ارتباط مستقیم با 30456 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
آموزشگاه
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس ریاضی رجبی
تدریس خصوصی ایران مدرس
تدریس آیلتس بهرامی
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
beikmohammadlou
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی بهمن آبادی
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی رازهای موفقیت تحصیلی و موفق شدن در درس و مدرسه

رازهای موفقیت تحصیلی و موفق شدن در درس و مدرسه

به اشتراک گذاری

در این بخش تعدادی از رازها و رمزهای موفقیت در درس و تحصیل ارائه می گردد. در یک کلام خواب، بازی و تغذیه مناسب رمز موفقیت تحصیلی است. در ادامه توضیحات بیشتری ارائه می شود.

امروزه والدین در خصوص مسائل مربوط به تحصیل فرزندان معمولا دچار کمبود اطلاعات نیستند اما مساله مهم این است که نکات کلیدی و مهم در این سیل اطلاعات کدامند؟ مسائل گوناگون، نوع برخورد و تصمیم‌گیری والدین و شرایط مختلف می‌توانند در موفقیت یا شکست تحصیلی فرزندان موثر باشد.

در اینجا راه‌هایی ساده برای کمک به دانش‌آموزان برای سالم‌تر و با نشاط‌تر بودن در طول سال تحصیلی آورده شده است.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: اهمیت برنامه ریزی تحصیلی

نظارت استفاده از تلویزیون، رایانه و تلفن‌های همراه

تنظیم مقررات جهت محدود کردن تماشای تلویزیون یا استفاده از رایانه و تلفن همراه به منظور نظارت و کنترل والدین توصیه می‌شود. آکادمی اطفال آمریکا بیش از دو ساعت تماشای تلویزیون و صفحه نمایش رایانه را برای کودکان مضر می‌داند.


در یک تحقیق جدید نشان داده شده است که نوجوانانی که زمان زیادی در اینترنت صرف می‌کنند بیشتر در معرض افسردگی هستند. تحقیقات دیگری ثابت کرد بازی‌های ویدئویی با خطر ابتلا به اختلالات ناشی از بیش فعالی ارتباط مستقیم دارد. متخصصان اطفال به والدین توصیه می‌کنند تلویزیون و رایانه را در اتاق خواب کودکان قرار ندهند زیرا در این صورت آنها کنترل مناسبی روی فرزندان خود نخواهند داشت. محققان معتقدند صرف وقت زیاد با رایانه ممکن است موجب اختلال در خواب فرزندان و درنتیجه عدم تمرکز آنها در مدارس نیز شود.

فعالیت‌های بدنی

برخی از پدر و مادرها تصور می‌کنند برای تشویق و استراحت فرزندان پس از مدرسه و انجام تکالیف درسی، انجام بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی گزینه مناسبی است. در حالی که این موضوع درست نیست. حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی در روز برای دانش‌آموزان توصیه می‌شود. این فعالیت‌ها علاوه بر این که از لحاظ جسمی فرد را قوی‌تر می‌کند در یادگیری مهارت‌های حرکتی و همچنین تخلیه انرژی وی نیز مفید است. فعالیت‌های بدنی منظم باعث تقویت استخوان‌ها و ماهیچه‌ها، تقویت قلب و داشتن وزن ایده‌آل و سبک زندگی سالم می‌شوند. متخصصان توصیه می‌کنند که خانواده‌ها فرزندان خود را به شرکت در فعالیت‌های گروهی تشویق کنند. به گفته روان‌شناسان فرزندان برای کسب مهارت‌های اجتماعی و غلبه بر استرس به بازی با همسالان خود به صورت چند روز در هفته نیاز دارند. کارشناسان به والدین توصیه می‌کنند برای انتخاب دوستان به فرزندان خود کمک کنند زیرا ثابت شده است کودکانی که زمان مناسبی به بازی با همسالان اختصاص می‌دهند وضعیت تحصیلی بهتری نسبت به بقیه همکلاسی‌های خود دارند.

پیشنهاد می شود مقاله راهکارهای مقابله با خستگی مفرط دوران تحصیل را هم بخوانید.

ایمن‌سازی

ایمن‌سازی مساله بسیار مهمی است زیرا باعث محافظت از کودکان در برابر بسیاری از بیماری‌های جدی می‌شود. تزریق واکسن در وقت مناسب و تجدید آن، بهترین راه مقابله با بیماری‌های قابل پیشگیری است. به همین دلیل معمولا برای ثبت‌نام در مدارس ارائه گواهی واکسن دانش‌آموزان ضروری است و از کودکانی که واکسینه نشده‌اند ثبت‌نام به عمل نمی‌آید. بنابر این والدین بهتر است در این زمینه اطلاعات لازم را کسب کنند و از وضعیت واکسینه فرزندان خود مطلع باشند.

خواب کافی

دانش‌آموزان معمولا به حدود 10ساعت خواب در هر شب نیاز دارند. تحقیقات نشان داده است که کمبود خواب می‌تواند در خلق و خوی کودک، رفتار، سطح هوشیاری و توانایی یادگیری او تاثیرگذار باشد. کودکانی که خواب کافی ندارند اغلب دچار ضعف حافظه و عدم تمرکز و توجه می‌شوند. طبق مطالعه‌ای که در آوریل 2009 انجام شد نوجوانانی که خواب مناسب و کافی نداشتند در آزمون‌های هوش نمره کمتری نسبت به بقیه کسب کردند. از این‌رو، والدین باید با بکارگیری راه‌های موثر فرزندان خود را در داشتن خواب کافی کمک کنند. خواندن کتاب، مسواک زدن دندان‌ها، حمام کردن، محدود کردن محرک الکترونیکی (عدم تماشای تلویزیون و استفاده از رایانه به مدت یک ساعت قبل خواب)، آرام و تاریک کردن محیط خواب و عدم مصرف مواد غذایی کافیین‌دار مانند قهوه، چای، شکلات و نوشابه می‌توانند خواب مناسبی برای فرزندان به دنبال داشته باشند.

مطالعه مقاله
14 توصیه برای موفقیت در تحصیل هم می تواند مفید باشد.

تغذیه مناسب

پس از داشتن خواب طولانی در شب، مغز دانش‌آموزان برای افزایش حافظه و تمرکز در مدارس نیاز به مواد غذایی مناسب دارد. والدین می‌توانند با تهیه غذاهای سالم و برنامه‌ریزی جهت اختصاص وقت کافی برای خوردن صبحانه فرزندانشان آنها را برای داشتن روزی با نشاط کمک کنند. نکته دیگر اینکه طبیعی است که دانش‌آموزان به دلیل فعالیت‌هایشان در مدارس، بین وعده‌های غذایی دچار گرسنگی شوند. خانواده‌ها در تهیه میان وعده‌های فرزندان در مدارس باید توجه داشته باشند که از مواد غذایی استفاده کنند که به رشد و تامین انرژی آنها کمک کنند. این میان وعده‌ها باید طوری تهیه شوند که چهار گروه مواد غذایی غلات، سبزی‌ها و میوه‌ها، محصولات لبنی و گوشت قرمز در آن گنجانده شوند. تهیه خوراکی‌های مقوی با طعم مناسب باعث می‌شود دانش‌آموزان به تنقلات و خوراکی‌های غیرمجاز روی نیاورند. هر یک از این توصیه‌ها می‌تواند در کسب نتایج تحصیلی رضایت بخش به دانش‌آموزان کمک کند. والدین با رعایت اصول و نکات مهم و همچنین نظارت بر اجرای آنها می‌توانند تجربه سال تحصیلی با نشاط، سالم و با موفقیتی را برای فرزندان خود تضمین کنند.

کلمات کلیدی: موفقیت تحصیلی، موفقیت در تحصیل، دانش آموزان، وضعیت تحصیلی، افزایش تمرکز در مدرسه

نوشته شده توسط حمیده اسلامی فرد (gostareshonline.com)

برای موفقیت در تحصیل این مقاله  را هم بخوانید:
چگونه امتحاني موفق داشته باشيم؟


آمار بازدید: 5661 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image