ارتباط مستقیم با 30453 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس آیلتس بهرامی
آموزشگاه راه ذکریا
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
beikmohammadlou
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه
تدریس خصوصی ایران مدرس
ایران مدرس مقاله معرفی رشته های تحصیلی منابع کنکور کارشناسی ارشد مهندسی شیمی

منابع کنکور کارشناسی ارشد مهندسی شیمی

به اشتراک گذاری

منابع کنکور کارشناسی ارشد مهندسی شیمی در این بخش معرفی می گردد و توضیحات تکمیلی هم ارائه خواهد شد.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: دانلود لیست مجموعه دروس مهندسي شيمي (نفت)

رشته مهندسی شیمی در مقطع کارشناسی ارشد به چهار گرایش کلی

۱- مخازن هیدروکربوری

۲- بیوتکنولوژی

۳- مهندسی شیمی


۴- فراوری گاز

تقسیم می‌شود که در ذیل هر یک بطور مفصل توضیح داده شده‌اند.

۱- مهندسی شیمی- مخازن هیدروکربوری

رشته‌های مورد قبول شامل مهندسی شیمی کلیه گرایش‎ها- مهندسی مکانیک- مهندسی نفت- مهندسی معدن و کارشناسی طراحی مهندسی پتروشیمی می‎باشد.

در هر سال حدود ۵۱ نفر از طریق آزمون مخصوص این رشته جذب و در دانشگاه صنعت نفت- دانشگاه تهران- دانشگاه صنعتی امیرکبیر- دانشگاه صنعتی شریف به تحصیل مشغول می‌شوند.

۲- مهندسی- بیوتکنولوژی

رشته‌های مورد قبول شامل مهندسی شیمی کلیه گرایش‎ها- شیمی کاربردی- مهندسی مکانیک با گرایش حرارت و سیالات- مهندسی پلیمر و کارشناسی طراحی مهندسی پتروشیمی.

در هر سال حدود ۲۶ نفر از طریق آزمون مخصوص این رشته کد (۱۲۸۵) جذب و در دانشگاههای صنعتی شریف- صنعتی امیرکبیر- تربیت مدرس- صنعتی اصفهان مشغول به تحصیل می‌شوند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز در واحد علوم و تحقیقات تعدادی از داوطلبان را پذیرش می‌کند.

۳- مهندسی شیمی- مهندسی شیمی

رشته‌های مورد قبول شامل مهندسی شیمی با کلیه گرایش‎ها- مهندسی پلیمر- مهندسی مکانیک با گرایش حرارت و سیالات- تکنولوژی و علوم رنگ- کارشناسی طراحی مهندسی پتروشیمی می‎باشد.

در هر سال حدود ۳۱۵ نفر در دو نوبت روزانه و شبانه از طریق آزمون مهندسی شیمی جذب و در دانشگاه‎های: تربیت مدرس تهران، سمنان، رازی کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، شیراز، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، صنعتی مالک اشتر، صنعتی سهند تبریز، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد، مازندران و دانشگاه علوم و فنون مازندران (غیر انتفاعی) مشغول به تحصیل می‌شوند. دانشگاه آزاد اسلامی در واحد تهران ۳۰ نفر و در واحد ماهشهر ۱۲ نفر و در واحد تهران شمال ۳۰ نفر دانشجو جذب می‌کند.

این رشته خود به گرایش‎های زیر تقسیم می‌شود:

ترموسنتیک- فرایندهای جداسازی- طراحی فرایندها- پدیده‌های انتقال- صنایع غذایی- مهندسی پزشکی- مهندسی سیستم‌های انرژی- صنایع شیمیایی معدنی.

در جداول صفحه بعد برنامه مطالعاتی تنظیم گردیده که شامل ۷ آزمون ‌طبقه‎بندی شده است و طبق این جدول سوال طرح می‌شود. منابع مطالعاتی در جدول قید شده است. اولویت با منابع مطالعاتی اصلی است که در دانشگاه‎ها تدریس می‌شود. تعدادی منابع جدید نیز که خلاصه شده همان مطالب اصلی است به شما معرفی شده است.

جمع پذیرش: مهندسی شیمی ۴۳۴

مخازن هیدروکربوری ۷۹ نفر

بیوتکنولوژی ۴۵ نفر

دانلود این مورد هم می تواند مفید باشد: دانلود لیست دروس کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی شیمی

منابع مطالعاتی

انتقال حرارت: انتقال حرارت هولمن، اینکروپرا، (انتقال حرارت، مهندس خداکرمی)، چالکش

ترمودینامیک: ترمودینامیک مهندسی شیمی ون‌نس، ترجمه دکتر محمد سلطانیه، (ترمودینامیک، مهندسی شیمی، مهندس طاهری، انتشارات هرمزگان)ترمودینامیک، انتشارات سنجش

مکانیک سیالات: MCCabe - وایت – استریتر، (مکانیک سیالات، سمیع‌پور، انتشارات پوران پژوهش)، مکانیک سیالات، انتشارات راهیان ارشد

کنترل فرایندها: کتاب کنترل فرایند در مهندسی شیمی دکتر نیک‌آذر- کتاب کنترل فرایند Coughnowr، (کنترل فرآیندها، انتشارات سنجش)

انتقال جرم و عملیات واحد: کتاب رابرت تریبال ترجمه دکتر کاغذچی و دکتر سهرابی- کتاب انتقال جرم و عملیات واحد دکتر محمود میرزازاده انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه هرمزگان - کتاب MCCabe، انتقال جرم و عملیات واحد دکتر سمیع‌پور، انتقال جرم و عملیات واحد دکتر بهمن‌یار

سینتیک و طراحی راکتورهای شیمیایی: طراحی راکتورهای شیمیایی ترجمه دکتر مرتضی سهرابی، (سینتیک و طراحی راکتور، انتشارات سنجش)

ریاضیات: کتاب کاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی تألیف دکتر نیک‌آذر و دکتر خراط (ریاضیات عددی، مهندسی خداکرمی) کاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی انتشارات دانشگاه تهران تألیف دکتر شهره فاطمی – کاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی انتشارات راهیان ارشد

زبان عمومی: ۱- گرامر زبان عمومی کلیه رشته‌های کارشناسی ارشد، تألیف وحید عسگری، انتشارات: کانون فرهنگی آموزش. ۲- لغت: ۵۰۴ absolutely essntial words , TOFEL flash (vocabulary) 3- درک مطلب : TOFEL flash (Reading) ،-زبان انگلیسی عمومی ۲(درک مطلب)، انتشارات کانون فرهنگی آموزش

زبان اختصاصی: انگلیسی برای دانشجویان مهندسی شیمی انتشارات سمت

بیوشیمی و میکروبیولوژی عمومی: میکروبیولوژی عمومی دکتر فریدون ملک‌زاده- میکروبیولوژی صنعتی دکتر کاظمی ویسری انتشارات دانشگاه شریف-

بیوشیمی عمومی گروه پزشکی انتشارات دانشگاه تهران- خلاصه مباحث مهندسی شیمی انتشارات ارکان

«منابع مطالعاتی دیگری که داوطلبان می‌توانند از آنها استفاده کنند: کتاب خلاصه مباحث مهندسی شیمی انتشارات پردازش- مجموعه تستهای کارشناسی ارشد مهندسی شیمی انتشارات دانشگاه تهران- مجموعه تست‌های کارشناسی ارشد مهندسی شیمی انتشارات کانون فرهنگی آموزش - کتاب مهندسی شیمی، انتشارات ارکان

مهندسی مخازن: ۱- Applied petroleum reservior engineering by : Craft 2 ـ جزوه در مورد : اطلاعات کلی در مورد مهندسی مخازن ، نفت و رفتار P.V.T هیدروکربنها

سیالت دو فازی: ۱- Two Phase flow in pipes by:Beggs and Brill 2 ـ جریان‌های دو فازی تالیف : دکتر مشفقیان و دکتر شریعغتی ۳ ـ خواص سیالات نفتی

تالیف : دکتر مشفقیان و دکترنصری‌فر۴- اصول طراحی هیدرولیکی خطوط لوله انتقال جریان‌های دوفازی، تألیف: دکتر علی وطنی، چاپ جهاد دانشگاهی- دانشگاه تهران

مهندسی نفت : ۱- Drilling Engineering by : Adams 2- Dirlling and casing opration by : J.A.Short 3 ـ روشهای حفاری تالیف : دکتر مرتضی اصانلو

----------------------------------------------------------------------------

منبع: www.unp.ir

----------------------------------------------------------------------------

پیشنهاد می کنیم مقاله 
چگونگی نگارش رزومه‌های فني و مهندسی را هم بخوانید.

نام دروس کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی

در آزمون كارشناسی ارشد دانشگاه دولتی از 8 درس سئوال طرح می‌شود.

« زبان عمومی و تخصصی »

تعداد سؤالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی 30 سؤال می‌باشد. همان‌طور كه از نام درس پیداست، تعدادی از سؤالات این درس زبان عمومی و تعدادی از آن‌ها نیز مربوط به اصطلاحات و متون تخصصی مهندسی شیمی می‌باشد. بدون تردید اگر دانشجویان در درس زبان حداقل‌هایی را داشته باشند مطالعه و سرمایه‌گذاری در این درس می‌تواند منطقی باشد. معمولاً منبع درس زبان تخصصی در اكثر رشته‌ها در دانشگاه‌های مختلف فرق می‌كند و اساتید این درس به صورت سلیقه‌ای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی می‌كنند. خواندن كتاب‌های زبان عمومی و همچنین زبان تخصصی موسسه مدرسان شریف برای رسیدن به تسلط در این درس كفایت می‌كند. در كتاب زبان عمومی مطالب گرامری و یك سری لغات و اصطلاحات عمومی و همچنین تست‌های عمومی رشته‌های مختلف گنجانده شده و داوطلبان حتی در صورت فراموشی درس زبان می‌توانند خود را به سطح مطلوبی با استفاده از این كتاب برسانند. در كتاب زبان تخصصی موسسه مدرسان شریف علاوه بر بررسی و ارایه پاسخ تشریحی و ترجمه تست‌های كنكورهای كارشناسی ارشد سال‌های قبل (از سال 92ـ75) لغات، اصطلاحات و متون رایج در رشته مهندسی شیمی به همراه ترجمه آن‌ها گنجانده شده و ضمن آموزش و ترجمه متون مختلف، تست‌های چهارگزینه‌ای تألیفی برای آشنایی هرچه بیشتر داوطلبان آزمون كارشناسی ارشد مهندسی شیمی با سؤالات درس زبان تخصصی این رشته آورده شده است.



« انتقال حرارت 1و2 »

این درس در آزمون سراسری 92 شامل 15 سؤال می‌باشد. از منابع مهم این درس در دانشگاه‌های مختلف به كتاب‌های انتقال حرارت تألیف اینكروپرا، انتقال حرارت تألیف هولمن می‌توان اشاره كرد. موسسه مدرسان شریف برای این درس كتابی كامل و جامع شامل آموزش خلاصه درس، حل مسئله و پرسش‌های چهار گزینه‌ای در متن درس، بررسی و ارایه پاسخ تشریحی سؤالات كنكورهای گذشته در رشته‌های مهندسی مكانیك، مهندسی شیمی و مهندسی پلیمر، ارایه تست‌های تكمیلی در پایان هر فصل جهت خودسنجی و تمرین بیشتر دانشجویان روانه بازار كرده است. این كتاب با بررسی و پاسخ تشریحی 900 مسئله تستی در زمره كتاب‌های خوب در این زمینه قرار دارد و اگر داوطلبان به طور دقیق این كتاب را مطالعه كنند دیگر نیازی به مراجعه به منابع دیگر نخواهند داشت.



«مكانیک سیالات »

تعداد سؤالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد مهندسی شیمی در سال 92، 15 سؤال می‌باشد. منابع مهم این درس در دانشگاه‌های مختلف كتاب ایروینگ اچ شیمز و كتاب استریتر ترجمه مهندس علیرضا انتظاری، فرانك ام وایت ترجمه كریم موسوی نسب و مكانیك سیالات تألیف مجید ملكی می‌باشند، كه هر كدام از آن‌ها در بخش‌هایی كامل و در برخی فصول دارای ضعف هستند. كتاب مكانیك سیالات موسسه مدرسان شریف به قلم توانای آقای دكتر علیرضا افتخاری نوشته شده است كه تجربه‌ای 40 ساله در زمینه تدریس، پژوهش و تألیف در این درس را به عنوان عضو برجسته هیئت علمی دانشگاه تهران با خود همراه دارد. در این كتاب با اشاره به مطالب مقدماتی و بنیادی این درس، سعی شده هر دانشجویی با هر سطح علمی به سطح مطلوب در این درس برسد. اشاره به تعاریف و فرمول‌های مهم، حل 1130 تست در كتاب، بررسی و ارایه پاسخ تشریحی سؤالات مهندسی مكانیك و عمران و مهندسی شیمی از سال 1375 تا 1392 در كتاب از دلایلی است كه این كتاب را به عنوان یك كتاب منحصر به فرد در این زمینه تبدیل كرده است.



« ترمودینامیک »

تعداد سؤالات این درس در آزمون 20 سؤال می‌باشد. از مهمترین دروس برای رشته مهندسی شیمی می‌باشد. ویژگی مهم این درس ریاضی‌پذیر بودن مطالب آن می‌باشد. منابع مهم این درس در دانشگاه‌ها كتاب‌های ترمودینامیك مهندسی شیمی تألیف اسمیت ون نس و ترمودینامیك تألیف ون وایلن می‌باشند كه بیشتر كتاب‌هایی مبتنی بر تفهیم و تشریح مطالب درسی می‌باشند.

مهمترین چالش درس ترمودینامیك برای مهندسان شیمی مباحث فوگاسیته و قانون گازها می‌باشد كه به دلیل انتزاعی بودن مطالب و كمبود مثال‌های موجود در منبع ون نس همواره چالش برانگیزترین سرفصل درس ترمودینامیك می‌باشد.

موسسه مدرسان شریف كتاب ترمودینامیك را چند سالی است روانه بازار كرده و با ویرایش جدید، كتابی كامل جهت استفاده و آمادگی داوطلبان آزمون كارشناسی ارشد ارائه شده است. در این كتاب ضمن آموزش مطالب به صورت خلاصه و مفید، با تلفیق تست‌ها و پاسخ‌های تشریحی 15 سال اخیر رشته‌های مكانیك و مهندسی شیمی و همچنین با ارائه تست‌ها و مسائل تألیفی، سعی شده كمبودهای دیگر كتاب‌ها پوشانده شده و دانشجو به یك منبع خوب و كامل از این درس دسترسی داشته باشد. همچنین این كتاب برای دانشجویان رشته مهندسی فراوری انتقال گاز قابل استفاده می باشد.



« كنترل فرآیند »

درس کنترل فرآیند، یکی از مهم¬ترین دروس دوره کارشناسی ارشد می¬باشد که در رشته های مهندسی شیمی و مهندسی پلیمر به دلیل اهمیت کنترل واکنش¬های شیمیایی مورد توجه ویژه قرار گرفته است. تعداد سوالات این درس در آزمون کارشناسی رشته مهندسی شیمی، 15 سوال می باشد.

با توجه به کمبود کتابی که نیاز را در زمینه آزمون کارشناسی ارشد برآورده سازد، کوشش شده تا کتابی کامل در این زمینه به رشته تحریر برآورده شود. در این کتاب سعی بر آن بوده که با الگوریتم بندی روش حل و طرح مثال¬های فراوان و متنوع، کتابی جامع جهت آمادگی آزمون کارشناسی ارشد فراهم گردد. لازم به ذکر است مطالب به گونه¬ ای تنظیم شده است که کتاب نه تنها برای داوطلبان آزمون ورودی کارشناسی ارشد مفید است، بلکه به عنوان یک کتاب کمک آموزشی جامع می¬تواند یاری¬دهنده دانشجویان عزیز باشد.

در تهیه این مجموعه سعی شده است که مطالب درسی به شکلی بیان شوند که خواننده با مطالعه این کتاب درک کاملی از موضوع درس داشته و سپس آموخته¬ های خود را محک بزند، و همچنین ارائه پاسخ¬ های تشریحی و روش¬های حل مسائل این کتاب، به¬گونه¬ای می¬باشد که با مطالعه چند مسئله از یک بحث، حل سایر سؤالات از این دست و همچنین سؤالات مشابه به¬سادگی امکان¬پذیر باشد.

کتاب مذکور شامل هفت فصل تحت عناوین زیر می¬باشد:

1ـ تبدیل لاپلاس

2ـ سیستم¬های درجه اول و دوم فرآیندهای شیمیایی

3ـ تحلیل¬های بلوکی و بررسی انواع کنترل کننده¬

4ـ پایداری و تحلیل پاسخ گذرا و دائم

5ـ مکان هندسی ریشه¬ ها و تحلیل پاسخ¬ها

6ـ پاسخ فرکانسی سیستم¬ های خطی

7ـ‌ معادله فضای حالت

در هر فصل مطالب کامل و جامعی از سرفصل¬های مصوب آموزش عالی همراه با هدفمندترین مثال¬ها و مناسب¬ترین چیدمان در جهت فهم دقیق و گام به گام در هر فصل گنجانده شده است. در میان فصول عنوان شده، فصل دوم جایگاهی ویژه در رشته¬ های مهندسی شیمی و مهندسی پلیمر دارد که متاسفانه تاکنون منبعی جامع مربوط به این فصل وجود نداشته است، اما در این کتاب سعی شده است تمامی مطالب لازم همراه با مثال¬های مکمل و مفید در این فصل گنجانده شود. همچنین فصل¬های 2و4 در آزمون¬های کارشناسی ارشد رشته¬های مذکور، بیشترین تعداد سؤالات را به خود اختصاص داده¬اند.

این درس در آزمون کارشناسی ارشد دارای ضریب یک می¬باشد و پاسخ¬گویی به سؤالات این درس تأثیر به سزایی در رتبه داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد خواهد داشت. همچنین این درس از سال 83 به مجموعه درس¬های آزمون سراسری مهندسی پلیمر پیوسته است. بنابراین سؤالات کنترل فرآیندهای رشته مهندسی شیمی کنکور سال¬های 75 و کنکور آزاد سال¬های 80ـ82 و همچنین رشته مهندسی پلیمر کنکور سراسری سال¬های 83ـ82 با پاسخنامه کاملا تشریحی وجود دارد. علاوه بر ارائه سؤالات کنکورهای سراسری و آزاد مهندسی شیمی و مهندسی پلیمر، تعدادی تست تالیفی تحت عنوان آزمون نیز به منظور سنجش معلومات خواننده قرار داده شده است.

جهت مطالعه بیشتر به دانشجویان، کتاب کنترل فرآیندهای واکنش¬های شیمیایی دکتر رفیع زاده توصیه می¬شود. در این کتاب معادله فضای حالت، مختص دانشجویان رشته مهندسی پلیمر به صورت کامل بررسی شده است. همچنین دانشجویان جهت تمرین مسائل بیشتر می¬توانند از کتاب کنترل فرآیندهای واکنش¬های شیمیایی دکتر منوچهر نیک آذر، استفاده کنند.



« انتقال جرم و عملیات واحد 1و2 »

درس انتقال جرم و عملیات واحد در رشته مهندسی شیمی در كنكور سراسری 92 شامل 20 تست بوده و ضریب آن (4) می‌باشد، به همین دلیل در بین دروس بالاترین اهمیت را دارد.

سرفصل‌های انتقال جرم شامل عملیات انتقال جرم، نفوذ مولكولی، ضرایب انتقال جرم، دستگاه های گاز مایع، جذب گاز، سرفصل‌های عملیات واحد این درس شامل تقطیر، استخراج مایع مایع، تبخیر، رطوبت‌دهی و رطوبت‌گیری، خشك كردن، جذب سطحی، استخراج از جامدات، كریستالیزاسیون، فیلتریزاسیون می‌باشد.

درس انتقال جرم علی‌رغم مفاهیم سنگین، در دوره كارشناسی در یك درس سه واحدی تدریس می‌شود و عمده دانشجویان مهندسی شیمی در یادگیری مفاهیم پایه این درس كه مبنای یادگیری درس عملیات واحد نیز می‌باشد مشكل دارند. این ضعف در مباحثی از جمله دستگاه‌های گاز مایع و مفاهیم تقطیر كه به طور مستقیم از انتقال جرم به عملیات واحد مرتبط می‌شود مشخص كننده ضعف مفهومی دانشجویان می‌باشد. در فصول انتقال جرم فصل نفوذ مولكولی بیشترین تعداد تست را در كنكور سراسری در سرفصل‌های این درس به خود اختصاص داده، ویژگی مهم این فصل معرفی تفاوت بین مفاهیم نفوذ مولكولی و جابجایی می‌باشد. از آنجا كه دانشجویان این رشته در درس‌های مكانیك سیالات و انتقال حرارت با مفهوم پدیده‌های انتقال آشنا شدند در این درس در كنار جابجایی انتقال جرم مفاهیم نفوذ مولكولی را نیز می‌آموزند. لازم به ذكر است در این درس تعداد فرمول‌ها زیاد می‌باشد. لذا دانشجو باید برای یادگیری هر یك از این فرمول‌ها باید روی مفاهیم مورد نظر تسلط پیدا كند. از جمله این فصول، فصل ضرائب انتقال جرم می‌باشد.

در درس عملیات واحد مبحث تقطیر بیشترین تعداد تست را در كنكور سراسری به خود اختصاص داده است. یادگیری دو روش مك‌كیب و پانچون كه دو روش بسیار مهم در محاسبات تقطیر می‌باشد برای پاسخ‌گویی به تست‌های كنكور الزامی است. در مجموع درس عملیات واحد نسبت به انتقال جرم حجم محاسبات بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. اما یادگیری مفاهیم آن بسیار راحت‌تر از مفاهیم انتقال جرم می‌باشد.

منابع و مراجع مهم برای درس انتقال جرم، انتقال جرم رابرت تریبال ترجمه دكتر مرتضی سهرابی و دكتر طاهره كاغذ‌چی می‌باشد و برای عملیات واحد نیز مك‌كیب می‌باشد.

همچنین مطالعه منبع انتقال جرم دكتر حسین بهمنیار نیز به داوطلبان رشته مهندسی شیمی توصیه می‌شود كه علت آن جمع‌بندی تمامی مطالب انتقال جرم از كتاب‌های مختلف پدیده‌های انتقال و ارائه توضیحات بهتر برای فصل ضرائب انتقال جرم نسبت به كتاب تریبال می‌باشد.

دانشجویان باید توجه داشته باشند كه ایرادات هر یك از منابع فوق به شرح زیر می‌باشد:

انتقال جرم تریبال جذب سطحی را بسیار مختصرتر از مك‌كیب گفته، همچنین سرفصل‌های تبخیر، كریستالیزاسیون، فیلتریزاسیون را ندارد. از طرفی كتاب مك‌كیب مبحث تقطیر را به خوبی كتاب تریبال توضیح نداده است.

با توجه به ایرادات هر یك از كتب مرجع و كامل نبودن كتابهای كنكور در حال حاضر و یا پراكندگی مطالب در كتاب انتقال جرم و عملیات واحد انتشارات مدرسان شریف سعی شده ایرادات فوق رفع شود. لذا از جمله ویژگی‌های بارز این كتاب می‌توان به توضیح كامل تمامی مباحث چالش برانگیز انتقال جرم و ارائه مثال‌های متعدد برای فهم بهتر دانشجو و ارائه تست‌های انتقال جرم مهندسی پلیمر در كنار تست‌های مهندسی شیمی اشاره كرد. در بخش عملیات واحد نیز ارائه سرفصل‌های جدید سوال داده شده در كنكور سراسری كارشناسی ارشد از جمله دستگاه‌ها و مشكلات كنترلی دستگاه‌ها، اقتصاد تبخیركننده و توضیح دقیق و جامع مفاهیم تقطیر اشاره كرد. همچنین ارائه مثال‌های مدلسازی باعث شده این كتاب برای دانشجویان مهندسی پلیمر نیز قابل استفاده باشد. علاوه بر ویژگی‌های فوق ارایه‌ی پاسخ تشریحی به تمامی سؤالات دانشگاه‌های دولتی و آزاد گذشته این كتاب را در بین كتب دیگر در این زمینه كاملاً متمایز كرده است. همچنین ارایه تست‌های رشته‌های مهندسی شیمی ـ بیوتكنولوژی،‌ مهندسی فراوری و انتقال گاز و مهندسی شیمی ـ داروسازی از نقاط قوت دیگر این كتاب است.



« سینتیک و طراحی راکتورهای شیمیایی »

درس طراحی راكتورهای شیمیایی در رشته مهندسی شیمی در كنكور سراسری 92، شامل 15 تست بوده است. ضریب این درس در كنكور كارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی (2) می‌باشد.

سرفصل‌های این درس شامل مفاهیم سینتیك واكنش‌های همگن، تفسیر نتایج حاصل از انجام واكنش های شیمیایی درون راكتورهای ناپیوسته، طراحی راكتورهای ایده‌آل برای واكنش‌های منفرد، طراحی راكتور برای واكنش‌های منفرد، راكتورهای با جریان برگشتی، طراحی راكتور برای واكنش‌های چند‌گانه، اثرات دما و فشار می‌باشد.

سرفصل‌های طراحی راكتور برای واكنش‌های چندگانه چالش برانگیزترین فصل این كتاب می‌باشد. علت این موضوع پیچیدگی مكانیزم‌های واكنش و تأثیر پارامترهایی نظیر گزینش‌پذیری واكنش بر روی عملكرد راكتورهای شیمیایی می‌باشد. علاوه بر این در فصل اول كتاب مفاهیمی همچون قوانین آرنیوسی و ذره حد واسط و در فصل دوم تعداد زیاد فرمول‌ها باعث سردرگمی دانشجویان می‌شود. در فصول طراحی راكتورهای ایده‌آل برای واكنش‌های منفرد و طراحی راكتور برای واكنش‌های منفرد مفاهیمی همچون اتصال راكتورها، ترتیب اتصال راكتورها، زمان پر شدن، سرعت پرشدن و همچنین وجود گراف‌ها و شكل‌هایی كه دانشجو برای فهم دقیق درس نیاز به یادگیری آنها دارد از جمله دیگر چالش‌های این درس می‌باشد.

منابع و مراجع مهم این درس طرح راكتورهای شیمیایی تألیف اوكتاو لونشپیل، مبانی مهندسی واكنش‌های شیمیایی تألیف هلند و مهندسی واكنش‌های شیمیایی تألیف فوگلر می‌باشد. همچنین مطالعه منبع طراحی راكتورهای پلیمریزاسیون تألیف دكتر وحید حدادی اصل نیز به داوطلبان توصیه می‌شود.

لازم به ذكر است می توان از جمله ایرادات وارد به كتاب مهندسی واكنش‌های شیمیایی تألیف اوكتاو لونشپیل به تنوع كم تعداد سوالات و غلط‌های تایپی متعدد اشاره كرد.

با توجه به ایرادات هر یك از كتب مرجع و كامل نبودن كتابهای كنكور در حال حاضر و یا پراكندگی مطالب در كتاب طراحی راكتورهای شیمیایی انتشارات مدرسان شریف سعی شده ایرادات فوق رفع شود. لذا از جمله ویژگی‌های بارز این كتاب می‌توان به تنوع بسیار زیاد مثال‌ها در قالب مثال‌های متن اشاره كرد. كه با توجه به سبك جدید سوالات مطرح شده در كنكور سراسری دانشجویان نیازمند به منبعی هستند كه مفاهیم كتاب لونشپیل با مثال‌های بیشتر و توضیح بیشتر مفاهیمی كه در كتاب منبع به صورت مختصر به آن پرداخته شده را ارائه دهد. همچنین در فصولی نظیر واكنش‌های چند‌گانه سعی شده پیچیدگی‌هایی كه باعث ایجاد ابهام برای دانشجویان می‌شود بیشتر توضیح داده شود. علاوه بر این بسیاری از مفاهیم متن كتاب و پرسش‌های پایان فصل كتاب لونشپیل در این كتاب در قالب تست ارائه شده تا دانشجویان علاوه بر آمادگی برای كنكور كارشناسی ارشد از این كتاب به عنوان مرجع دانشگاهی نیز استفاده كنند. ارایه تمامی تست‌های دانشگاه دولتی از سال 75 تا 91 و تست‌های دانشگاه آزاد چند سال اخیر، از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این كتاب می‌باشد كه باعث می‌شود داوطلب با تست‌های مختلف این درس آشنا شود.



« ریاضیات (کاربردی ـ عددی) »

درس كاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی كه به نام ریاضیات كاربردی ـ عددی نیز شناخته می‌شود در كنكور سراسری 92 شامل 20 تست بوده است. لازم به ذكر است این درس در سالهای گذشته نیز به همین صورت و با همین تعداد تست بوده است. ضریب این درس برای داوطلبان رشته مهندسی شیمی (3) می‌باشد و به لحاظ اهمیت جزء دروس مهم محسوب می‌شود.

این درس شامل دو بخش تحلیلی و عددی می‌باشد. بخش تحلیلی شامل معادلات دیفرانسیل و مدلسازی ریاضی (فرمولاسیون) می‌باشد. بخش عددی كتاب مباحث محاسبات عددی را به خود اختصاص می‌دهد. سرفصل‌های این درس عبارتند از: مدلسازی ریاضی و فرمولاسیون، معادلات دیفرانسیل معمولی، معادلات دیفرانسیل مرتبه اول، معادلات دیفرانسیل مرتبه دوم و بالاتر، دستگاه معادلات دیفرانسیل خطی مرتبه اول، توابع لژاندر، بسل و توابع خاص، تبدیل لاپلاس و كابردهای آن، سری فوریه، انتگرال فوریه و تبدیل فوریه، اورتوگونالیتی، معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی، حل عددی معادلات غیرخطی، مشتق‌گیری عددی، انتگرال‌گیری عددی،‌ حل عددی معادلات دیفرانسیل، حل معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی به روش عددی،‌ جبر خطی و حل دستگاه‌های معادلات خطی.

بخش عددی كه حدود نیمی از تست‌های ریاضیات كاربردی ـ عددی را به خود اختصاص می‌دهد نسبت به بخش تحلیلی مباحث راحت‌تری را شامل می‌شود. اما در مبحث مرتبه خطاها به دلیل عدم توضیح كافی در مراجع و منابع ممكن است دانشجویان را به چالش بكشاند. در بخش تحلیلی نیز تست‌های مدلسازی سال‌های اخیر رو به دشواری گذاشته و عدم تسلط دانشجویان روی مفاهیم این مبحث از جمله المان‌گیری، موازنه و ... می‌تواند چالش برانگیز باشد. از طرفی اغلب دانشجویان در روند حل مبحث معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی، سری‌ها، معادلات بسل، از درس معادلات دیفرانسیل و ریاضیات مهندسی دچار ضعف هستند.

منابع و مراجع مهم این درس كتاب كاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی تألیف دكتر منوچهر نیك‌آذر و دكتر ریاض خراط و همچنین كتاب كاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی و پلیمر تألیف دكتر مهدی رفیع زاده می‌باشد. البته كتاب كاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی دكتر نیك‌آذر و دكتر خراط مباحث را بسیار گسترده‌تر از سطح كنكور بیان كرده و كتاب دكتر رفیع‌زاده نیز بیشتر مسائل را با استفاده از نرم‌افزار مطلب حل كرده و دید كنكوری ندارد.

با توجه به ایرادات هر یك از كتب مرجع و كامل نبودن كتابهای كنكور در حال حاضر و یا پراكندگی مطالب در كتاب ریاضیات كاربردی ـ عددی انتشارات مدرسان شریف سعی شده ایرادات فوق رفع شود. لذا از جمله ویژگی‌های بارز این كتاب می‌توان به آموزش مباحث مفهومی از جمله مفاهیم معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی و توابع بسل و لژاندر كه از جمله ایرادات رایج دانشجویان مهندسی شیمی می‌باشد و نیز مثال‌های متعدد ارائه شده در متن درس كه جهت فهم بهتر سرفصل‌های ارائه شده می‌باشد، اشاره كرد. ارایه سؤالات و پاسخ‌های تشریحی تمامی تست‌های 15 سال اخیر دانشگاه‌های سراسری و آزاد از دیگر نقاط قوت این كتاب خوب محسوب می‌شود. همچنین پاسخ تست‌های آزمون های سال 84 به بعد در رشته‌های مهندسی پلیمر، مهندسی نفت، مهندسی شیمی ـ مخازن هیدروكربوری در این كتاب آورده شده است.

----------------------------------------------------------------------------

منبع: www.modaresanesharif.ac.ir

----------------------------------------------------------------------------

مطالعه مقاله 
بیکارترین رشته‌های دانشگاه کدامند؟ هم پیشنهاد می شود.

ضرایب دانشگاه سراسری کارشناسی ارشد مهندسی شیمی

نام درس ضريب درس در كنكور



زبان عمومي و تخصصي 1

انتقال حرارت (1 و 2) 3

ترموديناميك 3

مكانيك سيالات 2

كنترل فرآيند 1

انتقال جرم و عمليات واحد (1 و 2) 4

طرح راكتورهاي شيميايي 2

رياضيات (كاربردي، عددي) 3



----------------------------------------------------------------------------

منبع: www.modaresanesharif.ac.ir

----------------------------------------------------------------------------



منابع آزمون کارشناسی ارشد - مهندسی شیمی

انتقال حرارت: انتقال حرارت هولمن، اینکروپرا، (انتقال حرارت، مهندس خداکرمی)، چالکش

ترمودینامیک: ترمودینامیک مهندسی شیمی ون*نس، ترجمه دکتر محمد سلطانیه، (ترمودینامیک، مهندسی شیمی، مهندس طاهری، انتشارات هرمزگان)ترمودینامیک، انتشارات سنجش

مکانیک سیالات: MCCabe - وایت – استریتر، (مکانیک سیالات، سمیع*پور، انتشارات پوران پژوهش)، مکانیک سیالات، انتشارات راهیان ارشد

کنترل فرایندها: کتاب کنترل فرایند در مهندسی شیمی دکتر نیک*آذر- کتاب کنترل فرایند Coughnowr، (کنترل فرآیندها، انتشارات سنجش)

انتقال جرم و عملیات واحد: کتاب رابرت تریبال ترجمه دکتر کاغذچی و دکتر سهرابی- کتاب انتقال جرم و عملیات واحد دکتر محمود میرزازاده انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه هرمزگان - کتاب MCCabe، انتقال جرم و عملیات واحد دکتر سمیع*پور، انتقال جرم و عملیات واحد دکتر بهمن*یار

سینتیک و طراحی راکتورهای شیمیایی: طراحی راکتورهای شیمیایی ترجمه دکتر مرتضی سهرابی، (سینتیک و طراحی راکتور، انتشارات سنجش)

ریاضیات: کتاب کاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی تألیف دکتر نیک*آذر و دکتر خراط (ریاضیات عددی، مهندسی خداکرمی) کاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی انتشارات دانشگاه تهران تألیف دکتر شهره فاطمی – کاربرد ریاضیات در مهندسی شیمی انتشارات راهیان ارشد

زبان عمومی: ۱- گرامر زبان عمومی کلیه رشته*های کارشناسی ارشد، تألیف وحید عسگری، انتشارات: کانون فرهنگی آموزش. ۲- لغت: ۵۰۴ absolutely essntial words , TOFEL flash (vocabulary) 3- درک مطلب : TOFEL flash (Reading) ،-زبان انگلیسی عمومی ۲(درک مطلب)، انتشارات کانون فرهنگی آموزش

زبان اختصاصی: انگلیسی برای دانشجویان مهندسی شیمی انتشارات سمت

بیوشیمی و میکروبیولوژی عمومی: میکروبیولوژی عمومی دکتر فریدون ملک*زاده- میکروبیولوژی صنعتی دکتر کاظمی ویسری انتشارات دانشگاه شریف-

بیوشیمی عمومی گروه پزشکی انتشارات دانشگاه تهران- خلاصه مباحث مهندسی شیمی انتشارات ارکان

«منابع مطالعاتی دیگری که داوطلبان می*توانند از آنها استفاده کنند: کتاب خلاصه مباحث مهندسی شیمی انتشارات پردازش- مجموعه تستهای کارشناسی ارشد مهندسی شیمی انتشارات دانشگاه تهران- مجموعه تست*های کارشناسی ارشد مهندسی شیمی انتشارات کانون فرهنگی آموزش - کتاب مهندسی شیمی، انتشارات ارکان

مهندسی مخازن: ۱- Applied petroleum reservior engineering by : Craft 2 ـ جزوه در مورد : اطلاعات کلی در مورد مهندسی مخازن ، نفت و رفتار P.V.T هیدروکربنها

سیالت دو فازی: ۱- Two Phase flow in pipes by:Beggs and Brill 2 ـ جریان*های دو فازی تالیف : دکتر مشفقیان و دکتر شریعغتی ۳ ـ خواص سیالات نفتی

تالیف : دکتر مشفقیان و دکترنصری*فر۴- اصول طراحی هیدرولیکی خطوط لوله انتقال جریان*های دوفازی، تألیف: دکتر علی وطنی، چاپ جهاد دانشگاهی- دانشگاه تهران

مهندسی نفت : ۱- Drilling Engineering by : Adams 2- Dirlling and casing opration by : J.A.Short 3 ـ روشهای حفاری تالیف : دکتر مرتضی اصانلو



----------------------------------------------------------------------------

منبع: www. konkur.in

----------------------------------------------------------------------------



کلمات کلیدی: منابع کنکور ارشد، منابع آزمون کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، کنکور کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، کتابهای کنکور ارشد مهندسی شیمی، موارد درسی آزمون کارشناسی ارشد شیمی


آمار بازدید: 4091 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image