ارتباط مستقیم با 30456 استاد
مشاهده لیست مدرسین
مشاهده ویدیوی مدرسین
IELTS-TUTOR
تدریس خصوصی استاد شاسواری
تدریس ریاضی و فیزیک شاسواری
باباخانی تدریس فیزیک کنکور
تدریس خصوصی بهمن آبادی
beikmohammadlou
تدریس خصوصی دکتر سرپرست
آموزشگاه راه ذکریا
تدریس خصوصی ایران مدرس
آموزشگاه
تدریس ریاضی رجبی
تدریس آیلتس بهرامی
ایران مدرس استخدام استخدام پرستار و بهیار لزوم نگاه ویژه به استخدام پرستاران در بودجه 94

لزوم نگاه ویژه به استخدام پرستاران در بودجه 94

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: با کمبود شدید پرستار در کشور مواجهیم، به طوری که اکنون به بیش از دو برابر تعداد فعلی به پرستار در کشورنیاز داریم.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه کرمانشاه، محمد میرزابیگی در مرکز آموزشی و درمانی امام رضا(ع) کرمانشاه با حضور در جمع پرستاران استان، افزود: با کمبود شدید پرستار در کشور مواجهیم و برای افزایش استخدام پرستاران و افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها رایزنی می‌کنیم.
وی با بیان اینکه در سال 1383 حدود 40 هزار پرستار بیکار در کشور وجود داشت، عنوان کرد: اکنون نه تنها پرستار بیکار نداریم، بلکه با کمبود شدید نیرو مواجهیم و هر کسی در این رشته فار‌غ‌التحصیل شود، کار برای او وجود دارد.
به گفته رییس کل سازمان نظام پرستاری اکنون حدود 140 هزار پرستار در مراکز دولتی و غیردولتی کشور مشغول به کارند و 130 هزار پرستار نیز عضو سازمان نظام پرستاری کشور هستند.
میرزابیگی با اشاره به اینکه فعالیت‌های پرستاری تنها به مراکز درمانی دولتی و غیردولتی محدود نمی‌شود، عنوان کرد: در بخش آموزشی و پژوهشی نیز پرستاران ما مشغول بکارند.
وی با بیان اینکه تعداد کادر پرستاری کشور 90 هزار نفر است، گفت: به دو برابر این میزان پرستار در کشور نیاز داریم.
وی با بیان اینکه اکنون در کشور بیش از 170 دانشکده پرستاری و مامایی وجود دارد، یادآوری کرد: تعداد اعضای هیات علمی ما در دو بخش دانشگاه دولتی و آزاد در مجموع حدود 1500 نفر است.
معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور تصریح کرد: تعداد رشته‌های پرستاری در کشور نیز هم اکنون 11 رشته است که افزایش سه یا چهار رشته دیگر نیز در دست بررسی می‌باشد.
رئیس سازمان نظام پرستاری کشور از کمبود شدید عضو هیات علمی پرستاری افزود: هر معیاری را که در نظر بگیریم از جمله تخت، جمعیت، بیمار و پزشک، در کشور کمبود پرستار داریم. این ظرفیت فعلی فارغ التحصیلان نیز جوابگوی نیازها نیست و باید ظرفیت‌های دانشگاهی در بخش پرستاری را نیز افزایش داد.
وی با بیان اینکهتا افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها و استخدام پرستاران جدید باید از ظرفیت‌های جانبی استفاده کرد، افزود: استفاده از نیروهای کمکی دانشجویی، نیروهای شرکتی، جایگزینی نیرو در دوران مرخصی زایمان پرستاران و ... از جمله این ظرفیت‌ها است.
معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: استفاده از این ظرفیت‌ها هیچ منافاتی با استخدام پرستاران ندارد و ما افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها و دریافت مجوزهای استخدامی را نیز به صورت مجزا پیگیری می‌کنیم.
وی گفت: به دلیل کمبود نیرو، پرستاران اگرچه به ارایه خدمات بهتری تمایل دارند، اما نمی‌توانند چون مجبورند به افراد بیشتری خدمت‌رسانی کنند و این شرایط کیفیت کار را پایین می‌آورد.
وی از نمایندگان مجلس خواست برای حل همه این مشکلات، استخدام پرستاران را در بودجه 1394 با دید ویژه ببینند تا برای استخدام پرستاران جدید راه‌های میان‌بر جایگزین نشود.
میرزابیگی در ادامه به مشکلات دیگر جامعه پرستاری علاوه بر کمبود نیرو اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه چارت‌های بیمارستانی ما مربوط به 20 سال قبل است و در برخی بخش‌ها که تخت حساب نمی‌شود، پرستار نیاز است و همین امر کمبود نیرو را تشدید می‌کند.
رییس کل سازمان نظام پرستاری کشور معتقد است: باید بر اساس تعداد بیمار نیاز به پرستار در نظر گرفته شود که مطالعه این امر در دستور کار است و به زودی ابلاغ می‌شود.
وی آسیب‌های شغلی، خشونت علیه پرستاران، نبود نظارت‌های تخصصی، نظام پرداخت نامناسب و ناعادلانه، عدم توازن جنسیتی و کمبود پرستار مرد و ... را از دیگر مشکلات پرستاران برشمرد.
به گفته این مسئول در بخش بازآموزی و آموزش ضمن خدمت پرستاران نیز مشکلات زیادی وجود دارد و چون امتیازی برای پرستاران ندارد مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور همچنین خواستار ماندگاری نیروها شد و اظهار کرد: نباید نیروهای مناطق محروم دستمزد پایین‌تر داشته باشد، بلکه باید جذابیت برای آنها ایجاد شود.
میرزابیگی در ادامه ضمن سخت و زیان‌آور خواندن شغل پرستاری، اظهار کرد: این امر در قانون آمده، اما بنا به دلایلی از جمله کمبود نیرو اجرا نمی‌شود.
وی در ادامه به تشریح برنامه‌هایی که برای جبران این مشکلات در نظر گرفته شده پرداخت و گفت: در سال 1392 با تشکیل معاونت پرستاری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بعد از 17 سال تلاش، هشت هدف و برنامه اصلی برای آن در نظر گرفته شده که موجب بهبود شرایط پرستاران می‌شود. علاوه بر ایجاد معاونت پرستاری، هدف اصلی دیگر ما تشکیل سازمان نظام پرستاری بود که از سال 71 پیگیری شد و در نهایت در سال 80 تشکیل شد. در این سال‌ها بهبود قابل توجهی در شرایط پرستاران صورت گرفته که برای آن بسیار تلاش شد و هم جایگاه پرستاران و هم حقوق آنها که زمانی به عنوان پایین ترین حقوق در کشور بود، ارتقا یافت.

آمار بازدید: 2180 بار
ثبت نظر درباره مقاله
Security Image