن مصاحبه های مربوط به تک رقمی های کنکور همیشه برایش جالب و سرگرم کننده بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهسا دولتشاهی دختر جوان لرستانی که در آزمون سراسری سال 93 رتبه چهارم کشور در گروه آزمایشی علوم تجربی و همچنین رتبه 8 گروه آزمایشی زبان خارجه را کسب کرده است متولد سال 76 بوده و در دبیرستان استعدادهای درخشان فرزانگان خرم آباد تحصیل کرده است. یک خواهر و یک برادر کوچک دارد و فرزند ارشد خانواده است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید که از سال دوم دبیرستان به صورت جدی درس خواندن برای کنکور را آغاز کرده و میزان درس خواندن در سال سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی رفته رفته بیشتر و به روزانه 7 ساعت رسیده است.

اولین باری که مهسا تک رقمی شد

دولتشاهی ادامه می دهد که وقتی برای اولین بار در آزمون های آزمایشی کشوری شرکت کرده موفق به کسب رتبه دوم شده و از آن زمان متوجه شده است که می تواند جز رتبه های تک رقمی کنکور باشد، بنابراین با یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده وارد این میدان شده است.

وی می گوید: در کنار مطالعه، هشت ساعت خواب کامل در هر روز را داشته و سعی کرده ام در کنار درس و تحصیل به سلامت بدن نیز اهمیت دهم.

این نوجوان نخبه لرستانی معتقد است که فشار والدین به فرزندان برای درس خواندن روش صحیحی نیست و نباید دانش آموزان را از حضور در مهمانی ها و مراسم خانوادگی محروم کرد زیرا خودش هرگز تفریحات و مهمانی های خانوادگی را به طور کامل از برنامه حذف نکرده و سعی کرده است همیشه حساب شده و دقیق عمل کند و این برنامه ریزی به حدی دقیق بوده که حتی بازی های ایران را در جام جهانی از تلویزیون تماشا کرده است.

پزشکی که روزی آرزو داشت مهندس شود

مهسا دولتشاهی از آرزوی دوران کودکی اش می گوید و اینکه روزی آرزو داشته که مهندس برق شود و حتی از کودکی به خواندن درس ریاضی علاقه بسیار داشته اما با توجه به جایگاه و موقعیت زنان در رشته های مهندسی در کشورمان و با توجه به آینده شغلی اش رشته تجربی را برای تحصیل در دوران دبیرستان انتخاب می کند.

وی در خصوص هدفش برای آینده نیز گفت: هنوز به طور قطعی تصمیم نگرفته ام اما احتمالا رشته پزشکی دانشگاه تهران را برای تحصیل انتخاب می کنم اما اینکه در چه رشته ای دوره تخصص را ادامه دهم بستگی به شناخت و علاقه ام به رشته های مختلف دارد و باید پس از پایان دوران دکتری به آن فکر کنم و تصمیم بگیریم.

این جوان نخبه لرستانی در خصوص ارتباط با دوستان و دسترسی به وسایل ارتباط جمعی در دوران آمادگی اش برای کنکور نیز یادآور می شود: رابطه زیادی با دوستانم نداشتم و هیچ وقت از تلفن همراه به مدت طولانی استفاده نمی کردم. از اینترنت هم فقط در مواقع ضروری و برای مشاهده کارنامه آزمون های آزمایشی و خواندن مصاحبه های رتبه های تک رقمی سال های گذشته آزمون سراسری استفاده می کردم.

پدر مهسا: کسب این رتبه برایمان دور از ذهن نبود

وی ادامه می دهد: در مدتی که برای کنکور آماده می شدم مطالعه غیر درسی نداشتم و از فضای اتاق خودم در منزل برای درس خواندن استفاده می کردم چون در منزل شرایط آرام و خوبی را داشتم و مجبور نبودم که به کتابخانه بروم.

مهسا از شرایط حوزه برگزاری آزمون نیز راضی نبوده و یادآور می شود: آزمون در حوزه ای که در آن امتحان داشتم با پنج دقیقه تاخیر آغاز شد و اندکی آرامش ذهنی مرا بر هم زد به نحوی که پس از ترک جلسه بسیار ناراحت بودم اما پس از تصحیح سوالات در سامانه اینترنتی سازمان سنجش متوجه شدم که می توانم جز رتبه های بسیار عالی کنکور باشم و به صورت تقریبی مطمئن بودم که رتبه تک رقمی را کسب می کنم.

علی دولتشاهی پدر رتبه تک رقمی کنکور سال 93 نیز که مهندس شیمی و مدیر تولید کارخانه یخچال سازی لرستان است می گوید: خود ما انتظار داشتیم که فرزندمان رتبه خوبی در آزمون کسب کند و کسب این رتبه برایمان دور از ذهن نبود.

مهسا سالهای دوم و چهارم ابتدایی را جهشی خوانده است

پروانه مادر مهسا نیز دبیر ریاضی است و در خصوص این موفقیت گفت: مهسا از همان کودکی بسیار با هوش بود بنابراین از آغاز تحصیل و از کلاس اول ابتدایی برای او برنامه ریزی کردیم و سالهای دوم و چهارم ابتدایی را به صورت جهشی خواند.

وی حرفهایش را اینگونه ادامه می دهد: مهسا پس از پایان دوره ابتدایی با قبولی در آزمون تیزهوشان وارد مرکز استعدادهای درخشان فرزانگان شد و در مدتی که در این مرکز بود همواره جزو نفرات اول مراکز استانها در زمینه تحصیلی بود.

وی یادآور می شود: درس ریاضی مهسا در دوره دبیرستان و در مرکز فرزانگان با خودم بود. یعنی خودم معلم او بودم و در این مدت هرگز با او به گونه ای رفتار نکردم که احساس کند امتیاز برتری نسبت به دانش آموزان دیگر دارد و حتی کمتر از سایر بچه های کلاس به او اهمیت می دادم تا حساسیت دوستانش را تحریک نکنم.

ابراز تمایل برای تحصیل در خارج از کشور

در پایان گفتگو از مهسا دولتشاهی می پرسیم که اگر شرایط برای ادامه تحصیل وی در خارج از کشور فراهم شود آیا به خارج از کشور می رود تا او پاسخ دهد: اگر دانشگاهی که به من پیشنهاد ادامه تحصیل می دهد شرایطی بهتر از دانشگاههای ایران داشته باشد شاید برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بروم اما مطمئن هستم که در آنجا نمی مانم و پس از پایان دوران تحصیل به وطن باز می گردم و به مردم کشورم خدمت می کنم چرا که شهر و کشور من به جوانانی نیاز دارد که نیازها و کمبودهای آن را جبران کنند.

وی ادامه می دهد: پس از پایان دوران تحصیلی بستگی به نوع شرایط اگر امکانات و زمینه های لازم در لرستان وجود داشته باشد امیدوارم بتوانم به استانم برگردم و در اینجا به مردم خدمت رسانی کنم.

مهسا در پایان از زحمات خانواده و کادر آموزشی دبیرستان تشکر کرده و می گوید: وجود رتبه های تک رقمی و دو رقمی در استان می تواند انگیزه بسیار خوبی برای سایر دانش آموزان باشد تا بتوانند برای کسب این موفقیت تلاش کنند و خوشبختانه به نظر می رسد که این پتانسیل در استان و شهر ما وجود دارد که باید توسط مسئولان مورد توجه قرار گرفته و پرورش یابد.

مطالعه مقاله
گفتگو با مهسا دولتشاهی رتبه چهار گروه آزمایشی علوم تجربی کنکور 93 هم می تواند مفید باشد.

ماجراهای خانه ای که شاهد شبیه سازی کنکور بود/ پدر و مادر فاطمه از همراهی هایشان می گویند

ایران مدرس به نقل از خبرگزاری مهر: فاطمه فاضلی فرد دختر خرم آبادی که رتبه ششم کنکور سراسری در گروه آزمایشی علوم تجربی را کسب کرد در گفتگو با مهر از ماجراهای خانه ای می گوید که بارها شاهد شبیه سازی کنکور بوده و پدر و مادری که از همراهی هایشان هیچ گاه نکاسته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه فاضلی فرد دختر خرم آبادی که در آزمون سراسری سال 93 در گروه آزمایشی علوم تجربی رتبه ششم کشوری و رتبه چهارم منطقه ای و همچنین در گروه آزمایشی زبان انگلیسی حائز رتبه 14 شده است این روزها نقل بسیاری از مجالس و محافل و سوژه گفتگوی بسیاری از مردم، دانش آموزان و دانشجویان لرستان است.

آدرس منزل این دخترجوان نخبه را پیدا می کنیم تا برای گفتگویی کوتاه مهمان خانه اش شویم، نزدیک منزل آقای فاضلی که می شویم متوجه شدیم که چندین دقیقه است داخل کوچه منتظرمان بوده اند به رسم مهمان نوازی و خونگرمی همیشگی مردم لرستان با لبخند و خوشرویی به استقبالمان آمدند و ما لحظاتی بعد وارد یک خانه ساده و صمیمی شدیم.

50 ساعت درس خواندن در طول هفته

سوژه این گفتگو متولد 1375 بوده و در دبیرستان استعدادهای درخشان فرزانگان خرم آباد تحصیل کرده است. در خانواده ای فرهنگی بزرگ شده و دو برادر دارد و می گوید از سال دوم دبیرستان درس خواندن برای کنکور را با هدف کسب رتبه مناسب و تحصیل در دانشگاه تهران آغاز کرده است.

فاطمه فاضلی فرد در خصوص نحوه درس خواندن و ساعات مطالعه اش در طول این مدت به خبرنگار مهر می گوید: از تابستان سال گذشته به صورت کاملا جدی درس خواندن برای کنکور را آغاز و در طول این مدت روزانه هفت تا هشت ساعت درس می خواندم.

حرفهایش را ادامه می دهد: به طور میانگین می توان گفت در هر هفته 45 تا50 ساعت از وقت من صرف درس خواندن برای کنکور می شد. ضمن اینکه در این مدت من در مقطع پیش دانشگاهی مشغول تحصیل بودم و در هر هفته چهار روز را نیز به مدرسه می رفتم.

وی عنوان می کند: در ماه های آخر و از اردیبهشت ماه سال جاری در هر روز حدود 9 تا 10 ساعت درس می خواندم و در خرداد ماه این ساعات را کمتر کرده و بیشتر وقت خود را صرف تست زنی و انجام آزمون های سال های گذشته کنکور سراسری می کردم.

هر دو روز یکبار آزمونی را در منزل برگزار می کردیم

رتبه ششم آزمون سراسری 93 حالا از اضطراب و تلاشش در ماه ها و روزهای آخر کنکور سراسری می گوید: از آغاز خرداد ماه هر دو روز یکبار یا روزی یکبار آزمونی را در منزل برگزار می کردم و در آن عین شرایط آزمون را شبیه سازی می کردم یعنی با کفش، لباس، صندلی معمولی، گرمی هوا و اندکی سر و صدا از خودم آزمون می گرفتم و همین باعث شد که من در روز آزمون از حیث شرایط برگزاری آزمون و شرایط روانی و فیزیکی مشکلی نداشته باشم.

فاضلی فرد در خصوص شرایط روز آزمون نیز گفت: بعد از ترک جلسه آزمون به طور کامل از آزمون راضی نبودم چون آزمون در حوزه ما با پنج تا هفت دقیقه تاخیر آغاز شد و همین امر باعث شد که تمرکز و آمادگی ذهنی من کمی به هم بخورد بنابراین چندان فکر نمی کردم که رتبه ششم را کسب کنم.

فاضلی فرد در آزمون سراسری 93 در درس فیزیک 100 درصد، زیست 95 درصد، شیمی 87 درصد، ریاضی 67 درصد، عربی، معارف اسلامی و زبان انگلیسی 89.4 درصد و درس ادبیات 85 درصد از سوالات آزمون را پاسخ داده است.

دعاهای ایام فاطمیه

رتبه ششم کنکور سراسری تنها سرگرمی و تفریحش را گردش و پیاده روی عصرهای جمعه با مادرش می داند و می گوید: در مدت یکسال با توجه به اینکه اوضاع منزل خوب بود و در آن آرامش داشتم به کتابخانه نمی رفتم و درمنزل درس می خواندم و هیچگاه به قصد تفریح و وقت گذرانی از اینترنت استفاده نکردم فقط بعضی اوقات از آزمون های آنلاین درس زیست شناسی که تالیف رتبه های برتر کنکور سنوات گذشته بود شرکت می کردم.

این نوجوان نخبه لرستانی موفقیتش را مدیون محبت های خانواده و کمک دبیران و اولیا مدرسه می داند و می گوید: در مدرسه شرایط بسیار خوبی برای رقابت وجود داشت و چند رقیب تحصیلی جدی در مدرسه داشتم که همگی آنها آزمون های آزمایشی مرا پیگیری می کردند و اگر ترازم در آزمون بد می شد مرا دلجویی می کردند و همین باعث می شد که برای آزمون های بعدی آماده تر و مشتاق تر شوم.

فاطمه فاضلی در خصوص نقش معنویت و توکل به خداوند در موفقیتش به مهر گفت: دلگرمی به خداوند و راز و نیاز با او در زمان دلهره و خستگی نقش غیر قابل انکاری در روحیه من و کسب این رتبه دارد تا جایی که من در ایام فاطمیه که در منزل خود مراسم داشتیم گاهی اوقات به مادرم کمک می کردم ولی کمتر در مهمانی ها و تفریحات خانوادگی شرکت می کردم.

پیشنهاد می کنیم این مقاله را هم مطالعه نمائید:
دانش آموز ياسوجي، رتبه سه كنكور

آرزویی برای خدمت به مردم مناطق محروم لرستان

وی موفقیتش را مرهون لطف خداوند می داند و می گوید: من هرگز لطف خداوند را فراموش نمی کنم چون اگر این لطف الهی را فراموش کنم به خودم ظلم کرده ام و تلاش می کنم که هرگز تخصص را از تدین جدا نکنم.

فاضلی فرد در ادامه می گوید که تحت هیچ شرایطی به رفتن از کشور فکر نمی کند چون آب و خاک کشورش را از هر جای دنیا بیشتر دوست دارد و باید دین خود را به این مملکت و مردم ادا کند.

هدفش ادامه تحصیل در رشته پزشکی دانشگاه تهران است و معتقد است که باید به مردم مناطق محروم لرستان کمک و خدمت کند و برای همین پس از پایان دوران تخصص به لرستان باز می گردد.

از آروزهای دوران کودکی اش سوال می کنم و او در پاسخ می گوید: در کودکی آرزو داشتم که مهندس برق شوم اما بعدها که به رشته پزشکی علاقه پیدا کردم تصمیم گرفتم که در دبیرستان رشته علوم تجربی را بخوانم.

پدر رتبه تک رقمی کنکور از دغدغه هایش می گوید

پدر فاطمه فاضلی دبیر عربی است و می گوید با شناختی که از فرزندش داشته مطمئن بوده است که فاطمه در آزمون سراسری موفق می شود برای همین با همکاری همسرش سعی کرده شرایط آرام و مناسبی برای درس خواندن فاطمه در منزل مهیا کند.

او می گوید: در دبیرستان های زیادی تدریس کرده و گاهی اوقات دانش آموزانی داشته که بسیار با هوش و مستعد بوده اند اما به دلیل شرایط نامساعد مالی و خانوادگی در ادامه تحصیل با مشکل مواجه بودند و امیدوار است که شرایط برای تحصیل این دانش آموزان فراهم شود زیرا اگر از این استعدادهای آنان به درستی استفاده شود به یقین به سمت و سویی دیگر کشیده می شوند.

سمیه رحمتی مادر فاطمه فاضلی فرد دانش آموز نخبه لرستانی که از شادی در پوست خود نمی گنجد نیز به مهر می گوید: از زمانی که فاطمه کودک بود به استعداد و هوش بالای وی پی برده بودم و همیشه سعی می کردم با او دوست باشم و در مشکلات تحصیلی به وی کمک کنم.

وی ادامه داد: گاهی اوقات که فاطمه خسته می شد و یا پس از آزمون های آزمایشی اش تراز و رتبه خوب کسب نمی کرد با او صحبت می کردم و او قانع می شد که باید برای آزمون های بعدی اش بیشتر تلاش کند.

او فاطمه را مایه افتخار خانواده اش می داند و از زحمات همه دبیران و معلمان او تشکر می کند و می گوید: امیدوارم فرزندم بتواند پاسخ این همه مهربانی و زحمت دبیران ومعلمانش را به خوبی بدهد و در آینده فرد مفیدی برای مردم و جامعه اش باشد.

حرفهایمان با دعاهای خیر پدر بزرگ کهنسال فاطمه و بدرقه گرم خانواده اش به پایان می رسد و منزل آقای فاضلی را ترک می کنیم. این روزها لرستان به دختران خود که نامش را در کشور بلندآوازه کرده اند می بالد تا هر روز امیدواری مان به بالا رفتن و ارتقای فرزندان دیار لرستان بیشتر از گذشته شود.

پیشنهاد می شود مقاله
توصیه های مهم برای کنکوری ها برای موفقیت در کنکور را هم بخوانید.

غول کنکور برای اصفهانی ها موش شد/ کسب رتبه دوم کشوری قبولی در کنکور از سوی اصفهانی ها

ایران مدرس به نقل از خبرگزاری مهر: امسال اصفهان با کسب هشت رتبه برتر، مقام دوم کشوری را از نظر قبولی‌های کنکور بدست آورد و جوانان این استان با گرفتن یاری از درگاه خدای متعال، تلاش و پشتکار، حمایت والدین و یاری معلمان توانستند کنکور را که برای بعضی ها غول شده را برای خود موش کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، امسال اصفهان با کسب هشت رتبه برتر کنکور سال 93، رتبه دوم کشوری را از نظر قبولی‌های کنکور بدست آورد.

از هشت چهره برتر اصفهان، هفت قبولی از ناحیه سه اصفهان هستند و یک نفر از خمینی شهر است.

با وجودی که هشت قبولی تک رقمی کنکور سال 93 اصفهان محصل تنها دو مدرسه اصفهان هستند و این هشت نفر در یکی از نواحی مرفه استان زندگی می‌کنند جای این سوال است که تا چه اندازه‌ای تمکن مالی و گذراندن دوره های آموزشی با قیمت‌های بالا و خرید کتب های کمک درسی گران قیمت که بدون استثنا در صحبت های هشت چهره برتر کنکور امسال مطرح شده، نقش داشته است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان عامل موفقیت استان را در این حوزه 5 نکته دانست و بیان داشت: تلاش و برنامه ریزی مجموعه مدیریت آموزش و پرورش، دقت، تلاش و برنامه‌ریزی مدیران واحدهای آموزشی و دبیران مربوطه، ایجاد امیدواری به آینده در بین مجموعه دانش آموزان، حساسیت و دقت خانواده و تلاش بی وقفه دانش آموزان از جمله این عوامل است.

محمد حسن قائدیها در پاسخ به این سوال که با کسب این رتبه انتظار همه از استان در سالهای آتی بیشتر خواهد شد و آیا فکر می کنید که با روند فعلی امکان موفقیت اصفهان چقدر خواهد بود، افزود: همه تلاش ما این است که با حفظ این رتبه در سالهای دیگر حتی در جهت کسب رتبه های بیشتر تلاش کنیم.

وی در این خصوص که تمام چهره‌های برتر کنکور اظهار می دارند که نقش آموزشکده ها و آزمون های آموزشی در موفقیت آنها موثر است حال فکر نمی کنید اگر چنین امکاناتی را برای تمام دانش آموزان با استعداد که تمکن مالی ندارند فراهم سازند، با رتبه های بیشتر کنکور مواجه می‌شویم، اضافه کرد: به طور قطع موثر است اما نمی توان همه عامل موفقیت را این موضوع دانست.

وی نیز در پاسخ به اینکه به گفته چهره‌های موفق کنکور وجود اساتید برتر در دو مدرسه استعدادهای درخشان شهید اژه‌ای 1 و فرزانگان امین 1 عامل موفقیت ما شده است، که اگر از چنین اساتید در تمام مدارس استفاده شود امکان قبولی دانش‌آموزان بیشتر است، بیان داشت: به هر حال پنج انگشت دست یکی نیست و همه اساتید یک توان را ندارند.

مسئولان به تعهد خود عمل نکردند

رتبه ششم رشته ریاضی فیزیک کشور گفت: با وجودی که دو سال پیش رتبه دوم جهان را در مسابقات رباتیک مکزیک بدست آوردم و قرار بود بدون کنکور به دانشگاه راه یابم اما این اتفاق صورت نگرفت.

سپند فرقدانی چهارسوقی اظهار داشت: دو سال پیش در مسابقات رباتیک کشور مقام اول را به دست آوردم و به مسابقات جهانی راه یافتم.

وی بیان داشت: با اینکه در مسابقات رباتیک جهانی مکزیک رتبه دوم را کسب کردم مقرر شد که بدون کنکور وارد دانشگاه شوم که هیچگاه این اتفاق صورت نگرفت.

فرقدانی چهار سوقی که امروز رتبه ششم رشته ریاضی فیزیک را در کنکور 93 در سطح کشور از آن خود کرده است، ادامه داد: دوست دارم در رشته برق و الکترونیک دانشگاه شریف مشغول به تحصیل شوم و با ورود به بخش پژوهش و تحقیقات کشورم را در عرصه کامپیوتر و الکترونیک ارتقاء دهم.

وی در پاسخ به اینکه فکر می کنید تا چه اندازه جامعه و مسئولان بستر را برای ارتقا علمی و تحصیلی داوطلبین فراهم کرده اند و از این جهت سبب پیشرفت شما شدند، گفت: بیش از اینکه جامعه نقش داشته باشد خود فرد با پیگیری و تلاش مستمر و دست یابی به کتب مختلف و دوره های آموزشی به این موفقیت دست می‌یابد.

رتبه برتر کنکور سراسری 93 کشور اضافه کرد: از مسئولان می خواهم که امکانات تحصیلی را برای تمام خواهان علم و دانش فراهم کنند تا از فرار مغزها و روی آوری جوانان تیزهوش به کشورهای خارجی پیشگیری کنند.

وی اعلام کرد: منظور از فراهم کردن امکانات ایجاد بستری عملی در مدارس و حین تحصیلی برای دانش آموزان است با الگوگیری از سبک تحصیل در مدارس اروپایی باشد.

فرقدانی چهارسوقی افزود: هدف از موفقیتم در کنکور امسال مشخص کردن هدف زندگیم و پشتکار و برنامه‌ریزی مدون برای رسیدن به آن و حمایت‌های خانواده، مشاورین و معلمان هستند.

وی انتظار خود را از مسئولان ایجاد انگیزه بیشتر در محصلین و فراهم کردن امکانات لازم در مدارس خواند و تصریح کرد: با مشارکت در آزمون های دوره‌ای و آموزشگاه‌ها به این موفقیت دست یافتم.

برای مشاهده لیست مدرسین کنکور کلیک نمائید:
تدریس خصوصی کنکور

آموزشکده ها خصوصی و آزمون ها در موفقیتم نقش داشتند

رتبه چهارم ریاضی فنی کشور نیز گفت: آنچه سبب موفقیتم در کنکور سراسری سال 93 خودشناسی ام است.

شایان نیک کار اظهار داشت: از عوامل موفقیتم در درس در وهله اول یاری خدای متعال و در گام بعد تلاش و پشتکارم، حمایت های والدین و کمک‌های دبیرانم است.

وی در پاسخ به اینکه بسیاری از افراد هستند که با وجود درس خواندن و تلاش و پشتکار در کنکور موفق نیستند، علت را چه می بینید، بیان داشت: این افراد خودشناسی ندارند و در صورتی که باید بدانند که چگونه مطالعه کنند، دقت و توجه داشته باشند و مفید درس بخوانند.

رتبه برتر کنکور سراسری 93 در اصفهان اعلام کرد: در حال حاضر ایران در بین تعدادی از کشورها از بعد تکنولوژی سطح پائین‌تری را دارد دوست دارم که در این حوزه به ارتقاء کشور کمک کنم.

وی آرزوی خود را ورود در حوزه اختراعات و پژوهش عنوان کرد و بیان داشت: شرکت در دوره‌های آموزشی خصوصی و آزمون‌های دوره‌ای در موفقیتم نقش بسزایی داشتند.

مسئولان دولتی از فرار مغزها جلوگیری کنند

رتبه هفتم ریاضی و فیزیک کشور نیز در ادامه در خصوص عوامل موفقیت خود اذعان داشت: تنها دلیل موفقیتم تلاش و پیگیری بوده و البته شرایط خانواده، حمایت های دبیران و معلمان نیز تاثیرگذار بوده است.

مهساخوش نما در پاسخ به اینکه فکر می کنید سهم جامعه در فراهم کردن بستر برای موفقیت علاقه مندان به تحصیل تا چه اندازه‌ای بوده است، گفت: نقش جامعه در ایجاد بستر و فراهم کردن امکانات برای موفقیت و نیل به درجات عالیه تحصیل اگر چه قابل انکار نیست اما به عنوان مثال در دسترسی آسان به کتب‌های آموزشی و کمک‌های درسی برای تمام اقشار دانش آموزان فراهم نیست.

وی اضافه کرد: کتب‌های آموزشی نقش زیادی در قبولی و موفقیت کنکور دارند و این در حالی است که هزینه‌های بالای آن سبب شده که خیلی از دانش‌آموزان با استعداد که تمکن مالی ندارند از خرید آن عاجز باشند.

این رتبه برتر کنکور سراسری سال 93 خاطرنشان کرد: متولیان امر باید در این عرصه گام‌های موثری بردارند.

وی نقش آزمون‌های آزمایشی را در موفقیت افراد در کنکور بی تاثیر نخواند و بیان داشت: اگر چه یک فاکتور اصل نیست اما فرد را در شناخت نقاط ضعف و قوت خود در امر آموزشی یاری می دهد.

خوش نما از مسئولان خواست شرایط رابرای افراد با استعداد در حوزه تحصیل و علم فراهم سازند، اضافه کرد: لازم است که تب کنکوری که در آموزشکده‌ها ایجاد شود خاموش و حالت تجاری از آنها حذف شود.

وی گفت: بهتر است که آموزشکده و آزمون های آموزشی به گونه ای طراحی شود که تمام دانش آموزان بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

مشکلات زیاد است و نمی دانم از کجا باید شروع کنم

رتبه هفتم رشته علوم تجربی کنکور سراسری سال 93 گفت: آنقدر مشکلات زیاد است که نمی دانم باید از کجا برای رفعش شروع کنم.

آرین آیتی دلیل موفقیتش را تلاش بسیار و مشخص بودن هدف عنوان کرد و افزود: حمایت های والدین و یاری معلمان در کسب موفقیت یاریم کردند.

وی شرکت در آزمون‌های آزمایشی را در کسب این موفقیت موثر خواند و بیان داشت: جامعه و عوامل بیرونی در بسترسازی و فراهم کردن امکانات در موفقیت افراد با استعداد نقش موثری دارد.

رشته برق و الکترونیک دانشگاه شریف را انتخاب می کنم

ایران مدرس به نقل از خبرگزاری مهر: رتبه ششم رشته ریاضی فیزیک کشور گفت: دوست دارم در رشته برق و الکترونیک دانشگاه شریف مشغول به تحصیل شوم و با ورود به بخش پژوهش و تحقیقات کشورم را در عرصه کامپیوتر و الکترونیک ارتقاء دهم.

سپند فرقدانی چهارسوقی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دو سال پیش در مسابقات رباتیک کشور مقام اول را به دست آوردم و به مسابقات جهانی راه یافتم.

وی بیان داشت: با اینکه در مسابقات رباتیک جهانی مکزیک رتبه دوم را کسب کردم مقرر شد که بدون کنکور وارد دانشگاه شوم که هیچگاه این اتفاق صورت نگرفت.

فرقدانی چهار سوقی که امسال رتبه ششم رشته ریاضی فیزیک را در کنکور 93 در سطح کشور از آن خود کرده است، ادامه داد: دوست دارم در رشته برق و الکترونیک دانشگاه شریف مشغول به تحصیل شوم و با ورود به بخش پژوهش و تحقیقات کشورم را در عرصه کامپیوتر و الکترونیک ارتقاء دهم.

وی در پاسخ به اینکه "آیا فکر می کنید تا چه اندازه جامعه و مسئولان بستر را برای ارتقا علمی و تحصیلی داوطلبین فراهم کردند و از این جهت سبب پیشرفت شما شدند"، گفت: بیش از اینکه جامعه نقش داشته باشد خود فرد با پیگیری و تلاش مستمر و دستیابی به کتب مختلف و دوره های آموزشی خصوصی به این موفقیت دست می‌یابد.

رتبه برتر کنکور سراسری 93 کشور اضافه کرد: از مسئولان می خواهم که امکانات تحصیلی را برای تمام خواهان علم و دانش فراهم کنند تا از فرار مغزها و روی آوری جوانان تیزهوش به کشورهای خارجی پیشگیری کنند.

وی اعلام کرد: منظور از فراهم کردن امکانات ایجاد بستری عملی در مدارس و حین تحصیلی برای دانش آموزان است با الگوگیری از سبک تحصیل در مدارس اروپایی باشد.

فرقدانی چهارسوقی افزود: هدف از موفقیتم در کنکور امسال مشخص کردن هدف زندگیم و پشتکار و برنامه‌ریزی مدون برای رسیدن به آن و حمایت‌های خانواده ، مشاورین و معلمین هستند.

وی انتظار خود را از مسئولان ایجاد انگیزه بیشتر در محصلین و فراهم کردن امکانات لازم در مدارس خواند و تصریح کرد: با مشارکت در آزمون های دوره‌ای و آموزشگاه‌های خصوصی به این موفقیت دست یافتم.

خودشناسی سبب موفقیت در کنکور امسال شد



ایران مدرس به نقل از خبرگزاری مهر: رتبه چهارم ریاضی فیزیک کشور در کنکور سراسری امسال خودشناسی را عامل موفقیت خود در کنکور سال 93 دانست.



شایان نیک کار در گفتگو با خبرنگار مهر در اصفهان اظهار داشت: از عوامل موفقیتم در درس در وهله اول یاری خدای متعال و در گام بعد تلاش و پشتکارم ، حمایت های والدین و کمک‌های دبیرانم است.



وی در پاسخ به اینکه "بسیاری از افراد هستند که با وجود درس خواندن و تلاش و پشتکار اما در کنکور موفق نیستند، علت را چه می بینید"، بیان داشت: این افراد از خود شناخت ندارند در صورتی که باید بدانند که چگونه مطالعه کنند، دقت و توجه داشته باشند و مفید درس بخوانند.



رتبه برتر کنکور سراسری 93 در اصفهان اعلام کرد: در حال حاضر ایران در بین ملت ها از نظر تکنولوژی سطح پائین‌تری را دارد دوست دارم که در این حوزه به ارتقاء کشور کمک کنم.



وی آرزوی خود را ورود در حوزه اختراعات و پژوهش عنوان کرد و بیان داشت: شرکت در دوره‌های آموزشی خصوصی و آزمون‌های دوره‌ای در موفقیتم نقش بسزایی داشتند.



مسئولان دولتی از فرار مغزها جلوگیری کنند



رتبه هفتم ریاضی وفنی کشور نیز در ادامه در خصوص عوامل موفقیت خود اذعان داشت: تنها دلیل موفقیتم تلاش و پیگیری بوده و البته شرایط خانواده، حمایت های دبیران و معلمان نیز تاثیرگذار بوده است.



مهساخوش نما در پاسخ به اینکه "فکر می کنید سهم جامعه در فراهم کردن بستر برای موفقیت علاقه مندان به تحصیل تا چه اندازه‌ای بوده است"، گفت: نقش جامعه در ایجاد بستر و فراهم کردن امکانات برای موفقیت و نیل به درجات عالیه تحصیل اگر چه قابل انکار نیست اما به عنوان مثال در دسترسی آسان به کتب‌های آموزشی و کمک‌های درسی برای تمام اقشار دانش آموزان فراهم نیست.



وی اضافه کرد: کتب‌های آموزشی نقش زیادی در قبولی و موفقیت کنکور دارند و این در حالی است که هزینه‌های بالای آن سبب شده که بسیاری از دانش‌آموزان با استعداد که تمکن مالی ندارند از خرید آن عاجز باشند.



این رتبه برتر کنکور سراسری سال 93 خاطرنشان کرد: متولیان امر باید در این عرصه گام‌های موثری بردارند.



وی نقش آزمون‌های آزمایشی را در موفقیت افراد در کنکور بی تاثیر ندانست و بیان داشت: اگر چه این موضع یک فاکتور اصلی در موفقیت نیست اما می تواند کمک بسیاری به فرد در شناخت نقاط ضعف و قوت خود در امر آموزشی داشته باشد.



خوش نما با بیان اینکه مسئولان شرایط را برای افراد با استعداد در حوزه تحصیل و علم فراهم سازند، اضافه کرد: لازم است که تب کنکوری که در آموزشکده‌ها ایجاد شود خاموش و حالت تجاری از آنها حذف شود.



وی گفت: بهتر است که آموزشکده و آزمون های آموزشی به گونه ای طراحی شود که تمام دانش آموزان بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

رشته پزشکی شیراز را انتخاب می کنم/ داوطلبان کنکور برنامه مشخص داشته باشند



ایران مدرس به نقل از خبرگزاری مهر: سیده زهرا موسوی نفر سوم کنکور سراسری در رشته تجربی گفت: امروز بعد از مدتها انتظار مزد زحماتم را گرفتم و به احتمال زیاد در رشته پزشکی شیراز ادامه تحصیل می دهم.



سیده زهرا موسوی در گفتگو با خبرنگار مهربا اشاره به کسب رتبه سوم کنکور سراسری اظهار داشت: بعد از کنکور درصد تستهای صحیح را حساب نکردم اما می دانستم رتبه ام تک رقمی می شود.



منتخب سوم رشته تجربی کنکور سراسری که فارغ التحصیل با معدل 20 از مدرسه فرزانگاه ناحیه یک شیراز است افزود: برای رسیدن به این رتبه از تفریحاتم گذشتم و استراحت را تا حد زیادی برای خودم ممنوع کردم.



وی افزود: امروزحس خوبی دارم که توانستم زحمت های پدر و مادرم را جبران کنم.



موسوی گفت: علاوه بر کلاس های تقویتی فقط برای چندین درسی که مشکل داشتم کلاس می رفتم اما چون هدفم از ابتدا مشخص بود توانستم در کنکور موفق شوم و رتبه خوبی را کسب کنم.



دارنده رتبه سوم گروه آزمايشي علوم تجربي آزمون سراسري سال 93 تصریح کرد: به تمام هم دوره ای ها و کسانی که قصد ورود به دانشگاه را دارند توصیه می کنم برنامه مشخص داشته باشند و با برنامه ریزی صحیح هدف خود را دنبال کنند.



وی در پایان گفت: اگر چه هنوز به طور 100 در صد تصمیم نگرفته ام که در چه دانشگاهی ادامه تحصیل دهم اما به احتمال 80 درصد در شهر خودم و در رشته پزشکی دانشگاه شیراز درس می خوانم.



به گزارش مهر، امسال در استان فارس فقط زهرا موسوی موفق شد رتبه اول تا سوم کنکور را کسب کند و در سایر گروه های دیگر نام داوطلبی از استان فارس به چشم نمی خورد.



کسب دو رتبه تک رقمی توسط دانش آموزان لرستانی در کنکور سراسری



ایران مدرس به نقل از خبرگزاری مهر: مدیر کل آموزش و پرورش استان لرستان با اشاره به درخشش 2 دانش آموز خرم آبادی در کنکور سراسری سال93، از کسب رتبه های 4 و 6 رشته علوم تجربی توسط این دانش آموزان خبر داد.



به گزارش خبرگزاری مهر، دانش آموزان مهسا دولتشاهی و فاطمه فاضلی فرد توانستند در رشته علوم تجربی به ترتیب رتبه های 4 و 6 کنکور سراسری سال 93 را کسب کنند.



دانلود رایگان کتاب کوچک راهکارها و فنون تست زنی صحیح در کنکور



مدیر کل آموزش و پرورش لرستان با اعلام این مطلب افزود: در جهان امروز نیروی انسانی ماهر و خلاق در فرآیند توسعه پایدار نقش اساسی دارد به طوریکه در جوامع صنعتی بیش از 60 درصد سرمایه های ملی را نیرویی انسانی کارآفرین تشکیل می دهد.



گودرز کریمی فر افزود: در این میان نقش نخبگان علمی، اجرایی و فنی کشور به منزله مغز متفکر و موتور محرکه توسعه محسوب می شود، زیرا نخبگان علاوه برجستگی ها و توانایی های بالقوه ای که دارند، نگاه موشکافانه آنان به مسائل جامعه می توانند منشأ تحولات بنیادین در فرآیند توسعه کشور باشد.



کریمی فر در ادامه سخنان خود با اشاره به وجود 10هزار و 790 دانش آموزان پیش دانشگاهی در استان لرستان گفت: در سال تحصیلی گذشته در رشته علوم تجربی شش هزار و 421 دانش آموز، در رشته علوم انسانی دو هزار و 247 دانش آموز، در رشته علوم ریاضی دو هزار و 23 دانش آموز و در رشته علوم و معارف اسلامی 99 دانش آموز مشغول به تحصیل بوده اند.



وی خاطر نشان کرد: بیشترین اقبال دانش آموزان لرستانی در رشته علوم تجربی بوده که انتظار می رود با اجرای سیاست توسعه متوازن رشته های تحصیلی این مسئله با نیاز و بازار کار رشته ها تا حدود زیادی تنظیم شود.



کریمی فر با اشاره به کسب رتبه سوم کنکور سراسری در رشته علوم تجربی طی سال قبل گفت: لرستان این استعداد را دارد که در کنکور سراسری و میادین علمی و فرهنگی سرآمد باشد و باید با برنامه ریزی منسجم و هدفمند این توان بالقوه را به فعلیت رساند.



وی با تیریک این موفقیت برجسته و مهم به خانواده بزرگ فرهنگیان و دانش آموزان لرستان ابراز امیدواری کرد که با برنامه ریزی و حمایت از دانش آموزان مستعد استان زمینه بالندگی و پیشرفت استان بیش از پیش فراهم شود.

رتبه برتر کنکوری که کتاب برای درس خواندن نداشت/ وقتی مادر عصای دست پسر می شود



ایران مدرس به نقل از خبرگزاری مهر: رتبه 319 کنکور سراسری در رشته علوم انسانی متعلق یک جوان نابینای خرم آبادی است جوانی که برای برتر شدن در کنکور کتابی برای درس خواندن نداشت تا مادرش عصای دستش شود و پا به پایش درس بخواند و بغض کند و از نشاط برتر شدنش اوج بگیرد.



به گزارش خبرنگار مهر، لرستان این روزها به جوانانش می بالد، جوانانی که در اوج محرومیت و نبود امکانات آموزشی مناسب موفقیت هایی را کسب کرده اند که شاید روزی رویایی دور از دسترس برای دانش آموزان و جوانان این استان به حساب می آمد.



پس از فاطمه فاضلی فرد رتبه ششم و مهسا دولتشاه رتبه چهارم گروه آزمایشی علوم تجربی در کنکور سراسری سال 93 این بار به سراغ علی فرج پور می رویم. جوانی نابینا که توانست معلولیت را در پیش چشم اراده و پشتکارش کوچک کند و نشان دهد که اگر جوان لرستانی بخواهد موفق باشد معلولیت نمی تواند محدودیتی برای او ایجاد کند.



مشاهده کنید: دانلود راهبردهای موفقیت در کنکور



ادای ارادت به ساحت امام هشتم بعد از موفقیت در کنکور



از مدت ها پیش و پس از اعلام نتایج آزمون سراسری به فکر مصاحبه با این جوان موفق خرم آبادی بودیم اما علی بلافاصله پس از اعلام نتایج کنکور به همراه خانواده اش به مشهد مقدس مشرف شده بود تا به ساحت امام هشتم ادای نذر و ارادت کنند.



بالاخره علی و مادرش را در خانه پدربزرگ علی ملاقات کردیم، از همان خانه های بزرگ و قدیمی خرم آباد که آدم را به خود جذب می کند. استقبال خانواده علی فرج پور نشان می دهد که دل خودشان هم مثل خانه و زندگی شان ساده و بزرگ است آنقدر که گفتگو با این خانواده حدود سه ساعت طول کشید و پای حرفهای متفاوت شان نشستیم.



تک فرزند خانواده فرج پور و سوژه گزارش ما متولد سال 1375 است. به گفته مادرش از سال 1380 وارد مدرسه شد و از سال 82 یعنی از هفت سالگی یادگیری زبان انگلیسی را آغاز کرده است. از سال 1389 وارد دوره راهنمایی و در سال 92 موفق به دریافت مدرک تافل زبان انگلیسی شد.



علی فرج پور: بارها خسته شدم ولی...



علی می گوید: از تیرماه سال قبل درس خوادن برای کنکور را آغاز کرده و از همان ماههای اول روزانه 7 تا 8 ساعت و در ماه های آخر نیز 10 تا 12 ساعت در روز درس می خوانده است.



علی از خستگی ها ومشکلاتش می گوید و اینکه در مدت یکسال بارها خسته شده و کم آورده اما با انگیزه و اراده ای که داشته توانسته است مشکلات را تاب بیاورد.



از آینده اش حرف می زند، آینده ای که خیلی به آن امیدوار است و می گوید: هدفم قبولی در رشته ی حقوق بین الملل دانشگاه آکسفورد و در درجه دوم دانشگاه تهران است و اگر شرایط برایم مهیا شود برای ادامه تحصیل از ایران خارج می شوم.



علت این تصمیمش را جویا می شوم تا بگوید: من در مدتی که برای کنکور درس خواندم خیلی رنج کشیدم و این رتبه را با حداقل امکانات به دست آوردم چرا که در ایران امکانات چندانی برای تحصیل افراد نابینا وجود ندارد و من از کتاب های مختص نابینایان تالیف سال های 78 و 79 برای درس خواندن استفاده می کردم که با کتاب های جدید بسیار تفاوت داشت.



علی از سیستم آموزش و پرورش استثنائی انتقاد دارد و حرفهایش را اینگونه پی می گیرد: در استان لرستان کتاب های نابینایان برای تحصیل آنها در رشته های علوم تجربی و ریاضی و فیزیک چندان وجود ندارد و من مجبور شدم تحصیلم را در رشته علوم انسانی ادامه دهم.



علی می گوید به خاطر همین شرایط نابسامان است که می خواهد در خارج از کشور ادامه تحصیل بدهد تا در آینده حسرت نخورد که چرا کاری برای زندگی اش انجام نداده است.



مادر علی: گاهی اوقات کتاب های دانش آموزان عادی را برای علی می خواندم



مادر علی نیز که در این مدت از همراهی با پسرش نکاسته با گلایه می گوید: گاهی اوقات که علی از کمبود کتاب حسابی کلافه می شد من کتاب های دانش آموزان عادی را برای او می خواندم و او مطالب را حفظ می کرد و گاهی اوقات نیز برای یادگیری بعضی مطالب از سی دی های آموزشی استفاده می کرد.



خدیجه فرج پور اضافه می کند: علی در طول سال تحصیلی معلم درس ریاضی و نیز کتابی برای یادگیری این درس نداشت و علاوه بر آن در طول سال نیز کتابی برای این درس به او نداده بودند که در نهایت دو روز قبل از امتحانات خرداد ماه با پیگیری های فراوان یک کتاب برای او تهیه و خودم تمام کتاب را به او درس دادم.



انگار دل علی و مادرش پر از این حرفهاست چون علی در لابه لای حرف های مادرش با حسرتی عمیق می گوید: من حتی برگه مخصوص نابینایان هم به اندازه کافی در اختیار نداشتم و مجبور بودم برای تمرین بعضی دروس از برگه های معمولی استفاده کنم که این موضوع سرعت کار را برایم بسیار کند می کرد.



گلایه هایی که گفتنش هم روزها طول می کشد



علی فرج پور نابینای نخبه لرستانی در ادامه گلایه هایش از روز آزمون می گوید که به علت نبود بخشی از امکانات که برای امتحان وی بسیار ضروری بوده است آزمونش را با یک ساعت تاخیر آغاز کرده است.



وی ادامه می دهد: آزمون داوطلبان استثنائی حدود 1.5 ساعت زمان بیشتری نسبت به آزمون دانش آموزان عادی دارد که متاسفانه بخشی از زمان اضافه من هدر رفت چرا که من یک روز قبل از آزمون نوک انگشت دستم را با چاقو بریده بودم و در حس لامسه مشکل داشتم.



علی از ادامه گلایه هایش منصرف می شود و می گوید: اگر بخواهم از مشکلات خودم و دوستانم در دوران تحصیل گلایه کنم روزها طول می کشد که نوشته شوند بنابراین دیگر ادامه نمی دهم.



عمل های ناموفقی که دل یک مادر را ناامید نکرد



ادامه حرف های علی از حمایت ها و همراهی های پدر و به خصوص مادرش است، مادری که در همان سال تولد علی در دانشگاه علوم پزشکی پذیرش می شود اما آینده خود را فدای نگهداری از علی کوچولوی آن روزها می کند اما علی این روزها بزرگ شده و پاسخ همه مهربانی های مادر را به خوبی داده است.



مادر علی آرام و مهربان است، می گوید که علی رغم همه اختلاف ها و تفاوت هایی که با دیدگاه علی به زندگی دارد اما هیچ گاه از همراهی هایش کم نکرده و همواره در کنارش بوده است.



وی می گوید که از چند روز پس از تولد متوجه مشکل بینایی علی شده و 20 روز پس از تولد اولین عمل جراحی را روی چشم علی در یکی از بهترین بیمارستان های تهران انجام داده اند که نتیجه نداده است.



مادر علی با بغض ادامه می دهد: تا چهار سالگی علی دوبار عمل پیوند قرنیه برای او انجام شد اما بدن علی هر بار این عمل را پس می زده است.



دنیا را آنگونه که تصور می کنم دوست دارم



وسط بغض های مادرش از علی می پرسم که آیا دوست دارد که به زودی عمل کند و بینایی خود را به دست آورد و او با پاسخی عجیب می گوید: نه! من دنیایم را آن گونه که دوست دارم تصور می کنم و دوست ندارم دنیای زیبایم را با این دنیا که گاه شنیدن حقایقش برایم خیلی سخت است عوض کنم، وقتی با شنیدن برخی اتفاقات رخ داده در دنیا تا این حد ناراحت می شوم چه برسد به روزی که من این وقایع را ببینم.



علی در حرفهایش یادآور می شود: در این میان خداوند و توکل کردن به او خیلی به افزایش انگیزه ام کمک کرد چرا که من در تمام زندگی ام معتقد بوده ام که یاد خداوند مایه آرامش است.



علی جوان نخبه لرستانی در عین نابینایی کیبورد و ارگ سازهای تخصصی اش را به خوبی می نوازد. حافظ جزء 30 و نیمی از جزء 29 قرآن کریم است و نابینایی از روند حرکت رو به رشد او نکاسته است.



بوسه ای بر دستان عصای چشم های علی



مادرش درباره هوش سرشار علی می گوید که از چهار سالگی علی حرف زدن را خوب یاد گرفته بود و زمانی که پدرش مشغول درس خواندن و حل مسائل ریاضی بود بدون اینکه معنا و مفهوم معادلات ریاضی را بفهمد آنها را حفظ می کرده است.



مادر از شیطنت های علی در دوران کودکی حرفهای زیادی برای گفتن دارد و امروز خوشحال است از اینکه فرزندش توانسته با معلولیت خود کنار بیاید و مایه افتخار خانواده اش شود.



فضای گفتگو با این خانواده آنقدر گرم و صمیمی بود که متوجه گذر زمان نمی شویم. عصر یکشنبه آخرین دقایق خود را پشت سر می گذارد تا به سیاهی شب پیوند بخورد، در تاریکی هوا و زیر نور چراغ های برق خیابانی که خانه پدربزرگ علی در آن است با علی و مادرش خداحافظی می کنیم تا علی و تمام مهربانی هایش با همان بوسه ای که بر دستان مادرش زد در ذهن گزارشمان قاب شود و این تصویر پایانی باشد بر گلایه ها و سختی هایی که یک جوان نابینا برای طی مسیرش از آن واهمه ای نداشته و حالا به سنگ ریزه های مسیر که روزی پایش را خراشیده اند می خندد.



گردآوری: ایران مدرس


آمار بازدید: 2263 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image