ارتباط مستقیم با 30554 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
آموزشگاه
تدریس آیلتس بهرامی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی زبان انگلیسی خانم وکیلی
تدریس خصوصی بهمن آبادی
تدریس ریاضی رجبی
ایران مدرس مقاله موفقیت تحصیلی عوامل موثر در موفقیت تحصیلی

عوامل موثر در موفقیت تحصیلی

به اشتراک گذاری

عوامل موثر در موفقیت تحصیلی و راهکارهای موفق شدن در درس و تحصیل در این بخش مورد بررسی قرار می گیرد.

پیشنهاد ویژه ایران مدرس: 9 روش موثر و شگفت‌انگیز برای درس خواندن

۱-مطالعه ی صحیح

1-1-وجود سلامت و آرامش ذهني و عاطفي شرط اصلي مطالعه خوب است، بنابراين بايد تلاش كنيد كه در آرامش فكري هرچه بيشتر به مطالعه بپردازيد و در پي ايجاد آرامش فكري و بهداشت رواني باشيد.

1-2-ذهن آدمي همچون اعضاي بدن براي فعاليت‌هاي روزانه خود به موادغذايي و اكسيژن كافي نيازمند است، شما با تغذيه مناسب، انرژي مورد نياز خود را تامين كنيد. البته تغذيه مناسب، يكي از مهمترين عوامل موثر در افزايش كارآيي حافظه است.

1-3- مكان مطالعه بايد عاري از سر و صدا باشد و عوامل و محركهايي كه منجر به حواس‌پرتي مي‌شوند در آنجا به حداقل ممكن برسانید .


1-4-نور و حرارت مكان مطالعه بايد مناسب باشد. دماي 20 درجه و نور متوسط كه نه خيلي زياد باشد و نه كم، مفيد خواهد بود.

1-5- براي مطالعه در روز، زمان مشخصي را در نظر بگيريد؛ به طوري كه در آن زمان به هيچ كار ديگر نپرداخته، آمادگي كامل برای مطالعه داشته باشيد.

1-6-نشستن پشت ميز مطالعه بهترين وضعيت مطالعه است، لذا از دراز كشيدن بپرهيزيد كه تمركز حواس را از بين مي‌برد و موجب خواب‌آلودگي مي‌شود.

1-7-بهتر است در محل به خصوصي مطالعه كنيد و مكان مطالعه خود را كمتر تغيير دهيد. استفاده از يك مكان مشخص براي مطالعه به تمركز حواس كمك مي‌كند.

1-8-استفاده از روش‌های مختلف برای مطالعه: به کارگیری روش‌های مختلف و عدم وابستگی به یک روش مطالعه می‌تواند ما را در یادگیری بیشتر و بهتر یاری نماید. اصولا درانجام کارهای مختلف استفاده از روش‌های مختلف سودمندتر است.

1-9- تنوع درمطالعه : نباید وقت زیادی را برای خواندن یک درس یا مطلب خاص، اختصاص داد. این امر تاثیر زیادی در دیرتر خسته شدن مغز و ذهن دارد.

1-10-یاد خدا: تمرکز و آرامش درمطالعه از مسایل مهم و انکار نشدنی است و به اعتقاد ما مسلمانان یاد خدا بهترین آرامش برای انسان است.

مطالعه این مقاله هم می تواند مفید باشد: کلیدهای طلایی موفقیت تحصیلی

2- داشتن تمرکز

2-1- تند خواندن: وقتی شما به بهانه بهتر فهمیدن بسیار کند پیش می روید و کلمه به کلمه می خوانید، درگیری ذهنی مطلوبی را ایجاد نمی کنید و ذهن شما که از این ساکن بودن کلافه می شود، خود را در جایی دیگر مشغول می کند و حواستان پرت می شود. بنابراین سرعت مطالعه خود را تا آنجا افزایش دهید که یک درگیری ذهنی مطلوب ایجاد شود. در این سرعت، ذهن متمرکز است. حتی اگر بتوانید سرعت مطالعه خود را به دو برابر افزایش دهید بسیار عالی است چرا که هم در وقت خود صرفه جویی نموده اید و هم با درگیری ذهنی و تمرکز بیشتری خوانده اید.

2-2-مطالعه اولیه: مطالعه اولیه همان گرفتن اطلاعات ابتدایی است. در مطالعه اولیه، قصد شما کنجکاو کردن ذهن با گرفتن اطلاعات ساده و کم حجم و مقدماتی است. در مطالعه اولیه شما متن را خط به خط نمی خوانید بلکه نگاهی گذرا به متن می اندارید و یک سری مفاهیم اولیه را از متن می گیرید که مثلاً متن حول و حوش چه موضوعی است.

2-3-سؤال کردن: یادتان باشد که پیش از مطالعه، با یکی دو سؤال، ذهن خود را هدفدار کنید. وقتی می گوییم هنگام مطالعه مدام از خودتان سؤال کنید، منظورمان این است که پیش از مطالعه، در حین مطالعه و پس از آن، می توانید از خود بپرسید

2-4-نوشتن: هنگام مطالعه، همیشه قلم و کاغذی در دست داشته باشید. چه آنچه که می خوانید رمان باشد چه شعر، چه مطالعه آزاد، چه کتاب درسی، اعم از حفظ کردنی یا فهمیدنی. در یک مطالعه فعال و پویا، کمتر چیزی می تواند به اندازه قلمی که در دست دارید، ذهن شما را درگیر و متمرکز کند.

2-5-تداعی نوشته ها: در آخرین مرحله، به نوشته خود نگاه می کنید و همه چیز را به خاطر می آورید. یادمان هست که این نوشته ها اشاره وار و مختصر بود. قصد شما این است که با بیانی اجمالی تر و ساده تر بین نوشته ها و مطالب کتاب ارتباط برقرار کنید. تلاش شما برای برقرار سازی ارتباط میان نوشته های مختصر و مفاهیم کتاب همان درگیری ذهنی است. همان درگیری ذهنی که برای تمرکز حواس به آن نیاز مبرم داریم.

پیشنهاد می کنیم مقاله
14 توصیه برای موفقیت در تحصیل را هم بخوانید.

3- برنامه ریزی صحیح

در رابطه با برنامه ریزی صحیح در بخشهای دیگر سایت توضیحاتی ارائه شده است. از ویژگیهای یک برنامه ریزی خوب می توان به داشتن انعطاف و سازگار با شرایط بودن آن اشاره کرد.

مطالعه مقاله
چگونه امتحاني موفق داشته باشيم؟ هم پیشنهاد می شود.


آمار بازدید: 3228 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image
نظرات کاربران
sina سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۶

دست شما درد نكنه الآن ديگه ميتونم دهن معلمم را ببندم